Elektrische wagens

Ik heb nu eens bij wijze van test mijn eigen laadpunt publiek gemaakt in de Shell Recharge app, met een prijs van 30c. Benieuwd vanaf wanneer die zichtbaar zal zijn in Chargemap, ABRP... en welke prijs ze daar gaan afficheren.

Weekske later, en mijn laadpunt is nu ook zichtbaar in ABRP, maar nog niet in Chargemap. ABRP komt wel zeggen dat hij beperkte toegang heeft en daarom niet gebruikt wordt in de routeplanning. Nochtans had ik dus wel het laadpunt als publiek aangeduid. Nu ja, ABRP zegt dat ook van de Optimile laadpaal hier aan de Okay in het dorp, terwijl die toch echt 24/7 bereikbaar is. Ik zie in ABRP overigens ook nergens de tarieven.

Gisteren te weten gekomen dat ongeveer 3% van de nieuw verzekerde wagens een EV is.
Er is toch nog een lange weg te gaan...

Gisteren te weten gekomen dat ongeveer 3% van de nieuw verzekerde wagens een EV is.
Er is toch nog een lange weg te gaan...

Eind 2022 was 1,2% van de personenwagens in België elektrisch maar het jaar ervoor was dat nog 0,7% dus het stijgt wel snel. En met levertermijnen die in veel gevallen meer dan een jaar zijn, zit er nog een extra vertragend effect op.

Volgens ChatGPT is 1/3 van de jaarlijks ingeschreven nieuwe wagens een firmawagen. Met de enorme fiscale push richting EV, mag je er dus van aan dat vanaf volgend jaar (if not dit jaar) dat aantal van 3% gewoonweg gaat exploderen. Ook volgens ChatGPT (telkens op basis van cijfers van Febiac) worden er jaarlijks zo'n 150.000 nieuwe firmawagens ingeschreven, dus je mag stellen dat er tegen 2028 minstens 600.000 EVs gaan bijgekomen zijn.
Toch wel benieuwd of de infrastructuur gaat kunnen volgen...

Volgens ChatGPT is 1/3 van de jaarlijks ingeschreven nieuwe wagens een firmawagen. Met de enorme fiscale push richting EV, mag je er dus van aan dat vanaf volgend jaar (if not dit jaar) dat aantal van 3% gewoonweg gaat exploderen. Ook volgens ChatGPT (telkens op basis van cijfers van Febiac) worden er jaarlijks zo'n 150.000 nieuwe firmawagens ingeschreven, dus je mag stellen dat er tegen 2028 minstens 600.000 EVs gaan bijgekomen zijn.
Alleen denkt 1/3e van de bedrijven met een vloot groter dan 500 wagens nog altijd dat ze nooit een 100% EV vloot gaan hebben (volgens het Company Car Report van Mobia). Dus je stelling is niet helemaal correct, of toch de cijfers niet. De aanname dat het aantal EV's gaat exploderen zal wel kloppen ja.

Daar staat overigens ook in dat de laadinfrastructuur de grootste uitdaging is voor de meeste wagenparkbeheerders.

Wij bestellen nog gewoon diesel bestelwagens hoor... Dat is nog altijd een groot deel van de bedrijfswagens. Dus jouw cijfers kan je al fel verminderen.

NIO ET5 als station wagon.
Ik vind het wel iets hebben, achterlichten komen precies van Porsche.

Gat in de markt, elektrische stations
Ik vraag me af wie dat gat als eerste gaat vullen, de ID.7 komt ook als Touring.

Wereldpremière de komende weken (voor de sedan, ik ben benieuwd of de Tourer ook direct beschikbaar gaat zijn)

VW heeft de naam ID7 Tourer alvast als beschermde merknaam vastgelegd vorig jaar...

Alleen denkt 1/3e van de bedrijven met een vloot groter dan 500 wagens nog altijd dat ze nooit een 100% EV vloot gaan hebben (volgens het Company Car Report van Mobia). Dus je stelling is niet helemaal correct, of toch de cijfers niet. De aanname dat het aantal EV's gaat exploderen zal wel kloppen ja.

Daar staat overigens ook in dat de laadinfrastructuur de grootste uitdaging is voor de meeste wagenparkbeheerders.

Bedrijven zijn wel verplicht om laadstations aan te leggen voor hun parking vanaf 2025 indien meer dan 40 parkeerplaatsen. Dus ze gaan wel moeten…

Bedrijven zijn wel verplicht om laadstations aan te leggen voor hun parking vanaf 2025 indien meer dan 40 parkeerplaatsen. Dus ze gaan wel moeten…
Maar kan het ook? Kan Fluvius de vraag naar zwaardere kabels aan?
In Nederland begint dat een serieus probleem te worden (al weet ik niet specifiek of het over verzwaring gaat voor laadpalen of voor andere zaken).

Heb de elektrische zetels laten vallen in mijn Q4 en normaliter zou ik hem dan in mei moeten krijgen (besteld in januari 2022). Anders was het ten vroegste na de zomer.
Normaal zou ik wachten, maar mijn huidige wagen moet ingeleverd worden wegens einde lease, en er is niemand die mij kan garanderen dat ik een gelijkwaardige wagen ga krijgen als aanloopmodel (nu een Skoda Superb), of dat het een A1 of consoorten wordt. Dat laatste heb ik echt geen zin in met een kleine van 6 maand en dus telkens een gigantische verhuis.

Dan verzet ik mn zetels wel manueel :p

en er is niemand die mij kan garanderen dat ik een gelijkwaardige wagen ga krijgen als aanloopmodel (nu een Skoda Superb)

Wat een raar antwoord dat jij krijgt. Uiteindelijk is een aanloopwagen gewoon een rental. Dus dat kan van eender welke klasse zijn, en er moet bij jullie toch iemand beslissingsrecht hebben over wat er als aanloopwagen gehuurd kan worden ? Dus hoezo kunnen ze niets garanderen (alsof het buiten hun controle is) ?

Wat een raar antwoord dat jij krijgt. Uiteindelijk is een aanloopwagen gewoon een rental. Dus dat kan van eender welke klasse zijn, en er moet bij jullie toch iemand beslissingsrecht hebben over wat er als aanloopwagen gehuurd kan worden ? Dus hoezo kunnen ze niets garanderen (alsof het buiten hun controle is) ?
Ik vind het ook bizar, maar ik ga er me niet aan verbranden. We hebben sowieso niet de meest inschikkelijke HR en Boekhouding, dus het "we kunnen niets garanderen" was het enige antwoord dat ik kreeg.
Het vrijgekomen budget van de opties die ik heb laten vallen dekt wel de meerprijs van mijn laadpaal, dus ik ga niet klagen (anders moest ik privé nog opleggen, dat valt nu weg).

Terug
Bovenaan