Elektrische wagens

Hebben we er eigenlijk al bij stilgestaan dat de ontwikkeling van batterijen en technologieen die gebruikt worden om elektrische wagens efficienter en veiliger te maken razendsnel evolueren. Heel anders dan bij verbrandingsmotoren, die doorheen de jaren wel wat efficienter en milieuvriendelijker werden, maar waarbij er nog marginale gains waren is het nu zo dat wanneer je een wagen vandaag koopt, die binnen 2 jaar hopeloos verouderd is, net zoals bij alle andere tech producten die dezelfde evolutie doorlopen hebben. En als het op batterijen gebaseerd is, dan komt de mobiele telefoon nog het dichtst in de buurt.

Gaat de wagen die ik vandaag aankoop binnen 2 jaar nog iets waard zijn, of worden het praktisch wegwerpproducten die om de 3 a 4 jaar vervangen moeten worden ?
Waarom zou je je auto na 2 jaar uberhaupt moeten wegdoen? Toch niets mis met het ding te gebruiken voor 10-15-20 jaar?

Waarom zou je je auto na 2 jaar uberhaupt moeten wegdoen? Toch niets mis met het ding te gebruiken voor 10-15-20 jaar?

Meeste EV's zijn nu lease wagens of zeker bedrijfswagens. Dus bij een Lease zal dit sowieso max. 5 jaar zijn. Niet lease is vrij te bepalen, maar zal in de praktijk ook niet veel langer zijn.

Maar die wagens gaan binnenkort langzaam op de 2de-hands markt komen. Dus afwachten wat dat zal geven...

Ik zou het toch niet als particulier durven aanschaffen.
Tesla die even 10k van de prijs schiet, wagens die elk jaar beter worden. Nee bedankt :p

Ik heb vanaf morgen, mijn eerste elektrische wagen. Maar stel ik moet een laadpunt zoeken.
Hoe doe ik dit dan het best?

Ja ik kan ergens parkeren, een app zoals chargemap, openen op de GSM, een laadstation opzoeken en ... dat is gewoon erg omslachtig.

Is het ook mogelijk gewoon op het navigatiesysteem van je wagen te zoeken op laadstations, voor elektrische wagens?

Ik heb vanaf morgen, mijn eerste elektrische wagen. Maar stel ik moet een laadpunt zoeken.

Ja ik kan ergens parkeren, een app zoals chargemap, openen op de GSM, een laadstation opzoeken en ... dat is gewoon erg omslachtig.

Is het ook mogelijk gewoon op het navigatiesysteem van je wagen te zoeken op laadstations, voor elektrische wagens?
De meeste auto's zullen allicht wel iets hebben in het navigatiesysteem, maar dat zegt dan weer nog niets over welke app of kaart je gaat kunnen gebruiken. In ieder geval bij Android Auto kan je bijvoorbeeld ook Chargemap gewoon gebruiken in de auto zelf als navigatie (zelf nog nooit gedaan).

Als ik ergens publiek ga moeten opladen bekijk ik het gewoon op voorhand even. Typisch via Chargemap en E-Flux (zo goed als altijd de goedkoopste in mijn geval).

Heeft je fleet manager daar geen tips rond gegeven? Bij ons hebben ze ons attent gemaakt op 2 apps waar alle laadpalen in zitten die met de laadpas werken.

Heeft je fleet manager daar geen tips rond gegeven? Bij ons hebben ze ons attent gemaakt op 2 apps waar alle laadpalen in zitten die met de laadpas werken.
Welke fleet manager? :oi22: Ik ben de allereerste van de hele firma met een elektrische wagen. I am the trial & error hier.
Dus neen.

Ik zit bij Leaseplan, dus je mag mij altijd de beste / juiste apps doorgeven.

Laatst bewerkt:
Welke fleet manager? :oi22: Ik ben de allereerste van de hele firma met een elektrische wagen. I am the trial & error hier.
Dus neen.

Ik zit bij Leaseplan, dus je mag mij altijd de beste / juiste apps doorgeven.
281611269.jpg

Wat doe je als je een tankstation nodig hebt nu?

Doe dat maar dan voor een laadpunt.

Wat doe je als je een tankstation nodig hebt nu?
Niets. Er zijn er zoveel, dat ik er altijd wel eentje tegenkom waar ik kan tanken. Daar staat dan in koeieletters Q8 op bijvoorbeeld.

Als ik echter op reis zou gaan en ik doe hetzelfde als nu, dan heb ik gegarandeerd pech en kom ik geen laadpaal tegen ..

Welke laadpas heb je?
Heu nog geen, ik krijg de laadpas, blijkbaar samen met mijn wagen. (Ik heb alvast nog geen laadpas)
Volgens mij van Shell als ik het goed gelezen heb in de mailtraffic van Leaseplan.

Laatst bewerkt:
Niets. Er zijn er zoveel, dat ik er altijd wel eentje tegenkom waar ik kan tanken. Daar staat dan in koeieletters Q8 op bijvoorbeeld.

Als ik echter op reis zou gaan en ik doe hetzelfde als nu, dan heb ik gegarandeerd pech en kom ik geen laadpaal tegen ..

Heu nog geen, ik krijg de laadpas, blijkbaar samen met mijn wagen. (Ik heb alvast nog geen laadpas)
Volgens mij van Shell als ik het goed gelezen heb in de mailtraffic van Leaseplan.

Voor dagelijks gebruik, zoals @Nineshots zegt: de Shell recharge app (dat is ook wat ze bij ons aangeraden hebben - ook de combinatie Leaseplan & Shell)

Voor langere reizen: A Better Routeplanner op voorhand bekijken; Chargemap (routeplanner en app) werd ons hier ook voor aangeraden.

Ik heb dus sinds gisteren mijn eerste elektrische wagen en naast een issue met Android Auto, heb ik nu al een tweede probleem :tongue:

Opladen thuis, lukt niet met mijn easee home key. Ik hoor een beep als ik de key voor de lader houd, maar het laden start dus niet.

Zo ziet mijn key / laadpas eruit
easee-easee-key-rfid-tag.jpg

Ik heb dan even in de instelling mijn laadbox publiekelijk opengesteld en dan begint mijn wagen inderdaad meteen te laden.
Ik kan ook algemene rapportjes trekken van laadsessies dus ook naar mijn werkgever is dit momenteel geen issue.
Maar inderdaad ik zie onder mijn key geen laadsessies staan dan ..

An sich dus niet zo erg, want de laadbox staat in de garage en ik ben de enige die ermee oplaadt.

Maar is er toevallig iemand hier op dit forum, die een laadbox heeft van Easee en weet waaraan dit probleem kan liggen?

Anders moet de elektricien als hij tijd heeft maar eens langskomen en dit fixen. Hij is toch diegene die verantwoordelijk is dat dit goed werkt he.

Opladen thuis, lukt niet met mijn easee home key. Ik hoor een beep als ik de key voor de lader houd, maar het laden start dus niet.

Zo ziet mijn key / laadpas eruit
easee-easee-key-rfid-tag.jpg

Ik heb dan even in de instelling mijn laadbox publiekelijk opengesteld en dan begint mijn wagen inderdaad meteen te laden.
Ik kan ook algemene rapportjes trekken van laadsessies dus ook naar mijn werkgever is dit momenteel geen issue.

An sich dus niet zo erg, want de laadbox staat in de garage en ik ben de enige die ermee oplaadt.

Maar is er toevallig iemand hier op dit forum, die een laadbox heeft van Easee en weet waaraan dit probleem kan liggen?

Anders moet de elektricien als hij tijd heeft maar eens langskomen en dit fixen.
Geen idee hoe die werkt, maar is de volgorde correct voor je laadpaal?

Sommige publieke palen moet je eerst je badge er tegen houden en dan de kabel er in steken (veelal als er maar 1 aansluiting is), bij andere is het kabel insteken en dan de badge er voor houden.

Ik zoek het wel uit. Ik heb alvast publiek laden weer uitgeschakeld, en het terug verzet naar goedgekeurde gebruikers 'only'.
Maar ik zag geen gebruikers staan, dus ik heb mijzelf nu uitgenodigd voor toegang tot de eigen laadbox.
Straks of morgen ga ik zien of het dan wel werkt.
(Een buur heeft de garage geblokkeerd dus ik kan even niet laden :S)

Ik vermoed dat het gewoon config is dat niet goed stond. Ondanks dat ik als eigenaar geregistreerd sta, moest ik vermoedelijk mijzelf alsnog toevoegen als gebruiker.

Ik zoek het wel uit. Ik heb alvast publiek laden weer uitgeschakeld, en het terug verzet naar goedgekeurde gebruikers 'only'.
Maar ik zag geen gebruikers staan, dus ik heb mijzelf nu uitgenodigd voor toegang tot de eigen laadbox.
Straks of morgen ga ik zien of het dan wel werkt.
(Een buur heeft de garage geblokkeerd dus ik kan even niet laden :S)

Ik vermoed dat het gewoon config is dat niet goed stond. Ondanks dat ik als eigenaar geregistreerd sta, moest ik vermoedelijk mijzelf alsnog toevoegen als gebruiker.
Heb je de key ook al toegevoegd aan aan je user? In de Easee app linkboven even naar de menu dan "Easee keys" en op het + teken drukken. Dan wizard volgen. Hoeft trouwens niet persé een Easee key te zijn je kan elke RFID key toevoegen als je wilt.

Heb je de key ook al toegevoegd aan aan je user? In de Easee app linkboven even naar de menu dan "Easee keys" en op het + teken drukken. Dan wizard volgen. Hoeft trouwens niet persé een Easee key te zijn je kan elke RFID key toevoegen als je wilt.
Ja dat was al in orde.

En het is nu gelukt. Zonder laadpas lukt het laden niet meer. Met laadpas nu wel.
Het was dus een foute config die was ingesteld. ;)
Ik zie nu ook het verbruik per laadpas, ipv alleen het verbruik algemeen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan