Energieleveranciers

Das een beetje hetzelfde als een tankstation binnenstappen en zeggen dat je gemiddeld 10 liter per 100 kilometer verbruikt hoewel je maar alleen in de auto zit, en of de kerel van het winkeltje dat niet veel vindt.

Rij je met een VW Polo of met een Rolls-Royce, anticipeer je of geef je overal volle gas, stadsverkeer of autostrade,... enkel jijzelf kan die vraag beantwoorden, niet de pompbediende en dus ook je leverancier niet.

Wij zitten aan iets meer dan 2700 kw/h van november tot nu. Vind ik ook wel aan de hoge kant. Maar op 3 kamers een tv en playstation, beneden tv met receiver en heel de boel, koelkast van 13 jaar oud, droogkast die in het weekend iets te veel draait naar mijn goesting.

Tijd om weer wat nieuwe huisregels in te voeren.

Wij zitten aan iets meer dan 2700 kw/h van november tot nu. Vind ik ook wel aan de hoge kant. Maar op 3 kamers een tv en playstation, beneden tv met receiver en heel de boel, koelkast van 13 jaar oud, droogkast die in het weekend iets te veel draait naar mijn goesting.

Tijd om weer wat nieuwe huisregels in te voeren.
Iemand die zegt: Ik kom met 1000 KWh jaar toe die mens heeft
- geen warmptepomp
- geen airco
- geen waterbed
- geen LED TV
- geen gaming PC
- ..

Dus is 2000 kWh veel als alleenstaande? JA MAAR je moet echt NIET echt veel moeite doen om daar toch gewoon over te zitten hoor. :tongue:

Iemand die zegt: Ik kom met 1000 KWh jaar toe die mens heeft
- geen warmptepomp
- geen airco
- geen waterbed
- geen LED TV
- geen gaming PC
- ..

Dus is 2000 kWh veel als alleenstaande? JA MAAR je moet echt NIET echt veel moeite doen om daar toch gewoon over te zitten hoor. :tongue:

Wij zijn met 4, denk dat we ongeveer aan iets boven de 4000 kw/h zitten per jaar wat volgens mij toch ook wel boven het gemiddelde.

Wij zitten als we echt niks speciaal doen aan 16 kWh per dag. (Dit was 20 kWh+ vorig jaar door een kapotte ijskast maar dat is nu opgelost)

Onze gaming PC is dus volgens wat ik kan berekenen en controleren, echt de boosdoener. Dat is een beest met een voeding van 750 Watt. Dat is dus 0.75 KWh per uur dat de PC aan staat. In sluimertoestand is dat blijkbaar nog altijd +-100 Watt of 0.1 KWh per uur (?)

Stel nu dat de PC 8 uur per dag gebruikt wordt (zoiets zal het dus zijn). Dan kom ik dus uit op
(0.75 * 8 * 365) + (0.10 * 16 * 365) = 2190 + 584 = 2774 KWh per jaar

Ons totaal verbruik is (exclusief Airco en elektrische vuurke) = 16 * 365 = 5840 KWh

Dus als ik het goed voorheb, is bijna de helft van ons totaal verbruik gewoon de gaming PC dewelke regelmatig gebruikt wordt.

Of maak ik ergens een fout in mijn berekeningen? :unsure:

Laatst bewerkt:
Wij zitten als we echt niks speciaal doen aan 16 kWh per dag. (Dit was 20 kWh+ vorig jaar door een kapotte ijskast maar dat is nu opgelost)

Onze gaming PC is dus volgens wat ik kan berekenen en controleren, echt de boosdoener. Dat is een beest met een voeding van 750 Watt. Dat is dus 0.75 KWh per uur dat de PC aan staat. In sluimertoestand is dat blijkbaar nog altijd +-100 Watt of 0.1 KWh per uur (?)

Stel nu dat de PC 8 uur per dag gebruikt wordt (zoiets zal het dus zijn). Dan kom ik dus uit op
(0.75 * 8 * 365) + (0.10 * 16 * 365) = 2190 + 584 = 2774 KWh per jaar

Ons totaal verbruik is (exclusief Airco en elektrische vuurke) = 16 * 365 = 5840 KWh

Dus als ik het goed voorheb, is bijna de helft van ons totaal verbruik gewoon de gaming PC dewelke regelmatig gebruikt wordt.

Of maak ik ergens een fout in mijn berekeningen? :unsure:

Uw voeding van 750W zal normaal nooit 100% belast zijn en dus nooit echt 750W verbruiken.
Kan gerust bv slechts 300W zijn bij browsen etc, en dan bij gamen bv. stijgen naar 500W of meer.

Als je het verbruik van je game pc echt wil meten zal je over langere tijd met een power meter moeten meten.

Met nog 1 onbekende dag zijn de waarden voor juni

EPEX 92,83 (+ 15,8 % tov mei)
Elektriciteit dag 15,5-16 c€
Elektriciteit nacht 11,5-12 c€

ZIGDAM 31,2 (+ 3,3 %)
Gas 4,8-5 c€

Uw voeding van 750W zal normaal nooit 100% belast zijn en dus nooit echt 750W verbruiken.
Kan gerust bv slechts 300W zijn bij browsen etc, en dan bij gamen bv. stijgen naar 500W of meer.

Als je het verbruik van je game pc echt wil meten zal je over langere tijd met een power meter moeten meten.

300W bij browsen is al straf, alles draait dan idle.
Als ik kijk naar verbruiken CPU en GPU zijn dat enkele watts. Nog wat randappartuur en een scherm en veel meer als 100W zal dat niet zijn.
Tijdens gamen kan de GPU hier 230W verbruiken en de CPU 65W, maar heb alles wat teruggeschroefd, de combo komt zelden boven 200W.
Sluimerstand gebruik ik niet, met boottijden van enkele seconden lijkt me dat verloren geld. Maar mijn pc gaat 2 keer aan per week ofzo, ver van dagelijks.

PC in idle en bij gewone bureautaken is maar een fractie van die 750W. Zelfs bij full load trekt die geen 750W want het hangt van uw componenten. Misschien verbruikt hij dan zelfs maar 400W-500W.

Dus die berekening van uw game pc is totaal fout.

PC in idle en bij gewone bureautaken is maar een fractie van die 750W. Zelfs bij full load trekt die geen 750W want het hangt van uw componenten. Misschien verbruikt hij dan zelfs maar 400W-500W.

Dus die berekening van uw game pc is totaal fout.
Mijn stroomverbruik moet van ergens komen, maar maak van die 8u er 16u van. Deel die 750W door drie maar voeg er de randapparatuur nog eens bij en mmm ... ik zal eens zo'n meterke kopen, dan kan ik het exact bekijken tot op de KWh.

Zo'n formule zegt dan in feite niks.

Mijn stroomverbruik moet van ergens komen, maar maak van die 8u er 16u van. Deel die 750W door drie maar voeg er de randapparatuur nog eens bij en mmm ... ik zal eens zo'n meterke kopen, dan kan ik het exact bekijken tot op de KWh.

Nee, want je hebt een rating van voeding, 750W. Maar dat zegt niets over het opgenomen vermogen.
Maar stel dat hij 500W verbruikt aan interne componenten, hoe efficient is de voeding? 75%, 80% of 90%? Dat moet je weten om te weten wat hij uit de nuur trekt. Dat is dan ook nog afhankelijk van de belasting, hogere belastingen zijn meestal efficiënter etc...
Powermeter kopen en dan eens monitoren over een gemiddelde dag en je kan een betere inschatting maken.

Ge kunt perfect gewoon een Shelly S plug kopen en daar uw verdeelstekker inpluggen met al uw PC gerief.

Zojuist mijn contract aangepast naar de nieuwe Optifix.

Ik ga van 32,59cent dagtarief en 26,92 nachttarief naar 27,23 dagtarief en 17,55 nachttarief. En het is terug vastgelegd voor 2 jaar.

Ik kan daarmee leven.

Zojuist mijn contract aangepast naar de nieuwe Optifix.

Ik ga van 32,59cent dagtarief en 26,92 nachttarief naar 27,23 dagtarief en 17,55 nachttarief. En het is terug vastgelegd voor 2 jaar.

Ik kan daarmee leven.
Ben ook echt aan het twijfelen om nu in te springen voor elektriciteit (met optifix...).
Hebben zonnepanelen en een batterij. Zitten nu bij Direct...

Ben ook echt aan het twijfelen om nu in te springen voor elektriciteit (met optifix...).
Hebben zonnepanelen en een batterij. Zitten nu bij Direct...
Ik heb zonnepanelen. Ik heb geen batterij en zie voorlopig ook het nut niet in van een batterij. Ik heb wel een warmtepomp voor mijn verwarming waardoor een prijs waarop ik kan rekenen mijn inzicht beter is dan een fluctuerende prijs.

Uiteindelijk de berekening maken op basis van wat het u vorig jaar gekost heeft. Een aanname maken. En op de blaren zitten indien het mis is.
Als ik zo'n beetje nakijk op basis van de tariefkaart van engie direct - https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden/

Dan komt het mij over dat je break even draait met optifix wanneer de gevolgde index voor dagtarief de 205.07MWh aantikt.
Dit is de geschiedenis van de EPEX dam... https://www.engie.be/nl/energie/ele...parameters/indexatieparameters-elektriciteit/
Je kan die voor de nacht zelf nog berekenen.

Wat het in de toekomst gaat doen kan ik niet voorspellen. Maar mij valt het wel op dat de laatste dagen de epex al redelijk veel rond de 110 - 120 schommelt (https://www.elia.be/nl/grid-data/transmissie/day-ahead-referentieprijs). Al had Raa gepost dat op basis van zijn informatie die grofweg voor juni op +/-93 terecht kwam, komende van ik dacht 80. En ik prefereer gewoon zekerheid van een prijs boven de goedkoopste prijs.

Ik acht de kans aannemelijk dat de prijszetting van optifix volgende maand zal stijgen. Maar zeker zijn ben ik niet. Waardoor ik dan ook nu al de stap gezet heb om over te schakelen in plaats van pas rond augustus, september, oktober.

Nu bon, als je bij direct zit kan je altijd zeggen dat je nu al intekent voor vb te starten in september. Waarbij je als vb augustus slecht is je dan op de blaren gaat zitten. Maar vb toch ingedekt bent tijdens de winterperiode. Je kan namelijk zelf de startdatum kiezen terwijl als je binnen luminus overstapt dit automatisch ingaat vanaf 21 dagen later.

Laatst bewerkt:
Ik heb zonnepanelen. Ik heb geen batterij en zie voorlopig ook het nut niet in van een batterij. Ik heb wel een warmtepomp voor mijn verwarming waardoor een prijs waarop ik kan rekenen mijn inzicht beter is dan een fluctuerende prijs.

Uiteindelijk de berekening maken op basis van wat het u vorig jaar gekost heeft. Een aanname maken. En op de blaren zitten indien het mis is.
Als ik zo'n beetje nakijk op basis van de tariefkaart van engie direct - https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden/

Dan komt het mij over dat je break even draait met optifix wanneer de gevolgde index voor dagtarief de 205.07MWh aantikt.
Dit is de geschiedenis van de EPEX dam... https://www.engie.be/nl/energie/ele...parameters/indexatieparameters-elektriciteit/
Je kan die voor de nacht zelf nog berekenen.

Wat het in de toekomst gaat doen kan ik niet voorspellen. Maar mij valt het wel op dat de laatste dagen de epex al redelijk veel rond de 110 - 120 schommelt (https://www.elia.be/nl/grid-data/transmissie/day-ahead-referentieprijs). Al had Raa gepost dat op basis van zijn informatie die grofweg voor juni op +/-93 terecht kwam, komende van ik dacht 80. En ik prefereer gewoon zekerheid van een prijs boven de goedkoopste prijs.

Ik acht de kans aannemelijk dat de prijszetting van optifix volgende maand zal stijgen. Maar zeker zijn ben ik niet. Waardoor ik dan ook nu al de stap gezet heb om over te schakelen in plaats van pas rond augustus, september, oktober.

Nu bon, als je bij direct zit kan je altijd zeggen dat je nu al intekent voor vb te starten in september. Waarbij je als vb augustus slecht is je dan op de blaren gaat zitten. Maar vb toch ingedekt bent tijdens de winterperiode. Je kan namelijk zelf de startdatum kiezen terwijl als je binnen luminus overstapt dit automatisch ingaat vanaf 21 dagen later.
Dankjewel voor de lectuur. Ik zal dit eens op mijn gemak doorlezen. Denk ook wel van voor de zekerheid te kiezen.
Bedankt voor je inspanning, man!

Domme vraag misschien maar:

Kan ik vandaag intekenen voor Optifix met start op 01/10/23 en dan eventueel in september beslissen om toch niet over te schakelen als de prijzen nog oké zijn?

Domme vraag misschien maar:

Kan ik vandaag intekenen voor Optifix met start op 01/10/23 en dan eventueel in september beslissen om toch niet over te schakelen als de prijzen nog oké zijn?

1) opzegtermijn van 14 dagen na aangaan contract
2) eens die termijn voorbij is, moet je het contract 1 maand laten lopen, daarna kan je overstappen.
3) de kost die je niet kan recupereren is 17.09€. Al kan het zijn dat er toch maar een fractie aangerekend wordt (dus pro rata - x/12de - met x de tijd van uw contract).

Dus in september kan je niet beslissen om het contract niet te laten ingaan. Ik weet ook niet of je in september kan beslissen dat je vanaf november terug overgaat, of je daarvoor niet moet wachten tot het contract effectief gestart is.

En hoeveel bedraagt het injectietarief?
5 - 7 cent of zo (en iets van een 3 cent nachttarief). Nu heb ik 8 cent (en 5cent). Dus het is niet dat ik er stinkend rijk van wordt met mijn 5k die ik op jaarbasis injecteer.

Bon, de looptermijn is ook gereset. Dus ik kan 2 jaar van onzekerheid overbruggen aan een voor mij aanvaardbare prijs. Niet de beste prijs, maar wel 1 waarmee ik kan leven.
Al zou het wel pijnlijk zijn indien ik 4 -5k energie zou verbruiken... Al is dat nog altijd niet onoverkomenlijk in relatie tot het inkomen (ook mijn vroegere startersinkomen). 75cent is toch een pak pijnlijker...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan