Energieleveranciers

Ecopower zet mijn maandelijks voorschotfactuur op 31,5 euro/maand voor elektriciteit.
Kan dat enigsinds correct zijn? Mij lijkt dat veel te laag.

Verbruik 1/07-31/12/2023:
- 501 kWh afname dag
- 513 kWh afname nacht
- 1155 kWh injectie dag
- 421 kWh injectie nacht

Verder ga ik nu ook de EV thuis laden (zoveel mogelijk zonnestroom, om mijn eigen verbruik deels te coveren), dat schat ik zelf op 75 euro/maand. Nu is de vraag of ik mijn voorschot wijzig, of dat zo laat. Financieel heeft dat buiten de som op het einde leggen geen impact op ons.

ALs ik prijsvergelijk doe met dit verbruik x2 en een piek van 5kWh, kom ik op 45-50 euro/maand. Dus ik zou mijj voorschot op 100 euro oid moeten leggen wss als ik minder afrekening wil. Kan ook wachten tot de meteropname wss, die is er al in April.
Vandaag ook het voorschot voorstel gekregen van ecopower. €72,59 per maand.

Geen idee hoe ze daar zijn op gekomen. Ik heb op hun site eens een simulatie gedaan met ons verbruik van 2023 en dan kom ik uit op €37,39 per maand.
En ik verwacht dat ons verbruik komend jaar lager gaat zijn. Ik verwacht dat we met de huidige prijzen eerder aan €22 per maand zitten. Als ik een simulatie doe op hun site.

Zal toch ook eens een mailtje sturen of ze het voorschot bedrag kunnen verlagen. Ik betaal zelf ook liever iets te weinig dan teveel.

Vandaag ook het voorschot voorstel gekregen van ecopower. €72,59 per maand.

Geen idee hoe ze daar zijn op gekomen. Ik heb op hun site eens een simulatie gedaan met ons verbruik van 2023 en dan kom ik uit op €37,39 per maand.
En ik verwacht dat ons verbruik komend jaar lager gaat zijn. Ik verwacht dat we met de huidige prijzen eerder aan €22 per maand zitten. Als ik een simulatie doe op hun site.

Zal toch ook eens een mailtje sturen of ze het voorschot bedrag kunnen verlagen. Ik betaal zelf ook liever iets te weinig dan teveel.
Das toch wel heeeel weinig? Of injecteer je veel stroom?

Das toch wel heeeel weinig? Of injecteer je veel stroom?
Ik heb dat hier eens uitgetypt wat ik verwacht. Ik ga wel wat injecteren.

Wij zitten sinds 05/06/2023 tot en met nu aan het volgend.
Afname: 1484Kwh
Injectie 4377Kwh

Laatst bewerkt:

Injectie 4377Kwh
Wij zitten sinds april vorig jaar met:

Afname: 1402
Injectie: 9614

We kregen een voorstel van ecopower van 93 euro voorschot per maand. Dat lijkt me er ook stevig over.

Injectie 4377Kwh
Dat is inderdaad wel weinig afname en veel injectie.
Ik heb hier wat teveel serverkes draaien om zo laag te geraken. Mijn sluimerverbruik is de helft van mijn huishoudelijk verbruik...

Dat is inderdaad wel weinig afname en veel injectie.
Ik heb hier wat teveel serverkes draaien om zo laag te geraken. Mijn sluimerverbruik is de helft van mijn huishoudelijk verbruik...
Hier is het sluimerverbruik ongeveer 180W

-synology nas (gebruik ik om wat programma's op te runnen. HA + unifi controller. Uiteraard ook voor opslag en dergelijke)
-Ventilatie D systeem
-Ijskast/diepvries
-Domotica miniserver
-Hier en daar nog wat apparatuur in standby (Tv's/digirecorder/unifi materiaal/…)

Laatst bewerkt:
Het was reeds een lange tijd geleden dat ik het nog even heb nagekeken wat de gasprijzen aan het doen zijn. Toch wel weer een stuk goedkoper dan mij huidig contract kunnen gaan! Het loont dus wel om af en toe eens te kijken hoe het er voor staat..

Ik kom van:
Luminus Optifix gas
Energieprijs (c€/kWh) 7,6503

Naar:
Luminus BasicFix Gas
Energie (c€/kWh) 6,93

elektriciteit:

ik kom van:
Dag (c€/kWh) 27,4519

ik ga naar
Geleverde energie (c€/kWh) dag 22,19 nacht14,12

Laatst bewerkt:
Luminus BasicFlex energieprijzen voor december waren:
gas: 4,34 cent/kWh
elektriciteit afname: 9,42 cent/kWh
elektriciteit injectie: 3,42 cent/kWh

Vanaf nu zal ik geen BasicFlex elektriciteitsprijzen kunnen rapporteren (maar die zijn misschien overgeschakeld intussen op maandelijkse indexering?) aangezien ik naar Ecopower over ben met injectievergoedign van 7,5 cent/kWh.

Ik blijf die vaste contracten echt gewoon pokkeduur vinden he.

Vanaf nu zal ik geen BasicFlex elektriciteitsprijzen kunnen rapporteren (maar die zijn misschien overgeschakeld intussen op maandelijkse indexering?) aangezien ik naar Ecopower over ben met injectievergoedign van 7,5 cent/kWh.

1705572865831.png

Elektriciteit kan ik momenteel niet zien, die switch is nog bezig in hun systeem.

Bekijk bijlage 26417

Elektriciteit kan ik momenteel niet zien, die switch is nog bezig in hun systeem.
Die screenshot toont de prijs op jouw bijzondere voorwaarden / tarieffiche.

Ik heb de prijs gepost die ik letterlijk voor december heb betaald.
De formule is dus toegepast met de TTF DAH RLP M voor december in dat geval.
De tarieffiches gebruiken een bepaalde waarde die soms 3 maand achterloopt afhankelijk van de maand en hun indexatieperiode.

Hoera voor maandelijkse afrekeningen.

Die screenshot toont de prijs op jouw bijzondere voorwaarden / tarieffiche.

Ik heb de prijs gepost die ik letterlijk voor december heb betaald.
De formule is dus toegepast met de TTF DAH RLP M voor december in dat geval.
De tarieffiches gebruiken een bepaalde waarde die soms 3 maand achterloopt afhankelijk van de maand en hun indexatieperiode.

Hoera voor maandelijkse afrekeningen.
Dit is toch de prijs voor januari?
Voor december had ik ook die 4,34.

Ja vast is natuurlijk duurder, tegenover variabel. Ik zie het zelf als een soort verzekering om een situatie zoals we onlangs hebben voorgehad te voorkomen. Geopolitiek lijkt de stabiliteit bijvoorbeeld nog niet te snel terug te komen. Ook het gehele kerncentrale debat of we het gaan halen of niet met alle opkomende extra elektrische zaken is voor mij reden genoeg om voorlopig nog altijd een vast contract te kiezen. Zeker ook omdat het contract 2 jaar geldig is. Voor mij een grote gemoedsrust.

Daarnaast zit ik nog met een analoge elektrische meter, en in de dag betaal ik werkelijk 0euro want zonnepanelen - echter betaal ik nog een minimum bedrag voor voor de nachttarief.

De vaste zullen deze maand wel weer een stuk dalen. De TTF Futures staan bijna op gelijke hoogte als voor alles zo hard steeg. 27.9

Ik kom van:
Luminus Optifix gas
Energieprijs (c€/kWh) 7,65

ik ga naar
Octa+ Clear gas
Energieprijs (c€/kWh) 4,91

Vorige maand was het tarief nog 5,84 maar dat is nu nog stevig gedaald.
Niet het allergoedkoopste tarief maar ik krijg wel een fikse klantenkorting (switch van Luminus naar octa+)

De prijs voor januari kan je onmogelijk weten aangezien de TTF DAH RLP M index nog geen waarde heeft voor januari...
Ja de tarieven van de tarieffiche van januari zijn eigenlijk in praktijk de tarieven van december.

Laatst bewerkt:
Wij zitten sinds april vorig jaar met:

Afname: 1402
Injectie: 9614

We kregen een voorstel van ecopower van 93 euro voorschot per maand. Dat lijkt me er ook stevig over.

Ecopower being ecopower. Ik heb 3x mogen emailen. Nu staat het voorschot uiteindelijk op 0. En dan gaan ze nog 500-1000 mogen terugbetalen.

Ik heb vorig jaar bij Engie op 5/4 ingetekend op een vast contract voor gas aan 8,2 cent/kWh.
Domme vraag: als ik niets wijzig en dit automatisch laat verlengen, dan gaat het toch aan nieuwe (waarschijnlijk stuk goedkopere) prijs zijn hé?

Terug
Bovenaan