Energieleveranciers

Maar het zijn totaal NIET die mensen die zitten te klagen!
Hoe wereldvreemd kun je zijn? Denk je nu echt dat dat voor iedereen zo is dat ze nu in de miserie zitten dat ze die laatste nieuwe iphone net gekocht hebben en daardoor hun elektriciteit niet kunnen betalen??? Alli zooo een negatieve houding echt waar. Da gij nog niets van an uw hart hebt.

En de vergelijking met uw station en buitenland houdt steek 1on1. Als ge van mening zijt dat de mensen niet een keer mogen klagen over de naft dat hoog is, awel dan moet gij in mijn ogen ook niet staken over de absurde welvaartsverdeling in dit land.
Pas op, ik begrijp uw mening he. En het is idd wel soms wraakroepend hoe de onverdeeld het soms lijkt. Maar wees blij dat je hier in dit land woont en niet in Timboektoe.
Het zijn OOK die mensen

Recent nog in de krant: dikke vrijstaande villa met zwembad + elektrische auto maar ze hadden geen geld om de energiefactuur te betalen
Of maandag in dat VTM programma: 3-4 kinderen op de wereld zetten kunnen ze, maar geen geld om hun rekeningen te betalen terwijl die stijging dus hoogstens 1 jaar is he en die kinderen van dat eerste koppel er allemaal 12+ uit zagen.

Of familie dat les geeft: leerlingen hebben geen stylo want geen geld voor, maar ze hebben wel de nieuwste iphone van 1000 euro. En dat zijn er dan die genieten van sociaal tarief.

Dus nee ik ben niet wereldvreemd

Maar het zijn totaal NIET die mensen die zitten te klagen!
Hoe wereldvreemd kun je zijn? Denk je nu echt dat dat voor iedereen zo is dat ze nu in de miserie zitten dat ze die laatste nieuwe iphone net gekocht hebben en daardoor hun elektriciteit niet kunnen betalen??? Alli zooo een negatieve houding echt waar. Da gij nog niets van an uw hart hebt.
Tuurlijk zijn dat OOK die mensen zoals @SomeDude zegt, ik zal ook eens anekdotisch zijn

- Collega: Alleenstaande 2200€ netto. Huurt een duplex voor hem alleen op 35km van het werk
Zit te zagen dat de overheid maar iets moet doen aan de brandstof en energieprijzen. Hij moest wel die duplex hebben en kon gerust korter bij het werk gaan wonen

- Koppel 1: Koopt een oud veel te groot voor hun 2 huis. Gaat nu de tuin laten aanleggen voor 62.000!€. Zit te wenen dat de energieprijzen onbetaalbaar zijn, maar geen dakisolatie gestoken of nieuwe ramen.

- Koppel 2: Zij voltijds, hij meer dan voltijds zelfstandige. oa Hybride X5, jacuzzi op het terras. (Zonnepanelen op het dak), zit te zagen dat ze toch wel heel veel voorschot aan stroom moeten betalen per maand.

- Koppel 3: Recenter huis gekocht dus isolatie meer dan oké, zonnepanelen op het dak. 2 deftige lonen boven gemiddeld. Dit jaar 2x Disneyland, 1x Italië en 3 weekendjes Zeeland. YOLO! Onlangs: Goh als die prijzen zo blijven weet ik nie hoe ik ze moet betalen.

En ik gun iedereen zijn geluk hé en ik ben blij dat mijn vrienden en collega's het goed hebben, niet werkloosheid of ziek zijn en op zich allemaal wel een deftige job hebben.
Maar dat zijn NIET de mensen waar de overheid iets voor moet doen in mijn ogen.

En dat zijn nog maar 4 voorbeelden, ik kan u een veelvoud geven daarvan uit mijn omgeving.

Ach ja, we zitten nog altijd maar op jaar 1 van de 5 tot 10 moeilijke jaren. Wacht gewoon even tot het moment dat die recessie die nog moet en zal ontbranden zich effectief manifesteert (die is nu nog maar lichtjes zijn kopje aan het laten zien bij de bedrijven die hier en daar hun productie hebben opgehoffen).

Ik acht dan zelfs de impact van de energiefactuur nog beperkt tov de miserie die er nog aankomt met mensen die hun job kwijtgeraken of zelfstandigen die na de eventuele vette jaren als zelfstandigen nu ineens moeten door die zure appel bijten... Als die energiefactuur al moeilijk gaat worden... dan wil ik niet weten wat die mensen gaan doen als die recessie toeslaat. En zo zeer veel meer moet je met een structureel tekort van 30 miljard+ op jaarbasis nu ook niet meer verwachten.

Al vraag ik mij toch ook af of die 50% korting op de elektriciteitsfactuur ook gaat gelden voor de bedrijven... want anders zie ik nu gewoon mensen helicoptergeld krijgen om volgend jaar hun job kwijt te geraken en nog dieper gejost te zijn...

En laat ons duidelijk zijn zelf aan 13 cent is de prijs nog altijd een factor 3 tot 5 gegaan. Ze gaan het toch gaan voelen hoor...

Daarvoor moet je contact opnemen met je leverancier van elektriciteit, dat zij dat niet spontaan in orde hebben gebracht, is toch niet de schuld van de overheid?

Heb dat allemaal al gedaan, zo gauw het kon. Maar sindsdien nog steeds niets gehoord.
Volgens hun gegevens had ik geen contract, ze komen wel elke maand geld van de rekening halen 😅.

@Renegadexxripxx , dat klopt. Maar ben wel vrij zeker dat ik mijn job ga kunnen behouden. De coronacrisis is ook zo overgewaaid en op die 2 jaar heb ik 45k bijgespaard.
Ik verwacht nu eigenlijk niets anders, de kosten voor energie zijn de ergste nog niet, het is dat alles meestijgt. Het voordeel is dat mijn hypothecaire schuld gewoon snel minder waarde krijgt (maar mijn spaargeld ook).

Tuurlijk zijn dat OOK die mensen zoals @SomeDude zegt, ik zal ook eens anekdotisch zijn

- Collega: Alleenstaande 2200€ netto. Huurt een duplex voor hem alleen op 35km van het werk
Zit te zagen dat de overheid maar iets moet doen aan de brandstof en energieprijzen. Hij moest wel die duplex hebben en kon gerust korter bij het werk gaan wonen

- Koppel 1: Koopt een oud veel te groot voor hun 2 huis. Gaat nu de tuin laten aanleggen voor 62.000!€. Zit te wenen dat de energieprijzen onbetaalbaar zijn, maar geen dakisolatie gestoken of nieuwe ramen.

- Koppel 2: Zij voltijds, hij meer dan voltijds zelfstandige. oa Hybride X5, jacuzzi op het terras. (Zonnepanelen op het dak), zit te zagen dat ze toch wel heel veel voorschot aan stroom moeten betalen per maand.

- Koppel 3: Recenter huis gekocht dus isolatie meer dan oké, zonnepanelen op het dak. 2 deftige lonen boven gemiddeld. Dit jaar 2x Disneyland, 1x Italië en 3 weekendjes Zeeland. YOLO! Onlangs: Goh als die prijzen zo blijven weet ik nie hoe ik ze moet betalen.

En ik gun iedereen zijn geluk hé en ik ben blij dat mijn vrienden en collega's het goed hebben, niet werkloosheid of ziek zijn en op zich allemaal wel een deftige job hebben.
Maar dat zijn NIET de mensen waar de overheid iets voor moet doen in mijn ogen.

En dat zijn nog maar 4 voorbeelden, ik kan u een veelvoud geven daarvan uit mijn omgeving.
Dat is waar, maar die mensen gaan ook niets krijgen van de overheid hoor!
Die gaan zoals zovelen ook uit de boot vallen, en terecht!

Iemand uit mijn omgeving hebben met 4 een zwaar ongeval gehad in het buitenland.. Kga de details hier niet uitgebreid uitsmeren maar die gaan ook alle hulp nodig hebben vanuit de maatschappij / omgeving. En ja, het waren 2 zeer welstellende mensen, zeer hard werkenden en wilden dan ook eens op reis gaan.

Iemand uit mijn omgeving hebben met 4 een zwaar ongeval gehad in het buitenland.. Kga de details hier niet uitgebreid uitsmeren maar die gaan ook alle hulp nodig hebben vanuit de maatschappij / omgeving. En ja, het waren 2 zeer welstellende mensen, zeer hard werkenden en wilden dan ook eens op reis gaan.
Met de voorstellen die je nu hoort krijgen die wel iets hé. Net omdat die groep hard genoeg aan het klagen is

- Minder dan 10.000€ op de rekening kan je uitstel van je hypotheek aanvragen
- Als dat voorstel van -50% op de energieprijs (als basisprijs) erdoor komt kunnen die er ook van genieten

Een zwaar ongeval (met alle zware gevolgen van dien) is geen keuze maar een spijtige gebeurtenis. Zo'n mensen moet je niet nog dieper in de shit duwen.

Het zijn OOK die mensen

Recent nog in de krant: dikke vrijstaande villa met zwembad + elektrische auto maar ze hadden geen geld om de energiefactuur te betalen
Of maandag in dat VTM programma: 3-4 kinderen op de wereld zetten kunnen ze, maar geen geld om hun rekeningen te betalen terwijl die stijging dus hoogstens 1 jaar is he en die kinderen van dat eerste koppel er allemaal 12+ uit zagen.

Of familie dat les geeft: leerlingen hebben geen stylo want geen geld voor, maar ze hebben wel de nieuwste iphone van 1000 euro. En dat zijn er dan die genieten van sociaal tarief.

Dus nee ik ben niet wereldvreemd
De villa heb je gelijk, maar of ze daadwerkelijk geen geld hebben om ze te betalen betwijfel ik want het is media. Neen ik geloof niets wat er in de media staat.

Familie dat les geeft.. ga je de kinderen straffen voor de beslissingen van hun ouders?
Dan ga ik mij ook persoonlijk aangevallen voelen want ik heb ook niet alle kansen van thuis uit mee gekregen, en net omdat mijn vroegere thuissituatie totally fucked up was en ik gelukkig genoeg op een andere manier het leven aangepakt heb mag ik blij zijn met wat ik heb! Denk je dat die armere klasse de deurwaarder niet aan hun deur krijgen als ze hun facturen niet betalen? Dat ze de schulden van hun overleden familie dat ze eigenlijk niet kennen niet moeten betalen bij erfenis? Gelukkig genoeg was ik zo slim van ze te weigeren en heb ik de rest van de familie voor mijn kar kunnen spannen. Maar mijn geluk, dat heb ik enkel en alleen zelf voor gezorgd. Dus waagt het niet om die kinderen hun toekomst te beletten omdat je toevallig vanuit een lagere sociale klasse komt. Die kinderen hebben er zelf nooit voor gekozen.
En ja, 3-4 kinderen maken, wat is daar erg aan? Ik heb er geen, ik denk soms ook waarom ik moet meebetalen aan de kinderen van u? Kan zo ook beginnen é.
Eat a cookie en wordt wa gelukkig, denk da gij nog nie veel miserie hebt meegemaakt in uw leven.

hoe kan dit ?

injectie tarief ligt hoger dan afname tarief? dat klopt toch niet?

je moet én geen prosumenttarief betalen en je hoeft niet naar je verbruik om te kijken want je krijgt meer voor injectie dan zelfverbruik. waar zit de adder?

anders verwissel ik meteen met mijn digitale meter...
Ze voorspellen een gemiddelde energieprijs van 0.76euro/kWh. Daar moet je nog eens ongeveer 0.15euro kosten bijrekenen voor de all in prijs. Dus 0.91euro/kWh afname gemiddeld per jaar. Dus toch wel iets duurder dan wat je voor ogen hebt.
Jij hebt kwartaal tarieven en die moeten nog een update krijgen. De injectie tarieven zijn daarintegen maandelijks, dus die passen direct aan.

@Renegadexxripxx , dat klopt. Maar ben wel vrij zeker dat ik mijn job ga kunnen behouden. De coronacrisis is ook zo overgewaaid en op die 2 jaar heb ik 45k bijgespaard.
Ik verwacht nu eigenlijk niets anders, de kosten voor energie zijn de ergste nog niet, het is dat alles meestijgt. Het voordeel is dat mijn hypothecaire schuld gewoon snel minder waarde krijgt (maar mijn spaargeld ook).
De coronacrisis heeft ongeziene maatregelen gekregen en had een beperkte duur. Maar belangrijker was een wereldevent. Anders gezegd in de volledige wereld heeft dat een impact op de economie gehad, niet enkel in europa... waardoor je niet noodzakelijk aan concurrentiepositie verliest in Europa. Anders gezegd, herstel kan snel gaan.

Bij een recessie die enkel Europa raakt ga je toch wel eens serieus kunnen verschieten hoor van de onverwachte gevolgen... vooral als het echt een diepe en lange recessie is (die iedereen raakt... ook degenen die vb kunnen telewerken). Als uw energiekosten nu en in de toekomst maal 10 zijn, en die van al uw concurrerende werelddelen zijn die maximaal *1.5 gegaan (of hetzelfde gebleven of zelfs gezakt omdat die zeggen foert hernieuwbare doelstellingen)... en daar is geen maar ook geen beterschap in te verwachten... dan wil ik echt niet voorspellen wat de consequenties zijn. Maar rustig word ik er niet van...

Maar nee de recessie is al afgewend want er komt een plafond!

Nou ja dat denkt groen toch, want zou enkel om een voorstel gaan. Wanneer hebben we dat nog gehoord :lol:

Nou ja dat denkt groen toch, want zou enkel om een voorstel gaan. Wanneer hebben we dat nog gehoord :lol:
Meer als een voorstel hoor : https://www.hln.be/binnenland/deal-...-vanaf-wanneer-zullen-we-dat-voelen~a9e3952f/

Nu enkel nog wachten of het ook het voorziene effect heeft en dat het effectief ook ingaat eind deze maand zoals gepland. Al zouden de modaliteiten tegen eind volgende week moeten rond zijn.

Jawel. De spaarzamen die verstandig met hun geld om gaan vallen weer uit de boot. Mensen die onverstandig met hun geld omgaan of het langs ramen en deuren buiten gooien krijgen cadeau's. Ik heb ook geen superloon en heb serieus mijn best gedaan om te sparen, ik zal weer op mijn kin mogen kloppen. Enkele collega's die boven hun stand leven met nieuwe wagens en veel te hoge hypotheken krijgen weer cadeaus.

En ja, dat frustreert me. Ik doe heel hard mijn best om iets op te bouwen, en dan val ik weer uit de boot. Blij dat de jaren die ik mezelf dingen ontzegd heb om te sparen weeral beloond worden.

Weet er iemand of je bij Engie al maandelijks kan afrekenen met een digitale meter? Volgens de v-test zou het mogelijk zijn, maar ik zie de optie nergens staan op de site.

Nou ja dat denkt groen toch, want zou enkel om een voorstel gaan. Wanneer hebben we dat nog gehoord :laugh:

Groen en denken in 1 zin als het over energie gaat? Dat is héél optimistisch 😋

Jawel. De spaarzamen die verstandig met hun geld om gaan vallen weer uit de boot. Mensen die onverstandig met hun geld omgaan of het langs ramen en deuren buiten gooien krijgen cadeau's. Ik heb ook geen superloon en heb serieus mijn best gedaan om te sparen, ik zal weer op mijn kin mogen kloppen. Enkele collega's die boven hun stand leven met nieuwe wagens en veel te hoge hypotheken krijgen weer cadeaus.

En ja, dat frustreert me. Ik doe heel hard mijn best om iets op te bouwen, en dan val ik weer uit de boot. Blij dat de jaren die ik mezelf dingen ontzegd heb om te sparen weeral beloond worden.

Dit. Ik ken een paar mensen die ongeveer minimumloon verdienen, maar dan met een deeltijds contract (want de werkgever wil die uren elke week en dag variabel kunnen inzitten zoals hij wil, dus probeer dat maar eens te combineren met een andere job). Die spaarden braaf elke maand pakweg €100 à 150. Minstens 6 jaar werken en ze hebben meer dan €10.000 spaargeld staan.
Redenering: die hebben genoeg geld om te overleven en dus geen steun nodig. Terwijl hun exacte collega's die elke maand die resterende €100 à 150 opdoen aan nutteloze uitgaven, mooi gesponsord zouden worden.

Weet er iemand of je bij Engie al maandelijks kan afrekenen met een digitale meter? Volgens de v-test zou het mogelijk zijn, maar ik zie de optie nergens staan op de site.
Dat gaat. Zal je eens contact moeten opnemen met hun klantendienst.

Wel geen idee of dat kan voor lopende contracten om te zetten

Hetgeen er staat klopt hé. Er is nog een week werk om de beslissing die genomen is (prijsplafond) ook om te zetten naar de praktijk. Waarna ze dat voorstel uitgewerkt door het Europese comité dan moeten ratificeren zodanig dat het ook effectief in gang schiet.

Al kan je het effectief ook duaal interpreteren waardoor het overkomt alsof het lijkt dat er hierover geen akkoord is of was.

Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat Tinne niet iets anders heeft verstaan en communiceert dan wat er effectief is gezegd. Maar je zou dat kunnen nachecken als iemand italiaans kan en hoort wat men in Italië hierover zegt ;p. Aangezien volgens haar statement de Italiaanse minister haar bijtrad en mijn inziens daar ook wel ruchtbaarheid bij hen zal aan geven. Niet?

Hetgeen er staat klopt hé. Er is nog een week werk om de beslissing die genomen is (prijsplafond) ook om te zetten naar de praktijk. Waarna ze dat voorstel uitgewerkt door het Europese comité dan moeten ratificeren zodanig dat het ook effectief in gang schiet.

Al kan je het effectief ook duaal interpreteren waardoor het overkomt alsof het lijkt dat er hierover geen akkoord is of was.

Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat Tinne niet iets anders heeft verstaan en communiceert dan wat er effectief is gezegd. Maar je zou dat kunnen nachecken als iemand italiaans kan en hoort wat men in Italië hierover zegt ;p. Aangezien volgens haar statement de Italiaanse minister haar bijtrad en mijn inziens daar ook wel ruchtbaarheid bij hen zal aan geven. Niet?
Artikel: er is een deal!

Dat bericht van Bloomberg spreekt absoluut nog niet van een deal.

Ons Tinne verkoopt het ook als een deal, sorry maar zolang er geen effectieve cijfers zijn van het plafond (ook al is het dynamische, ook al zo iets vreemds) en goedgekeurd door alle lidstaten is er geen deal.

Laatst bewerkt:

En ik snap dus echt niet waar een ander wel beloond wordt en jij benadeeld wordt.

Jij kan probleemloos een energielening aangaan aan 0% en investeren in je woning en je toekomst.

En wat kunnen zij? 12 maand uitstel op kapitaalaflossing van hun hypotheek. Dus jij zal een jaar eerder van je hypotheek verlost zijn.

En waar precies ben jij dan nu het slachtoffer?

En ik snap dus echt niet waar een ander wel beloond wordt en jij benadeeld wordt.

Jij kan probleemloos een energielening aangaan aan 0% en investeren in je woning en je toekomst.

En wat kunnen zij? 12 maand uitstel op kapitaalaflossing van hun hypotheek. Dus jij zal een jaar eerder van je hypotheek verlost zijn.

En waar precies ben jij dan nu het slachtoffer?
Ik denk dat die het eerder over dat voorstel van die -50% heeft.

Dat betalingsuitstel kan de meesten gestolen worden denk ik.

Terug
Bovenaan