Elektrische wagens

Ik vond dat tijdens de testrit ne hele saaie auto. Die brengt u prima en heel comfortabel van a naar b, maar enige ziel leek te ontbreken.
Is dat niet bij alle EV's zo?
Maar zolang het om een daily gaat, boeit het mij eigenlijk niet veel. Voor de weekendwagen vind ik het wel wat belangrijker dat er ziel in zit.
Geef mij maar dagelijks mijn comfort. En dat vind ik wel terug bij EV's.

Wat vinden jullie hier eigenlijk van de EQE?
Ik heb alvast een testrit gevraagd.

Dat basis model (de 300) is eigenlijk niet duur - vergeleken met een i4, model s, de e-trons,... - terwijl die toch een WLTP van 515 heeft. Voor 82k steek ik daar elke optie op die ik enigszins zou willen: betere audio, goede elektrische stoelen met geheugen, adaptive cruise control en alle safety opties, geventileerde en verwarmde leren zetels, getinte ruiten, 360 camera, ...

Het enige dat ik dan mis zijn de exterieur pakketten die bizar duur zijn. Maar uiteindelijk maakt de buitenkant van de auto mij minder uit dan de rest.
Ik kan alleen nergens vinden wat het verschil is tussen de 4 verschillende trims. Mercedes zelf geeft daar ook 0 uitleg over.

Ik heb de EQE even overwogen, maar uiteindelijk niet eens voor een testrit gedaan wegens:
- ik wou terug een auto die iets meer rijgevoel geeft, zo'n groter model zoals een EQE dat echt op comfort gericht is, heeft voordelen, maar nu ik veel meer kleinere wegen en stadsverkeer doe dan autostrade, heb ik toch liever wat sportiever/actiever rijgedrag
- kleine koffer in combinatie met die kofferklep = vrij nauwe toegang
- wij konden nauwelijks opties nemen op een business line terwijl er wel nog genoeg budget was, terwijl een luxury line dan ineens een stuk duurder was (maar ook wel beter uitgerust), gewoon om bepaalde opties te kunnen aanvinken

Maar het is wel veel waar voor je geld en een vrij uniek gepositioneerde auto, zeker tot de elektrische BMW 5 en Audi A6 er aan komen.

Wat bedoel je met de 4 trims, business / luxury / AMG / ...?

en met een dakkoffer mag je daar nog 50km af doen gok ik.

Ik vrees dat dat bijzonder optimistisch is :) met mijn fiets op het dak (met seasucker, dus zonder dakdragers en voorwiel) ging er al makkelijk 100km af. Een dakkoffer is iets beter dan een klassieke fietsendrager met dwarsliggers en gewone fietsen, dus ik vermoed dat een seasucker icm een aerodynamische fiets niet veel slechter zal doen.

Is dat niet bij alle EV's zo?
Maar zolang het om een daily gaat, boeit het mij eigenlijk niet veel. Voor de weekendwagen vind ik het wel wat belangrijker dat er ziel in zit.
Geef mij maar dagelijks mijn comfort. En dat vind ik wel terug bij EV's.
Ik vond dat er toch een groot verschil zat tussen de EQE en de Taycan. Misschien was het probleem wel dat die EQE een AMG was met alle toeters en bellen, en dat die poging tot sportief uiterlijk compleet vloekte met het rustige en comfortabele rijgedrag.

Het is ook maar waarmee ge vergelijkt natuurlijk. Ik heb al met een MG B en een Ford T gereden. En daarmee vergeleken is zelfs een BMW 4 serie een saaie bak. Maar als ge tussen de EV’s onderling gaat vergelijken zijn er echt wel verschillen. De e-tron GT voelde zelfs wat ingetogener aan dan de Taycan, hoewel dat eigenlijk dezelfde auto is en de e-tron een pak meer pk’s had dan die instap Taycan. Pas op, die e-tron GT is nog altijd een beest natuurlijk.

Wat bedoel je met de 4 trims, business / luxury / AMG / ...?
Yes indeed, ik vind nergens een duidelijk lijst van zaken die er veranderen, noch foto's ervan. En als ik het in de configurator aanpast blijft de render ook hetzelfde :unsure:.

En ik snap de rest van uw opmerkingen. Maar de realiteit is dat ik, zelfs tijdens en na Corona, nog steeds +30k per jaar rijd, en dus regelmatig ook langere afstanden. Hoe zeer het ook piekt om bvb een i4 m50 te nemen, eigenlijk ben ik veel meer gediend met een comfortabele cruiser.

(en daar bovenop komt het feit dat ik geen 10k extra wil betalen om in 4 ipv in 7 seconden naar 100 te gaan)

Op de website kan je ergens naar een pagina met de catalogi en prijslijsten gaan. In de prijslijst van de EQE staat dat allemaal uitgelegd.
Ik vind die precies niet?

(en daar bovenop komt het feit dat ik geen 10k extra wil betalen om in 4 ipv in 7 seconden naar 100 te gaan)
Ik heb gemerkt, na een tijdje met een 4,4 sec EV te rijden, dat te snel naar de 100 gaan eigenlijk wel wat jammer is.
'Plankgas' geven duurt dus nooit lang vooraleer je in illegale snelheden terechtkomt.
Terwijl als je 7 sec er over doet, heb je wat tijd om er van te genieten :p

Laatst bewerkt:
Ik heb gemerkt, na een tijdje met een 4,4 sec EV te rijden, dat te snel naar de 100 gaan eigenlijk wel wat jammer is.
'Plankgas' geven duurt dus nooit lang vooraleer je in illegale snelheden terechtkomt.
Terwijl als je 7 sec er over doet, heb je wat tijd om er van te genieten :p
Dat is iets waar veel performance wagens last van hebben. Niet enkel de 0-100 sprint, maar ook de versnellingsbak in combinatie met hoog toerental. Allemaal leuk dat uw motor tot 8000 RPM gaat en 400pk heeft, maar dat gaat inhouden dat je 140 rijdt in 2e en bijgevolg daar dus quasi nooit gebruik van kan maken.

Dat zou ook aangepakt worden. En ook de touchpads op het stuur ipv knoppen

VW stopt compleet met die touchpads. En terecht, dat werkt voor geen meter.

ik ben fan van touchpads op stuur op de ID4. Sliden is leuk, drukken kan ook.
Enkel de touch onder het infotainment scherm is raar en dan ook nog eens niet verlicht... design foutje wel.

Ik merk eigenlijk ook niets slechts aan die touchpads eerlijk gezegd. Ik lees soms dat mensen per ongeluk het volume omhoog of omlaag knallen, maar dan moet je toch vreemde toeren aan het uithalen zijn.

Ik merk eigenlijk ook niets slechts aan die touchpads eerlijk gezegd. Ik lees soms dat mensen per ongeluk het volume omhoog of omlaag knallen, maar dan moet je toch vreemde toeren aan het uithalen zijn.

Geen idee, ik heb zelf knoppen in de Arteon (eerste bouwjaar). Buiten het feit dat ik af en toe eentje verkeerd indruk geen problemen mee.
Enkel wat veel knoppen…

Het is echt persoonsgebonden maar het feit dat autofabrikanten hier beginnen op terug te komen wil alleen maar zeggen dat een significant deel van hun klanten die touchknoppen niet handig vinden. En laten we wel verstaan dat het alles integreren in een touchscreen in de eerste plaats als doel heeft om kosten te besparen en de omzet te verhogen. In een touchscreen kan je na aankoop de klant nog wat verder uitpersen door na betaling extra functionaliteit te activeren, met een fysieke knop is dit al wat moeilijker.

Ik vrees dat dat bijzonder optimistisch is :) met mijn fiets op het dak (met seasucker, dus zonder dakdragers en voorwiel) ging er al makkelijk 100km af. Een dakkoffer is iets beter dan een klassieke fietsendrager met dwarsliggers en gewone fietsen, dus ik vermoed dat een seasucker icm een aerodynamische fiets niet veel slechter zal doen.
Ik zou de impressive uitvoering nemen, die komt eigenlijk standaard met 20 inch velgen. Zou dat het rijbereik impacteren? Het ‘lastige’ is dat ik daardoor vree gelimiteerd ben in winterbanden, moet specifiek de set op velg van BMW zelf aankopen om in orde te zijn met het gelijkvormigheidsattest. Ik kan niet winterbanden in mijn lease opnemen, moet zelf de set bij BMW aankopen.

Ik zou de impressive uitvoering nemen, die komt eigenlijk standaard met 20 inch velgen. Zou dat het rijbereik impacteren? Het ‘lastige’ is dat ik daardoor vree gelimiteerd ben in winterbanden, moet specifiek de set op velg van BMW zelf aankopen om in orde te zijn met het gelijkvormigheidsattest. Ik kan niet winterbanden in mijn lease opnemen, moet zelf de set bij BMW aankopen.
Dat valt wel mee qua verlies in rijbereik.
Je moet helemaal niet de set met velg bij BMW kopen om in orde te zijn voor het gelijkvormigheidsattest hoor? Je mag perfect andere velgen en banden kopen.

Het is echt persoonsgebonden maar het feit dat autofabrikanten hier beginnen op terug te komen wil alleen maar zeggen dat een significant deel van hun klanten die touchknoppen niet handig vinden. En laten we wel verstaan dat het alles integreren in een touchscreen in de eerste plaats als doel heeft om kosten te besparen en de omzet te verhogen. In een touchscreen kan je na aankoop de klant nog wat verder uitpersen door na betaling extra functionaliteit te activeren, met een fysieke knop is dit al wat moeilijker.
Touch knoppen op het stuur vervangen wil nog niet zeggen dat ze ineens minder functies in het infotainment systeem gaan steken.

Het is hier nu niet het grote laadpalen topic, maar mijn vraag is toch gerelateerd:
Ik overweeg om al een laadpaal te zetten om die nog 100% te kunnen inbrengen op de zaak.
Heb 2 offertes binnen:
- Etrel Inch Pro 22kW: met MobiFlow backoffice, maar is reeds te gebruiken zonder backoffice (heb nog geen EV) en zou ook mogelijk zijn om andere backoffice te kiezen: 2.316€
- NewMotion Advanced 22kW: verplicht via NewMotion (Shell) backoffice. Niet te gebruiken zonder abonnement daar: 1.975€
Bij NewMotion moet ik wel nog een nieuwe PowerManagement module plaatsen wanneer ik thuis overga naar 3-fase (150€ of zo?)
Verschil is dus slechts een 200€.
Ik neig eerder naar de Etrel, behuizing zou van metaal zijn ipv kunststof, schermpje etc. Maar vooral omdat ik eigen backoffice kan kiezen.
Ervaringen met NewMotion of Mobiflow?
Waarom zou je thuis een 22kw laadpaal plaatsen.. Denk aan het capaciteitstarief 😉

Waarom zou je thuis een 22kw laadpaal plaatsen.. Denk aan het capaciteitstarief 😉
Om als het moet toch sneller te kunnen opladen. Voorlopig nog oude meter, dus capaciteitstarief speelt nog niet. Tegen dat er een slimme meter komt, zal er waarschijnlijk ook een thuisbatterij komen.
Maar meestal zal het vermogen lager ingesteld worden in de paal.
Eigenlijk geen idee wat het prijsverschil is tussen 22kw paal en lager.

Om als het moet toch sneller te kunnen opladen. Voorlopig nog oude meter, dus capaciteitstarief speelt nog niet. Tegen dat er een slimme meter komt, zal er waarschijnlijk ook een thuisbatterij komen.
Er is een laadpaal topic: https://www.beyondgaming.be/threads/het-laadpaal-topic-thuis-je-ev-opladen.11638/page-20

Ik heb zelf een smappee.

Je betaalt nu ook al extra voor een zwaardere aansluiting he

Terug
Bovenaan