Energieleveranciers

Energieprijzen stijgen sterk: kies je best voor het einde van de maand nog voor een vast tarief?
https://www.hln.be/geld/energieprij...n-de-maand-nog-voor-een-vast-tarief~a442d601/
Het is momenteel zo'n beetje gestabiliseerd

Ik heb al geleerd dat als er iets in hln komt dat niet achter ne paywall zit dat t dan wss reclame is voor t 1 of t ander en dat ge het zeker niet moet doen :)

Zou het nu nog lonen om nog voor 30 juni een vast contract op elektriciteit te nemen? Of best nog een maand de kat uit de boom kijken?

Zou het nu nog lonen om nog voor 30 juni een vast contract op elektriciteit te nemen? Of best nog een maand de kat uit de boom kijken?
Ik acht de kans aannemelijk dat de prijs voor elektriciteit in juli gaat stijgen.

Nu bon, je kan op dit moment gewoon de prijs al vastklikken, en dan volgende maand indien de prijs toch beter is, opnieuw vastklikken.
Hiernaast heb je 14 dagen bedenktijd. Dus je zou vandaag het contract kunnen afsluiten en op 2 juli, als de prijzen bekend zijn het contract herroepen.

Al ben ik niet 100% zeker of je recht hebt op de herroepeingsmogelijkheid van 14 dagen indien je bij dezelfde leverancier van formule overgaat. Maar ik zou op eerste zicht denken van wel.

Straks optifix vastklikken voor gas. Enkel nog aan het twijfelen over de startdatum. Momenteel is het ook zomer, amper verbruik, al zullen ze met hun rlp er wel een pak meer van maken. Best starten op 1 september of beter al vroeger op 1 augustus?

Leuke surprise. Krijg 1100 euro terug van energie.be Had mn maandelijkse bijdrage van 100 naar 200 gebracht gehad indertijd. Blijkbaar niet nodig geweest. Extra zuinig met verwarming zal veel geholpen hebben. De zonnepanelen sinds eind november minder

Vandaag ook net mijn gas contract aanpassing van Engie Direct -> Optifix aangevraagd met ingang op 1 oktober. Op zich wel duurder (0,076 €/kWh vs 0,047 €/kWh) maar lijkt me wel een goed moment om dat nu te doen voor we weer richting winter gaan. Voor elektriciteit blijf ik bij Engie Direct denk ik.

Laatst bewerkt:
Idem. Met de huidige verwachtingen voor de prijzen deze winter verschilt Optifix voor ons 100 euro op jaarbasis met Engie Direct (BEN woning). Voor elektriciteit hebben we vrij veel injectie dus een evt. stijging daar vangt een duurdere afname vrij goed op.

Het contract laten ingaan vanaf midden oktober, pas vanaf dan weer vrij veel gasverbruik.

Idem. Met de huidige verwachtingen voor de prijzen deze winter verschilt Optifix voor ons 100 euro op jaarbasis met Engie Direct (BEN woning). Voor elektriciteit hebben we vrij veel injectie dus een evt. stijging daar vangt een duurdere afname vrij goed op.

Het contract laten ingaan vanaf midden oktober, pas vanaf dan weer vrij veel gasverbruik.

Elektriciteit ook?

Elektriciteit ook?
Ik bedoelde dat we voor elektriciteit ook bij Engie Direct gebleven zijn. (Enkel Optifix voor gas.)

Een duurdere elektriciteitsprijs is voor ons eigenlijk eerder voordelig aangezien ons verbruik maar de helft is van wat we injecteren. In die optiek is een variabele prijs beter. Er blijft natuurlijk het risico van een sterk seizoenseffect van de prijzen, waarbij je in de donkere maanden veel betaalt en weinig injecteert, en in de zonnige maanden omgekeerd.

Vaste elektriciteitsprijzen staan ook 80% hoger dan de variabele, dat is toch al een heel stuk tbh.

Hier ook Luminus Optifix gas vastgeklikt voor 2 jaar. Eerste keer sinds lang terug een vast tarief, want ik vertrouw de gasmarkt momenteel niet. Russisch gas is nog altijd niet beschikbaar, LNG gaat (volgens mij) enkel in grote getalen afkomen naar Zeebrugge als de prijs navenant is. Sowieso als het een strenge winter wordt, doe je profijt. Bij een zachte winter misschien een klein verlies.

Elektriciteit is sowieso al semi-vast via Ecopower.
Wij gaan beginnen met gas voor onze renovatie. Ik ben dus niet thuis in de gasprijzen. Is die optiflex wat aanvaardbaar?

We hebben ons dak geïsoleerd en zullen onze aanbouw helemaal opnieuw doen. We blijven wel nog 1 winter met mazout (tank is net gevuld).

Ik vraag het echter nu al omdat we onze gasaansluiting op 6 juli naar binnen gaan trekken.

Wij gaan beginnen met gas voor onze renovatie. Ik ben dus niet thuis in de gasprijzen. Is die optiflex wat aanvaardbaar?

We hebben ons dak geïsoleerd en zullen onze aanbouw helemaal opnieuw doen. We blijven wel nog 1 winter met mazout (tank is net gevuld).

Ik vraag het echter nu al omdat we onze gasaansluiting op 6 juli naar binnen gaan trekken.
Luminus BasicLuminus OptifixLuminus BasicLuminus OptifixDaling/Stijging optifix
1/apr€ 0,00765
15/mei€ 433,86€ 487,25€ 0,00672€ 0,00803
5,0%​
4000 kWh
1/jun€ 395,21€ 470,13€ 0,00576€ 0,00760
-5,4%​
vastgeklikt op 2023-06-21

Links mijn geschat jaarverbruik volgens V-test, rechts prijs per kWh.
Je betaalt dus nu meer, maar ik ben 2 jaar zeker van de prijs.

Net voor Corona geswitched naar variabel, omdat dit in theorie (bij stabiele markt) goedkoper is. Je betaalt geen premie.
Dus nu als test nog eens vast gepakt (op cva moment vastklikken = tijdens lente/begin zomer). En ik ga nu maandelijks die prijzen noteren.
Zoals hierboven al veel gezegd, de prijs in de winter (= grootste deel van uw verbruik) zal mijn winst (of miniem verlies) maken.

Toch nog 500€ opleg ook al hebben we constant overgeschakeld van optifix van november tot nu. 😬😬😬

Zal vooral door elektriciteit zijn, dus eens kijken waar ik terecht kan voor een goedkoper elektriciteitstarief.

Zonet luminus Optifix april 2023 omgezet naar luminus Optifix juni 2023. Voor het (minieme) prijsverschil moest ik het misschien niet doen, maar vandaag is de gasprijs op de Amsterdamse beurs toch alweer 13% gestegen (al veel stijgingen deze maand). Nu ben ik alweer zeker van een vast tarief aan redelijke prijs tot juni 2025😀.

Dus eigenlijk kan je wachten tot het einde van de maand en dan de knoop doorhakken ? Aangezien ik tegen 11 juli ergens ga moeten aansluiten bij verhuis. Thanks !
Gebeld met Luminus en we mogen pas de aanvraag doen nadat we effectief verhuisd zijn. Dus tarieven van juni zullen niet meer gaan helaas.

Gebeld met Luminus en we mogen pas de aanvraag doen nadat we effectief verhuisd zijn. Dus tarieven van juni zullen niet meer gaan helaas.

Verhuisd hoeft toch niet. Als je alle gegevens hebt, dan kan je de aansluiting al verhuizen, desnoods neem je een 2de.
Ik heb dat 2 maanden geleden ook gedaan en ga dat nu woensdag terug doen. Ik neem woensdag gewoon een nieuw contract op een 2de adres (ik laat ze dus 1,5 maand parallel lopen) en dat is dan aan de prijs van deze maand.

Verhuisd hoeft toch niet. Als je alle gegevens hebt, dan kan je de aansluiting al verhuizen, desnoods neem je een 2de.
Ik heb dat 2 maanden geleden ook gedaan en ga dat nu woensdag terug doen. Ik neem woensdag gewoon een nieuw contract op een 2de adres (ik laat ze dus 1,5 maand parallel lopen) en dat is dan aan de prijs van deze maand.
Ik kom van een andere leverancier bij ons huidig huuradres. Maar nog eens gechat en blijkbaar kan ik wel de aanvraag al doen. Zie bij zakelijke contracten wel geen prijsverschil tussen vast en variabel elektriciteit ..

Terug
Bovenaan