Elektrische wagens

Niet vergeten dat er ook een grote industrie achter fossiele brandstoffen zit. In heel het proces komen er meerdere bruikbare producten vrij. EV's zijn nu duur maar we hebben niet eens alternatieven om stroom te genereren. Wacht maar tot de kerncentrales definitief dicht gaan, dan zijn we als land weer bescheten of denk je dat de stroom niet duurder zal worden? Nu zijn er geen belastingen voor EV's, zal ook nog veranderen (zie maar naar Noorwegen waar heel de automarkt van EV's ineengestort is). 10 jaar is inderdaad nog lang maar bij gebrek aan toekomstvisie ben ik eens benieuwd wat het gaat geven. Ondertussen mag ik misschien binnen 1 jaar mijn vervuilende diesel op de schroothoop gooien door de nieuwe roettest maar kan de wagen van 2010 die meer vervuild vrolijk blijven verder bollen. Top beleid hier!

En wat belet u om in de politiek te gaan en de volgens u opgesomde problemen te helpen oplossen?

Net terug van reis duitsland. Weliswaar met de diesel van mijn madam maar als EV rijder kijk je toch wel altijd eens waar je kan laden en waar niet.
I must say im not impressed germany. Het was nu al aanschuiven aan sommige tankstations voor gewone diesel en dan stel ik me de vraag als er in 2035 geen enkele verbrandingsmotor meer mag verkocht worden hoe immens die laadinfratstructuur nog dient uitgebouwd te worden. Tanken is 5 min werk, als iedereen EV rijdt en 20 minuten aan een charger hangt dan kan je toch niet anders dan uw laadinfrastructuur 4 a 5 keer zo groot maken dan dat er nu momenteel tankstations zijn.
Of gokt Europa op een efficientieverbetering van de batterijen tegen 2035?

"Of gokt Europa op een efficientieverbetering van de batterijen tegen 2035?"

Herinner me niet meer waar, maar dacht dit ergens gelezen te hebben (De Tijd, De Standaard?) enige tijd geleden. Ik weet het, vaag, maar lijkt me gezien hoe de politiek moet het budget omgaat en altijd wel rekent op een of andere meevaller, dat dit wel verondersteld mag worden.

Vorige maand naar Senegal en Gambia geweest. Ik denk dat er zo tientallen (!) landen zijn die nog ettelijke jaren met benzine wagens zullen rijden. Kan me eerlijk gezegd niets schelen, maar je vraagt je dan wel af wat het nut is als niet iedereen meedoet. Als een land als India niet meedoet, dat is bij wijze van spreken het equivalent van West Europa 😂
Je kan ook niet verwachten dat de ganse wereld allemaal op hetzelfde moment meedoet natuurlijk.

Net terug van reis duitsland. Weliswaar met de diesel van mijn madam maar als EV rijder kijk je toch wel altijd eens waar je kan laden en waar niet.
I must say im not impressed germany. Het was nu al aanschuiven aan sommige tankstations voor gewone diesel en dan stel ik me de vraag als er in 2035 geen enkele verbrandingsmotor meer mag verkocht worden hoe immens die laadinfratstructuur nog dient uitgebouwd te worden. Tanken is 5 min werk, als iedereen EV rijdt en 20 minuten aan een charger hangt dan kan je toch niet anders dan uw laadinfrastructuur 4 a 5 keer zo groot maken dan dat er nu momenteel tankstations zijn.

Dat valt tegen, ik dacht dat Duitsland het wel goed deed qua infrastructuur. Al kan ik zelf niet echt oordelen, als ik privé of voor het werk naar Duitsland reed, was dat met een volle dieseltank en eigenlijk nog nooit daar moeten tanken.

En zeker voor EV's waar Duitsland qua % EV's bij de nieuwe wagens voorloopt op de meeste andere Europese landen zou ik gedacht hebben dat ze al een deftige laadinfrastructuur uitgebouwd hadden. Of toch minstens langs autostrades... Maar volgens de cijfers valt dat inderdaad redelijk tegen: 60000 publieke laadpunten in 2022, dat is een gelijkaardig aantal per inwoners als België en veel minder dan Nederland (>100000 publieke laadpunten)

Neem Noorwegen als voorbeeld: daar was 80% van de verkopen EV's. Dat is nu inderdaad ingestort, en dus niet vervangen door verkopen van ICE's ;).
Het instorten van een verkoop op een specifieke maand wil niet persé zeggen dat er niks meer verkocht wordt, het wil gewoon zeggen dat iedereen die een nieuwe wagen nodig had, die waarschijnlijk ervoor al gekocht heeft.
Uiteraard maar het is wel opvallend. We zullen zien aan het eind van dit jaar hoe de cijfers dan zijn maar het is maar om aan te geven wat belastingen al niet kunnen doen. Dit gaat hier ook nog veranderen of denk je dat dit zo zal blijven.

Dat valt tegen, ik dacht dat Duitsland het wel goed deed qua infrastructuur. Al kan ik zelf niet echt oordelen, als ik privé of voor het werk naar Duitsland reed, was dat met een volle dieseltank en eigenlijk nog nooit daar moeten tanken.

En zeker voor EV's waar Duitsland qua % EV's bij de nieuwe wagens voorloopt op de meeste andere Europese landen zou ik gedacht hebben dat ze al een deftige laadinfrastructuur uitgebouwd hadden. Of toch minstens langs autostrades... Maar volgens de cijfers valt dat inderdaad redelijk tegen: 60000 publieke laadpunten in 2022, dat is een gelijkaardig aantal per inwoners als België en veel minder dan Nederland (>100000 publieke laadpunten)
Tis nu niet dat er geen laadstations zijn maar tankstations waren precies dunbezaaid onderaan duitsland. De meeste tankstations hadden wel een laadinfrastructuur.
Zwitserland is echt ongelofelijk op dat gebied. Zelfs zo een snelwegparking zonder tankstation had daar een laadinfrastructuur.

Kon je na 2035 effectief nog niet elektrische voertuigen inschrijven ?

Ik dacht dat als ze reden, je ze mocht laten rijden. Dus oplappen kan. Maar effectief een nieuwe inschrijven dacht ik niet dat getolereerd werd? Maar geen zekerheid en niet echt moeite gedaan om dieper op te zoeken.

Nu bon, ik weet niet of dat echter een groot verschil gaat maken als dat wel mogelijk gaat zijn. 2035 is nog 12 jaar. Op 12 jaar kan enorm veel veranderen... Hell zie hoe we op ocharme 4 jaar zaken veranderd hebben.

Al stel ik mij serieus de vraag, stel dat het nog zou kunnen om effectief tweedehands een ICE wagen in te schrijven. Tegen welke kost gaat dit dan wel niet zijn? De kost voor een inschrijving zeker in vergelijking met een elektrische is nu al niet onaardig. En dan proberen we het nog niet eens af te raden, maar enkel elektrisch aan te raden/stimuleren.

Ik heb nu meer dan een jaar een EV, heb nog nooit een publiek oplaadstation gebruikt en zal dit ook bijna nooit gebruiken denk ik. De meeste EV laden thuis op, in combinatie met zonnepanelen en thuisbatterij. Het zullen enkel diegene zijn die dit niet kunnen, die publiek moeten opladen. Ik veronderstel dat tegen 2035 opladen ook sneller zal gaan. Ze hebben alleszins nog veel werk. Hun target is 2035 om dan misschien te verzwakken naar 2050. Wat op zich niet zo slecht is.

"Of gokt Europa op een efficientieverbetering van de batterijen tegen 2035?"

Herinner me niet meer waar, maar dacht dit ergens gelezen te hebben (De Tijd, De Standaard?) enige tijd geleden. Ik weet het, vaag, maar lijkt me gezien hoe de politiek moet het budget omgaat en altijd wel rekent op een of andere meevaller, dat dit wel verondersteld mag worden.
Over solid state batterijen zijn hoopvolle berichten maar voor zover ik weet nog niet commercieel haalbaar. Die hebben een hogere energiedensiteit maar zijn momenteel veel duurder om te produceren dan Li-ion en hebben nog praktische problemen zoals "dendrites" die ontstaat na een tijd en voor kortsluiting zorgen.
Denk sowieso dat alleen maar batterijcapaciteit verhogen geen oplossing is want energiedensiteit is iets eindig. Teveel hiervan en je rijdt letterlijk met een bom rond. Zal samen met hogere laadsnelheid moeten gaan maar geen idee of ons huidig energienetwerk dat aankan.

Ik ben afgelopen jaar 2x door Duitsland gereden met mijn EV en vond de laadinfrastructuur wel echt super. Grote laadstations met genoeg HPC. Geen klachten hier

Stomme noob-vraag nu ik mijn EV heb : houden jullie altijd een laadkabel in de auto ? Ik heb in mijn Mercedes geen afzonderlijke plaats om die op te bergen, dus ben van plan de 2 kabels (granny en type 2) gewoon thuis ergens weg te bergen voor als we eens een lange/verre trip doen. Mijn wagen wordt gewoon thuis opgeladen. Of is dit iets dat ik me toch eens ga beklagen ?

Amai zo stom. In een Tesla zit dat in de koffer mooi verborgen in een apart vak (zoals reservewiel) - ik zou het toch in de koffer leggen altijd

Stomme noob-vraag nu ik mijn EV heb : houden jullie altijd een laadkabel in de auto ? Ik heb in mijn Mercedes geen afzonderlijke plaats om die op te bergen, dus ben van plan de 2 kabels (granny en type 2) gewoon thuis ergens weg te bergen voor als we eens een lange/verre trip doen. Mijn wagen wordt gewoon thuis opgeladen. Of is dit iets dat ik me toch eens ga beklagen ?
Type 2 wel. Je weet maar nooit dat je toch eens moet laden. Granny niet meer. Heb beide eigenlijk nog nooit ongepland nodig gehad en ik heb al bijna 4 jaar een EV.

Amai zo stom.

Absoluut eens. En is Mercedes niet alleen. Veel van de traditionele merken zijn in hetzelfde bedje ziek. Echt zo debiel. Idem overigens met een frunk (wat natuurlijk sowieso ideale plek zou zijn voor een kabel). Als je ziet wat voor lege ruimte er onder de motorkap zit bij veel modellen. Bij bvb een iX3 kun je zelfs een 3rd party frunk-deksel kopen.

Absoluut eens. En is Mercedes niet alleen. Veel van de traditionele merken zijn in hetzelfde bedje ziek. Echt zo debiel. Idem overigens met een frunk (wat natuurlijk sowieso ideale plek zou zijn voor een kabel). Als je ziet wat voor lege ruimte er onder de motorkap zit bij veel modellen. Bij bvb een iX3 kun je zelfs een 3rd party frunk-deksel kopen.

Maar de iX3 heeft wel plaats voor de laadkabel en de hoedenplank onder de koffer.
Frunk is overrated, enkel als die elektrisch is, is dat een goede plaats.

Aangezien ik een EV besteld heb, maar voorlopig nog woon op een appartement zonder eigen parkeergelegenheid en geen mogelijkheid om een laadpunt te voorzien, heb ik een aanvraag gedaan voor de plaatsing van een publiek laadpunt.
Deze aanvraag is in tweevoud (thuisadres en adres vennootschap) goedgekeurd.
Iemand ervaring hoe snel na de goedkeuring een punt geplaatst wordt. Wordt er effectief een punt geïnstalleerd of verschuilt men zich snel achter een excuus als “technisch niet mogelijk om een punt te voorzien”?

Terug
Bovenaan