Elektrische wagens

Ochtendrit naar het werk was vandaag voor mij 20 kW/h op de kop. Vorige week met de grote vriestemperaturen makkelijk 28-30 kW/h.

De rit naar huis was 64km en 17,9kWh/100km. Wel maar 110 km/h gereden op de autosnelweg (grofweg 30km), verkeer ging toch niet echt rapper.

Er zit ook een groter verschil tussen stadsverkeer en bv. autostrade bij koud weer: EV database "real range estimation" ligt bv. 35% lager voor standsverkeer bij koud weer t.o.v. mild weer en 23% lager bij autostrade.
(aan de hand van Tesla Model 3, BMW i4)

Ik merk een verschil tussen vorige week en nu met mijn iX3. Vorige week was het onmogelijk om onder de 22 kWh te geraken, als ik 80 km naar Antwerpen moest rijden. Vandaag met +11°C zat ik op een gegeven moment net aan 20 door "normaal" te rijden (typische file iets voorbij Haasdonk, etc.).
Natuurlijk dan zet ik het even op Sport en geef ik gas tot de limiet :unsure: ) waardoor het omhoogschiet naar 24, maar dat terzijde.

Het is ook merkbaar op korte ritten. Gisteren bleef ik mooi onder de 20 daar waar ik vorige week er altijd boven zat.

Al bij al de koude goed doorstaan en totaal geen spijt van mijn keuze. Deze blijft zeker nog een decenium in mijn bezit :).

Laatst bewerkt:
Eerste miserie met de polestar na 5k km

- error TPMS
- error one pedal drive
- gordel blijft piepen ookal zit ik vastgeklikt
- error stability control
- error airbags
- geen cruise control
- geen regeneratie

Donderdag binnen brengen en maandag kijken ze er naar..
Het rijdt nog wel maar voelt niet echt veilig :unsure: Hoop dat het makkelijk opgelost kan worden en eenmalig is.

Voor degene met een iX3, hebben jullie ook dat de wagen veel sneller oplaadt dan de app aangeeft?
Van goed leeg naar 85% scheelt bijna een uur. Wel altijd een publieke 11kW lader.

Voor degene met een iX3, hebben jullie ook dat de wagen veel sneller oplaadt dan de app aangeeft?
Van goed leeg naar 85% scheelt bijna een uur. Wel altijd een publieke 11kW lader.
Ook al gehad inderdaad. Dat hij zegt "tegen 20u klaar" en dan een half uur vroeger al klaar eigenlijk.

vandaag ook de EV6 RWD getest, met 230pk. Daar bleef ik precies wat op mijn honger zitten qua power. Zeker in eco en normal. Dus blij voor de keuze van de 325pk. Nu wachten op de leasing offertes.

vandaag ook de EV6 RWD getest, met 230pk. Daar bleef ik precies wat op mijn honger zitten qua power. Zeker in eco en normal. Dus blij voor de keuze van de 325pk. Nu wachten op de leasing offertes.

Zal wel met dat verschil... 105pk, kon je 2 Renaults clio's mee aandrijven (mijn eerste auto) :D

230 pk elektrisch is niet slecht en 0 - 100 is zeker deftig maar het blijft natuurlijk een auto van 1,9 ton leeg. En als ze dat in eco dan nog wat temperen...

230 pk elektrisch is niet slecht en 0 - 100 is zeker deftig maar het blijft natuurlijk een auto van 1,9 ton leeg. En als ze dat in eco dan nog wat temperen...
De vraag is, wie gaat daarmee effectief in eco rijden, tenzij in omstandigheden dat je het nodig zou hebben voor extra range te bekomen.
Nu ja, ik he op mij megane GT geen eco stand, maar rij wel meestal in de comfort stand wat het dichtste bij eco aanleunt, ik vind die extra duw in de rug echt niet nodig bij gewoon normaal gebruik.

De vraag is, wie gaat daarmee effectief in eco rijden, tenzij in omstandigheden dat je het nodig zou hebben voor extra range te bekomen.
Nu ja, ik he op mij megane GT geen eco stand, maar rij wel meestal in de comfort stand wat het dichtste bij eco aanleunt, ik vind die extra duw in de rug echt niet nodig bij gewoon normaal gebruik.

Ik rij bijna altijd op eco stand in mijn EV. Dat is snel zat omdat er gewoonlijk toch een auto voor je rijdt.

Ik rij quasi altijd in ecostand...

Terug
Bovenaan