Energieleveranciers

Als je dat gelukkig maakt...
Ik bekijk het na de herfst wel weer, als het stookseizoen begint.

Ik hoop dat gas en vooral elektriciteit in de winter gevoelig gaan stijgen, dan moet ik niet bijleggen om mijn EV thuis te laden... In de zomer mag het terug zakken, dan kan ik laden met de zonnepanelen... Dat zal voor mij de goedkoopste manier zijn om de contracten te betalen :D.
Ik zou het liever andersom hebben hoor :-) Veel betaald krijgen voor zonnestroom die in de EV gaat en goedkoop verwarmen in de winter ;-)

Ik ver(w)arm mij met gas :p
Het maakt toch niet uit met wat je verwarmt? Als je in de zomer veel geld krijgt voor energie die je zelf opwekt, kun je daar veel gas mee kopen in de winter als die goedkoop staat.

Als de stroom in de zomer peanuts kost en je krijgt peanuts betaald van je werkgever, dan je daar in de winter geen dure gas mee kopen. En dan gaat de terugverdientijd van uw panelen alleen maar oplopen.

Of hoe zie jij het? :p

Het maakt toch niet uit met wat je verwarmt? Als je in de zomer veel geld krijgt voor energie die je zelf opwekt, kun je daar veel gas mee kopen in de winter als die goedkoop staat.

Als de stroom in de zomer peanuts kost en je krijgt peanuts betaald van je werkgever, dan je daar in de winter geen dure gas mee kopen. En dan gaat de terugverdientijd van uw panelen alleen maar oplopen.

Of hoe zie jij het? :p

Ik heb een vast contract, dus als de stroom in de winter duur staat dan verdien ik geld met de auto te laden. In de zomer verdien ik geld door de auto te laden met zonnestroom, ookal is dat dan maar 30 cent dat ik krijg.
Gas verbruik is beperkt met een energiezuinige woning :p. Voor een warmtepomp is het toch nog een 10-tal jaar wachten wss. De gasketel is nog maar 3 jaar oud.

Mijn eerste setje zonnepanelen heb ik overigens al dik terugverdient, dit setje inderdaad nog niet nee.

Ik heb een vast contract, dus als de stroom in de winter duur staat dan verdien ik geld met de auto te laden. In de zomer verdien ik geld door de auto te laden met zonnestroom, ookal is dat dan maar 30 cent dat ik krijg.
Gas verbruik is beperkt met een energiezuinige woning :p. Voor een warmtepomp is het toch nog een 10-tal jaar wachten wss. De gasketel is nog maar 3 jaar oud.

Mijn eerste setje zonnepanelen heb ik overigens al dik terugverdient, dit setje inderdaad nog niet nee.
Ahja, op die manier. Dan hoop ik inderdaad voor je dat ze nog wat stijgen, want eenmaal de zon verdwijnt, moet je waarschijnlijk opleggen om uw auto thuis te laden als je een vast contract hebt :p

Maar vorig waren de prijzen al goed aan het stijgen vanaf juli, dus het zal wel niet zo erg worden als toen denk ik. Optifix augustus stond op 0.50euro/kWh als ik me goed herinner.

Laatst bewerkt:
Ahja, op die manier. Dan hoop ik inderdaad voor je dat ze nog wat stijgen, want eenmaal de zon verdwijnt, moet je waarschijnlijk opleggen om uw auto thuis te laden als je een vast contract hebt :p

Klopt, dat is nu al het geval. Maar dan laad ik gewoon aan de sporthal aan 65 cent ze, ik laad enkel thuis als het echt niet anders uitkomt. Niet mijn probleem dus :).

Iemand een idee hoe onderstaande aan te pakken?
Situatie: we verhuizen binnenkort naar een volledig gerenoveerde woning (bouwjaar 1961). Quasi alles werd vernieuwd volgens de huidige normen dus is volgens mij gelijk te schakelen met een nieuwbouwwoning.
We verwarmen op een LW Warmtepomp + ik rij binnenkort ook met een elektrische auto. Het gros van mijn tankbeurten zullen weliswaar niet thuis gebeuren maar op het werk.
Ons gezin telt binnenkort 4 personen (weliswaar een pasgeboren baby & kind van bijna 3 jaar). Uiteraard zijn de nodige huishoudtoestellen voorzien (diepvries, wasmachine, vaatwasser, droogkast)
We hebben in totaal 23 panelen van 430W op ons dak liggen (9.890,00 WATT) die verdeeld (ZO & NW zijn om doorheen de dag energie te kunnen opwekken.
We hebben dus geen flauw benul wat we gaan verbruiken van elektriciteit. Hoe kiezen wij nu in onze situatie de juiste energieleverancier?

Er zijn ten eerste twee opties. Vast of variabel. Variabel is op dit moment goedkoper (want je betaalt geen risicopremie) maar natuurlijk weet je niet wat er in de winter bijvoorbeeld gaat gebeuren.

Daarnaast zijn er enkele factoren die jouw prijs bepalen:
* vaste jaarlijkse kost
* prijs per kWh (of markup die de energieleverancier neemt op de variabele prijs)
* hoe variabel de prijs is (drie maanden, een maand,...)
Contracten met een lage jaarlijkse kost durven soms een hogere prijs per kWh te vragen (die zijn dan geschikt voor lage verbruiken) en omgekeerd (voor hoge verbruiken)

De twee redenen waarom vergelijkingssites en sites van leveranciers je verbruik willen weten is om die afweging te maken (maar die scheelt niet zo veel) en vooral om jouw een prijs per maand/jaar te kunnen geven (schatten bij variabele prijs) - dat spreekt immers veel meer dan de formules en marges die op de tariefkaart staan.

Bij bijna alle vergelijkingssites en sites van leveranciers kan je een inschatting van je verbruik maken op basis van type woning, isolatie, aantal bewoners, type verwarming,... Dat gaat niet 100 % kloppen maar dan heb je een richtgetal voor je verbruik.

De meeste sites gebruiken een net andere manier van voorspellen wat variabele prijzen gaan doen, daarmee dat je met eenzelfde verbruik andere schattingen kan krijgen.

Er zijn ten eerste twee opties. Vast of variabel. Variabel is op dit moment goedkoper (want je betaalt geen risicopremie) maar natuurlijk weet je niet wat er in de winter bijvoorbeeld gaat gebeuren.

Daarnaast zijn er enkele factoren die jouw prijs bepalen:
* vaste jaarlijkse kost
* prijs per kWh (of markup die de energieleverancier neemt op de variabele prijs)
* hoe variabel de prijs is (drie maanden, een maand,...)
Contracten met een lage jaarlijkse kost durven soms een hogere prijs per kWh te vragen (die zijn dan geschikt voor lage verbruiken) en omgekeerd (voor hoge verbruiken)

De twee redenen waarom vergelijkingssites en sites van leveranciers je verbruik willen weten is om die afweging te maken (maar die scheelt niet zo veel) en vooral om jouw een prijs per maand/jaar te kunnen geven (schatten bij variabele prijs) - dat spreekt immers veel meer dan de formules en marges die op de tariefkaart staan.

Bij bijna alle vergelijkingssites en sites van leveranciers kan je een inschatting van je verbruik maken op basis van type woning, isolatie, aantal bewoners, type verwarming,... Dat gaat niet 100 % kloppen maar dan heb je een richtgetal voor je verbruik.

De meeste sites gebruiken een net andere manier van voorspellen wat variabele prijzen gaan doen, daarmee dat je met eenzelfde verbruik andere schattingen kan krijgen.
Je krijgt idd een aantal vragen voorgeschoteld maar dan nog geven ze geen indicatie van je verbruik in kwh. Ik kan deze dan nog steeds niet vergelijken op basis van mijn geschatte verbruik

Jawel toch? Welke site gebruik je?
Ofwel staat het bij de resultaten bovenaan, bij de zoekcriteria, ofwel op de detailpagina van een voorstel.

De vtest is de enige waardevolle vergelijkingssite. De rest laat er "willekeurig" tarieven van tussen, omdat de leveranciers dat waarschijnlijk vragen.
Wel opletten dat je niet in het begin van een maand een vergelijking vraagt, ze tonen enkel de tarieven die ze hebben. In het begin van iedere maand worden de tarieven vernieuwd, en kan het zijn dat bepaalde tarieven nog geen update hebben gehad (en dan worden ze niet getoond).

Je kan ook altijd een ruwe schatting van je verbruik ingeven.
Ergens tussen de 1700 en 2500 voor normale elektriciteit, en dan voor de verwarming nog een 3-4000 erbij?
Verwarmingsverbruik hangt ook af van de buitentemperaturen en de algemene weersomstandigheden (zonnig maar ijskoud ga je waarschijnlijk minder verbruiken dan nat en donker en minder koud). Het blijft altijd een inschatting.

Iemand een idee hoe onderstaande aan te pakken?
Situatie: we verhuizen binnenkort naar een volledig gerenoveerde woning (bouwjaar 1961). Quasi alles werd vernieuwd volgens de huidige normen dus is volgens mij gelijk te schakelen met een nieuwbouwwoning.
We verwarmen op een LW Warmtepomp + ik rij binnenkort ook met een elektrische auto. Het gros van mijn tankbeurten zullen weliswaar niet thuis gebeuren maar op het werk.
Ons gezin telt binnenkort 4 personen (weliswaar een pasgeboren baby & kind van bijna 3 jaar). Uiteraard zijn de nodige huishoudtoestellen voorzien (diepvries, wasmachine, vaatwasser, droogkast)
We hebben in totaal 23 panelen van 430W op ons dak liggen (9.890,00 WATT) die verdeeld (ZO & NW zijn om doorheen de dag energie te kunnen opwekken.
We hebben dus geen flauw benul wat we gaan verbruiken van elektriciteit. Hoe kiezen wij nu in onze situatie de juiste energieleverancier?
Gebruik de Vtest voor simulaties te doen.
Om uw PV opbrengst te berekenen: vul uw configuratie in PVcalc in. Neem dan 10-15% extra rendement als uw panelen niet in de schaduw liggen. En ga voor uw Vtest dan uit van 30% zelf consumptie.
Uw toekomstig elektricteitsverbruik zal een beetje schatten zijn. Uw verbruik voor verwarming is ook te simuleren, maar dan moet je uw warmteverlies per m2 kennen. Ik heb 2560kWh elektrciteitsverbruik gesimuleerd voor een nieuwe vrijstaande woning van 232m2 te verwarmen en SSW voor 3 personen. We wonen er pas sinds juni, dus kan niet zeggen als dit klopt.
Uw huishoudelijk verbruik is wellicht ongeveer hetzelfde als nu.

Ik ben nu niet de meest zuinige persoon denk ik (thuiswerk, grote OLED TV, gaming PC) en had voor huishoudelijk verbruik 4400kWh genomen en met verwarming kwam ik dan op 7000kWh verbruik per jaar afgerond.
We hebben 11400kWp oost-west op ons dak liggen en dat zou 9600kWh/jaar moeten opbrengen.
Dus met 30% zelf consumptie en 70% injectie krijg je dan zo'n cijfers:
7000kWh verbruik - 9600kWh PV*0,3 = 4120kWh net afname
9600kWh PV *0,7 = 6720kWh injectie
Capaciteitstariefpiek zet ik voor het gemak op 5kW. In de zomer komen we daar niet aan. In de winter mogelijks wel. Met een EV zal je daar wel bovenzitten tenzij met een slimme laadpaal waar je een en ander mee kunt optimaliseren.

Het ding is dat die details leuk zijn om het effectieve bedrag te weten wat je gaat denken te moeten betalen, maar op zich niet zo heel veel gaan uitmaken voor de vergelijking tussen tarieven. Zeker omdat je hoogstwaarschijnlijk bij een van een vijftal laagste tarieven gaat uitkomen.

Het ding is dat die details leuk zijn om het effectieve bedrag te weten wat je gaat denken te moeten betalen, maar op zich niet zo heel veel gaan uitmaken voor de vergelijking tussen tarieven. Zeker omdat je hoogstwaarschijnlijk bij een van een vijftal laagste tarieven gaat uitkomen.
Inderdaad. Het enige wat invloed kan hebben bij hem, is het injectietarief dat nogal eens ferm kan verschillen per leverancier. Al zie ik in de huidige Vtest dat ze overal enorm laag zijn.

Is er trouwens iemand klant bij Bolt?
Ik heb in februari Engie Direct genomen met een scherp afname tarief en stevig injectietarief, maar inmiddels heeft Engie zijn formules veranderd voor nieuwe contracten die niet meer interessant zijn. Dus zodra mijn 1 jarig contract afloopt, wil ik naar ergens anders en Bolt ziet er mij wel interessant uit. Of Ecopower als die nog eens nieuwe klanten toelaten.

Ok is gelukt. Thnx iedereen.
Graag had ik ook kunnen opvolgen hoeveel de zonnepanelen opwekken en wat ik daar van injecteer. Ik heb hier ook wat rondgelezen en vind hier ook de home wizard p1 meter terug. De website van hun vind ik niet echt duidelijk..
Ik wil gewoon kunnen zien wat mijn opgewekte elektriciteit surplus is en dus weet of ik zo economisch mogelijk mijn elektrische auto kan opladen. Kan dit apparaatje dit of dien ik dan aansluitend die energy+ aan te schaffen als abbo iedere maand?

Graag had ik ook kunnen opvolgen hoeveel de zonnepanelen opwekken en wat ik daar van injecteer. Ik heb hier ook wat rondgelezen en vind hier ook de home wizard p1 meter terug. De website van hun vind ik niet echt duidelijk..
Ik wil gewoon kunnen zien wat mijn opgewekte elektriciteit surplus is en dus weet of ik zo economisch mogelijk mijn elektrische auto kan opladen. Kan dit apparaatje dit of dien ik dan aansluitend die energy+ aan te schaffen als abbo iedere maand?
Die HomeWizard P1 meter lees uw digitale meter realtime uit. Daar kan je zien wat de net afname of injectie is. En je hoeft daar geen abbonement voor te nemen. Enkel voor de advanced features heb je dat nodig.
Hoeveel de zonnepanelen opwekken, kan je enkel zien via de omvormer van de zonnepanelen. Tegenwoordig ook meestal met bijhorende app.

Geen digitale meter? En geen app van de omvormer van je zonnepanelen waarop je je injectie kan zien per dag / uur / ...?

Zo economisch mogelijk je elektrische auto opladen is in principe relatief simpel:
- Zorgen dat de laadsnelheid zo weinig mogelijk boven je injectie uit gaat, als je die laadsnelheid gemakkelijk kan beperken. In realiteit is dat minder simpel, omdat je injectie zelfs bij ZO-NW panelen behoorlijk zal variëren naargelang het uur, het weer op dat moment, tussen de verschillende seizoenen, etc.)
- Dat maximaliseert niet alleen hoeveel zonne-energie je gebruikt om je auto op te laden, maar beperkt ook waarschijnlijk je capaciteitstarief

Zelf zou ik het simpel houden: op een zonnige dag kan je waarschijnlijk vlot aan 7-8 kW laden waarbij dit volledig uit je zonnepanelen komt, tenzij op momenten waar je warmtepomp veel energie trekt of je intensief aan het koken bent; op een bewolkte dag zal 2-3 kW waarschijnlijk realistischer zijn maar moet je afwegen of die €0,30-0,40 per kWh die je ongeveer kan winnen door trager te laden, de moeite is om uiteindelijk een heel stuk langer te moeten laden en je maximum laadsnelheid aan het weer te moeten aanpassen.

Terug
Bovenaan