Energieleveranciers

Geen digitale meter? En geen app van de omvormer van je zonnepanelen waarop je je injectie kan zien per dag / uur / ...?

Zo economisch mogelijk je elektrische auto opladen is in principe relatief simpel:
- Zorgen dat de laadsnelheid zo weinig mogelijk boven je injectie uit gaat, als je die laadsnelheid gemakkelijk kan beperken. In realiteit is dat minder simpel, omdat je injectie zelfs bij ZO-NW panelen behoorlijk zal variëren naargelang het uur, het weer op dat moment, tussen de verschillende seizoenen, etc.)
- Dat maximaliseert niet alleen hoeveel zonne-energie je gebruikt om je auto op te laden, maar beperkt ook waarschijnlijk je capaciteitstarief

Zelf zou ik het simpel houden: op een zonnige dag kan je waarschijnlijk vlot aan 7-8 kW laden waarbij dit volledig uit je zonnepanelen komt, tenzij op momenten waar je warmtepomp veel energie trekt of je intensief aan het koken bent; op een bewolkte dag zal 2-3 kW waarschijnlijk realistischer zijn maar moet je afwegen of die €0,30-0,40 per kWh die je ongeveer kan winnen door trager te laden, de moeite is om uiteindelijk een heel stuk langer te moeten laden en je maximum laadsnelheid aan het weer te moeten aanpassen.
De goedkoopste manier is met een slimme laadpaal die kan solar laden. Dan kan de laadpaal uitsluitend dynamisch op PV overschotten laden en is de accu niet vol, doet die 's nachts verder op het dal tarief. Maar als de werkgever de laadpaal sponsort en je kan niet kiezen voor een slimme, dan ga je het inderdaad zo moeten aanpakken.

Net telefoon van Engie. Ze bieden nu dus Easy Vast aan, éénjarig contract, ietsje goedkoper dan mijn Optifix contract bij Luminus (maar da's wel voor 2 jaar). De vaste vergoeding is bij Luminus goedkoper.

Nu rest de vraag wat ik er mee ga doen natuurlijk, mijn verbruik zit ongeveer rond de 2000 kWh afname, 2500 à 3000 kWh injectie en 12000 kWh gas.

Net telefoon van Engie. Ze bieden nu dus Easy Vast aan, éénjarig contract, ietsje goedkoper dan mijn Optifix contract bij Luminus (maar da's wel voor 2 jaar). De vaste vergoeding is bij Luminus goedkoper.

Nu rest de vraag wat ik er mee ga doen natuurlijk, mijn verbruik zit ongeveer rond de 2000 kWh afname, 2500 à 3000 kWh injectie en 12000 kWh gas.

Als je voor vast kiest, is het misschien logischer van voor de zekerheid van 2 jaar vast te kiezen (en door de lagere vaste vergoeding kan je nog eens gemakkelijker wisselen in jaar 2 mocht je dan een scherper vast tarief kunnen krijgen)?

Je kan trouwens ook gas en elektriciteit afzonderlijk bekijken, ik heb bv. voor een vast contract voor gas gekozen omdat dat de grote kost is, en een variabel voor elektriciteit omdat dat na injectievergoeding maar om een heel beperkt bedrag gaat.

De goedkoopste manier is met een slimme laadpaal die kan solar laden. Dan kan de laadpaal uitsluitend dynamisch op PV overschotten laden en is de accu niet vol, doet die 's nachts verder op het dal tarief. Maar als de werkgever de laadpaal sponsort en je kan niet kiezen voor een slimme, dan ga je het inderdaad zo moeten aanpakken.
Hier hebben ze vandaag de pannelen geinstalleerd, Wallbox was er al. Nu blijkt wel dat om via de Wallbox 'slim' te laden het wel nog altijd betekent dat er best een grote opbrengst moet zijn. Het is niet omdat je 2 kW aan het opwekken bent dat hij 1.5 kW naar de auto kan sturen. De auto moet blijkbaar nog steeds met minimum ~ 4 kW opgeladen worden. Bij Wallbox kan je kiezen tussen volledig PV of een mix.

Of ik begrijp het nog niet helemaal.

Hier hebben ze vandaag de pannelen geinstalleerd, Wallbox was er al. Nu blijkt wel dat om via de Wallbox 'slim' te laden het wel nog altijd betekent dat er best een grote opbrengst moet zijn. Het is niet omdat je 2 kW aan het opwekken bent dat hij 1.5 kW naar de auto kan sturen. De auto moet blijkbaar nog steeds met minimum ~ 4 kW opgeladen worden. Bij Wallbox kan je kiezen tussen volledig PV of een mix.

Dus moet je al 4000watt "overschot" injecteren om volledig met je zonnepanelen je ev te laden?

Dus moet je al 4000watt "overschot" injecteren om volledig met je zonnepanelen je ev te laden?
Nee, meestal is de minimumstroom een 6 ampère, wat dus monofasig neerkomt op 1,4 kW. Driefasig is dat wel een dikke 4kW. Een goede laadpaal kan dynamisch switchen tussen monofasig en driefasig laden.

Dat is omdat je 3 fase aan het laden bent. Met 1 fase kan je vanaf 1.4kW overschot laden.

En echte slimme laadpaal kan schakelen naar 1 fase voor solar laden. Misschien kan jouw wallbox dat ook? Als het ene met losse kabel is, kan je er misschien een 1 fasige kabel insteken om het zo te forceren.

Eerst volgende week afwachten na mijn eerste ev testrit.

Dan moet ik me mss ook eens verdiepen in een laadpaal.

Heb toch maar 1 fase aansluiting dus v 3 fase moet ik niet wakker liggen😁

Nee, meestal is de minimumstroom een 6 ampère, wat dus monofasig neerkomt op 1,4 kW. Driefasig is dat wel een dikke 4kW. Een goede laadpaal kan dynamisch switchen tussen monofasig en driefasig laden.

Dat is omdat je 3 fase aan het laden bent. Met 1 fase kan je vanaf 1.4kW overschot laden.

En echte slimme laadpaal kan schakelen naar 1 fase voor solar laden. Misschien kan jouw wallbox dat ook? Als het ene met losse kabel is, kan je er misschien een 1 fasige kabel insteken om het zo te forceren.
Klopt inderdaad, 3 fase (dan ben ik toch al een beetje mee ook :)). Ik zie niet meteen iets van 1-fasig opladen met de Wallbox Pulsar, zal het dan ook eens navragen bij de installateur of dat een mogelijkheid is.

Anyway, deels voor een ander topic natuurlijk.

Binnenkort ook eens uitzoeken of het nu zin heeft om van contract te veranderen qua injectietarief en eventueel enkelvoudig ipv dag/nacht. Nu zit ik nog op Optifix Juni 2023.

Klopt inderdaad, 3 fase (dan ben ik toch al een beetje mee ook :)). Ik zie niet meteen iets van 1-fasig opladen met de Wallbox Pulsar, zal het dan ook eens navragen bij de installateur of dat een mogelijkheid is.

Binnenkort ook eens uitzoeken of het nu zin heeft om van contract te veranderen qua injectietarief en eventueel enkelvoudig ipv dag/nacht. Nu zit ik nog op Optifix Juni 2023.
Hier ook Wallbox Pulsar, minimum dat ik laad is 6A (mono). Ik dacht niet dat deze dynamisch kon switchen tussen mono en 3 fasig. Je kunt de wallbox wel nog aanpassen naar 1 fasig als je deze open vijst. Maar dan zal je geen 11Kw meer laden

Ik heb nu enkelvoudig tarief. Handig want je want je moet rekening houden met prijzen en gewoon zoveel mogelijk overdag doen om de zonnewinsten mee te pakken. We zijn half juni in de woning getrokken en sinds begin maart ben ik aan het monitoren. Toen draaide de warmtepomp al, maar wel met 1°C temperatuursverhoging overdag. Ik heb tot nu toe 3x zoveel nacht verbruik als dag verbruik. Ik wil nog de winter afwachten, maar mogelijks zal nachttarief behouden goedkoper zijn.
Ook wou ik de EV zoveel mogelijk willen slim solar laden overdag en 's nachts aanvullen indien hij niet vol genoeg geladen is. Daardoor denk ik dat mijn nachtverbruik alleen maar gaat stijgen, maar in de winter is opbrengst wel minimaal dus ik wil wel nog even zien hoe dat zal uitdraaien.

Iemand ervaring met die tariefberekening met die P1 meters?
Ik heb huidige injectievergoeding ingesteld op 3.65€cent/kWh.
Gisteren heb ik 12.5 kWh geïnjecteerd. Volgens de app heb ik hiervoor €0.22 gekregen.

Hoe komen ze aan die €0.22? Ik zou verwachten 3.65€cent * 12.5kWh = €0.45625?

Iemand ervaring met die tariefberekening met die P1 meters?
Ik heb huidige injectievergoeding ingesteld op 3.65€cent/kWh.
Gisteren heb ik 12.5 kWh geïnjecteerd. Volgens de app heb ik hiervoor €0.22 gekregen.

Hoe komen ze aan die €0.22? Ik zou verwachten 3.65€cent * 12.5kWh = €0.45625?
Misschien €0.25 verbruik gehad? (van het net gehaald dus)
Ik zie precies geen aparte prijs per dag voor mijn injectie, enkel kWh.
De enige prijs per dag die ik zie, is het totaal (verbruik - injectie)

Ik ga/ging ervan uit dat die 12.5 kWh het verschil is tussen opgewekt/afgenomen?
Zo staat het in de app:

Dat klopt, maar dat is het verschil in kWh, niet in prijs.
Tarief afgenomen is veel hoger dan tarief injectie.
Bij de instellingen kan je dit apart laten weergeven: tandwiel > grafieken > Stroom totaal > Tel import en export totalen op > uitvinken
Dan zie je apart wat je hebt afgenomen en wat geïnjecteerd
En zo zal de berekening wel correct zijn

Hoe zit dat met een 3-fase aansluiting/paal en zonnepanelen op 1 fase?
Volgens mij kan ik op 3-fase dan nooit exclusief op zonnestroom laden?

Technisch gezien niet, maar voor uw portomonnee maakt het niks uit.

Stel je bent aan 3kW aan het laden op 3 fases (1kW per fases) en je zonnepanelen hangen aan fase 1 en die zijn 3kW aan het opwekken. Dan ga je op fase 1 2kW injecteren (want 1kW eigenverbruik op fase 1 van de laadpaal) en gaan fase 2 en 3 elk 1kW afnemen. Maar de digitale meter telt enkel het netto realtime verbruik en zal je 0kW afname en 0kW injectie laten zien.
Dus je bent op dat moment wel 100% aan het solar laden volgens Fluvius/digitale meter, maar in werkelijkheid maak je wel gebruik van het net.

De digitale meter telt het verbruik en generatie van al de fases op. Dus dat maakt niet echt uit.
Dat optellen geldt echter ook voor de piek. Wat dan weer nadelig is.

Technisch gezien niet, maar voor uw portomonnee maakt het niks uit.

Stel je bent aan 3kW aan het laden op 3 fases (1kW per fases) en je zonnepanelen hangen aan fase 1 en die zijn 3kW aan het opwekken. Dan ga je op fase 1 2kW injecteren (want 1kW eigenverbruik op fase 1 van de laadpaal) en gaan fase 2 en 3 elk 1kW afnemen. Maar de digitale meter telt enkel het netto realtime verbruik en zal je 0kW afname en 0kW injectie laten zien.
Dus je bent op dat moment wel 100% aan het solar laden volgens Fluvius/digitale meter, maar in werkelijkheid maak je wel gebruik van het net.

En da's ok!

Dat klopt, maar dat is het verschil in kWh, niet in prijs.
Tarief afgenomen is veel hoger dan tarief injectie.
Bij de instellingen kan je dit apart laten weergeven: tandwiel > grafieken > Stroom totaal > Tel import en export totalen op > uitvinken
Dan zie je apart wat je hebt afgenomen en wat geïnjecteerd
En zo zal de berekening wel correct zijn
Bedankt! Formule lijkt nu te kloppen.
Injectie: 14.9 kWh * 0.0365 €/kWh = €0,54385
Afname: 2.4 kWh * 0.13320 €/kWh = €0,31968
=========
- €0.22

Terug
Bovenaan