Elektrische wagens

Stiekem hou ik ook de Eletre in het oog. Maar zal pas veranderen binnen ten vroegste 4 jaar, dus wie weet wat er dan op de markt is. Waarschijnlijk eerder een A6 e-tron en de iX3 voor mijn vrouw.
Mispak u niet op de Eletre, dat is echt wel een tank qua formaat:
5.1m lang
2.23m breed
Dat is echt enorm. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het een goeie auto is, maar ik vrees dat ze te snel van "lichtgewicht sportwagen" naar "grote, zware tank" gegaan zijn waardoor ze een groot deel van hun vaste klanten kwijtraken en niet bekend genoeg zijn om nieuwe klanten aan te trekken.

Wat het thuisladen en de terugbetaling van de laadkosten betreft, ik vraag mij nog altijd af of iets als onderstaande scenario niet mogelijk is (heb dit hier een tijd geleden ook al gepost).

Via Fluvius kan je in principe een extra aparte meter laten plaatsen (indien je voldoende plaats hebt) voor jouw laadpaal https://www.fluvius.be/nl/thema/aan...n-elektrische-wagen?app-refresh=1678191239311.

In theorie zou je deze meter apart kunnen factureren via jouw werkgever en heeft dit verder geen invloed op je eigen huishoudelijke energiefactuur. Uiteraard moet jouw werkgever er wel voor openstaan, want het brengt misschien wel wat extra administratie met zich mee. Maar zo hebben ze zelf wel controle over wat de energie hun kost, en kunnen ze misschien nog voordelige contracten regelen voor heel hun vloot.

Of zie ik dit mis? :D

Laatst bewerkt:
Los van het feit dat die mensen thuis niet voldoende kunnen opladen om hun dagelijkse kilometers mee af te leggen - 's nachts laden zou ik niet eens overwegen voor een gsm vanuit veiligheidsoverwegingen, laat staan voor een EV met een zoveel zwaardere batterij.
Is thuis opladen dan gevaarlijk ‘s nachts?

Is thuis opladen dan gevaarlijk ‘s nachts?

In het algemeen is batterijen 's nachts opladen gevaarlijk, het kan altijd misgaan door oververhitting etc. en de kans op een te laat opgemerkte brand is gewoon veel groter 's nachts. Ik dacht dat dat algemeen aanvaard was voor gsm's en laptops (grootte-orde 0,01 - 0,1 kWh), dat lijkt me dan een nog veel groter risico voor een 1000 - 10.000 keer grotere batterij die je absoluut zelf niet kan blussen?

https://www.civieleveiligheid.be/nl/pers/laad-s-nachts-enkel-je-eigen-batterijen-op

's nachts laden zou ik niet eens overwegen voor een gsm vanuit veiligheidsoverwegingen, laat staan voor een EV met een zoveel zwaardere batterij.

Als je daar al van wakker ligt (letterlijk blijkbaar), zou ik maar ver wegblijven van EVs. Trouwens, ligt je GSM overdag dan ook altijd in je zicht op te laden ?

Via Fluvius kan je in principe een extra aparte meter laten plaatsen (indien je voldoende plaats hebt) voor jouw laadpaal https://www.fluvius.be/nl/thema/aan...n-elektrische-wagen?app-refresh=1678191239311.

De essentie is dus overigens niet dat er een aparte meter is, maar wel dat er een apart contract en dus afrekening is, waardoor het heel simpel is dat door te rekenen naar werkgever/leasing. Meer zelfs, factuur kan dan even goed naar daar gestuurd worden.
Anderzijds vraag ik me wel af hoe ze dat dan doen met capaciteitstarief, want je piek wordt wel door beide samen bepaald. Tenzij ze op een of andere manier dat dan ook opsplitsen als je 2 meters hebt.

Als je dus altijd thuis laadt, dan zal je aan het einde van de rit wellicht break-even uitkomen. Hier kan je echter op anticiperen en in de maanden waar het geld kost enkel publiek laden (maar dan verlies je het comfort van thuisladen).

Anticiperen blijft echter moeilijk met variabele tarieven, zeker als je geen digitale meter hebt. Want daar wordt nooit je echt maandverbruik gefactureerd. Er wordt gekeken naar je jaarverbruik en dat wordt via een verbruiksprofiel gespreid over de 12 maanden en dan per maand een prijs bepaald adhv het tarief van elke maand. Dus je weet eigenlijk ook niet hoeveel elke laadbeurt je gaat kosten, want eigenlijk wordt die ook gewoon over de 12 maanden gespreid, dus laden in een maand waar je échte tarief lager is dan de CREG/VREG tarief, zal niets uithalen.
Hoe dat gaat met een digitale meter weet ik niet, maar ik zou denken/hopen dat je daar wél gefactureerd wordt voor je echte verbruik in die maand. Daar kan het dan wel interessant zijn van je laadgedrag (thuisladen vs publiek laden) te laten afhangen van of je maandtarief lager resp. hoger is dan het terugbetalingstarief (gezien deze laatste altijd achterkomt).

Maar de terugbetalingsregeling kan inderdaad tot absurde situaties leiden. Ik zit bvb momenteel nog met een vast tarief van zo'n 21c/kWh, wat betekent dat ik met de huidige CREG tarieven toch al snel zo'n €8 per 100km winst maak. Gaat natuurlijk ook niet blijven duren, over een half jaar eindigt mijn contract en is de lol gedaan.

Anderzijds vraag ik me wel af hoe ze dat dan doen met capaciteitstarief, want je piek wordt wel door beide samen bepaald. Tenzij ze op een of andere manier dat dan ook opsplitsen als je 2 meters hebt.
Ik zie niet in hoe je 1 capaciteitstarief zou kunnen hebben als er 2 aparte meters zijn.
Capaciteitstarief wordt in de meter berekend.

Maar de terugbetalingsregeling kan inderdaad tot absurde situaties leiden. Ik zit bvb momenteel nog met een vast tarief van zo'n 21c/kWh, wat betekent dat ik met de huidige CREG tarieven toch al snel zo'n €8 per 100km winst maak. Gaat natuurlijk ook niet blijven duren, over een half jaar eindigt mijn contract en is de lol gedaan.
Vergeet niet dat de CREG tarieven all-in prijzen zijn en jouw 21 cent exclusief allerhande kosten (of anders heb je wel een extreem goedkoop tarief).

Hoe dat gaat met een digitale meter weet ik niet, maar ik zou denken/hopen dat je daar wél gefactureerd wordt voor je echte verbruik in die maand. Daar kan het dan wel interessant zijn van je laadgedrag (thuisladen vs publiek laden) te laten afhangen van of je maandtarief lager resp. hoger is dan het terugbetalingstarief (gezien deze laatste altijd achterkomt).
Je hebt gelijk hoor - want ook bij een digitale meter wordt het jaarverbruik/12 gerekend, dus niet het werkelijke verbruik. Op de tariefkaarten zie je echter wel wat de "vermoedelijk" jaarprijs voor een kwh zal zijn. Inderdaad, een risico.

Bij vaste contracten (zijn die al terug interessant aan het worden?) is dat natuurlijk wel prima te berekenen.

Vergeet niet dat de CREG tarieven all-in prijzen zijn en jouw 21 cent exclusief allerhande kosten (of anders heb je wel een extreem goedkoop tarief).

Het is inderdaad gemiddeld 21c all-in en dus inderdaad extreem goedkoop. De pure elektriciteitsprijs is iets van een 4c voor nacht en 8c voor dag. Dus eigenlijk nog degoutant hoeveel er dan bijkomt :p.

Je hebt gelijk hoor - want ook bij een digitale meter wordt het jaarverbruik/12 gerekend, dus niet het werkelijke verbruik. Op de tariefkaarten zie je echter wel wat de "vermoedelijk" jaarprijs voor een kwh zal zijn. Inderdaad, een risico.
Bij vaste contracten (zijn die al terug interessant aan het worden?) is dat natuurlijk wel prima te berekenen.

Thanks, illustreert wel de zoveelste tekortkoming in die terugbetalingsmethodes. Je wordt terugbetaald met een bepaald maandtarief terwijl je eigenlijk zelf een gemiddelde van 12 maandtarieven aangerekend wordt. Positief is natuurlijk dat dit bij de huidige dalende prijzen in ons voordeel is. Zelfs laadsessies van november of december, gaan je niet zoveel kosten als wat de CREG-boordtabel zegt wat de prijs toen was.

Ivm vaste contracten, daar kun je het inderdaad exact bepalen. Anderzijds zijn dat wel duurdere contracten/tarieven en gaan daardoor hoger zijn dan wat de CREG zal bepalen als gemiddelde consumententarief. Zal dus enkel interessant zijn als de prijzen ineens terug beginnen stijgen.

Ivm vaste contracten, daar kun je het inderdaad exact bepalen. Anderzijds zijn dat wel duurdere contracten/tarieven en gaan daardoor hoger zijn dan wat de CREG zal bepalen als gemiddelde consumententarief. Zal dus enkel interessant zijn als de prijzen ineens terug beginnen stijgen.
En dat is ook een groot nadeel aan EV bedrijfswagens.
Als je vast kiest omdat je zekerheid wilt, is de kans groot dat je mag bijbetalen voor je elektrisch verbruik (ik heb dit nu voor, ik wil mijn vast contract met goede injectie tarieven niet kwijt).

Als je daar al van wakker ligt (letterlijk blijkbaar), zou ik maar ver wegblijven van EVs. Trouwens, ligt je GSM overdag dan ook altijd in je zicht op te laden ?

Ja, toch in die mate dat ik mijn GSM geen uren zal laten liggen opladen zonder dat ik daarbij ben. Dat lijkt me een onnodig risico, zelfde met een EV 's nachts op te laden.
Op een paar jaar tijd is het aantal woningbranden in Vlaanderen met 50% gestegen, als hoofdoorzaak wordt er gewezen naar elektrische toestellen - wasdrogers die in brand vliegen staan wel op n°1 maar dat is ook iets dat ik niet zou laten draaien als ik niet thuis ben.

Soit, ik ga hier off-topic, maar een 50-100 kWh batterij zou ik niet onbewaakt uren laten opladen.

Euh, ja. Mijn gsm ligt tijdens het opladen altijd in de buurt. Ik probeer zoveel mogelijk in de buurt te zijn van toestellen die opladen thuis. Lijkt me de logica zelve.

Amai dat is precies een stuk beter dan de VREG-terugbetaling. Deze maand is 38 cent terugbetaald per kWh.
Terwijl de werkgever zei dat de VREG royaler zou zijn. Maar misschien zitten we nu net in een rare situatie waarbij de VREG (al dan niet tijdelijk) lager zit dan CREG.
Hier is het

Voor februari 0.5309€ (boordtabel januari CREG)
Voor maart 0.4412€ (boordtabel februari CREG)

Pagina 3 wordt door de werkgever hier genomen, en dan de prijs voor VL (Vlaanderen)

Precies overal een andere manier van berekenen. Hier wordt ook de CREG-tabel gebruikt, maar 2 maanden terug (dus voor maart kijken ze naar januari CREG) en bovendien naar BE ipv VL. Daardoor krijgen wij voor maart 54.71c.

Precies overal een andere manier van berekenen. Hier wordt ook de CREG-tabel gebruikt, maar 2 maanden terug (dus voor maart kijken ze naar januari CREG) en bovendien naar BE ipv VL. Daardoor krijgen wij voor maart 54.71c.
Het probleem is dat de CREG rijkelijk laat is in het updaten van de boordtabel. Deze van februari staat er pas sinds gisteren namiddag (6 maart).
Je zou verwachten dat dit ten laatste tegen de 3de maart, zou geupdate zijn (NOT)

Ik had dus maar 8% meer over tegen 5 maart en ik moest dringend opladen, want ja het is niet dat ik 'niks' verbruik.
Dus ik kon niet meer wachten tot de 6de.

Maar dat was dan laden aan 53.09c. En dat is dus fout want de werkgever wil dat ik die 44.12c neem.
Maar eens ik oplaad kan ik dat niet retroactief wijzigen in mijn tooltje (van de laadbox).
De laadprijs die ik instel is oas vanaf dan geldig.

De werkgever wenst echter een pdf bestand, met daarop het correcte verbruik EN de correcte prijs.

Dus wat moet ik dan doen?
Ik heb de 5de - 50 Kwh opgeladen aan 53.09c
Als ik later deze maand nogmaals oplaad, laad ik 50 Kwh op aan 35.15c zodat dit gelijkgetrokken wordt. (44.12c gemiddeld)
En daarna laad ik op aan 44,12c en is het in orde.

Door 2 maanden terug te kijken zoals jou werkgever doet, krijg je die shit dus niet, want wees gerust ik ben hier al over aan het zagen
En als je een grote werkgever bent, ga je op die manier, véél gezaag krijgen natuurlijk ;)

Opmerking: BE is trouwens wel voordeliger dan VL hé ;) Eigenlijk moet je werkgever VL nemen. Maar goed, zo veel te beter voor jou.

Laatst bewerkt:

Maandelijkse afrekening vragen he.

Al wacht ik al sinds december of mijn eerste maandelijkse factuur :unsure: voorschotten zijn wel gestopt

Opmerking: BE is trouwens wel voordeliger dan VL hé ;) Eigenlijk moet je werkgever VL nemen. Maar goed, zo veel te beter voor jou.

Bij ons werken zowel Vlamingen, Walen als Brusselaars. Wellicht willen ze dat onderscheid niet maken om het simpel te houden.

Wel raar welk soepje dat bij jou is, en je daarvoor met opzet de eerste paar dagen van de maand beter niet laadt ?! Zelfs al is begin van maart de boordtabel van de CREG nog niet gepubliceerd, kunnen ze achteraf toch nog altijd die prijs toepassen bij de terugbetaling ? Al vraag ik me nu wel af of dat niet de reden is waarom ze bij ons 2 maand terugkeren. Misschien moet bij elke laadbeurt al direct ook de exacte prijs er staan omdat ze die achteraf niet meer kunnen aanpassen (hoe onnozel zou dat zijn) ?

Ik zal het overigens wel merken, want bij het aanmaken van het Shell Recharge account moest ik zelf de CREG tarief ingeven in de configuratie, maar zij zouden dus wel elke maand dan automatisch de nieuwe CREG tarieven toepassen. Ik zie echter in de app qua bedragen voor de laadsessies voor maart dat ze nog altijd dezelfde tarief van februari ( = CREG december tarief) toegepast hebben (58,78c ipv die 54,71c die ik hierboven aangaf).

Bij ons werken zowel Vlamingen, Walen als Brusselaars. Wellicht willen ze dat onderscheid niet maken om het simpel te houden.
Ah ja vandaar denk ik

Wel raar welk soepje dat bij jou is, en je daarvoor met opzet de eerste paar dagen van de maand beter niet laadt ?! Zelfs al is begin van maart de boordtabel van de CREG nog niet gepubliceerd, kunnen ze achteraf toch nog altijd die prijs toepassen bij de terugbetaling ? Al vraag ik me nu wel af of dat niet de reden is waarom ze bij ons 2 maand terugkeren. Misschien moet bij elke laadbeurt al direct ook de exacte prijs er staan omdat ze die achteraf niet meer kunnen aanpassen (hoe onnozel zou dat zijn) ?
Ik ben de eerste met een elektrische wagen bij de firma, dus het is nog een beetje zoeken wat werkt en wat niet ;)
Ik heb ook mijn eerste onkostennota -voor het laden- doorgestuurd en die hebben ze alvast reeds gestort.
(Ik had manueel de berekening toegevoegd en nog zonder die pdf ..)

In principe kan je gewoon zeggen:
Hey werkgever, ik heb 150 Kwh opgeladen. 150 Kwh x 0.4412 = 66.18€
Dat er dan op de pdf staat 150 Kwh x 0.47 (omdat de eerste oplaadsessie niet juist berekend is) = 70.5€ maakt eigenlijk niet uit he.
Wat de werkgever dient uit te betalen is dan gewoon die 66.18€ (en niet die 70.5€)

Het is de Kwh die de werkgever moet weten + het tarief op de CREG die tegen 31 maart sowieso al bekend is (voor februari)

Ik heb donderdag meeting met de fieldmanager om dit te bespreken, maar ik denk dat we het of wel zo moeten oplossen of te wel zoals bij jou, de tarieven moeten nemen van 2 maand terug ipv 1 maand.

Zelfs al is begin van maart de boordtabel van de CREG nog niet gepubliceerd, kunnen ze achteraf toch nog altijd die prijs toepassen bij de terugbetaling ?
Ja dan kan dus wel. Zolang men maar weet hoeveel ik exact heb opgeladen. Zie hierboven.

---

Anyways het is inderdaad een heel gedoe en gezever, maar ja alles wat nieuw is, heeft zijne tijd nodig zeker? .. :tongue:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan