Energieleveranciers

Lijkt me inderdaad logisch dat een lagere temperatuur een besparing oplevert. Zal moeten testen of we het daarmee warm krijgen. Is het nut van zulke ventilatoren op je radiators bewezen?

Uw radiatoren kunnen meer warmte aan de lucht afgeven bij gebruik van die ventilatoren, dus kan je om eenzelfde warmteafgifte te behouden je temperatuur van je aanvoer verlagen. Dus ja, dat is bewezen.

Zonnepanelen en warmtepomp doet niets aan het EPC, enkel aan het E-peil.

Uw radiatoren kunnen meer warmte aan de lucht afgeven bij gebruik van die ventilatoren, dus kan je om eenzelfde warmteafgifte te behouden je temperatuur van je aanvoer verlagen. Dus ja, dat is bewezen.

Zonnepanelen en warmtepomp doet niets aan het EPC, enkel aan het E-peil.
Zonnepanelen en warmtepomp zorgen juist wel voor een verlaging van EPC

Ik zou die ventilatoren toch eerst uitproberen in 1 ruimte. Wij merkten niet echt een verschil (zal er mogelijk wel geweest zijn maar dan miniem) en we vonden het geluid een nadeel. Wij hebben ze dus snel retour gedaan.

Ja maar volgens mij gaat het nog altijd een beetje test en wait and see zijn, dan dat je kan zeggen zet gewoon 1 ventilator van dit type op al uw bestaande radiatoren en het is in de sjakosh. Wat je bij vloerverwarming wel kan berekenen in functie van de legafstanden.

Ecopower being ecopower.

We betalen 78 voorschot per maand. Afrekening is -1200 (zonnepanelen). Elektriciteit zelf is 500 en injectie -900.

Uw nieuwe voorschot is 87... :laugh: (rare formula om daar toe te komen).

Ik ga straks maar eens bellen...

Antwoord van Ecopower. "Fluvius schat uw verbruik in als 4200kwh injectie en 4200kwh verbruik". (het was dus ~1200 verbruik en ~7200 injectie)

Ze doen dus blijkbaar gewoon (verbruik + injectie)/2 of zo :laugh:

Ik heb nog nooit in mijn level 4200 per jaar gehad. Zelfs pre panelen was het maar 3000-3500.

Inderdaad. Ik dacht dat EPC enkel uw warmtevraag was, maar dat is dus niet zo.
het EPC cijfer is een maat voor het gemiddeld jaarlijks basisverbruik van uw woning (verwarming, warm water, en ventilatie).

Het E-peil is een getalletje dat ergens aanleunt tegen de EPC waarde, maar niet echt het doel heeft om een meetbare grootheid in de echte wereld voor te stellen. Bij een verbouwing heb je typisch niet genoeg info om het E-peil te kunnen bepalen, hoewel ik me afvraag wat er juist mist of het gewoon een programmatisch gebrek is in de EPB software.

Antwoord van Ecopower. "Fluvius schat uw verbruik in als 4200kwh injectie en 4200kwh verbruik". (het was dus ~1200 verbruik en ~7200 injectie)

Ze doen dus blijkbaar gewoon (verbruik + injectie)/2 of zo :laugh:

Ik heb nog nooit in mijn level 4200 per jaar gehad. Zelfs pre panelen was het maar 3000-3500.
Die denken vast: de cege, die gaat elektrisch rijden van t jaar. Dat de kilometers eraf knallen!

On a more serious note: ge kunt altijd een verhoging van voorschotten weigeren, en een lager voorschot voorstellen gezien de vorige afrekening (weet wel niet of ze hierin moeten/zullen meegaan).

Lijkt me inderdaad logisch dat een lagere temperatuur een besparing oplevert. Zal moeten testen of we het daarmee warm krijgen. Is het nut van zulke ventilatoren op je radiators bewezen?
Ja, toch wel. Op lage temperatuur verliest een radiator/convector zijn natuurlijke convectie door de warmte.
Door met ventilatoren te werken, breng je dat weer op gang. Eigenlijk moet je het zien dat je met die ventilatoren de radiator gaat koelen. Daarbij wordt er warmte overgedragen van de radiator aan de lucht.
In de badkamer hangt zo'n lage temperatuur radiator bij ons. Met 30°C aanvoer krijg ik het zonder problemen 23°C.

Zonder ventilatoren zal 40-45°C ook wel werken denk ik. Maar uw rendement wordt steeds maar beter hoe lager de aanvoer wordt, maar dan zul je ventilators nodig hebben of je gaat te weinig afgifte hebben.

Inderdaad. Ik dacht dat EPC enkel uw warmtevraag was, maar dat is dus niet zo.
EPC is het totale energieverbruik (niet enkel warmte idd) van het huis uitgedrukt in kWh per m² per jaar. Hoe lager het EPC, hoe energiezuiniger uw huis, en hoe beter het label (van A+ tot F). Je kan zelfs een negatief EPC hebben bij nieuwbouw. Zo woon ik hier in een huis met een EPC van -25 kWh/m²/jaar en E-peil van -13.

Indien je niet de enige eigenaar bent van de vijf appartementen (wat ik vermoed, er is een syndicus, dus is het een mede-eigendom): professioneel contract, je sluit het contract namens de VME wat een rechtspersoon is en geen natuurlijk persoon.
Om het moeilijk (lees idioot) te maken

Ik heb dus vanaf december een nieuw PRO contract afgesloten om wettelijk in orde te zijn (een particulier contract mag dus inderdaad niet)
Echter een PRO contract is standaard 21% Btw. Sinds juli is voor zakelijke gebruikers de Btw echter terug op 21% gebracht.
MAAR de wet maakt een uitzondering voor VME's. Dan is de Btw toch nog steeds 6% Btw. :sarcastic:

Dus ik moet nog een apart mailtje sturen naar de energieleverancier om ondanks dat er 21% Btw op het contract staat toch 6% Btw aan te rekenen. (en ook andere taksen aan te passen naar een particulier contract) :sop:

Geraak daar nog maar aan uit hé. :tongue:

Vandaag online (met een andere naam) aan iemand van Luminus gevraagd en die zei dat je daar geen boete voor krijgt. Vind ik raar, omdat hetzelfde contract - maar dan zakelijk - bijna 100 euro duurder uitkwam.
Zie bovenstaande (na wat onderzoek). Ik begrijp niet waarom je een zakelijk contract moet aangaan als VME MAAR dat het contract toch niet als zakelijk wordt aanzien waardoor het wel gewoon 6% Btw blijft en ook de andere taksen berekend worden alsof het een particulier contract is.

Opmerking: Je moet dit wél zelf de energieleverancier doorgeven anders wordt de VME wél aanzien als PRO contract.
Dus een syndicus die de regels niet goed gelezen heeft én een PRO contact heeft betaald nodeloos toch 21% Btw.

Typisch België zeker? :rofl:

Laatst bewerkt:
Om het moeilijk (lees idioot) te maken

Ik heb dus vanaf december een nieuw PRO contract afgesloten om wettelijk in orde te zijn (een particulier contract mag dus inderdaad niet)
Echter een PRO contract is standaard 21% Btw. Sinds juli is voor zakelijke gebruikers de Btw echter terug op 21% gebracht.
MAAR de wet maakt een uitzondering voor VME's. Dan is de Btw toch nog steeds 6% Btw. :sarcastic:

Dus ik moet nog een apart mailtje sturen naar de energieleverancier om ondanks dat er 21% Btw op het contract staat toch 6% Btw aan te rekenen. (en ook andere taksen aan te passen naar een particulier contract) :sop:

Geraak daar nog maar aan uit hé. :tongue:

Zie bovenstaande (na wat onderzoek). Ik begrijp niet waarom je een zakelijk contract moet aangaan als VME MAAR dat het contract toch niet als zakelijk wordt aanzien waardoor het wel gewoon 6% Btw blijft en ook de andere taksen berekend worden alsof het een particulier contract is.

Opmerking: Je moet dit wél zelf de energieleverancier doorgeven anders wordt de VME wél aanzien als PRO contract.
Dus een syndicus die de regels niet goed gelezen heeft én een PRO contact heeft betaald nodeloos toch 21% Btw.

Typisch België zeker? :rofl:
Je betaalt wel hogere bijdragen op energie en bijzondere accijnzen, dat zal dan het enige verschil zijn zeker. Merci voor de info trouwens!

De link erbij voor de andere geïnteresseerden. 😁

Ik twijfel precies om over te schakelen. Was dit wel van plan maar het injectietarief is nog maar 7.5 cent vanaf januari. Bij Engie heb ik momenteel 6 cent injectie en afname 13 cent dus qua tarief vrij gelijkaardig. Weet iemand hoe of wanneer Ecopower die injectietarieven opnieuw berekent en op basis van wat?

Ik twijfel precies om over te schakelen. Was dit wel van plan maar het injectietarief is nog maar 7.5 cent vanaf januari. Bij Engie heb ik momenteel 6 cent injectie en afname 13 cent dus qua tarief vrij gelijkaardig. Weet iemand hoe of wanneer Ecopower die injectietarieven opnieuw berekent en op basis van wat?
Welk tarief heb je? En is dat op basis van de huidige index? Ik zit ongeveer op hetzelfde als jou bij Engie, maar dit contract loopt begin februari af. Als het vernieuwd wordt, zal ik ongeveer nog 4 cent injectie hebben. Dan is EcoPower het dubbele bijna... Ook bij andere leveranciers is het niet veel beter. Enkel Bolt is goed.

En wachten tot februari wil ik niet doen, want als EcoPower dan terug een klantenstop heeft, kan ik er weer niet meer bij.

Ligt het aan mij of is Ecopower lang niet meer zo voordelig?

Engie tarieven zijn momenteel:
- 13.8 cent afname (dag)
- 11.1 cent afname (nacht)
- 7.5 cent injectie (dag)
- 3.8 cent injectie (nacht).

Ecopower met nieuwe tariefkaart zou momenteel volgende zijn
- 13 cent afname (vaste kost daalt)
- 7.5 cent injectie (tariefdaling)

In mijn specifieke situatie heb ik volgend verbruik:
- 500kwh afname dagtarief
- 1500kwh afname nachttarief
- 2500kwh injectie dagtarief
- 500kwh injectie nachttarief

Dat komt op 29 euro kosten voor de energiecomponent bij Engie en 35 euro bij Ecopower. Engie heeft nog een kleine vast kost van 20 euro. Ecopower vind ik niet meteen iets terug. Bijkomende kosten zijn voor beiden gelijk.

Mmm ik vind het precies niet meer de moeite waard...

Terug
Bovenaan