Energieleveranciers

Wil ik allemaal wel geloven(bedankt voor de uitgebreide uitleg) maar zo wordt het niet verkocht aan de consument.
Heb hetzelfde nagevraagd bij Engie en die beweren bij hoog en bij laag dat dit bij hen niet variabel is maar vast staat.
Kan zever zijn ma zou toch straf zijn indien enkel Luminus dit eenzijdig doorvoert.
Daarnaast betekent dit nog steeds zoals ik in mijn eerste post zei dat je zonder batterij serieuze problemen hebt met zonnepanelen en warmtepomp. Ja we hebben premies gehad maar ook een serieuze investering moeten doen met het gedacht goed te zitten qua prijs.
150 euro betalen per maand voor elektriciteit is misschien het nieuwe normaal maar met zonnepanelen blijf ik het waanzinnig vinden.

1) Staat duidelijk in het contract : Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd. En er staat een duidelijke opmerking dat je meer info over de prijszetting kan terugvinden bij informatie over uw tarief. Normaliter wil dat dan ook zeggen dat je dat best eens leest.

2) bij engie is dit vast (of zo lees ik toch hun fiche). Maar als de prijs van energie stijgt, geniet je er ook niet van mee. En het is ook niet alsof hun prijszetting voor injectie of afname voordeliger is. Dus meh. Bij Eneco vb is de injectie variabel terwijl de afname vast is. Indien je geïnteresseerd bent, je kan de tarieffiches van het verleden en verschillende leveranciers hier terugvinden : https://www.mijnenergie.be/energieleveranciers/

3) Uw batterij gaat geen sikkepit doen voor het verbruik van uw warmtepomp. Een batterij is wat, 10 kwh... en 6k€. Dat jaag ik er op 2 dagen door, terwijl mijn zonnepanelen niets tot quasi niets opbrengen. En ik dan ook mijn verbruik niet kan compenseren met mijn zonnepanelen. Aan de andere kant, zonnepanelen kosten wat 6k€ ? Jij krijgt op een jaar 400€ geld voor de energie die je op het net zet. En je verbruikt rechtstreeks wat 2000kwh die je niet aan 25cent + afnametarief + accijns, etc moet betalen (laat ons zeggen 35cent * 2000 == 700€).
Je zit gewoon nog altijd goed qua prijs. Je bent gewoon niet immuun voor prijsstijgingen sinds men de terugdraaiende meter heeft afgeschaft. Wat voor mij de reden was waarom ik destijds de combo had gezet. Maar slechter af dan ze niet te hebben ben ik niet. Voorlopig toch niet.

4) En neen dit is niet waanzinnig. We nemen energie en goedkope energie gewoon enorm voor granted. Maar dat is het echt echt echt niet. Als ik al de installaties zelf zou moeten zetten om energieonafhankelijk te zijn... dan ben ik vlot 30 - 50k kwijt. En mag ik over 12 jaar al beperkte zaken vernieuwen of onderhouden en over 20 - 25 jaar opnieuw een zak geld van 30 - 50k (+ indexatie/ inflatie) opzij zetten. 30k-50 voor Batterijen, beperkte windmolen, zonnepanelen, omvormer, noodgenerator... en dan moet ik er ook nog voor zorgen dat ik iets van verbruiks- of generatiebalancering voorzie zodanig dat als ik bepaalde toestellen tegelijk laat draaien dat mijn installatie het nog aankan of kan leveren. En mag ik mijn tijd er ook nog aan besteden om het in ship shape te houden.

De enige manier om goed te zitten qua prijs, is spaarzaam te zijn met hetgeen je gebruikt. Of op zijn minst uw levenswijze aan te passen op een manier zodanig dat je zo veel mogelijk kan genieten van de generatie van de zonnepanelen voor uw rechtstreeks verbruik. Een batterij is en blijft nog altijd de grootste nonsens voor de meeste ge- en verbruikers.

1) Staat duidelijk in het contract : Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd. En er staat een duidelijke opmerking dat je meer info over de prijszetting kan terugvinden bij informatie over uw tarief. Normaliter wil dat dan ook zeggen dat je dat best eens leest.

2) bij engie is dit vast (of zo lees ik toch hun fiche). Maar als de prijs van energie stijgt, geniet je er ook niet van mee. En het is ook niet alsof hun prijszetting voor injectie of afname voordeliger is. Dus meh. Bij Eneco vb is de injectie variabel terwijl de afname vast is. Indien je geïnteresseerd bent, je kan de tarieffiches van het verleden en verschillende leveranciers hier terugvinden : https://www.mijnenergie.be/energieleveranciers/

3) Uw batterij gaat geen sikkepit doen voor het verbruik van uw warmtepomp. Een batterij is wat, 10 kwh... en 6k€. Dat jaag ik er op 2 dagen door, terwijl mijn zonnepanelen niets tot quasi niets opbrengen. En ik dan ook mijn verbruik niet kan compenseren met mijn zonnepanelen. Aan de andere kant, zonnepanelen kosten wat 6k€ ? Jij krijgt op een jaar 400€ geld voor de energie die je op het net zet. En je verbruikt rechtstreeks wat 2000kwh die je niet aan 25cent + afnametarief + accijns, etc moet betalen (laat ons zeggen 35cent * 2000 == 700€).
Je zit gewoon nog altijd goed qua prijs. Je bent gewoon niet immuun voor prijsstijgingen sinds men de terugdraaiende meter heeft afgeschaft. Wat voor mij de reden was waarom ik destijds de combo had gezet. Maar slechter af dan ze niet te hebben ben ik niet. Voorlopig toch niet.

4) En neen dit is niet waanzinnig. We nemen energie en goedkope energie gewoon enorm voor granted. Maar dat is het echt echt echt niet. Als ik al de installaties zelf zou moeten zetten om energieonafhankelijk te zijn... dan ben ik vlot 30 - 50k kwijt. En mag ik over 12 jaar al beperkte zaken vernieuwen of onderhouden en over 20 - 25 jaar opnieuw een zak geld van 30 - 50k (+ indexatie/ inflatie) opzij zetten. 30k-50 voor Batterijen, beperkte windmolen, zonnepanelen, omvormer, noodgenerator... en dan moet ik er ook nog voor zorgen dat ik iets van verbruiks- of generatiebalancering voorzie zodanig dat als ik bepaalde toestellen tegelijk laat draaien dat mijn installatie het nog aankan of kan leveren. En mag ik mijn tijd er ook nog aan besteden om het in ship shape te houden.

De enige manier om goed te zitten qua prijs, is spaarzaam te zijn met hetgeen je gebruikt. Of op zijn minst uw levenswijze aan te passen op een manier zodanig dat je zo veel mogelijk kan genieten van de generatie van de zonnepanelen voor uw rechtstreeks verbruik. Een batterij is en blijft nog altijd de grootste nonsens voor de meeste ge- en verbruikers.

Ben ik nu de enige die zijn verbruik waanzinnig hoog vind?
1) zoals al gezegd, nee dat staat er niet. De info dat het variabel is met een bepaalde belpex formule staat enkel in de kleine letters bij meer informatie.
2) Al gekeken bij andere leveranciers en het is overal even onduidelijk. Ik steek mijn hand niet in het vuur dat het bij engie uiteindelijk toch ook variabel is.
3) Geen idee op wat die cijfers slaan uit je voorbeeld. Heb duidelijk alle info gegeven in eerste post. We hebben enkele jaren terug voor 20k zonnepanelen en een warmtepomp met boiler geplaatst.
4) we zouden dus de leveranciers moeten bedanken? Ze strijken nochtans genoeg winst op de laatste jaren. Mss werk je in de sector?

Ivm ons gebruik: We verbruiken rond de 8500 kwh op een jaar met een warmtepomp + boiler. Temperatuur staat op 21 graden. Werken met 2 personen 3 dagen per week van thuis uit. Hebben ook airco maar amper gebruikt dit jaar. Huis zelf is halfopen en van de jaren 50 maar gestript en geisoleerd. Geen idee of dat waanzinnig hoog is maar de warmtepomp alleen neemt al 5000 kwh voor zijn rekening ofzo voor verwarming en warm water.

Eindafrekening enkele dagen terug dus tot eind oktober.
Van oktober 2022 tot april kregen we 13 cent.
Van april 2023 tot oktober kregen we 4 cent met het nieuwe contract.

Meen je nu echt dat dit niet slecht is? Je mag da tarief uiteraard niet apart bekijken.
Enigste reden dat ik ons vast contract in april niet heb herbekeken is omdat we 16 cent zouden krijgen ten opzichte van 26 voor afname.
26 cent voor afname ten opzichte van gemiddeld 7 cent injectie is gewoon pure afzetting.
Dit doet het volledige voordeel van een vast contract teniet.
Jouw huidige afrekening is wel stevig en dat comfy tarief is ook niet echt het beste. Kijk eens naar Basicfix bij Luminus. Dat is een vast contract met een van de laagste afname prijzen. Injectie zal wel niet verschillen.
En ook het capaciteitstarief kan in jouw voor of nadeel spelen afhankelijk van hoe je er mee omgaat.

Ik kies zelf voor variabel want valt me voorlopig een stuk goedkoper uit, maar is en blijf ook een risico natuurlijk want de prijs kan maandelijks stijgen of dalen. Voorlopig is die sinds maart vrij laag en stabiel. Ik heb in januari Engie Direct afgesloten en zit gemiddeld op 13cent/kWh afname en 7cent/kWh injectie. Dat was toen zowat de beste formule. Ondertussen is Engie Direct minder interessant geworden. Ecopower en Bolt zijn voor mij (+- 5000kwh afname, 5000kwh injectie en 4kw jaarpiek) het interessantst. Volgens de Vtest zou ik daar +-1200euro betalen op jaarbasis. En dat voor een full electric huis + EV.

1) zoals al gezegd, nee dat staat er niet. De info dat het variabel is met een bepaalde belpex formule staat enkel in de kleine letters bij meer informatie.
2) Al gekeken bij andere leveranciers en het is overal even onduidelijk. Ik steek mijn hand niet in het vuur dat het bij engie uiteindelijk toch ook variabel is.
3) Geen idee op wat die cijfers slaan uit je voorbeeld. Heb duidelijk alle info gegeven in eerste post. We hebben enkele jaren terug voor 20k zonnepanelen en een warmtepomp met boiler geplaatst.
4) we zouden dus de leveranciers moeten bedanken? Ze strijken nochtans genoeg winst op de laatste jaren. Mss werk je in de sector?

Ivm ons gebruik: We verbruiken rond de 8500 kwh op een jaar met een warmtepomp + boiler. Temperatuur staat op 21 graden. Werken met 2 personen 3 dagen per week van thuis uit. Hebben ook airco maar amper gebruikt dit jaar. Huis zelf is halfopen en van de jaren 50 maar gestript en geisoleerd. Geen idee of dat waanzinnig hoog is maar de warmtepomp alleen neemt al 5000 kwh voor zijn rekening ofzo voor verwarming en warm water.

1) Daarvoor dienen kleine letters, om verduidelijking te geven. En die kleine lettertjes zijn ook onderdeel van het contract. Daarnaast bekijk ik die documenten meestal digitaal, dus zo klein zijn die kleine lettertjes niet als je die vergroot ;p.

2) Vond het bij Eneco het duidelijkste. Mooi kadertje, waar er bij staat dit is uw injectietarief. En de formule voor de bepaling van het injectietarief is de volgende. Misschien dat ze het nog wat anders kunnen doorgeven, en ik moet ook eerlijk zijn dat ik niet heb gecheckt bij de V-test of men daar duidelijk weergeeft dat de injectieformule vast of variabel is. Anders zou dat ook nog iets zijn wat ze daar ergens duidelijk zouden kunnen toevoegen.
Engie is volgens mij echt wel vast voor de looptijd van dat contract. Men MOET altijd de herzieningsformule geven indien het niet vast is.
Maar misschien ben ik door deze thread hier te volgen vanaf iets na de start van de oorlog in Oekraïne iets of wat meer betrokken bij het bekijken en analyseren van die contractjes. Omdat ik sinds toen al geconfronteerd ben geweest met exploderende elektriciteitsprijzen. En elektriciteit voor mij nu eenmaal een belangrijk iets is, aangezien ik met mijn warmtepomp zat met een grootverbruiker waar ik met mijn zonnepanelen niet heel veel hulp aan heb door het uit fase verbruik (airco is vb een groot infase verbruik, net zoals een warmtepomp voor een zwembad ;) - wat ik niet heb voor de duidelijkheid)

3) De cijfers slaan op het feit dat als je een batterij gaat voorzien, dat die batterij een bepaalde capaciteit heeft die jij met uw zonneenergie gaat kunnen opladen. Die capaciteit is, net zoals bij een telefoonbatterij, beperkt. Meestal zijn dat modules van 5-10kwh en kost het plaatsen van zo'n batterij vlot 3-5k€ waarbij je eventueel als je dit overweegt uw omvormer nog dient te veranderen en je dus nog een extra kost hebt. Die capaciteit kan je dus maximaal gebruiken voor uw uitgesteld verbruik te dekken. Je kan dus niet zeggen van kijk ik steek even de energie die ik te veel heb in de zomer in die batterij om te gebruiken in de winter of de herfst. Allez dat klopt niet 100%, je kan dat voor een stuk wel doen. Met name voor de hoeveelheid van de capaciteit van die batterij. Maar met een capaciteit van vb 10kwh. Dat helpt niet veel om het verbruik van uw warmtepomp te dekken (meer zie verder). Die 10 kwh van zo'n batterij dekt mijn verbruik van 2-3 dagen rond vorige week. Echter op het moment dat het vriest dat het kraakt, dan verbruikt mijn warmtepomp tussen de 20 en de 25kwh per dag. Dus zoals ik al gezegd heb, die 10 kwh van een batterij lost voor dat probleem dat je stelde dan ook niets op. Aangezien die zonnepanelen nu met goed zon +/-4kwh opleveren op een dag maar als het vriest dat het kraakt, ik aan 0.4kwh zit... dus zoals gezegd ik heb niets om die batterij op te laden en mijn verbruik is al zodanig hoog dat ik geen overschot heb die ik naar die batterij kan sturen... dus batterij is op dat moment (en natuurlijk zijn er ook andere momenten doorheen het jaar) nutteloos.

De rest van de cijfers sloegen op het feit dat je enerzijds geld krijgt voor u injectie en anderzijds geen geld moet betalen voor de energie die je rechtstreeks verbruikt van uw zonnepanelen. Dat is namelijk uw rechtstreeks rendement van uw zonnepanelen. En ter voorbeeld gaf ik een aanname wat dat eventueel kon zijn. Waardoor je dan uitkwam op een besparing in kostprijs van die investering van ongeveer 1000 - 1100€ per jaar wat in die aanname er dan ook voor zorgde dat uw investering op 5-6j was terugverdiend EN je er nog een goede 15 - 20 jaar van kon genieten (al moet je dan wel nog 1 nieuwe omvormer voorzien voor die looptermijn). Aan u om te bekijken wat dit voor u is, en wat dit geeft als terugverdientermijn. In principe kan je hetgeen dat je rechtstreeks verbruikt van uw zonnepanelen terugvinden uit : de in het jaar gegenereerde hoeveelheid elektriciteit via de zonnepanelen op/in de omvormer - de injectie die de energieleverancier u betaalt. Om de rest van de berekening te maken.
Ik versta dat de investering niet meer het voordeel is zoals het destijds was met de terugdraaiende teller. Maar, ik ga er vanuit dat die 20k nog zonder de premies is die je eventueel hebt kunnen krijgen ? Waardoor de totale kostprijs beperkter is, of is dit al na de premie? Maar zonder de terugdraaiende teller is een warmtepomp niet meer defacto de beste oplossing indien uw verbruik niet enorm beperkt is.

4) Mijn voorbeeld was juist om te duiden dat als ik die investering volledig zelf zou moeten doen om volledig netonafhankelijk te zijn. Dat dit een bom geld kost. En dat de kost die de leveranciers ( en de netbeheerder) vragen voor de moeite die er tegenover staat, eigenlijk echt wel meevalt. Voor de rest zijn ook zij het die het risico dragen indien de prijzen zwaar stijgen. En het zijn geen vzw's of wilde weldoeners. Zij moeten die schokken ook kunnen opvangen. Dus zitten er in bepaalde tarieven, de vaste, nu eenmaal risicopremies die wij betalen. En als de kostprijs variabel is, zijn die risicopremies minder, maar hebben wij het wel vlaggen indien de prijzen van energie exceptioneel omhoog gaan. Ik wilde dan ook duidelijk zijn dat dit gewoon een oneerlijk standpunt is. Ik begrijp uw emotie omdat het niet is wat je verwachtte na uw investering. Maar het is gewoon oneerlijk.
Neen ik werk niet in die sector, maar ik ben technisch geschoold en heb tgv mijn eigen woning onderzoek ( al proclameer ik zeker geen expert te zijn) gedaan naar verschillende oplossingen en hun kost. De warmtepomp was enkel ok tgv de terugdraaiende teller of ALS men in de toekomst mazout, hout en gas zwaarder gaat belasten of als je uw warmtevraag enorm verlaagd hebt EN op lage temperatuurverwarming zit... niet als je uw warmtepomp op 60°C of zo water door de bestaande radiatoren laat vloeien. De COP (Coëfficient Of Performance) is dan gewoon onder het prijsvoordeel dat Gas heeft tov elektriciteit. En het is nu ook niet alsof we nieuwe kerncentrales hebben of oude kerncentrales verlengen waardoor prijsfluctuaties een groter probleem gaan zijn in de prijszetting (zon niet schijnt, wind niet hard genoeg waait, batterijcapaciteit al volzet of te laag...).

5) 8500kwh verbruik als je zegt dat uw warmtepomp 5000kwh op zich neemt is niet noodzakelijk enorm hoog verbruik voor 2 personen. Al is het wel aan de hogere kant maar niet om te zeggen van enorm hoog. Ik ga er vanuit dat die 8500kwh inclusief de hoeveelheid is die je effectief verbruikt en dit niet de som is van uw afname dag en nacht ? Want dan verandert de conclusie wel.

Wat wel het geval is, is dat het verbruik van uw warmtepomp enorm hoog is of op zijn minste lijkt. Maar ik kan natuurlijk niet zeggen of dat extreem hoog is, aangezien ik niet weet hoe groot deze woning is. Als jij 500m2 verwarmd dan valt dat mee. Als je 80m2 verwarmt dan is dit enorm veel. Ik weet ook niet hoever je gegaan bent in uw werken als je zegt gestript en isolatie gestoken. Enige wat ik kan doen is, mijn voorbeeld weergeven voor mijn nieuwbouw van 2017. En dat je daar uw eigen conclusie aan hangt. Maar puur op basis van de absolute waarde moet ik wel zeggen dat het een groot elektrisch verbruik is.
Zou je eventueel even kunnen opzoeken wat de gegenereerde energie is die uw warmtepomp met die 5000kwh heeft gemaakt ? Mijn warmtepomp laat dat op mijn thermostaatbediening zien.

Ter illustratie :
Mijn jaarverbruik is inclusief mijn warmtepomp 1800kwh (dag + nacht gezamenlijk), +/- 1700kwh dat ik zo rechtstreeks verbruik van mijn zonnepanelen en zo'n 4000kwh die ik naar het net terugstuur. Mijn warmtepomp zelf verbruikt 1600 - 1800kwh. Mijn zonnepanelen dekken in de tussenseizoenen iets van mijn verbruik van mijn warmtepomp, maar het verbruik van de winter die heb ik defacto vlaggen.
Mijn woning is 150m2 te verwarmen (voor het gemak gewoon de oppervlakte gebruikt van de bouwlagen op basis van buitenafmetingen), waar mijn verwarming enkel op staat op het gelijkvloers, en de stijgende warmte de rest doet voor de bovenverdieping. En dat is inclusief het sanitair verbruik. En dat is dan ingesteld op 23°C. Maar wel met vloerverwarming en een beperkt aantal vriesdagen (geen 3 maand 0 tot -10°C).
5000 kwh verbruik voor uw verwarming die je grotendeels gaat hebben wanneer uw zonnepanelen weinig opbrengen, dat gaat altijd pijnlijk zijn. Uw factuur met gas of mazout zou ook geen lachertje zijn met de huidige prijzen. Qua isolatie heb ik 12 cm PUR isolatie steken in de muur (+/- equivalent van 24 cm glaswol) en 20 cm PUR isolatie in het dak (+/- 40 cm glaswol), 10 cm PUR isolatie in de vloeren inclusief keldervloer (+/- 20cm glaswol). Zou ik mijn verbruik (en dus eigenlijk mijn warmteverliezen) nog eens willen halveren dan zou ik al die waardes nog eens moeten verdubbelen (of een andere isolatie vinden die een dubbele efficiëntie hebben zoals de overgang PUR tov glaswol voorziet) en iets gelijkaardigs ook nog doen voor de deuren, ramen,... gewoon dat je zelf een conclusie kan trekken in functie van de isolatie die jij voorzien hebt of daar de oplossing ligt of dit toch de oppervlakte is, of het toch nog andere oorzaken hebben zoals te verwarmen oppervlakte, suboptimale oplossing (warmtepomp op radiatoren),... meer kan ik er echter niet op zeggen.
Zoals gezegd, mijn verbruik vorig jaar (maar heb er toen naar gekeken) was 1542kwh, gegenereerde 5295kwh. Jaar ervoor was 1680kwh, gegenereerd 6954kwh. Hopelijk helpt dit u in uw analyse.

Laatst bewerkt:
1) Daarvoor dienen kleine letters, om verduidelijking te geven. En die kleine lettertjes zijn ook onderdeel van het contract. Daarnaast bekijk ik die documenten meestal digitaal, dus zo klein zijn die kleine lettertjes niet als je die vergroot ;p.
2) Het probleem is dat het gewoon nooit 100% duidelijk is.
In de Engie tarief kaart zie ik bij de kleine letters wel het volgende:
De prijs voor de geïnjecteerde elektriciteit wordt geïndexeerd op
basis van de parameter ENDEX101.
De parameter ENDEX101 = 112,80 €/MWh is van toepassing voor
de maand November 2023.
De geschatte jaarlijkse parameter ENDEX101 bedraagt 117,19
€/MWh voor deze maand volgens de VREG methodologie:
e-v-testr De formules excl. btw van toepassing voor November
2023 zijn:
- Enkelvoudig = 0,0150 + (0,0597 x ENDEX101)
- Tweevoudig dag = 0,0150 + (0,0722 x ENDEX101)
- Tweevoudig nacht = 0,0150 + (0,0275 x ENDEX101)

Heb wel nog teruggevonden dat ze bij luminus de formule hebben verandert tov ons vorig contract:
"0,1007 x Belpex - 1,0500" naar "0,0660 x Belpex - 1,0500" al had dit met de huidige lage prijzen(hoe cynisch) weinig uitgemaakt.

Dus op basis hiervan ga ik er net wel vanuit dat het bij hen hetzelfde is als bij Luminus, alleen op basis van een andere index.

3) Klopt dat uw batterij nooit het volledige verbruik van uw warmtepomp gaat kunnen dekken.
De 20k is zonder premies inderdaad dus het zal wel lager zijn, al scheelt dit ook geen 2k(als ik het me goed herinner).
Van oktober 2022 tot oktober 2023 hebben we 8000kwh opgewekt met de zonnepanelen.
Voor dezelfde periode hebben we daarvan 5368.42 kwh injectie gehad wat dus betekent dat we slechts 2631.58 kwh zelf gebruikt hebben.
Aan de prijs van ons huidig contract(25cent) scheelt dit dus 659 euro wat me erg weinig lijkt. Of ik heb ergens een fout gemaakt qua berekening?

5) Klopte niet helemaal wat ik zeg. Als ik de meterstanden bekijk + de afrekening(wat gelukkig op hetzelfde uitkomt) hebben we een verbruik van 6718 kwh op een jaar.
Dus dit is de som van dag(2498 kwh) + nacht(4420 kwh) afname. Hoeveel hiervan juist van de warmtepomp is kan ik niet zien, zie alleen grafiekjes op de display zonder specifieke waardes.
Het lijkt dat dit per maand voor januari, februari en december rond de 1100kwh ligt. Maart iets lager en april rond de 500kwh.
Mei tot september amper iets en oktober terug rond de 400 kwh. Met een heel ruwe schatting kom ik dus inderdaad rond de 5000kwh uur uit op jaarbasis.
Onze waardes voor warmtegeneratie zijn ook wel stukken hoger. Opnieuw geen specifieke data maar januari en december alleen zitten al aan 3500 kwh per maand, februari en maart wat lager met dan de helft 1750 voor april en november.
Erg ruwe berekening kom ik dan al rond de 17000 kwh per jaar generatie uit.

We hebben halfopen bebouwing(ongeveer 200m2 met zolder incluis) waarbij de vorige eigenaars alles gestript en geisoleerd hebben. 100% kan ik dus niet zeggen wat overal steekt, al was de epc waarde onder de 100 als ik me goed kan herinneren bij aankoop 9 jaren terug.
Verwarmen doen we enkel op het gelijkvloers + badkamer.
Hebben wel geen vloerverwarming dus warmtepomp werkt op hogere temperatuur voor chauffage + boilervat.
In vergelijking met uw cijfers zitten we dan inderdaad wel enorm hoog. Mogelijk is onze warmtepomp(Daikin Altherma 3 lucht/water) dan helemaal niet correct afgesteld ofzo :s

Moest het members storen dat we mijn persoonlijke situatie hier bespreken, kunnen we dit uiteraard verder zetten in pm.
Niet mijn bedoeling om het topic te kapen.

Ik weet dat ons verbruik heel erg veel is maar is dat van jou niet heel erg weinig?

Voor de algemene delen hier was het jaarverbruik 1200 Kwh. En daar woont dus NIEMAND. :tongue:
Volgens mij spreekt hij over afname en niet over verbruik.

Ik verbruik iets van een 10000 kWh op jaarbasis en “maar” 5000kWh afname.

de maand November 2023.
2023 zijn:

Heb wel nog teruggevonden dat ze bij luminus de formule hebben verandert tov ons vorig contract:
"0,1007 x Belpex - 1,0500" naar "0,0660 x Belpex - 1,0500" al had dit met de huidige lage prijzen(hoe cynisch) weinig uitgemaakt.

Dus op basis hiervan ga ik er net wel vanuit dat het bij hen hetzelfde is als bij Luminus, alleen op basis van een andere index.

3) Klopt dat uw batterij nooit het volledige verbruik van uw warmtepomp gaat kunnen dekken.
De 20k is zonder premies inderdaad dus het zal wel lager zijn, al scheelt dit ook geen 2k(als ik het me goed herinner).
Van oktober 2022 tot oktober 2023 hebben we 8000kwh opgewekt met de zonnepanelen.
Voor dezelfde periode hebben we daarvan 5368.42 kwh injectie gehad wat dus betekent dat we slechts 2631.58 kwh zelf gebruikt hebben.
Aan de prijs van ons huidig contract(25cent) scheelt dit dus 659 euro wat me erg weinig lijkt. Of ik heb ergens een fout gemaakt qua berekening?

5) Klopte niet helemaal wat ik zeg. Als ik de meterstanden bekijk + de afrekening(wat gelukkig op hetzelfde uitkomt) hebben we een verbruik van 6718 kwh op een jaar.
Dus dit is de som van dag(2498 kwh) + nacht(4420 kwh) afname. Hoeveel hiervan juist van de warmtepomp is kan ik niet zien, zie alleen grafiekjes op de display zonder specifieke waardes.
Het lijkt dat dit per maand voor januari, februari en december rond de 1100kwh ligt. Maart iets lager en april rond de 500kwh.
Mei tot september amper iets en oktober terug rond de 400 kwh. Met een heel ruwe schatting kom ik dus inderdaad rond de 5000kwh uur uit op jaarbasis.
Onze waardes voor warmtegeneratie zijn ook wel stukken hoger. Opnieuw geen specifieke data maar januari en december alleen zitten al aan 3500 kwh per maand, februari en maart wat lager met dan de helft 1750 voor april en november.
Erg ruwe berekening kom ik dan al rond de 17000 kwh per jaar generatie uit.

We hebben halfopen bebouwing(ongeveer 200m2 met zolder incluis) waarbij de vorige eigenaars alles gestript en geisoleerd hebben. 100% kan ik dus niet zeggen wat overal steekt, al was de epc waarde onder de 100 als ik me goed kan herinneren bij aankoop 9 jaren terug.
Verwarmen doen we enkel op het gelijkvloers + badkamer.
Hebben wel geen vloerverwarming dus warmtepomp werkt op hogere temperatuur voor chauffage + boilervat.
In vergelijking met uw cijfers zitten we dan inderdaad wel enorm hoog. Mogelijk is onze warmtepomp(Daikin Altherma 3 lucht/water) dan helemaal niet correct afgesteld ofzo :S

Moest het members storen dat we mijn persoonlijke situatie hier bespreken, kunnen we dit uiteraard verder zetten in pm.
Niet mijn bedoeling om het topic te kapen.
3) Je vergeet uw nettarief, accijns enzo erbij te tellen. Das nog eens +- 15 á 20 cent er bij.
Vergeet ook uw capaciteitstarief niet te bekijken.

5) Afname en verbruik is niet hetzelfde als je zonnepanelen hebt. Jij hebt 9349kWh verbruikt waarvan 6718kwh. Wat veel is voor een full electric huis zonder EV.
Uw warmtepomp zou zoveel niet mogen verbruiken. Heb je een idee van de aanvoertemperatuur momenteel?

3) Je vergeet uw nettarief, accijns enzo erbij te tellen. Das nog eens +- 15 á 20 cent er bij.
Vergeet ook uw capaciteitstarief niet te bekijken.

5) Afname en verbruik is niet hetzelfde als je zonnepanelen hebt. Jij hebt 9349kWh verbruikt waarvan 6718kwh. Wat veel is voor een full electric huis zonder EV.
Uw warmtepomp zou zoveel niet mogen verbruiken. Heb je een idee van de aanvoertemperatuur momenteel?
3) Zal iets meer zijn dat we besparen idd maar rond de 1000 euro per jaar lijken we toch niet te komen lijkt me.

5) Metrics van de warmtepomp zijn op dit moment:
48 graden voor sanitair wat ook gevraagd is
57 graden voor verwarming terwijl 65 graden gevraagd is
21 graden aan termostaat wat ook gevraagd is
1.6 bar waterdruk in binnenunit

Twijfel wel of er nog voldoende water in het circuit zit waardoor we mogelijk te weinig debiet hebben.
Kan dit enkel controleren echter door de achterwanden van de ingebouwde kasten er rond terug los te schroeven dus ga dit wel eens moeten bekijken.

Ik weet dat ons verbruik heel erg veel is maar is dat van jou niet heel erg weinig?

Voor de algemene delen hier was het jaarverbruik 1200 Kwh. En daar woont dus NIEMAND. :tongue:
Jij hebt geen zonnepanelen staan op het dak van de gemeenschap ;). Hangt af van waarmee je het vergelijkt natuurlijk. Ik heb thuis geen 2 - 4 liften staan ;p.

Kortom mijn verbruik van mijn warmtepomp in totaal over een jaar was 1542kwh. Mijn afname vorig jaar voor elektriciteit was 1800kwh.
Mijn totaalverbruik aan elektriciteit over het jaar was 1800kwh + 1700kwh. kortom mijn jaarverbruik was 3500kwh. Wat redelijk laag is ja, maar het is ook maar mij alleen. En eigenlijk valt 1900 - 2000kwh voor verbruik voor een alleenstaande perfect binnen de realiteit.

de maand November 2023.
2023 zijn:

Bij het variabele contract hebben ze de formule erbij gezet. Wat degene was waar je nu naar refereerde (ik was aan het kijken bij de vaste formule van engie). En daar is die dus variabel. Bij de vaste formule hebben ze er geen bijgezet, en daar mogen ze dat dan dus niet claimen dat dit variabel zou zijn.

Bij energie die je van het net haalt, betaal je de energiekost en de kosten voor het net om die energie bij u te krijgen. Een stuk van die kosten is variabel. Bij analoge meters kon je vroeger deze kosten als 16 -19 cent tellen. Sinds de aanpassing van de netleveranciers naar een belasting in functie van een variabel EN een stuk vast in functie van uw piek. Mag je grofweg eerder 10 - 12 cent nemen (10 cent bij de digitale meter tgv afnamekosten en accijnzen, bij de analoge meter ligt dit eerder rond de +/-12 - 15cent). Ik ga er echter vanuit dat je al wel een digitale meter hebt.

2613kwh zou dan hetgeen kunnen zijn dat je zelf gebruikt / verbruikt. Dus eigenlijk heb je dus in uw geval en rekening houdende met een injectietarief van 5 cent (te lui om het juiste op te zoeken).

(2631.58 * 0.35) + (5368.42 * 0.05) == 921,053 + 268,421 == 1189,474€ per jaar voordeel. Ik ga er vanuit dat uw zonnepanelen u 8000€ gekost hebben (een warmtepomp zat namelijk tussen de 9 en 12k€). Waardoor uw zonnepanelen terugverdiend zijn na 6,726 jaar. Wat qua investering zeer goed meevalt. Ons boekje brengt minder op.

Zonnepanelen helpen gewoon niet om het winterverbruik van uw warmtepomp te neutraliseren. Aangezien het zo niet werkt. Zelfs een windmolen werkt zo niet, aangezien de windmolen niet altijd energie opwekt. Zeker niet wanneer je aan de hoeveelheden zit waar jij aan zit.

Rest : https://www.beyondgaming.be/threads/een-warmtepomp-anno-2021.4475/post-1150027

3) Zal iets meer zijn dat we besparen idd maar rond de 1000 euro per jaar lijken we toch niet te komen lijkt me.

5) Metrics van de warmtepomp zijn op dit moment:
48 graden voor sanitair wat ook gevraagd is
57 graden voor verwarming terwijl 65 graden gevraagd is
21 graden aan termostaat wat ook gevraagd is
1.6 bar waterdruk in binnenunit

Twijfel wel of er nog voldoende water in het circuit zit waardoor we mogelijk te weinig debiet hebben.
Kan dit enkel controleren echter door de achterwanden van de ingebouwde kasten er rond terug los te schroeven dus ga dit wel eens moeten bekijken.
Holy shit. 57 graden aanvoer en 65 graden vraag. Een warmtepomp is daar echt niet voor gemaakt en uw rendement keldert drastisch bij zo’n temperaturen. Waarschijnlijk moet de elektrische weerstand nog bijspringen om die aanvoer te halen. En dat is aan COP 1…
Als je kan werken met 30-35C aanvoer, gaat het verbruik van de warmtepomp met ongeveer de helft dalen. Je stookt nu aan de dubbele prijs van een gas installatie.
Ik zou beginnen met de stooklijn naar beneden te halen of hulp inroepen met iemand die je daar bij kan begeleiden.

Holy shit. 57 graden aanvoer en 65 graden vraag. Een warmtepomp is daar echt niet voor gemaakt en uw rendement keldert drastisch bij zo’n temperaturen. Waarschijnlijk moet de elektrische weerstand nog bijspringen om die aanvoer te halen. En dat is aan COP 1…
Als je kan werken met 30-35C aanvoer, gaat het verbruik van de warmtepomp met ongeveer de helft dalen. Je stookt nu aan de dubbele prijs van een gas installatie.
Ik zou beginnen met de stooklijn naar beneden te halen of hulp inroepen met iemand die je daar bij kan begeleiden.
We hebben een hoog temperatuur warmtepomp en geen vloerverwarming maar radiatoren he. Zeker dat dit daarmee wel werkt?

Meer info op bv:

We hebben een hoog temperatuur warmtepomp en geen vloerverwarming maar radiatoren he. Zeker dat dit daarmee wel werkt?

Meer info op bv:
Een hoge temperatuur warmtepomp is een marketing praatje. Ze kan wel hoge temperaturen maken, maar aan een zeer laag rendement.
Ik ben er zeker van dat je geen 60C nodig hebt om het nu warm te krijgen. 40-45C werkt wellicht prima. En met ventilatoren op de radiators geraak je wellicht aan 30-35C als de isolatie is aangepakt.

Helaas zijn warmtepomp, hoge temperatuur en radiatoren een slechte combinatie.
Je kan altijd uw stooklijn bijstellen maar dan ga je het waarschijnlijk niet verwarmd krijgen.
Het wordt kou lijden of veel betalen voor uw elektriciteit...
Niet per se, een warmtepomp kan ook werken met radiatoren, zelfs met lage aanvoertemperatuur. Ik deelde eerder deze link al:

Wij werken nog met een gasketel, maar de aanvoertemperatuur is 40 graden en wij kunnen ons huis op 21 graden houden op vriesdagen. Vereiste is wel (althans bij ons) om niet met nachtverlaging te gaan werken, maar dat doe je met vloerverwarming best ook niet.

De aanvoertemperatuur verlagen in combinatie met geen nachtverlaging toe te passen kan dus best een optie zijn voor @Siro
Is wat experimenteren met de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te zetten waarbij de gewenste binnentemperatuur net behouden blijft op vriesdagen.

Nu, adoratie voor vloerverwarming of niet, feit blijft dat op lage temp stoken gewoon veel comfortabeler en zuiniger is. Of je moet van die stralingswarmte houden, ik word daar suf en moe van.
Een warmtepomp is al zeker niet gemaakt om op 60-65 graden te verwarmen, dan zit je met een zo goed als elektrische verwarming.

Wij werken nog met een gasketel, maar de aanvoertemperatuur is 40 graden en wij kunnen ons huis op 21 graden houden op vriesdagen. Vereiste is wel (althans bij ons) om niet met nachtverlaging te gaan werken, maar dat doe je met vloerverwarming best ook niet.

Wij doen dat wel, van 22h-7h gaat alles uit, omwille van geluid. De CV ketel staat in de berging tegenover onze slaapkamer en ik hoor die pompen (ben geen vaste slaper). Wellicht is 24/7 mss wat goedkoper in gas, maar het systeem gaat sowieso telkens voor uren uit.

Nu is die aan het verwarmen (beneden, want boven is het nog boven de 20,5) tot deze middag ongeveer en dan gaat die uit. Die is nog nooit terug aangegaan voor 22h om bij te verwarmen. Soms wordt het boven alsnog te koud en dan gaat die wel terug aan in de namiddag om daar te verwarmen.

Dat lijkt mij toch erg veel, zelfs voor een warmtepomp. Ik heb de cijfers van 2022 er even bijgehaald om te vergelijken:
- Totaalverbruik van 9716 kWh waarvan ik 39% zelfvoorzienend ben dankzij de zonnepanelen en dus 6207 kWh afname heb. Met "totaalverbruik" bedoel ik ook alles: o.a. de warmtepomp en de extra elektrische boiler ernaast maar evengoed verlichting, ventilatie, alarm, een hoop ijskasten en diepvriezers, een hoop PCs enz enz enz.
- Injectie van 9476 kWh op een totale zonnepanelenopbrengst van 12,99 MWh
- Temperatuur staat nooit lager dan 23°C en op vriesdagen wordt dat 24°C.
- 2 pers, fulltime thuiswerken
- open bebouwing (425m² verwarmd via vloerverwarming)
- maar hier wel nieuwbouw en geothermische warmtepomp. Heb jij ook een bodem/water pomp of lucht/water? Enig idee wat uw EPC is na al die verbouwingen? Hoe is uw huis georiënteerd? Is die 8500 kWh het totaalverbruik (incl zonnepanelenopbrengst) of effectieve afname? Hoeveel zonnepanelen heb je ?

//edit: ik las nu pas verder waarin je sprak over over uw aanvoer- en retour temperaturen, en dat je ook radiatoren hebt ipv vloerverwarming. Hier is het dus wel vloerverwarming. Aanvoer temperatuur is hier 24°C en retour is 23°C ....

Laatst bewerkt:
Een hoge temperatuur warmtepomp is een marketing praatje. Ze kan wel hoge temperaturen maken, maar aan een zeer laag rendement.
Ik ben er zeker van dat je geen 60C nodig hebt om het nu warm te krijgen. 40-45C werkt wellicht prima. En met ventilatoren op de radiators geraak je wellicht aan 30-35C als de isolatie is aangepakt.
Lijkt me inderdaad logisch dat een lagere temperatuur een besparing oplevert. Zal moeten testen of we het daarmee warm krijgen. Is het nut van zulke ventilatoren op je radiators bewezen?
Niet per se, een warmtepomp kan ook werken met radiatoren, zelfs met lage aanvoertemperatuur. Ik deelde eerder deze link al:
Bedankt voor de link. Bekijk het verder.
Dat lijkt mij toch erg veel, zelfs voor een warmtepomp. Ik heb de cijfers van 2022 er even bijgehaald om te vergelijken:
- Totaalverbruik van 9716 kWh waarvan ik 39% zelfvoorzienend ben dankzij de zonnepanelen en dus 6207 kWh afname heb. Met "totaalverbruik" bedoel ik ook alles: o.a. de warmtepomp en de extra elektrische boiler ernaast maar evengoed verlichting, ventilatie, alarm, een hoop ijskasten en diepvriezers, een hoop PCs enz enz enz.
- Injectie van 9476 kWh op een totale zonnepanelenopbrengst van 12,99 MWh
- Temperatuur staat nooit lager dan 23°C en op vriesdagen wordt dat 24°C.
- 2 pers, fulltime thuiswerken
- open bebouwing (425m² verwarmd via vloerverwarming)
- maar hier wel nieuwbouw en geothermische warmtepomp. Heb jij ook een bodem/water pomp of lucht/water? Enig idee wat uw EPC is na al die verbouwingen? Hoe is uw huis georiënteerd? Is die 8500 kWh het totaalverbruik (incl zonnepanelenopbrengst) of effectieve afname? Hoeveel zonnepanelen heb je ?

//edit: ik las nu pas verder waarin je sprak over over uw aanvoer- en retour temperaturen, en dat je ook radiatoren hebt ipv vloerverwarming. Hier is het dus wel vloerverwarming. Aanvoer temperatuur is hier 24°C en retour is 23°C ....
Niet echt te vergelijken inderdaad. Ik neem aan dat onze situatie het meest verbruikend is wat je kan hebben maar goed, we hebben het 1 jaar voor de afschaffing van terugdraaiende teller gekocht en toen leek het een goede keuze :p

We hebben lucht/water warmtepomp. EPC na verbouwing weet ik niet. Het huis was 153 bij aankoop met mazoutketel. Nu hebben we dus warmtepomp en zonnepanelen. Geen idee wat dit met de epc waarde doet. Heb ons epc attest in pm naar Renegade doorgestuurd dus zal zien wat hij er van denkt.
We hebben 28 zonnepanelen van 310w waarvan er 18 ongeveer zuidoost liggen en de rest aan de andere kant. De 8500kwh totaalverbruik was niet correct, het is meer. Op de vorige pagina stonden de details.

Terug
Bovenaan