Ik kan inderdaad een energielening aangaan. Wat die met deze discussie te maken heeft weet ik even niet. Maar ook dat vind ik eigenlijk een belachelijke regeling. Ik vind niet dat het aan de overheid is om renteloze leningen uit te delen om huizen te renoveren, maar dat is een andere discussie. Ik ben wel zo hypocriet om er toch gebruik van te maken, dat dan wel

Het is wel weer geld dat ik probeer te gebruiken om zelf mijn energiefactuur naar beneden te brengen. Het is renteloos, dat is mooi, maar ik moet ze toch ook weer iedere maand leggen.
Een jaar eerder van mijn hypotheek verlost zijn? Dat wil ik toch helemaal niet? Hoe langer dat die loopt hoe liever met mijn lage rente.
Ik wil me zeker geen slachtoffer noemen. Maar wat ik spijtig vind is dat ik aan mijn spaarpotje zal mogen zitten en dit mij maanden of mogelijks jaren terugzet (afhankelijk van hoe hoog de facturen worden). In mijn ogen ga Ik er op achteruit terwijl er voor hen gewoon weinig veranderd.
Door uitstel van kapitaalaflossing gaan ze er zeker niet op achteruit (in mijn ogen is uitstel van kapitaalaflossing zelf een cadeau). Zij hebben nog steeds geniet van hun mooie wagen, te dure woning,..
Stel zij hebben een wagen van 20.000 en ik een spaarpotje van hetzelfde bedrag. We moeten beiden 4000 betalen. Zij hebben nog steeds hun wagen van 20.000 en ik heb nog 16.000 want omdat ik geen betalingsuitstel heb, heb ik aan mijn spaarpotje moeten zitten. Als hier redeneerfouten inzitten corrigeer me gerust, maar zo voelt het voor mij aan.
Ik denk dat mijn ergernis vooral komt omdat ik vandaag meerdere collega's mocht aanhoren die doodleuk vertelden dat de 10000 euro geen probleem was voor hen en dat ze veel leuke dingen gingen kunnen doen/kopen met het geld dat ze uitspaarden door hun lening niet te moeten afbetalen.
Toppunt was de volgende: "haha, die 10000 limiet da's voor mij geen probleem hoor. Jaartje geen lening moeten afbetalen, chill! Zal nog wa schoon reiskes kunnen doen dit jaar".
Normaal ben ik niet zo bitter, maar vandaag was het even veel