Energieleveranciers

Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar de injectie is zeker niet het dubbele van bij Direct.

Gemiddeldes zeggen bar weinig voor een contract met uurlijks variabele prijzen he.
Prijzen die je maar de dag op voorhand weet, en sterk fluctueren samen met de marktprijs.
Als je je verbruikspatroon, de verwachte prijzen over een heel jaar, etc niet gaat meenemen in je beslissing ga je domme dingen doen.
Dat weet je ook niet voor een maandelijks variabele formule. Ik vergelijk met de verwachte waardes voor het komende jaar. Voor zowel Direct als Dynamic zijn die bepaald volgens de regeltjes van de VREG. Maar mogelijks gaan ze uit van 24/7 injectie en tijdens de zonneuren, dus dan geeft het een vertekend beeld.
Maar uiteindelijk is ieder variabel tarief gebasseerd op de gemiddelde energieprijs + een marge volgens een formule.

Mijn warmtepomp kan ik niet echt sturen. Tenzij dat ik met Home Assistant via EBUS dagelijks een timer schema ga instellen, maar dat wordt vrij complex. Een laadpaal moet ik nog kopen. Sommige ondersteunen al dynamische tarieven. Dat zou ideaal zijn voor de winter, maar ook voor de zomer zodat mijn injectie op dalmomenten in de auto gaat en daarbuiten het net op.

De meeste energie verbruiken wij trouwens in de namiddag wat over het algemeen de goedkopere momenten zijn bij dynamische tarieven en 's avonds van 18-21h de duurdere. Dan verstoken we meestal 2kWh aan koken en TV kijken. Vaatwas, wasmachine, SSW run gebeurd allemaal in de namiddag.

Dat weet je ook niet voor een maandelijks variabele formule. Ik vergelijk met de verwachte waardes voor het komende jaar. Voor zowel Direct als Dynamic zijn die bepaald volgens de regeltjes van de VREG. Maar mogelijks gaan ze uit van 24/7 injectie en tijdens de zonneuren, dus dan geeft het een vertekend beeld.
Maar uiteindelijk is ieder variabel tarief gebasseerd op de gemiddelde energieprijs + een marge volgens een formule.
De regeltjes van de VREG gaan volgens mij op voor een maandprijs en nemen geen verbruiksprofielen per uur mee (die zijn er volgens mij ook helemaal niet).
Ik zeg niet dat je geen voordeel kan doen, ik zeg alleen dat je zelf je berekening moet maken om het te weten.
En zoals parabellum zegt, waarschijnlijk moet je in het extreme gaan als het op aansturing van je grote verbruikers gaat, alsook een thuisbatterij die je misschien zelfs geforceerd ontlaadt hoewel de berekening daarachter nog wel wat ingewikkelder is dan zonder.

Engie Dynamic is een nicheproduct waarbij je héél goed moet weten waarmee je bezig bent. Dat is iets voor gepensioneerde ingenieurs die via een algoritme hun afwasmachine aansturen. Dus als je zelf nog op de knop van je afwasmachine moet duwen: wegblijven van Dynamic.
Ook niet overdrijven he. Het duurste uurtje in juli heeft 22€ct/kWh gekost volgens de formule van Dynamic als ik er even doorloop. Dat is goedkoper dan Basicfix augustus (tariefkaart juli vind ik niet) waar half het forum op zit. Gemiddeld tarief bij Dynamic was incl. btw 8.2€ct voor juli.

Ik ken mijn energieverbruik per seconde, dus ik ga eens kijken als ik op een of andere manier mijn energiekost zou kunnen simuleren met de Nordpool/Dynamic tarieven. Ik schat rond de 10000kWh te verbruiken en 10000kWh op te wekken op jaarbasis. Maar wel maar met 50% zelfverbruik waardoor ik nog steeds zal moeten inkopen/injecteren.

Je vergelijkt een maximumprijs van een winderige, gemiddeld zonnige zomermaand met een vaste prijs voor twee jaar. Dat is een onzinnige vergelijking.

Dynamisch tarief is enkel geschikt voor mensen die hun verbruik zo goed als volledig kunnen verschuiven, liefst zonder dat ze daar zelf veel moeite voor moeten doen (dus zonder elke dag de prijzen voor de volgende dag te moeten checken en op basis daarvan instructies naar je gezin door te sturen wanneer ze wat mogen doen).
Je zit met een warmtepomp die je niet kan sturen, hebt geen batterij (denk ik), baseert je op de elektriciteitsprijzen van de laatste maanden zonder bekend te zijn met de historische data,...
Iedereen doet wat hij wil en als je dit als een hobbyprojectje ziet waar je in het beste geval een zakcent aan kan overhouden, be my guest. Maar als je denk gemakkelijk te besparen door naar een Dynamic tarief over te schakelen gaat het pijn doen bij de eerste dunkelflaute.

Laatst bewerkt:
Geen batterij, een slimme laadpaal komt er sowieso en de warmtepomp kan evt. gestuurd worden door +1°C, 0°C of -1°C offset te geven naar de thermostaat op basis van dure/goedkope tijdstippen uit Home Assistant. Dat is makkelijker te realiseren dan met timer schedules te gaan werken. De EV en warmtepomp neemt ongeveer 2/3 van ons energieverbruik in.

Onze wasmachine heeft een remote start en is verbonden met Home Assistant. De vaatwasser is dom, maar die steken we altijd na de lunch in gang (meestal het goedkoopste moment van de dag) of gebruiken een uitsteltimer als we die dag niet thuis zijn.
Koken en TV kijken zal altijd 's avonds gebeuren en kunnen we niet verplaatsen.

Dus op zich kan ik wel een vrij groot deel van mijn verbruik gaan sturen met een eenmalige inspanning om de automatisaties in HA op te zetten.
De EV laadkosten worden trouwens aan VREG tarief terugbetaald. Dus daar zit mogelijks wel wat winst.
Maar misschien moet ik eerst een keer een winter simuleren en daarna de vergelijking maken. Die gaat een stuk meer impact hebben dan een zomer waar we voor 75-80% zelf voorzienend zijn (en hopelijk blijven nadat de EV er is)

Op de zonnige uren middag/namiddag is de energieprijs vaak het goedkoopst in de zomer, net door de massale opwekking van zonne-energie. Dus op de momenten dat je het meest gaat injecteren zijn de aankoopprijzen voor jouw energie dus ook het laagst. Injectie kan dus lelijk tegenvallen.

Dynamisch contract is vooral weggelegd voor de echte grootverbruikers die het grote deel van hun verbruik kunnen sturen naar de namiddag en nachturen.

Op de zonnige uren middag/namiddag is de energieprijs vaak het goedkoopst in de zomer, net door de massale opwekking van zonne-energie. Dus op de momenten dat je het meest gaat injecteren zijn de aankoopprijzen voor jouw energie dus ook het laagst. Injectie kan dus lelijk tegenvallen.

Dynamisch contract is vooral weggelegd voor de echte grootverbruikers die het grote deel van hun verbruik kunnen sturen naar de namiddag en nachturen.
Dan kan ik toch mijn EV opladen zodat ik niet aan peanuts injecteer? Ik lig met een oost-west opstelling die al ‘d ochtends vroeg begint de produceren en vrij lang doorgaat.

In de winter verbruikt de warmtepomp het meest in de nacht omdat er dan geen zon inval is. En ik kan evt ook nog mijn EV laten laden.

Injectie voor deze maand is trouwens nog geen 4 cent bij Luminus en Engie. Bij dynamic krijg je gewoon uw injectie aan het Nordpool tarief betaald wat ongeveer het dubbele is als de normale terug levertarieven op het goedkoopste moment van de dag als ik het bekijk voor juli. Wat blijkbaar een uitzonderlijke goedkope maand was.

Laatst bewerkt:
Ik heb het gisteren nog even gesimuleerd in Excel door mijn Fluvius kwartier data naar uren te brengen en daarnaast de Nordpool BE prijzen te zetten en de Engie Dynamic tarieven vanaf 1/01/2023

Met Engie Dynamic zou ik 72% afname betalen en 109% injectie krijgen tov Engie Direct. Helaas wonen we hier nog niet lang genoeg om een volledig jaar aan data te hebben. En een EV zal hier best wel wat invloed op hebben.

Over een paar maand doe ik de oefening nog eens opnieuw als ik meer data heb. Maar zo slecht ziet het er voorlopig niet uit.

Ik heb het gisteren nog even gesimuleerd in Excel door mijn Fluvius kwartier data naar uren te brengen en daarnaast de Nordpool BE prijzen te zetten en de Engie Dynamic tarieven vanaf 1/01/2023

Met Engie Dynamic zou ik 72% afname betalen en 109% injectie krijgen tov Engie Direct. Helaas wonen we hier nog niet lang genoeg om een volledig jaar aan data te hebben. En een EV zal hier best wel wat invloed op hebben.

Over een paar maand doe ik de oefening nog eens opnieuw als ik meer data heb. Maar zo slecht ziet het er voorlopig niet uit.
Als je op deze pagina: https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/
op "Wat is de prijs voor mijn injectie?" klikt, zie ik het volgende staan:
Het injectietarief volgt dezelfde uurprijzen als je afname, maar de algemene formule is niet dezelfde.
Als ik dan doe wat dit daaronder zegt, (en op "Elektriciteit" klik en niet "Dagprijzen"), dan krijg ik deze formule te zien:
Enkelvoudig = 0,0000 + (0,1000 x eSpot)
wat dus een factor 10 verschil is met wat jij lijkt te denken?

Maar dat zegt toch niets ?

Uw verbruik is lobsided door uw warmtepomp. De uurprijzen vorig jaar schommelden tussen de 100 en de 800€/mwh (overdreven gezegd, kan niet aan de effectieve prijslijsten uit het verleden... maar ik herinner mij duidelijk enorme pieken) tijdens de winterperiode. En uw generatiecapaciteit in de winterperiode is ongeveer 10% van uw jaarlijkse productie.

Met het bijsturen met de offshoot met 1 °C kan je mogelijks wel 12 uur of zo overbruggen. Maar dan nog ga je toch ook voor een stuk de duurdere (schommeling) prijzen gaan betalen, aangezien je geen sturing hebt om uw warmtepomp in functie van de prijzen te gaan sturen. Daarnaast wordt er geprefereerd om te moduleren in capaciteit en niet om korte pieken te hebben of veel start/stops aangezien dit slecht zou zijn voor de warmtepomp. Dus je gaat sowieso die variabiliteit moeten opnemen. En uw batterij gaat niet echt kunnen helpen in het verschuiven van dat verbruik, aangezien bij dit verbruik we spreken over vlot 15 - 30kwh op een dag, terwijl uw batterij een fractie hiervan is (meestal max 10kwh - uitzonderingen daargelaten).
Daarnaast is de generatie niet van die capacteit dat je echt een deuk maakt in uw verbruik met de generatie van uw zonnepanelen.

Mij lijkt het dan ook wat te optimistisch om de conclusie die je nu trekt gewoon door te trekken naar de winerperiode. Zeker als er ook nog eens onzekerheid is over hoe groot die pieken wel eens niet kunnen zijn. En welke impact de pech om zo'n piek te trekken op het verkeerde moment wel niet kan hebben op de profitabilteit.

Als je op deze pagina: https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/
op "Wat is de prijs voor mijn injectie?" klikt, zie ik het volgende staan:

Als ik dan doe wat dit daaronder zegt, (en op "Elektriciteit" klik en niet "Dagprijzen"), dan krijg ik deze formule te zien:

wat dus een factor 10 verschil is met wat jij lijkt te denken?
Ja, ik heb met die formule gerekend. Ze geven prijzen in megewattuur he. Engie rekent de spotprijs x 0.1 om de prijs in eurocent/kWh te geven.
Dus staat de Nordpool index op 100euro/MWh, dan is de injectievergoeding 10cent/kWh.

En voor afname (0.204 + (0.100 x espot)) * 1.06. Dus met de BTW er bij. Dus 12,7624eurocent/kWh als de index 100euro/MWh bedraagt
Maar dat zegt toch niets ?

Uw verbruik is lobsided door uw warmtepomp. De uurprijzen vorig jaar schommelden tussen de 100 en de 800€/mwh (overdreven gezegd, kan niet aan de effectieve prijslijsten uit het verleden... maar ik herinner mij duidelijk enorme pieken) tijdens de winterperiode. En uw generatiecapaciteit in de winterperiode is ongeveer 10% van uw jaarlijkse productie.

Met het bijsturen met de offshoot met 1 °C kan je mogelijks wel 12 uur of zo overbruggen. Maar dan nog ga je toch ook voor een stuk de duurdere (schommeling) prijzen gaan betalen, aangezien je geen sturing hebt om uw warmtepomp in functie van de prijzen te gaan sturen. Daarnaast wordt er geprefereerd om te moduleren in capaciteit en niet om korte pieken te hebben of veel start/stops aangezien dit slecht zou zijn voor de warmtepomp. Dus je gaat sowieso die variabiliteit moeten opnemen. En uw batterij gaat niet echt kunnen helpen in het verschuiven van dat verbruik, aangezien bij dit verbruik we spreken over vlot 15 - 30kwh op een dag, terwijl uw batterij een fractie hiervan is (meestal max 10kwh - uitzonderingen daargelaten).
Daarnaast is de generatie niet van die capacteit dat je echt een deuk maakt in uw verbruik met de generatie van uw zonnepanelen.

Mij lijkt het dan ook wat te optimistisch om de conclusie die je nu trekt gewoon door te trekken naar de winerperiode. Zeker als er ook nog eens onzekerheid is over hoe groot die pieken wel eens niet kunnen zijn. En welke impact de pech om zo'n piek te trekken op het verkeerde moment wel niet kan hebben op de profitabilteit.
De warmtepomp draait als sinds november, maar de woning was toen nog onbewoond. Zonnepanelen liggen sinds 6 januari 2023.
Ik heb gewoon een prijs berekening gedaan van mijn verbruik aan het Engie Dynamic tarief op basis van mijn Fluvius kwartiertotalen te herrekenen naar verbruik per uur en dat vergeleken met mijn huidige kWh prijzen zonder nettarieven in rekening te nemen, want die zijn hetzelfde. De vaste vergoeding is wel duurder bij Dynamic.

Ik zeg er ook bij dat ik onvoldoende cijfers hebt voor een goede simulatie te maken, maar op het eerste zicht ziet het er niet slecht uit he. Het kan goed zijn dat het nadeliger wordt als ik meer ga verbruiken op het piekuur tussen 18 en 21h deze winter. Maar jullie gaan allemaal uit van doemscenario's terwijl het zonder iets of wat te sturen voorlopiger voordeliger uitvalt dan Engie Direct februari 2023 want in 2023 een van de goedkopere formules was.

Over een paar maanden doe ik de simulatie opnieuw en post ik hier wel eens de resultaten. Voorlopig loopt mijn contract nog tot eind januari met een goed injectie tarief. Als ik daarna opnieuw moet inteken bij Engie of Luminus, verlies ik 1/3e van mijn huidige injectieprijs.

Wat is ongeveer de werkelijke prijs per kWh thuis? Je kan makkelijk de tarieven terugvinden (zit zelf bv. Bij Engie Direct variabel tarief) maar hoeveel moet je daar bovenop nog bijtellen aan heffingen etc?

Wat is ongeveer de werkelijke prijs per kWh thuis? Je kan makkelijk de tarieven terugvinden (zit zelf bv. Bij Engie Direct variabel tarief) maar hoeveel moet je daar bovenop nog bijtellen aan heffingen etc?
Staat toch op diezelfde tarieffiche? Beetje naar onder scrollen... Hangt klein beetje van je regio en type meter af.

Net een wtf momentje...

ik zag dat mijn luminus maar 1 bar op de grafiek van mijn verbruik toonde, en dat was op moment van overname meterstand vorig jaar toen we van analoog naar digitaal zijn geswitched met een negatief saldo van 817kWh dag en 101kWh nacht

Nu heb ik mijn nieuwe meterstanden van vandaag op de digitale es toegevoegd en ik mag 3173 euro opleggen, wtf :lol:

als ik mijn cijfers in de de vreg vtest draai dan heb ik met basicfix (die duurder is dan mijn vast energietarief (optifix maart) een jaarfactuur van 2314 euro

Luminus een beetje mis? Ik heb vorig jaar een periode de optifix van September gehad (58 cent per kWh) maar daar ben ik op 1/1 direct vanaf gestapt toen de prijzen inzakten.

Dat moet je zelf uitrekenen. Hoe hoger uw verbruik, hoe lager uw kost per kwh kost bij hetzelfde capacaiteitstarief en vaste kost.
Ook al je een zeer laag verbruik hebt, maar hoge facturatiepiek, ben je beschermd door de maximale netkosten.

Je zult een excelleke moeten maken waar je alle netkosten, accijnzen etc er bij rekent.

Daar dagelijks met een vergrootglas opzitten heeft echt niet veel zin 😅

Als je dat gelukkig maakt...
Ik bekijk het na de herfst wel weer, als het stookseizoen begint.

Ik hoop dat gas en vooral elektriciteit in de winter gevoelig gaan stijgen, dan moet ik niet bijleggen om mijn EV thuis te laden... In de zomer mag het terug zakken, dan kan ik laden met de zonnepanelen... Dat zal voor mij de goedkoopste manier zijn om de contracten te betalen :D.

Terug
Bovenaan