Elektrische wagens

Maar dat heeft toch niks met EV te maken.
ah ik weet niet :p Dat valt me nu op bij die ID4. Alle andere wagens die ik gehad heb moest je ofwel het contact omdraaien of op een startknop duwen. En niet vergeten de handrem naar beneden te zetten. (die ik wel vaker durf te vergeten bij mijn madam hare wagen)

De handrem is er nog wel he. Je moet eens op het knoppeke 'P' drukken terwijl je aan het rijden bent :D
(Niet zomaar doen, dat is dan echt een noodstop)

Ivm optrekken: 6.6sec om naar 100km/u te gaan met de Cupra. Dat haalde mijn Audi A3 niet.
Ja hij is er nog maar ik moet die niet meer manipuleren. Das gewoon uitstappen en die handrem gaat automatisch aan, en als ik vertrek gaat die automatisch uit.
Op da knoppeke P durf ik al eens te duwen als ik bijna stil sta :p

Nog een voordeel aan de EV's is het instant verwarmen in de winter (of vanop afstand) Ik weet nu niet of de meer luxueuzere verbrandingsmerken zo iets hebben?

ah ik weet niet :p Dat valt me nu op bij die ID4. Alle andere wagens die ik gehad heb moest je ofwel het contact omdraaien of op een startknop duwen. En niet vergeten de handrem naar beneden te zetten. (die ik wel vaker durf te vergeten bij mijn madam hare wagen)
Ik heb in geen 15j een handrem gebruikt, toch niet voor wat hij “diende”

Een manuele altijd in versnelling, een automaat gewoon in P.

De handrem is er nog wel he. Je moet eens op het knoppeke 'P' drukken terwijl je aan het rijden bent :D
(Niet zomaar doen, dat is dan echt een noodstop)

Ivm optrekken: 6.6sec om naar 100km/u te gaan met de Cupra. Dat haalde mijn Audi A3 niet.
Mijn iX3 is een pak trager dan de Boxster, maar qua hernemingen voelt die pittiger aan omdat je die directe gasrespons hebt. Dat is iets waar geen enkele ICE aan kan tippen omdat die altijd zal moeten schakelen.

Anderzijds is er geen enkele EV die het rijgedrag van een sportwagen heeft, of de emotie tijdens het rijden kan opwekken. Maar aangezien dat sowieso maar is weggelegd voor een heel specifiek publiek, blijf ik erbij dat een EV voor gemiddeld Vlaanderen een enorme verbetering is.

Anderzijds is er geen enkele EV die het rijgedrag van een sportwagen heeft, of de emotie tijdens het rijden kan opwekken. Maar aangezien dat sowieso maar is weggelegd voor een heel specifiek publiek, blijf ik erbij dat een EV voor gemiddeld Vlaanderen een enorme verbetering is.
Wat is het verschil tussen een niet EV sportwagen en een EV sportwagen in rijstijl?
Want vergis u niet, men is er wel mee bezig he om EV sportwagens te maken :tongue:

Wat is het verschil tussen een niet EV sportwagen en een EV sportwagen in rijstijl?
Want vergis u niet, men is er wel mee bezig he om EV sportwagens te maken :tongue:

Enerzijds het karakter. Elke EV die ik tot nu toe gereden heb, mist dat gewoon. Alles voelt heel "artificieel" aan. Er zijn ook ICE sportwagens die dat probleem al hadden trouwens (Nissan GT-R krijgt die kritiek regelmatig).

Anderzijds het gewicht. De huidige 718 weegt +-1400kg, de volgende zal wel richting 2 ton gaan. Ze vangen dat wat op door er veel meer vermogen in te leggen, maar de lichtvoetigheid ben je kwijt.

En die Rimac, ik vind het fantastisch he, maar het feit dat hij amper sneller is dan een tank als de Model S (overdreven, maar you get the point) beschrijft een beetje mijn eerste puntje. Veel vermogen en makkelijk te sturen TC en ESP en de computer zal u wel rap rond circuit krijgen...

Enerzijds het karakter. Elke EV die ik tot nu toe gereden heb, mist dat gewoon. Alles voelt heel "artificieel" aan. Er zijn ook ICE sportwagens die dat probleem al hadden trouwens (Nissan GT-R krijgt die kritiek regelmatig).

Anderzijds het gewicht. De huidige 718 weegt +-1400kg, de volgende zal wel richting 2 ton gaan. Ze vangen dat wat op door er veel meer vermogen in te leggen, maar de lichtvoetigheid ben je kwijt.

En die Rimac, ik vind het fantastisch he, maar het feit dat hij amper sneller is dan een tank als de Model S (overdreven, maar you get the point) beschrijft een beetje mijn eerste puntje. Veel vermogen en makkelijk te sturen TC en ESP en de computer zal u wel rap rond circuit krijgen...
Een mogelijke oplossing zouden lithium-zwavel of solid-state batterijen zijn. Deze type batterijen zijn op alle vlakken veel beter dan de huidig generatie batterijen (en ook veel lichter).

Maar dat is nog toekomstmuziek. :tongue:

Al denk ik inderdaad dat de "feeling' gewoon anders blijft. Zelfs al slagen ze er ooit in batterijen te maken zo groot als een vingerkootje die amper 100 gram wegen en die xxx keer krachtiger zijn dan de batterijen van de Rimac. hetzelfde zal het nooit zijn he.

Elke nieuwe technologie is gewoon .. anders ..

Hier ook een EV newbie, en kan dus goed vergelijken met de ICE wagens waar ik de voorbije maanden mee reed. Voor mij is het vooral de smoothness die enorm opvalt. Ja het is stil als je rijdt, maar vooral: totaal niets van vibraties, alsof je over de weg zweeft (ok, heb ook wel een EV die vooral op comfort gericht is). Ook het feit dat je acceleratie nagenoeg lineair is (wegens geen versnellingen) dragen heel hard bij aan dat gevoel van souplesse. Ook het feit dat je zo vlot mee kan in het verkeer, met gewoon onmiddellijke respons van het pedaal, draagt heel hard bij aan het comfort en relaxed kunnen rijden.

Ik had overigens de hoogste motorisatie gekozen, maar eigenlijk blijkt dat nu gewoon overkill. Door dat relaxed gevoel, voel ik totaal geen nood om sportief te gaan rijden. Aan acceleratie nochtans geen gebrek (0-100 in 6") maar ik heb het gewoon niet nodig. Het vreemde is wel dat ik de indruk heb dat ik met de wagen veel gemakkelijker rustig kan rijden dan toen ik een klein jaar geleden een proefrit deed (notabene met een lichtere motor-variant toen). Precies of de wagen nu afgesteld is om minder nerveus te reageren bij het indruk van het gaspedaal. Nu moet ik het pedaal echt wel flooren om dat max koppel op te roepen. Ik heb dan nu ook totaal geen moeite om me aan de max. snelheid te houden terwijl ik ten tijde van de proefritten wel het idee had dat ik het risico liep veel te snel te gaan rijden, best vreemd.

Nadelen? Wel, het hoge gewicht voel je bij momenten toch. Een drempel pak je bvb toch best niet aan al te hoge snelheid, of je voelt die 2 ton toch serieus in de veren gaan. Idem met bochtig parcours, moet je ook niet aan sportieve snelheden gaan nemen. Maar nogmaals, ik voel totaal geen nood om zo te gaan rijden eigenlijk.

Ivm: parkeerrem, dat heeft inderdaad niets met EVs te maken. Al tal van fabrikanten/wagens die de parkeerrem vanzelf aanzetten bij het afzetten van het contact en/of vanzelf parkeerrem lossen bij het vertrekken.

Contact of startknop hebben alle auto's met verbrandingsmotor wel nog denk ik.
Handrem is tegenwoordig wel bij heel wat auto's elektrisch en die gaat ook automatisch op bij het parkeren en weer af wanneer je vertrekt.

Voor wie al ervaring met een EV heeft: laten we even range, prijs etc vergeten.
Welk verschil merk je in het rijden en gebruik van een EV vs ICE. Rijdt het effectief aangenamer?
Ik bezit mijn ID.4 nu nog maar een paar weken, maar durft nu toch al wel voorzichtig te zeggen dat ik nooit meer terug wil. De stilte, het onmiddellijk beschikbaar vermogen, het rijgemak,... Ik betrap mij er zelfs op dat ik regelmatig rond rij zonder radio om van de stilte te genieten 😄

Een mogelijke oplossing zouden lithium-zwavel of solid-state batterijen zijn. Deze type batterijen zijn op alle vlakken veel beter dan de huidig generatie batterijen (en ook veel lichter).

Maar dat is nog toekomstmuziek. :tongue:

Al denk ik inderdaad dat de "feeling' gewoon anders blijft. Zelfs al slagen ze er ooit in batterijen te maken zo groot als een vingerkootje die amper 100 gram wegen en die xxx keer krachtiger zijn dan de batterijen van de Rimac. hetzelfde zal het nooit zijn he.

Elke nieuwe technologie is gewoon .. anders ..
Ik hoor zo vaak zeggen "Ja ik pak nog geen EV, ik wacht op die nieuwe batterijen!"

Maar die nieuwe batterijen gaan nog 5-10 jaar duren vooraleer die in een (betaalbaar) productiemodel zitten en vanaf die er in zitten is het al uitkijken naar de volgende batterijdoorbraak. :unsure:

Er is 1 ding niet veranderd tussen EV en ICE wagens. Er gaat nog altijd evenveel olie op de motor.

LYVylOp.jpeg

Ik heb een Tesla Model 3 LR en na +10 snellaad sessies ben ik eigenlijk nog nooit boven de 125kW uitgekomen.
Dat voorverwarmen bij een niet Tesla snellader lukt precies niet goed, of er is iets mis met mijn auto.

Dus ik vraag me af hoe belangrijk het is dat je EV tegen de 200kW of hoger kan laden. Ik heb het tot nu toe nog niet ergerlijk gevonden, ik hoefde elke keer maar rond de 100km bereik bij te laden, dus dat valt mee in laadtijd.

Ik heb een Tesla Model 3 LR en na +10 snellaad sessies ben ik eigenlijk nog nooit boven de 125kW uitgekomen.
Dat voorverwarmen bij een niet Tesla snellader lukt precies niet goed, of er is iets mis met mijn auto.

Dus ik vraag me af hoe belangrijk het is dat je EV tegen de 200kW of hoger kan laden. Ik heb het tot nu toe nog niet ergerlijk gevonden, ik hoefde elke keer maar rond de 100km bereik bij te laden, dus dat valt mee in laadtijd.
Ik vind dat eigenlijk de allerbelangrijkste feature. Met supersnel laden (bv continu 150, of zelfs 300) zou ik geen enkel probleem hebben met een kleinere batterij. Mijn iX3 laadt soms wel aan de volle 150kw, als de batterij leeg genoeg is, maar dat daalt wel behoorlijk snel.

Helaas duurt het in de vrieskou vaak 5-10 minuten vooraleer hij die waarden haalt (bouwt stelselmatig op vanaf 25kw tot hij warm is) aangezien ik geen pre-heatfunctie heb.

Ik vind dat eigenlijk de allerbelangrijkste feature. Met supersnel laden (bv continu 150, of zelfs 300) zou ik geen enkel probleem hebben met een kleinere batterij. Mijn iX3 laadt soms wel aan de volle 150kw, als de batterij leeg genoeg is, maar dat daalt wel behoorlijk snel.

Helaas duurt het in de vrieskou vaak 5-10 minuten vooraleer hij die waarden haalt (bouwt stelselmatig op vanaf 25kw tot hij warm is) aangezien ik geen pre-heatfunctie heb.
Ook niet als je de BMW navigatie gebruikt om naar de snellader te rijden?

Terug
Bovenaan