Elektrische wagens

Hangt van de laadsnelheid af heh.

Kia/Hyundai hebben bv 18 min nodig om van 10-80% te gaan, terwijl een mustang Mach e daar 50min voor nodig had.

(Tijden natuurlijk afhankelijk van paal, temperatuur etc)

Klopt, alleen is het verschil toch groter dan ik zou verwacht hebben, bv. die factor 2 tussen VW en de betere Tesla's of zelfs een factor 1,5 tussen Tesla Model 3's.
Ik zou grote verschillen verwacht hebben bij laden van 10 - 40% maar veel minder verschil voor 40 - 80% waar je bij de meeste auto's toch terugvalt op beperkte laadsnelheden en dat gedeelte neemt het meeste tijd in beslag.

Klopt, alleen is het verschil toch groter dan ik zou verwacht hebben, bv. die factor 2 tussen VW en de betere Tesla's of zelfs een factor 1,5 tussen Tesla Model 3's.
Ik zou grote verschillen verwacht hebben bij laden van 10 - 40% maar veel minder verschil voor 40 - 80% waar je bij de meeste auto's toch terugvalt op beperkte laadsnelheden en dat gedeelte neemt het meeste tijd in beslag.
De batterijcapaciteit zegt natuurlijk ook veel.
10-80% geladen met een MX30 is net wat minder indrukwekkend dan 10-80% voor een Model S.
Eigenlijk is km/u (in laadsnelheid, niet rijsnelheid :p) het enige relevante cijfer he.

Alle VW's hebben niet alleen een iets lagere laadsnelheid, ze hebben ook de aerodynamica van een baksteen.
Een ID.3 heeft een Cd van scoort 0.267, een model 3 scoort 0.23
Verder is die ID.3 ook 11 cm hoger
Verder heeft die ID.3 ook geen warmtepomp

Dus : een model 3 verbruikt bij -10 °C 230 Wh/km, een ID.3 zit dan aan 270 Wh/km. Zelfs indien die VW even snel zou laden als een model 3, dan zou hij nog 15% langer moeten laden. Dus ja, dan duurt zo'n rit langer.

Ik wil niet te negatief klinken over VW hoor, dit wordt waarschijnlijk mijn volgende slee (sinds Musk zijn twitter-fratsen, ben ik niet echt meer geneigd om nog een Tesla te nemen).

Alle VW's hebben niet alleen een iets lagere laadsnelheid, ze hebben ook de aerodynamica van een baksteen.

Dus : een model 3 verbruikt bij -10 °C 230 Wh/km, een ID.3 zit dan aan 270 Wh/km. Zelfs indien die VW even snel zou laden als een model 3, dan zou hij nog 15% langer moeten laden. Dus ja, dan duurt zo'n rit langer.

Ik wil niet te negatief klinken over VW hoor, dit wordt waarschijnlijk mijn volgende slee (sinds Musk zijn twitter-fratsen, ben ik niet echt meer geneigd om nog een Tesla te nemen).

Eigenlijk valt dat nog mee, een Cd van 0.267 voor een hoger en veel minder gestroomlijnd model.

Maar inderdaad, het is de combinatie meer verbruik én een heel stuk trager snelladen die uiteindelijk een groot verschil maakt.

Normaliter krijg ik mijn Q4 begin juni volgens de garage, besteld in januari 2022. Duimen dat het effectief klopt deze keer, het wordt al beloofd van oktober.. :unsure:

Nog steeds die sliders, (alhoewel ik die op het stuur wel leuk vind in tegenstelling tot velen) nog steeds achterste vensters via 'rear' knop te bedienen maar wel verlichting op de bedieningssliders onder het infotainment scherm.... Welke ingenieur die gedacht heeft... dit is een goed idee om hier geen verlichting op te zetten....:angry:

Ik moet op eerste onderhoud gaan met de ID4 en blijkbaar zijn er toch wel wat terugroepacties die ik totaal gemist heb in het EV nieuws.
55N1 (achterklepscharnieren dakverbinding verzegelen)
93P7 S-accumodule(s) vervangen yikes!
97GY software update ID. software 3.2

Ik moet op eerste onderhoud gaan met de ID4 en blijkbaar zijn er toch wel wat terugroepacties die ik totaal gemist heb in het EV nieuws.
55N1 (achterklepscharnieren dakverbinding verzegelen)
93P7 S-accumodule(s) vervangen yikes!
97GY software update ID. software 3.2

Hoelang heb je hem? Bij mij (iX3) staat onderhoud 11/2024, dan wordt hij 2 jaar. De EQC van een collega moet elke 25k km binnen (meer dan de ICE varianten). Ze hadden op 50k de remblokken vervangen, hij vroeg om die te bekijken, waren zo goed als nieuw.

Toen hij verhaal haalde zei de dealer dat het toegelaten is door de lease en ze dat dus ook gewoon doen, ongeacht de staat van de remblokken. Pure oplichting :).

Hoelang heb je hem? Bij mij (iX3) staat onderhoud 11/2024, dan wordt hij 2 jaar. De EQC van een collega moet elke 25k km binnen (meer dan de ICE varianten). Ze hadden op 50k de remblokken vervangen, hij vroeg om die te bekijken, waren zo goed als nieuw.

Toen hij verhaal haalde zei de dealer dat het toegelaten is door de lease en ze dat dus ook gewoon doen, ongeacht de staat van de remblokken. Pure oplichting :).
Ik heb hem 2 jaar en heb nog maar 20k km gebold. Buiten de terugroepacties doen ze niets anders aan de wagen buiten die inspectie. (En de ruitenwissers vervangen op vraag van mij)

Model 3 is hier na 2.5 jaar nog niet op onderhoud geweest. Ik heb wel twee keer een Tesla ranger gehad die is langsgekomen om een defecte camera te vervangen (dat gebeurde dan gewoon bij mij op de oprit thuis)

Dat is vreemd, want hij zou elk jaar binnen moeten voor de interieurfilter normaal ;).
sidenote:
https://www.bmw.be/nl/topics/offers-and-services/personal-services/recall-information.html

Ik hang er weeral aan. 4 terugroepacties op 2 jaar tijd...

Model 3 is hier na 2.5 jaar nog niet op onderhoud geweest. Ik heb wel twee keer een Tesla ranger gehad die is langsgekomen om een defecte camera te vervangen (dat gebeurde dan gewoon bij mij op de oprit thuis)
Uw interieur filter toch al wel vervangen?

Ben al goed aan het oefenen op mijn range anxiety. Ik tank nog maar voor de helft vol elke keer met mijn ICE en rij bijna tot de 0km range elke keer :lol:

Moet zeggen dat dat went :lol:

Gisteren moet volgooien wegens serieuze afstand morgen en ging 55,3 liter in op een 55 litertank :lol:
Drivin' on fumes!

Ben al goed aan het oefenen op mijn range anxiety. Ik tank nog maar voor de helft vol elke keer met mijn ICE en rij bijna tot de 0km range elke keer :laugh:

Moet zeggen dat dat went :laugh:

Gisteren moet volgooien wegens serieuze afstand morgen en ging 55,3 liter in op een 55 litertank :laugh:
Drivin' on fumes!
Ge hebt gewoon het gat in de markt gevonden: een cursus range anxiety.

Voor de ironische toets kunt ge die ergens diep in de Ardennen geven op een locatie waar geen laadpalen zijn.

Ben al goed aan het oefenen op mijn range anxiety. Ik tank nog maar voor de helft vol elke keer met mijn ICE en rij bijna tot de 0km range elke keer :laugh:

Moet zeggen dat dat went :laugh:

Gisteren moet volgooien wegens serieuze afstand morgen en ging 55,3 liter in op een 55 litertank :laugh:
Drivin' on fumes!
Ik ben daar nu ook gewoon veel chiller in geworden als ik met een ICE rij. Normaal was het altijd gaan tanken als hij onder de 150 of zelfs 200 ging. Nu boeit het allemaal veel veel minder :p

Ik vraag me af wat daar van aan is en over welke wagens het gaat. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat EVs gemiddeld 3kWh per dag verstoken bij stilstand. Enkele dagen niet rijden en je batterij-niveau is minstens 10% gezakt ?! Really ? De enige waar ik van 'problemen' weet is de Tesla met zijn Sentry mode die blijkbaar wel redelijk wat verbruikt. Wanneer ik met mijn Mercedes enkele dagen niet gereden heb, dan ben ik hooguit 1% kwijt.
En ook: welke wagens hebben een slaap vs stand-by stand ?! Ook weer iets waar ik nog nooit van gehoord heb, terwijl ik toch redelijk wat EV nieuws, forumthreads, e.d. volg.

Ik vraag me af wat daar van aan is en over welke wagens het gaat. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat EVs gemiddeld 3kWh per dag verstoken bij stilstand. Enkele dagen niet rijden en je batterij-niveau is minstens 10% gezakt ?! Really ? De enige waar ik van 'problemen' weet is de Tesla met zijn Sentry mode die blijkbaar wel redelijk wat verbruikt. Wanneer ik met mijn Mercedes enkele dagen niet gereden heb, dan ben ik hooguit 1% kwijt.
En ook: welke wagens hebben een slaap vs stand-by stand ?! Ook weer iets waar ik nog nooit van gehoord heb, terwijl ik toch redelijk wat EV nieuws, forumthreads, e.d. volg.
HLN als het over elektrische auto's gaat... "afhankelijk van het type is het zo'n 3kWh" = "we hebben 1 enorme uitschieter gevonden met 3kWh, als je continu verbinding maakt met de app"

HLN als het over elektrische auto's gaat... "afhankelijk van het type is het zo'n 3kWh" = "we hebben 1 enorme uitschieter gevonden met 3kWh, als je continu verbinding maakt met de app"

Er worden in het artikel wel verschillende bronnen gequotet, waardoor ik toch effen ervan uitga dat het niet de typische HLN clickbait is, maar wellicht ben ik gewoon naïef.

Terug
Bovenaan