Energieleveranciers

Ik heb nu een verhuis pending staan van het oude huis naar het nieuwe. Klopt het dat luminus wacht op de meterstanden van het oud adres vooraleer alles door te zetten? Verkoop is volgende week woensdag, dan kan ik die doorgeven.

+ Ook een veel hogere jaarlijkse kost.

Engie heeft inderdaad een hogere jaarlijkse vaste kost, maar €41 tegenover €17 weegt op dit moment niet op tegen €130 hogere verwachte energiekost. En zeker voor gas (tenzij je extreem weinig verbruikt) is die jaarlijkse kost geen grote drempel om toch nog van contract te wisselen, toch minder in verhouding dan voor elektriciteit.

Engie heeft inderdaad een hogere jaarlijkse vaste kost, maar €41 tegenover €17 weegt op dit moment niet op tegen €130 hogere verwachte energiekost. En zeker voor gas (tenzij je extreem weinig verbruikt) is die jaarlijkse kost geen grote drempel om toch nog van contract te wisselen, toch minder in verhouding dan voor elektriciteit.
Maar je betaalt bij Luminus dus wel om 2j een vaste prijs te hebben en Engie nog steeds 1j. Luminus hun 1jarige contract is ook "aantrekkelijker" he. 😉

En betaal je de 41 euro elke keer als je een goedkoper vast tarief vastklikt bij Engie, of is dat ook pro rata zoals bij Luminus?
Ik blijft toch nog maar effe bij Luminus. De mensen die zich ingeschreven hebben op de bespaarbonus kunnen sowieso beter bij Luminus blijven als ze een vast tarief willen.

Maar je betaalt bij Luminus dus wel om 2j een vaste prijs te hebben en Engie nog steeds 1j. Luminus hun 1jarige contract is ook "aantrekkelijker" he. 😉
Bij Luminus is Basicfix (2j vast) of hoe het ook heet voordeliger dan Comfy (1 jaar vast).

Aardgas basicfix: 8,16 cent, enkel online diensten
Aardgas comfy: 8,26 en na 12 maand 500kWh gratis èn niet uitsluitend digitale klantendienst èn 10% getrouwheidskorting na 2j op deze formule.

Aardgas comfy: 8,26 en na 12 maand 500kWh gratis èn niet uitsluitend digitale klantendienst èn 10% getrouwheidskorting na 2j op deze formule.
Voor diegene die geinteresseerd zijn. Het betreft Luminus. Het vroegere Optifix is hernoemd naar Basicfix.

En betaal je de 41 euro elke keer als je een goedkoper vast tarief vastklikt bij Engie, of is dat ook pro rata zoals bij Luminus?
Ik blijft toch nog maar effe bij Luminus. De mensen die zich ingeschreven hebben op de bespaarbonus kunnen sowieso beter bij Luminus blijven als ze een vast tarief willen.

Bij Luminus is Basicfix (2j vast) of hoe het ook heet voordeliger dan Comfy (1 jaar vast).

Ik dacht dat je als je binnen de eerste 6 maanden wisselt, je de helft van die €41 moet betalen, daarna is het pro rata. Of dat geldt toch bij hun variabele contracten, voor hun vast vind ik die voorwaarden niet direct terug.

Wie bij Luminus een vast contract heeft voor 2 jaar, kan inderdaad daar beter blijven. Ik was gewoon verrast dat Engie nu ook een vast contract aanbiedt met scherpe tarieven, had daar nog niet eerder over gehoord of gelezen.

Die prijs is dus weer wat omhoog: 7,81 cent voor gas vorige maand

Ik ga toch eens happen op Engie.

Engie Easy (vast): 7,420 (1 jaar, 40€ abo)
Luminus Comfy (vast): 8,26 (1 jaar, 42€ abo, 500Kwh Cashback)

Laatst bewerkt:
Die prijs is dus weer wat omhoog: 7,81 cent voor gas vorige maand

Ik ga toch eens happen op Engie.

Engie Easy (vast): 7,420 (1 jaar, 40€ abo)
Luminus Comfy (vast): 8,26 (1 jaar, 42€ abo, 500Kwh Cashback)
Engie is ook gestegen, was 6,937 cent per kWh vorige maand.
Wel opvallende dat beiden hun gasprijzen laten stijgen, terwijl de prijzen op de markt gezakt zijn vorige maand. Ze verwachten op langere termijn waarschijnlijk toch wel een stijging dan.

Net trouwens eens m'n gasverbruik gecheckt voor de maand juli en dat is 72 kWh (en in juni zelfs maar 41 kWh). Dat verbruik heb ik in de winter op een dag, nu op een hele maand. Ik denk niet dat het veel zin heeft om nu aan variabel contract te hebben. Moesten de variabele prijzen tegen het stookseizoen nog laag zijn, kan je tegen dan altijd nog switchen naar een variabel contract of een lager vast contract, maar heb je nu wel de zekerheid dat je een betaalbare vaste prijs hebt voor gas (die mogelijk niet meer af te sluiten is als we in het stookseizoen zitten).
Zelfs als de variabele prijs momenteel 4 cent per kWh is en de vaste prijs 8 cent per kWh, scheelt me dat voor de maand juli 2,88 euro.

Laatst bewerkt:
Nu van optifix voor gas weggaan zou idd dom zijn. Dat is iets om in oktober ofzo te beslissen.
Ik blijf waarschijnlijk bij optifix gewoon voor de zekerheid. Ik zal minder dan 10000 kWh verbruiken en dat zal grofweg een 1000 euro zijn op jaarbasis. Al veel beter dan de 630 euro per maand afgelopen winter (ander huis wel). Ik stook dit jaar gewoon op 23 graden om de koude van afgelopen winter te vergeten.

Kijken jullie op 'mijn energie'? Want ik zie nog steeds 6.94 cent /kWh staan bij Engie fixed voor aardgas? Of ik moet ergens verkeerd aan het kijken zijn.

Is er iemand die een dynamisch contract heeft? De gemiddelde prijs voor Engie Dynamic zit telkens lichtjes onder mijn maandelijkse prijs van Engie Direct wat toch al een van de goedkopere formules is. En de gemiddelde injectieprijs is het dubbele van mijn huidig contract.
Moest ik nu opnieuw Engie Direct aangaan, dan is injectievergoeding zelfs maar de helft van wat ik nu heb. Mijn contract loopt nog tot februari, maar daarna ga ik wel kijken om te veranderen.

Wij verwarmen met warmtepomp en vanaf morgen komt er een EV. Dus mogelijks kan dat wel interessant zijn met al die grootverbruikers.

Is er iemand die een dynamisch contract heeft? De gemiddelde prijs voor Engie Dynamic zit telkens lichtjes onder mijn maandelijkse prijs van Engie Direct wat toch al een van de goedkopere formules is. En de gemiddelde injectieprijs is het dubbele van mijn huidig contract.
Moest ik nu opnieuw Engie Direct aangaan, dan is injectievergoeding zelfs maar de helft van wat ik nu heb. Mijn contract loopt nog tot februari, maar daarna ga ik wel kijken om te veranderen.

Wij verwarmen met warmtepomp en vanaf morgen komt er een EV. Dus mogelijks kan dat wel interessant zijn met al die grootverbruikers.
Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar de injectie is zeker niet het dubbele van bij Direct.

Gemiddeldes zeggen bar weinig voor een contract met uurlijks variabele prijzen he.
Prijzen die je maar de dag op voorhand weet, en sterk fluctueren samen met de marktprijs.
Als je je verbruikspatroon, de verwachte prijzen over een heel jaar, etc niet gaat meenemen in je beslissing ga je domme dingen doen.

Engie Dynamic is een nicheproduct waarbij je héél goed moet weten waarmee je bezig bent. Dat is iets voor gepensioneerde ingenieurs die via een algoritme hun afwasmachine aansturen. Dus als je zelf nog op de knop van je afwasmachine moet duwen: wegblijven van Dynamic.

Terug
Bovenaan