Energieleveranciers

Ik ga de switch ook eens maken van Total Energies naar Engie EasyFix voor gas en Luminus BasicFix voor electriciteit. We hebben op dit moment toch nog een terugdraaiende teller en een negatief verbruik, dus zo laag mogelijke abo kosten zijn een plus.

Studie van de CREG over de samenstelling van de productportefeuilles per leverancier:
"Vlaanderen: De 10 duurste elektriciteitsproducten vertegenwoordigen 48 % van de volledige markt, de 10 goedkoopste 16 %. De 10 duurste aardgasproducten vertegenwoordigen 53 % van de volledige markt, de 10 goedkoopste 15 %."

Lang leve de vrije markt.
Nja, ik ga toch ook niet meer snel kiezen voor een kleinere speler die prijsbreker is.
Onze vorige energieleverancier was Vlaamse Energieleverancier.
Op aanraden van de provincie overgeschakeld omdat ze de winnaars waren van de groepsaankoop.

Ze zijn failliet gegaan, in volle energiecrisis hebben we een andere producent mogen zoeken en overheid wast achteraf handen in onschuld.

Vorige maand Optifix Gas ingetekend vanaf 1 september. 7.6 eurocent per kWh. Blijkbaar deze maand gestegen naar 7.81 dus lijkt OK keuze.
Die Engie EasyFix zit dus op 6.937, met een hogere vaste vergoeding.

Prijsverschil voor een geschat verbruik van 13500 kWh: 66 euro.
Dan denk ik toch maar voor de zekerheid van 2 jaar vast te blijven gaan bij Optifix.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met flexio van lifepower, in combinatie met een dynamisch contract, zonnepanelen en een batterij?
Lijkt me op papier interessant om een batterij toch rendabel te maken maar het klinkt too good to be true.

De krantenartikels maken me weer wat ongerust (zoveel Vlamingen zouden een te duur contract hebben).

Zit ik nog steeds ok met Optifix van Juni voor gas en elektriciteit?
Heb niks speciaals, geen zonnepannelen, geen elektrische auto...

De krantenartikels maken me weer wat ongerust (zoveel Vlamingen zouden een te duur contract hebben).

Je zit zeker goed.
Want de variabele prijzen zijn NU wel goedkoper, maar kunnen het dubbele zijn van Optifix komende winter. Waardoor je "in the long run" op dit moment wèl een "heel duur" contract hebt, maar op 2j verrekend het goedkoopste af kan zijn. Probleem is dat niemand kan voorspellen hoe hoog de prijzen dit najaar gaan zijn natuurlijk... Blijven die stabiel, dan blijf je een "te duur" contract hebben. Maar je weet nu alvast 100% zeker wat je de komende 2j elke maand kwijt zal zijn aan energiekosten in tegenstelling tot grote onzekerheid voor de mensen met een variabel tarief.

Het is gemakkelijk om te bepalen na de feiten of een contract te duur is. Om dit te bepalen voor de onbekende toekomst is dat natuurlijk iets anders.

Echter veel van de mensen met een contract die vergelijken niet en blijven dus zitten op hun tarief. Ik had vb een vast tarief van maart vorig jaar. Het vaste tarief van maart, april, juni en zelfs nu was goedkoper. Natuurlijk als ik gewoon mijn contract uitzat dan hoorde ik bij die mensen. Als je het vaste tarief vergelijkt met een variabel tarief... ja dan heb ik nu een duur tarief. Maar ik had in april ook nog rekening gehouden met de hogere injectietarieven op dat contract waardoor ik toch op dat duurder contract gebleven ben, om pas Nu te veranderen.

Als je echter de moeite hebt gedaan om te vergelijken, dan zou ik er vanuit gaan dat je gekozen hebt volgens de voor u beste keuze of degenen waar je mee kon leven tgv onzekerheid van de toekomst. En dat er eigenlijk niet zo veel veranderd is met ervoor.

Je maakt een keuze en je zit op deblaren. Terwijl je volgende keer een nieuwe keuze, die mogelijks dezelfde is, maakt en ook weer op de blaren gaat zitten (of die vroegtijdig opzegt om dit te veranderen).

Echter wij kunnen dat niet voor u beslissen. Jij bent degene die enkel kan zeggen of je u daar goed genoeg bij voelt bij uw keuze. En dan ook de consequenties draagt van die keuze.

Eigenlijk is t simpel:

Wat drijft die extreme prijzen ? Speculatie
Wat drijft speculatie ? Emoties en nieuws/geruchten
Zolang die oorlog nog niet uitgezongen is waarbij onze ooit grootste leverancier van energie ook lijnrecht tegenover ons staat zou ik voor zekerheid kiezen van zodra je een acceptabel voorstel hebt.

Ja het is kut wetende dat je 50€ per maand had kunnen besparen, maar het is nog veel kutter als je je blauw gaat mogen betalen zoals sommigen vorig jaar.

Heb mijn laadpaal beperkt tot 6.7kW zodat ik daar niet op hoef te letten. Piek dit jaar is 9kW.

Is dat een verschil misschien als je onder de 10k blijft?
Want als ik hier nog mijn grootformat printers zou aansteken dan wordt het wel heel gortig.

Want als ik hier nog mijn grootformat printers zou aansteken dan wordt het wel heel gortig.
Neen er is bij mijn weten geen magisch getal.

Het is gewoon 50€ / kwp op jaarbasis. (al is het natuurlijk gebaseerd op de gemiddelde jaarpiek )

Iemand een idee hoe ik een nieuw contact bij Engie kan nemen voor de easyfix? Zit nog bij de tarieven van juni en die van juli zijn beter. In hun eigen simulatie kan ik alleen van product wisselen, dus een variabele nemen.

Iemand een idee hoe ik een nieuw contact bij Engie kan nemen voor de easyfix? Zit nog bij de tarieven van juni en die van juli zijn beter. In hun eigen simulatie kan ik alleen van product wisselen, dus een variabele nemen.

Ging bij mij enkel via de chat. Met dan gedoe van ja maar dat is niet de bedoeling, want ge hebt een contract van een jaar. Kan wel zijn dat het niet de bedoeling is, maar het mag wel. En dan is het aangepast geweest...

Hoe kan je eigenlijk kiezen voor gas alleen bij Engie ? Je kan dan wel zeggen ik maak een simulatie voor gas alleen, maar bij het afsluiten van het contract krijg je nergens bevestiging dat het enkel voor gas is bvb. Kan je zeker zijn dat het dan ook daadwerkelijk enkel gas is waarvoor je een contract afsluit ?

Hoe kan je eigenlijk kiezen voor gas alleen bij Engie ? Je kan dan wel zeggen ik maak een simulatie voor gas alleen, maar bij het afsluiten van het contract krijg je nergens bevestiging dat het enkel voor gas is bvb. Kan je zeker zijn dat het dan ook daadwerkelijk enkel gas is waarvoor je een contract afsluit ?

Uiteraard. En je krijgt daar wel degelijk een bevestiging van.

Neen er is bij mijn weten geen magisch getal.

Het is gewoon 50€ / kwp op jaarbasis. (al is het natuurlijk gebaseerd op de gemiddelde jaarpiek )
50 euro, jawadde da wist ik nie lol.
Dan ga ik moeten zien dat ik mijn pieken lager hou alleszins en niet opladen tijdens het koken of tijdens dat ik hier met mijn zware machines bezig ben.

Holy shit zeg, anders is dat 500 euro per jaar...

50 euro, jawadde da wist ik nie lol.
Dan ga ik moeten zien dat ik mijn pieken lager hou alleszins en niet opladen tijdens het koken of tijdens dat ik hier met mijn zware machines bezig ben.

Holy shit zeg, anders is dat 500 euro per jaar...

Je wil (in de veronderstelling dat je zonnepanelen hebt) door de dag laden als de zon schijnt. De enige goede manier is de overschot gebruiken en anders vrij traag laden, onder of net boven uw opbrengst van de panelen.
Een auto moet niet aan 7 of 11 kWh laden in de meeste gevallen. Het meeste dat ik rij is 200km per dag, dat is ruwweg 40kWh. Dat krijg ik tijdens een nacht op 4kWh ook vol. Of 2 zonnige dagen. Het slechte hier is dat die 200km/dag net 2 dagen achter elkaar zijn. Dus dat is dan wel wat moeilijker om die vol te krijgen.

Als je geen zonnepanelen hebt moet je gewoon s'nachts laden, dan heeft laden door de dag helemaal geen zin.

Terug
Bovenaan