Energieleveranciers

Vorige week nog overgestapt van Optifix februari 2022 naar deze van juni 2023.

Die van mijn broer heb ik gelaten, door zijn zonnepanelen en de hoge injectie was dat voor hem nog redelijk lucratief.

De eerste 3 dagen van juli staat de EPEX daardoor op 34,47.
Dat is 6 tot 8 c€ voor een kWh voor de consument.

Ik blijf Basicfix elektriciteit duur vinden. Voor heel 2023 staat de directe prijs op 16,8 dag en 12,2 nacht. Je betaalt een supplement van 73% voor zekerheid. En dat was voorheen nog veel meer zoals Optifix 41,9 c€ in januari 2023.

Basicfix gas is veel interessanter.
Vind die inderdaad toch ook duur. Ben aan het overwegen om mijn BasicFix van april (0,273 dag en 0,175 nacht) om te ruilen voor een BasicFlex. Of zien jullie (hoge) schommelingen de rest van het jaar?

Vind die inderdaad toch ook duur. Ben aan het overwegen om mijn BasicFix van april (0,273 dag en 0,175 nacht) om te ruilen voor een BasicFlex. Of zien jullie (hoge) schommelingen de rest van het jaar?
Tsja, alles is duur als je er vanuit gaat dat de goedkope prijs behouden blijft.
Als de prijs echter terug uit zijn dak gaat zoals het in november en december is geweest dan is 27 cent spotgoedkoop.

Als ik dit voor de toekomst kon voorspellen, dan was ik nu stinkend rijk op de beurs.

De eerste 3 dagen van juli staat de EPEX daardoor op 34,47.
Dat is 6 tot 8 c€ voor een kWh voor de consument.

Ik blijf Basicfix elektriciteit duur vinden. Voor heel 2023 staat de directe prijs op 16,8 dag en 12,2 nacht. Je betaalt een supplement van 73% voor zekerheid. En dat was voorheen nog veel meer zoals Optifix 41,9 c€ in januari 2023.

Basicfix gas is veel interessanter.

Inderdaad, ik zit op een (oud) vast contract aan 13,5 eurocent /kWh, maar ik merk dat ik momenteel +- een 3rde te veel betaal. van de vriendin mag ik niet veranderen voorlopig, dus dan blijf ik nog even hangen, ook al kost het me wel wat geld voorlopig...

Inderdaad, ik zit op een (oud) vast contract aan 13,5 eurocent /kWh, maar ik merk dat ik momenteel +- een 3rde te veel betaal. van de vriendin mag ik niet veranderen voorlopig, dus dan blijf ik nog even hangen, ook al kost het me wel wat geld voorlopig...
Wacht, dus je zit op een duur vast contract, je kan kosteloos een goedkoper vast contract vastkrijgen, en je "mag" niet switchen?

Die snap ik toch gewoon echt niet.

Wacht, dus je zit op een duur vast contract, je kan kosteloos een goedkoper vast contract vastkrijgen, en je "mag" niet switchen?

Ik had het verstaan dat hij op een "duur" vast contract zat van elektriciteit, aangezien thaiko meldde dat de prijs voor 3 dagen schommelde op 6 - 8 cent / kwh en dat zijn vriendin hem daarom niet toestaat om dat vast contract op te zeggen.

Ik denk niet dat die 13 cent voor gas staat.

Ik had het verstaan dat hij op een "duur" vast contract zat van elektriciteit, aangezien thaiko meldde dat de prijs voor 3 dagen schommelde op 6 - 8 cent / kwh en dat zijn vriendin hem daarom niet toestaat om dat vast contract op te zeggen.

Ik denk niet dat die 13 cent voor gas staat.

Ik zit inderdaad op een (momenteel) relatief duur vast contract voor Elektriciteit. als ik het zo uitreken, kan ik 3-4cent per maand besparen door naar een variable electriciteitscontract te gaan. we hadden hetgeluk dat we het contract in november 2021 hebben kunnen afsluiten voor (een achteraf gezien) appel en een ei, maar ik vind de verschillen wel veel worden. komt daar dan nog bij dat ik electrisch rijd, en dat ik vanaf volgende maand waarschijnlijk ga moeten toesteken op het bedrag dat mijn werknemer terugbetaalt. Mijn vriendin heeft schrik dat de prijzen binnen een paar maand weer de pan gaan uitswingen, maar naar mijn gevoel is de markt wel wat gestabiliseerd, en zal het wel meevallen

voor Gas zit ik op 6cent vast , dus dat ga ik laten doorlopen tot het einde:clap:

Ik zit inderdaad op een (momenteel) relatief duur vast contract voor Elektriciteit. als ik het zo uitreken, kan ik 3-4cent per maand besparen door naar een variable electriciteitscontract te gaan. we hadden hetgeluk dat we het contract in november 2021 hebben kunnen afsluiten voor (een achteraf gezien) appel en een ei, maar ik vind de verschillen wel veel worden. komt daar dan nog bij dat ik electrisch rijd, en dat ik vanaf volgende maand waarschijnlijk ga moeten toesteken op het bedrag dat mijn werknemer terugbetaalt. Mijn vriendin heeft schrik dat de prijzen binnen een paar maand weer de pan gaan uitswingen, maar naar mijn gevoel is de markt wel wat gestabiliseerd, en zal het wel meevallen

1) 1 zwaluw maakt de lente niet. Het is niet omdat de prijs op 3 dagen op 6 - 8 cent staat, dat daarom de maandprijs op 6 - 8 cent gaat uitkomen.
2) de gemiddelde prijzen zijn niet gezakt tot 6 - 8 cent voor elektriciteit, tot op heden. Dus kans dat die prijs tot dat niveau gaat zakken van nu tot december acht ik nihil. Al kan ik natuurlijk de toekomst niet voorspellen.
3) Check de geldigheidsduur van uw contract, ik hoop dat dit tot november 2024 is.
4) Normaal gezien met een elektrisch voertuig wordt uw energie terugbetaald in functie van de prijs die vastgesteld wordt door de CREG/VREG/whatever reg... dus ik zie niet direct in hoe je eraan zou gaan inschieten als je een vaste prijs hebt die onder de gemiddelde marktprijs zit.
5) ik weet niet wat de marktprijs gaat doen. Maar als je vast zit aan 13 cent... daar zou ik nu onmiddellijk voor tekenen. Ik weet namelijk niet welke onzekerheid er weg is om te zeggen dat de marktstabiliteit terug is ? Onze voorraden zijn wat beter gevuld dan vorig jaar. En dat kan mogelijks al een enorm verschil maken. Maar garanderen dat het stabiel is, ik weet dat niet. En dan is het gokken... ofwel zekerheid zoals uw vriendin of de onzekerheid met het risico dat je 40 - 75cent /kwh betaald voor uw energie. En rekening houdende dat een equivalent ander vast contract op 27 cent staat zie ik echt niet in waarom je zou zeggen van ik betaal te veel.

Die 13.5 eurocent / kWh is dat aan de oude 21% Btw of de nieuwe 6% Btw?
Hetgeen op uw contract staat (2021) is namelijk nog aan 21% Btw.

Ik vermoed dus dat je echte tarief tov vandaag 11.83 eurocent / kWh is

Ik zou dus echt (nog) niet switchen als ik jou was. In tegendeel. Ik blijf zelf ook gewoon zitten waar ik zit.
(Hier is het 8,96 nacht en 12.12 dag)

Ik ga er nu wel vanuit (zoals Renegade..) dat je een Easy3 contract hebt (net zoals ik).

Laatst bewerkt:
1) 1 zwaluw maakt de lente niet. Het is niet omdat de prijs op 3 dagen op 6 - 8 cent staat, dat daarom de maandprijs op 6 - 8 cent gaat uitkomen.
2) de gemiddelde prijzen zijn niet gezakt tot 6 - 8 cent voor elektriciteit, tot op heden. Dus kans dat die prijs tot dat niveau gaat zakken van nu tot december acht ik nihil. Al kan ik natuurlijk de toekomst niet voorspellen.
3) Check de geldigheidsduur van uw contract, ik hoop dat dit tot november 2024 is.
4) Normaal gezien met een elektrisch voertuig wordt uw energie terugbetaald in functie van de prijs die vastgesteld wordt door de CREG/VREG/whatever reg... dus ik zie niet direct in hoe je eraan zou gaan inschieten als je een vaste prijs hebt die onder de gemiddelde marktprijs zit.
5) ik weet niet wat de marktprijs gaat doen. Maar als je vast zit aan 13 cent... daar zou ik nu onmiddellijk voor tekenen. Ik weet namelijk niet welke onzekerheid er weg is om te zeggen dat de marktstabiliteit terug is ? Onze voorraden zijn wat beter gevuld dan vorig jaar. En dat kan mogelijks al een enorm verschil maken. Maar garanderen dat het stabiel is, ik weet dat niet. En dan is het gokken... ofwel zekerheid zoals uw vriendin of de onzekerheid met het risico dat je 40 - 75cent /kwh betaald voor uw energie. En rekening houdende dat een equivalent ander vast contract op 27 cent staat zie ik echt niet in waarom je zou zeggen van ik betaal te veel.

Ik heb even de afrekeningen e.d. bekeken, en het klopt inderdaad dat het momenteel de moeite niet is.
Ik heb mijn afrekening erbijgehaald, en het is 13,7 cent zonder BTW, dus 14,8 incl 6% BTW

1 & 2) het klopt inderdaad dat het nog wat vroeg is, maar als ik nu verander zou ik toch even aan 12-13c€ kunnen afnemen. of het slim is, is weer een andere vraag

3) ons contract loopt nog to maart 2025, dus we zitten inderdaad goed
4) Als ik mijn volledige tarief berekenen, kom ik uit aan 35c€ per kWh, terwijl de tarieven van de CREG voor mei al op 34c€ zitten. het helpt wel niet dat we distributie betalen voor Gaselwest, die veruit de duurste is voor distributie, maar dit wil zeggen dat het met momenteel een 1-2€ per maand zal kosten om thuis op te laden.
5) volledig waar, ik heb geen glazen bol, maar voor Electriciteit zou ik toch de sprong durven wagen zeker als er nog een verdere daling inzit...

4) Als ik mijn volledige tarief berekenen, kom ik uit aan 35c€ per kWh, terwijl de tarieven van de CREG voor mei al op 34c€ zitten. het helpt wel niet dat we distributie betalen voor Gaselwest, die veruit de duurste is voor distributie, maar dit wil zeggen dat het met momenteel een 1-2€ per maand zal kosten om thuis op te laden.
Als de prijs door zijn dak gaat, dan is het een geldmachine.
1 - 2€ per maand, ga ik nu eens echt niet wakker van liggen. Uw VAA gaat al een pak meer zijn.

Al ben ik wel nog niet direct 12 - 13 cent tegengekomen. 13 - 14cent BTW in wel. (vb drive engie flexibel (vast zit aan +/-19 cent))
5) volledig waar, ik heb geen glazen bol, maar voor Electriciteit zou ik toch de sprong durven wagen zeker als er nog een verdere daling inzit...
Maar zoals je zelf zegt, dat weet je niet. Dus welke zin heeft het om daarop door te gaan? Je bent niet alleen, dus die beslissing moet je gezamenlijk maken. En ik zie geen enkele objectieve redenen om te veronderstellen dat de prijzen gegarandeerd gaan zakken of lager gaan zijn dan de prijs die jij vastgelegd hebt tot maart 2025.

Ik heb mijn afrekening erbijgehaald, en het is 13,7 cent zonder BTW, dus 14,8 incl 6% BTW
Je bent particulier? Je bevindt u in Vlaanderen?

Je hebt dus Easy3? Dat is de enige formule die loopt tem november 2024 (en niet 2025 want een contract tem nov 2025 bestaat niet voor zover ik weet? :unsure:)

Tariefkaart oktober 2021 (dit komt overeen met mijn eigen contract)
11,848 inclusief 21% Btw
of
13,83 dag inclusief 21% Btw
10,227 nacht inclusief 21% Btw

Tariefkaart november 2021 (meteen een groot verschil met oktober)
20,968 inclusief 21% Btw
of
25,608 dag inclusief 21% Btw
17,299 nacht inclusief 21% Btw

Hoe kom jij dan aan 14,x incl 6% BTW? :support:

---

Maar goed, dat maakt nu allemaal niet zoveel uit. Zolang jij er zelf, maar aan uit geraakt :D

Engie heeft een nieuw product Drive met keuze tussen vast of variabel.
De vaste gasprijs ligt onder 7 c€

Engie heeft een nieuw product Drive met keuze tussen vast of variabel.
De vaste gasprijs ligt onder 7 c€
Ja,

Maar daar moet je een elektrische wagen voor hebben. Het vast tarief is geldig voor 1j, en niet 2.
Het deel vaste kost is ook hoger, al maakt dat natuurlijk niet zo zeer veel uit als je een wagen hebt.

En dan nog zit de variabele aan 13.5cent/kwh en de vaste aan 19cent /kwh.

Maar zonder elektrische wagen kun je die niet afsluiten.

Voor gas? Lees de voorwaarden nog eens na ;)

Dit stuk: Drive is een aanbod gereserveerd voor consumenten die eigenaar ofgebruiker zijn van een herlaadbare elektrische wagen.Dit onder voorbehoud van het invullen van een verklaring op eer die wij op elk moment kunnen verifiëren. Het volledige verbruik aangroene elektriciteit op uw afnamepunt kan van dit aanbod genieten

Staat alleen bij de algemene voorwaarden voor Drive elektriciteit

Voor gas? Lees de voorwaarden nog eens na ;)
Bijzondere voorwaarden :

3. Prijzen
3.1. Drive is een aanbod gereserveerd voor consumenten die eigenaar
of gebruiker zijn van een herlaadbaar elektrisch voertuig. Dit onder
voorbehoud van het invullen van een verklaring op eer die wij op elk
moment kunnen verifiëren.

Drive is de naam van de formule, voor zowel gas als elektriciteit waardoor het mij evident leek dat je nog altijd een elektrisch voertuig dient te hebben om hier gebruik van te kunnen maken.

Zie hierboven, er staat niks in de algemene voorwaarden voor het gasproduct

Klopt, maar aangezien er een algemene tekst is met bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op het aanbod met die naam / formule (drive, easy, flow,...). Lijkt het mij evident dat dit er ook van toepassing op is. Daarom moet dit toch niet expliciet nog eens vermeld staan in de voorwaarden van het gasaanbod ?

De zaken die dan in het contract staan overrulen de voorwaarden vermeld in de algemene of bijzondere voorwaarden. Allez zo dacht ik dat je die contracten moet lezen. Niet enkel hetgeen er staat op uw expliciet contract, maar ook de algemene voorwaarden.

voor onze nieuwe woning, moet ik een nieuwe energieleveranier vinden. (voor gas en electriciteit)
ik weet niet of ik zou moeten gaan voor een vast tarief of een variabel contract.
ik zou gaan voor 1 van de 2 grootste leveranciers: engie of limimus. (ik weet niet of mega, e.a. wel goed zijn..)
wat zouden jullie kiezen? vast tarief? of een variabel?

Lijkt het mij evident dat dit er ook van toepassing op is. Daarom moet dit toch niet expliciet nog eens vermeld staan in de voorwaarden van het gasaanbod ?
Dat is een assumptie.

In de algemene voorwaarden staat niks beschreven over Drive, dus als het ook niet in de contractuele voorwaarden staat, is het niks meer dan een assumptie.

Ik denk zelfs dat het kantje boordje discriminatie kan zijn en ze dat niet mogen afdwingen. Je gasverbruik van je verwarming in huis heeft niks te maken met je elektrische auto. Dat is hetzelfde als mensen een lager tarief geven op voorwaarde dat je zowel een douche als een ligbad hebt.

Terug
Bovenaan