Elektrische wagens

Eigenlijk zouden ze dan niks mogen doen als je effectief van hun laadpaal gebruik maakt. Beetje schandalig, zo het systeem misbruiken voor wat meer aftrekbaarheid (ten koste van de gemeenschap).

Laatst bewerkt:
Eigenlijk zouden ze dan niks mogen doen als je effectief van hun laadpaal gebruik maakt. Beetje schandalig, zo het systeem misbruiken voor wat meer aftrekbaarheid (ten koste van de gemeenschap).
Iemand dit dit al eens heeft geprobeerd? Zomaar op iemand zijn oprit staan laden 😂

"Goed" nieuws over mijn Enyaq gekregen van de garage. Dus toch waarschijnlijk vertraging.

De officiële informatie die wij verkregen hebben is dat de productiecapaciteit van 1.800 units in 2022 naar 5.000 units in 2023 is gegaan.

Dit klinkt mij als goed nieuws 😉 Uiteraard dienen de microchips en andere onderdelen wel binnen te komen wat nog af te wachten valt hoe dit zal evovueleren… Momenteel heb ik nog geen concrete feedback over de bestelling.

Ik vermoed dat we zullen rekening moeten houden met enige vertraging. Alleen ben ik dit nog niet zeker en weet ik bijgevolg ook nog niet welke vertraging dit zal zijn.

Ik was uit nieuwsgierigheid eens wat charging apps aan het uitproberen. Wat me hierbij ineens opvalt is dat de kaarten blijkbaar behoorlijk wat privé laadpalen lijken te bevatten. Ik zie hier palen in de buurt die gewoon op privé opritten staan, alsook privé bedrijventerreinen. Bij geen van beide lijkt het mij de bedoeling dat ik daar als buitenstaander iets te zoeken heb.
Is dat omdat die per ongeluk openbaar staan ? Of misschien zijn ze door de eigenaars openbaar gezet zodat familie/kennissen/personeel er ook zou kunnen laden, al is het tegen betaling ? Maar dan zou er toch een manier moeten zijn om die niet compleet openbaar te laten tonen ?

Ik merk trouwens in mijn Shell Recharge account dat ik mijn eigen wallbox die in mijn garage hangt, ook gewoon als publiek kan markeren, en daarbij kan aangeven of die gratis of betalend is. Ik kan zelfs een tarief definiëren al is dat bizar genoeg gecapt op ongeveer 53.7c (incl.BTW) dit terwijl al die andere palen die ik zie staan eenzelfde tarief van 65c lijken te hebben.
Zelfstandigen om van de extra aftrekbaarheid te kunnen genieten (wij hebben die aan 200% gehad).
Dit jaar is het minder denk ik, 150% ofzo.

Vorige week de Model Y gaan testrijden.
+ Fysieke knoppen niet echt gemist, software is intuitief en gebruiksvriendelijk
+ Oogt en is heel ruim vanbinnen, ook omwille van het minimalistische interieur
+ Zeer comfortabele zetels
- Met de autopilot bijna in een haag gereden (was een te smalle baan, mogelijks mijn eigen fout)
- Mist echt een HUD, vond het heel irritant en afleidend om constant een blik op de middenconsole te moeten werpen
- Hard afgeveerd, oncomfortabel hard zelfs.
- Is toch niet echt een mooie auto

Na testrit ix3, Polestar 2 en Model Y is de kogel door de kerk en ga ik een Polestar 3 bestellen. Klein beetje een risico want iets boven mijn vooropgesteld budget en is nog niet uit maar vond de Polestar 2 veruit superieur, alleen is die wat krap voor een gezin.

Zelfstandigen om van de extra aftrekbaarheid te kunnen genieten (wij hebben die aan 200% gehad).
Dit jaar is het minder denk ik, 150% ofzo.

Ik vraag me wel af hoe de fiscus dan bepaalt/controleert of een laadpunt publiek is, en wat dus de voorwaarden zijn.
1. Staat hij aan een publieke parkeerplaats ?
2. Staat hij geconfigureerd dat iedereen met een laadpas er kan laden ?
3. En hoe publiek moet het zijn ? Als het enkel voor je cliënteel is, is dat genoeg ?

Het probleem is vooral dat (2) ervoor zorgt dat je laadpunt op alle publieke sites/apps/kaarten verschijnt, zelfs al is het duidelijk niet de bedoeling van de eigenaar (ook al moet het wellicht wél zo zijn voor de fiscus). Ik heb nu eens bij wijze van test mijn eigen laadpunt publiek gemaakt in de Shell Recharge app, met een prijs van 30c. Benieuwd vanaf wanneer die zichtbaar zal zijn in Chargemap, ABRP... en welke prijs ze daar gaan afficheren.

Ik vraag me wel af hoe de fiscus dan bepaalt/controleert of een laadpunt publiek is, en wat dus de voorwaarden zijn.
3. En hoe publiek moet het zijn ? Als het enkel voor je cliënteel is, is dat genoeg ?

Het probleem is vooral dat (2) ervoor zorgt dat je laadpunt op alle publieke sites/apps/kaarten verschijnt, zelfs al is het duidelijk niet de bedoeling van de eigenaar (ook al moet het wellicht wél zo zijn voor de fiscus). Ik heb nu eens bij wijze van test mijn eigen laadpunt publiek gemaakt in de Shell Recharge app, met een prijs van 30c. Benieuwd vanaf wanneer die zichtbaar zal zijn in Chargemap, ABRP... en welke prijs ze daar gaan afficheren.
Ik dacht dat het een vereiste is dat, buiten de werkuren, mensen van de omgeving er kunnen laden.

Is inderdaad wel een ander segment. Heb hier de configuraties voor andere modellen zoals ik ze wil
  • Model Y LR: 67k
  • Polestar 2 LR: 68k
  • ix3 : 79k
  • Polestar 3 : 91k
Is die Hongci E HS9 nog niet beschikbaar ik België? Die is ongeveer even duur als de Polestar 3 en zeker ruim genoeg 😉

Hij moet altijd publiek toegankelijk zijn en geactiveerd voor publiek laden. Enkel voor uw klanten is niet voldoende.
Je mag dus perfect op iemand zijn oprit gaan staan als die laadpaal publiek staat.

Ik val hier van mijn stoel. Wij hebben zonnepanelen met terugdraaiende teller en kunnen dus hier een handeltje drijven door mensen te laten opladen?

Kun je daar veel geld mee verdienen? Betalen die particulieren rechtstreeks aan ons?

Klopt, van ene zag ik al dat het een pedicure praktijk is. Blijft natuurlijk het feit dat het niet de bedoeling is daar als niet-klant te gaan laden. Ik zie ook altijd dezelfde BMW daar staan laden, dus gegarandeerd van de eigenaar.
Ik zie wel dat je zelf in Chargemap bvb kunt aangeven dat die niet voor iedereen maar bvb alleen voor klanten is. In de Shell Recharge map zie ik die info niet, dus als je ergens op onbekend terrein een lader moet vinden, blijft het een risico dat je van die fake publieke laders vindt.
Waarom zou je daar niet mogen laden? Als hij publiek staat en het werkt met je kaart...
Hier bij ons op het bedrijf hebben we ook 4 laadpunten op de parking gezet, om van de 200% kostenaftrek te kunnen genieten hebben we deze ook openbaar gezet, deze laadpalen staan gewoon op onze parking, dus niet toegankelijk vanop de openbare weg (wel zichtbaar), maar daar komen gewoon buitenstaanders hun auto opladen, ook tijdens de bedrijfsuren, mensen die wij niet kennen... Als je daar een probleem me hebt moet je de laadpaal maar niet openbaar zetten en van de aftrekbaarheid willen genieten.
Dus ja, gewoon auto parkeren op de privé parking en aansluiten op de laadpaal, denk niet dat je daarmee iets strafbaar/verkeerd doet...? Is toch net de hele bedoeling van dat systeem?

Dus ze zetten hun laadpaal publiekelijk zodat hun aftrek groter is maar we mogen er wel niet gaan laden? Ook wel de grootste bull shit.

Ik val hier van mijn stoel. Wij hebben zonnepanelen met terugdraaiende teller en kunnen dus hier een handeltje drijven door mensen te laten opladen?
Kun je daar veel geld mee verdienen? Betalen die particulieren rechtstreeks aan ons?

Je teller gaat natuurlijk niet veel terugdraaien als er iemand aan het laden is :). Het is juist interessanter voor wie minder betaald krijgt voor injectie.
Maar het kan inderdaad een vorm van inkomsten zijn. Moet je zelfs geen zonnepanelen voor hebben, zolang je maar meer vraagt dan wat het je zelf kost aan energie. Zal ook nog wel zoiets zijn waar de fiscus eens goed zal naar kijken.

Die betalen natuurlijk niet rechtstreeks aan jou. Ze betalen via hun laadpas aan de uitbater, en die betaalt dan door aan jou (nadat ze uiteraard wat afgeroomd hebben). Als je dan bovendien op een interessante ligging woont, kan dat wel interessant worden, ja. Keerzijde is natuurlijk dat je dan zelf geen garantie meer hebt dat jij nog kan laden wanneer het jou uitkomt.

Dus ja, gewoon auto parkeren op de privé parking en aansluiten op de laadpaal, denk niet dat je daarmee iets strafbaar/verkeerd doet...? Is toch net de hele bedoeling van dat systeem?

Dat ben ik nog niet zo zeker. Ik mag ook niet zomaar op iemand zijn privé parking/oprit gaan staan. Het feit dat daar een laadpaal staat die in apps getoond wordt als zijnde een publieke laadpaal gaat daar m.i. niets aan veranderen. Daarmee ook dat ik me afvraag naar wat de fiscus juist kijkt. Ik denk niet dat het volstaat met een paal aan je oprit te plaatsen en die in apps als publiek te bestempelen.

Natuurlijk het is zoals iemand hierboven al schreef: als ze zelf van de fiscale maatregelen profiteren door hun laadpaal 'publiek' te maken, moeten ze niet komen mekkeren als er een wildvreemde op hun oprit/parking komt parkeren om te laden. Maar of dat legaal is, zou ik nog niet zo zeker van zijn.

Dus ze zetten hun laadpaal publiekelijk zodat hun aftrek groter is maar we mogen er wel niet gaan laden? Ook wel de grootste bull shit.

Inderdaad, en zelfs als je wel mag laden, dan zet je je prijs zodanig hoog dat er gewoon niemand geïnteresseerd is om bij jou te gaan laden.

Ik heb nu eens bij wijze van test mijn eigen laadpunt publiek gemaakt in de Shell Recharge app, met een prijs van 30c. Benieuwd vanaf wanneer die zichtbaar zal zijn in Chargemap, ABRP... en welke prijs ze daar gaan afficheren.

Test mislukt. Ik check net mijn account en zie dat mijn laadpunt weer zonder guest access ingesteld staat. Heb het nu nog eens opnieuw publiek gezet. Gegarandeerd moet iemand bij Shell daar ook nog manueel approval voor geven, dus ik verwacht eerstdaags een mail met de vraag waarom ik telkens mijn laadpunt weer publiek zet :D.
EDIT: my mistake, dit is een config ergens in het midden van een reeks stappen. Je moet vervolgens weer de rest van de stappen doorlopen zodat je op het einde de hele config nog kunt bevestigen.

@Horse : bij Shell Recharge kan je dat in je account configureren onder 'Gastgebruik' met 3 opties: 'uitgeschakeld', 'gratis voor gasten' en 'gasten moeten betalen' waarbij je in dat laatste geval je tarief kunt configureren.
Uiteraard gaat zoiets enkel met laadpalen die gekoppeld zijn aan een uitbater/netwerk, want die moet ook gekoppeld zijn aan de hele infrastructuur voor support van laadpassen en dergelijke.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan