Elektrische wagens

Idd, maar qua bereik zit je wel weer op hoger niveau met de Enyaq.
Voor het gros van de bevolking is die Y RWD meer dan genoeg, maar hier zitten we soms nog met consultants die wel dat extra bereik goed kunnen gebruiken.
En de RWD laadt niet zo snel op als de LR, dus dat voordeel is er ook niet tov de Enyaq.
Maar algemeen is de Model Y RWD eigenlijk wel een goed geprijsde wagen. De meeste mensen hebben de neiging om te denken dat ze met die range niet gaan toekomen, maar voor het merendeel van de bevolking is dat meer dan voldoende.
Heeft ook wat met de marketing te maken, er komt een "Long Range" model, waaruit mensen automatisch afleiden dat het andere dan maar "short range" zal zijn zeker.

455km WLTP range lijkt mij toch meer dan voldoende voor dagelijks gebruik, en voor langere afstanden is vooral DC laadsnelheid en de laadcurve belangrijk.

Vraag me af waarom een Model Y RWD niet voorkomt op onze lijst als die een vanaf prijs van 50k heeft...
Het is niet dat andere merken zeer hoge fleetkortingen hebben. Is dat puur omdat Tesla de prijs niet wil garanderen bij bestelling?

Die Y RWD kan inderdaad onverwacht interessant zijn. Velen verkiezen die boven de 3 omwille van de laadruimte, de 3 LR is serieus duur aan het worden terwijl velen met de range van de RWD ook al zullen toekomen, én de Y RWD is dan nog een tikje goedkoper ook.

Vreemd wel dat die Y zo "traag" accelereert vergeleken met de andere segmentgenoten.

Gerangschikt op acceleratie:
Mercedes EQC: 408pk/760Nm op 2395kg = 5.1 sec (5,9kg per pk)
Ford Mach E 98kw: 351pk/580Nm op 2082kg = 5.1 sec (5.9kg per pk)
Kia EV6 77kwh AWD: 325pk/605Nm op 1990kg = 5.2 sec (6.1kg per pk)
Ford Mach E 75kw: 269pk/430Nm op 1869kg = 6.1 sec (6,9kg per pk)
BMW iX3: 286pk/400Nm op 2160kg = 6.8 sec (7,6kg per pk)
Audi Q4 e-tron 45: 265pk/425Nm op 2130kg = 6.9 sec (8,0kg per pk)
Tesla Model Y: 347pk/420Nm op 1844kg = 6.9sec (5.3kg per pk)

Gerangschikt op kg/pk-verhouding

De verhoudingen zijn eigenlijk perfect logisch (letterlijk, hoe beter de pk/gewichtsverhouding, hoe sneller) maar de Tesla is met de beste verhouding toch de slechtste van de klas.

Vreemd wel dat die Y zo "traag" accelereert vergeleken met de andere segmentgenoten.

Gerangschikt op acceleratie:

Gerangschikt op kg/pk-verhouding

De verhoudingen zijn eigenlijk perfect logisch (letterlijk, hoe beter de pk/gewichtsverhouding, hoe sneller) maar de Tesla is met de beste verhouding toch de slechtste van de klas.
De model Y RWD heeft 300PK ;)

De combi 347pk => 6.9 seconden is hetgeen ik op Autoweek vind.

https://www.autoweek.nl/auto/106354/tesla-model-y/

Maar blijkbaar klopt die bron gewoon niet?
Nee, die 347pk zou het maximale vermogen zijn dat uit die batterij te persen valt als ik het goed op heb.
Maar dat betekent niet dat Tesla dat ook zo ingesteld heeft.
Van de rwd is nog niet geweten hoeveel pk er effectief is. Want er heeft voorlopig nog geen enkele op de rollenbank gestaan.
Tesla zelf geeft geen officiële cijfers vrij.

Ik ben in the market voor een EV, maar moet de infrastructuur hier eerst ook nog voorzien (laadpaal). Ik wil daar dit jaar nog een beslissing in nemen.

Kan iemand een specifieke laadpaal aanraden? Ik had zelf een tweedehands iX3 met lage kilometerstand in gedachten i.c.m. een 3-fasige laadpaal van 11 kW (we hebben hiervoor de juiste voorzieningen). Ik ben zelfstandige, dus een laadpaal met een soort van softwarematige administratie zou handig zijn.

Op zoek naar een betaalbare, praktische, degelijke EV voor de TCO van een instapper VW Golf? Kijk zeker eens naar de gefacelifte MG 5. Echt value for money, met 7 jaar garantie.

Ik ben er twee weken geleden uitgebreid naar gaan kijken en testrit. Het is gewoon een OK wagen, als je echter 'aar de prijs tov de concurrentie kijkt is het een TOPaanbod. Toch gaat ie het niet worden voor mij. Ik vond hoofdzakelijk de zitpostitie met men 1m90 niet lekker en levertermijn zit ondertussen op 14maanden.

Ik ben er twee weken geleden uitgebreid naar gaan kijken en testrit. Het is gewoon een OK wagen, als je echter 'aar de prijs tov de concurrentie kijkt is het een TOPaanbod. Toch gaat ie het niet worden voor mij. Ik vond hoofdzakelijk de zitpostitie met men 1m90 niet lekker en levertermijn zit ondertussen op 14maanden.
Het is een beetje de Dacia van de EV's he. Gewoon degelijke auto's voor een prijs die niet te kloppen is door de concurrenten.
Ik heb ze nog niet getest, maar als je met een laag budget zit, zou ik persoonlijk toch niet al te hard twijfelen :p

Het is een beetje de Dacia van de EV's he. Gewoon degelijke auto's voor een prijs die niet te kloppen is door de concurrenten.
Ik heb ze nog niet getest, maar als je met een laag budget zit, zou ik persoonlijk toch niet al te hard twijfelen :p
Ja en nee, Dacia van de EVs qua prijs maar het grote verschil is dat je het niet zo merkt. Stap in een dacia of een pakweg gemiddeld ander europees merk en je voelt het verschil in materialen en rijden. Bij deze wagen is dat verschil quasi onbestaande tov gemiddelde europese merken maar is de prijs goedkoper. Deze gaan dan ook als zoete broodjes. Verkoper zei me dat hij volgend jaar enorme prijsstijgingen verwacht en ze zich nu gewoon in de markt zetten.

Ja en nee, Dacia van de EVs qua prijs maar het grote verschil is dat je het niet zo merkt. Stap in een dacia of een pakweg gemiddeld ander europees merk en je voelt het verschil in materialen en rijden. Bij deze wagen is dat verschil quasi onbestaande tov gemiddelde europese merken maar is de prijs goedkoper. Deze gaan dan ook als zoete broodjes. Verkoper zei me dat hij volgend jaar enorme prijsstijgingen verwacht en ze zich nu gewoon in de markt zetten.
't Is en blijft een verkoper hé, die zeggen altijd zo'n dingen.

Ik kan gerust geloven dat de verschillen kleiner worden door de elektrische aandrijflijn, maar ik zie niet in waarom in EV-land alle merken opeens met elkaar zouden kunnen concurreren.

Nee, een Skoda is geen Mercedes.
Nee, een Ford is geen BMW.
Nee, een Hyundai is geen Audi... of dat mss nét wel.

Dat je er niet wakker van ligt, of er niet voldoende oog/oor voor hebt dat kan natuurlijk wel.
Ik hoor ook het verschil niet tussen een Gibson Les Paul en een gitaar van €100. Dat wil niet zeggen dat er geen verschil is.

't Is en blijft een verkoper hé, die zeggen altijd zo'n dingen.

Ik kan gerust geloven dat de verschillen kleiner worden door de elektrische aandrijflijn, maar ik zie niet in waarom in EV-land alle merken opeens met elkaar zouden kunnen concurreren.

Nee, een Skoda is geen Mercedes.
Nee, een Ford is geen BMW.
Nee, een Hyundai is geen Audi... of dat mss nét wel.

Dat je er niet wakker van ligt, of er niet voldoende oog/oor voor hebt dat kan natuurlijk wel.
Ik hoor ook het verschil niet tussen een Gibson Les Paul en een gitaar van €100. Dat wil niet zeggen dat er geen verschil is.
Er is wel een beetje een kanteling aan het gebeuren daar in.
Hyundai/KIA zijn zéér goede EV's aan het opleveren, en de kwaliteit van die merken is al een paar jaar aan het stijgen. Hierdoor zijn ze bij veel mensen toch wel serieus in "waarde" gestegen. Ik ben zelf wel een petrolhead, maar moest de EV6/Ioniq 5 er geweest zijn toen ik de iX3 besteld had, dan was het 1 van die 2 geworden...
Dat heeft ook deels te maken met het feit dat rijdynamiek van EV's gewoon een stuk minder relevant is natuurlijk.

Terug
Bovenaan