Renegadexxripxx
Well-known member
Wil ik allemaal wel geloven(bedankt voor de uitgebreide uitleg) maar zo wordt het niet verkocht aan de consument.
Heb hetzelfde nagevraagd bij Engie en die beweren bij hoog en bij laag dat dit bij hen niet variabel is maar vast staat.
Kan zever zijn ma zou toch straf zijn indien enkel Luminus dit eenzijdig doorvoert.
Daarnaast betekent dit nog steeds zoals ik in mijn eerste post zei dat je zonder batterij serieuze problemen hebt met zonnepanelen en warmtepomp. Ja we hebben premies gehad maar ook een serieuze investering moeten doen met het gedacht goed te zitten qua prijs.
150 euro betalen per maand voor elektriciteit is misschien het nieuwe normaal maar met zonnepanelen blijf ik het waanzinnig vinden.
1) Staat duidelijk in het contract : Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd. En er staat een duidelijke opmerking dat je meer info over de prijszetting kan terugvinden bij informatie over uw tarief. Normaliter wil dat dan ook zeggen dat je dat best eens leest.
2) bij engie is dit vast (of zo lees ik toch hun fiche). Maar als de prijs van energie stijgt, geniet je er ook niet van mee. En het is ook niet alsof hun prijszetting voor injectie of afname voordeliger is. Dus meh. Bij Eneco vb is de injectie variabel terwijl de afname vast is. Indien je geïnteresseerd bent, je kan de tarieffiches van het verleden en verschillende leveranciers hier terugvinden : https://www.mijnenergie.be/energieleveranciers/
3) Uw batterij gaat geen sikkepit doen voor het verbruik van uw warmtepomp. Een batterij is wat, 10 kwh... en 6k€. Dat jaag ik er op 2 dagen door, terwijl mijn zonnepanelen niets tot quasi niets opbrengen. En ik dan ook mijn verbruik niet kan compenseren met mijn zonnepanelen. Aan de andere kant, zonnepanelen kosten wat 6k€ ? Jij krijgt op een jaar 400€ geld voor de energie die je op het net zet. En je verbruikt rechtstreeks wat 2000kwh die je niet aan 25cent + afnametarief + accijns, etc moet betalen (laat ons zeggen 35cent * 2000 == 700€).
Je zit gewoon nog altijd goed qua prijs. Je bent gewoon niet immuun voor prijsstijgingen sinds men de terugdraaiende meter heeft afgeschaft. Wat voor mij de reden was waarom ik destijds de combo had gezet. Maar slechter af dan ze niet te hebben ben ik niet. Voorlopig toch niet.
4) En neen dit is niet waanzinnig. We nemen energie en goedkope energie gewoon enorm voor granted. Maar dat is het echt echt echt niet. Als ik al de installaties zelf zou moeten zetten om energieonafhankelijk te zijn... dan ben ik vlot 30 - 50k kwijt. En mag ik over 12 jaar al beperkte zaken vernieuwen of onderhouden en over 20 - 25 jaar opnieuw een zak geld van 30 - 50k (+ indexatie/ inflatie) opzij zetten. 30k-50 voor Batterijen, beperkte windmolen, zonnepanelen, omvormer, noodgenerator... en dan moet ik er ook nog voor zorgen dat ik iets van verbruiks- of generatiebalancering voorzie zodanig dat als ik bepaalde toestellen tegelijk laat draaien dat mijn installatie het nog aankan of kan leveren. En mag ik mijn tijd er ook nog aan besteden om het in ship shape te houden.
De enige manier om goed te zitten qua prijs, is spaarzaam te zijn met hetgeen je gebruikt. Of op zijn minst uw levenswijze aan te passen op een manier zodanig dat je zo veel mogelijk kan genieten van de generatie van de zonnepanelen voor uw rechtstreeks verbruik. Een batterij is en blijft nog altijd de grootste nonsens voor de meeste ge- en verbruikers.
- wat ik niet heb voor de duidelijkheid)