Elektrische wagens

Ik weet eerlijk gezegd niet waaraan ik het verschil moet toeschrijven. Zijn dit laadverliezen of is de boordcomputer van de auto gewoon te optimistisch (net zoals elke auto die we ooit gehad hebben die niet elektrisch was ook altijd een te rooskleurig beeld gaf)?
Ter info, wagen is altijd opgeladen aan openbare laadpalen. Ik schat zo’n 10-15% aan snelladers en de rest aan 11 of 22 kW laders. Heeft nog nooit aan een stopcontact gehangen.

Ik weet eerlijk gezegd niet waaraan ik het verschil moet toeschrijven. Zijn dit laadverliezen of is de boordcomputer van de auto gewoon te optimistisch (net zoals elke auto die we ooit gehad hebben die niet elektrisch was ook altijd een te rooskleurig beeld gaf)?
Ter info, wagen is altijd opgeladen aan openbare laadpalen. Ik schat zo’n 10-15% aan snelladers en de rest aan 11 of 22 kW laders. Heeft nog nooit aan een stopcontact gehangen.
Zijn dat niet gewoon uw laadverliezen. Wordt standaard geschat op 10% en uw auto rekent dat logischerwijs niet mee, want die "ziet" die verliezen niet.

Amai die zijn snel geleverd dan?
Lijkt me toch een proefauto te zijn van een dealer dan. Maar zelfs dan is het heel vroeg.

De X1 is pas voorgesteld in het eerste weekend van oktober bij de dealers, en proefritten zijn pas mogelijk begin november.

Voor bestellingen gaven ze deze leverindicaties:
iX1: April 2023
X1 PHEV: November 2023

Wat is eigenlijk het verschil met de iX3? Ik zie via Google afbeeldingen weinig verschil.

Het bereik is wel minder en ook 20k minder. Maar qua looks?

Zijn dat niet gewoon uw laadverliezen. Wordt standaard geschat op 10% en uw auto rekent dat logischerwijs niet mee, want die "ziet" die verliezen niet.

Ik zou denken dat laadverliezen zich voornamelijk voordoen in de kabel tussen de laadpaal en de 'poort' in de auto? Want de cijfers van totaal aantal kWh die ik geef komen uit de BMW app, dus vermoedelijk de hoeveelheid stroom die er via de poort is binnengekomen.

Aangezien het om een laadpas van de werkgever gaat kan ik niet de check doen tussen kWh in de BMW app en kWh aangerekend door de laadpaal. We hebben enkele keren op eigen kosten in het buitenland geladen maar toen heb ik het niet nagekeken of die cijfers met elkaar overeen stemden.

7 maand volgens de dealer als je nu bestelt. De i4 zit nog steeds op minimaal een jaar.

Klopt, recente bestelling van een i4: levering "zal voor in 2024 zijn" dus ze rekenen minimum op een jaar.

Plus nog wat opties die niet meer mogelijk zijn wegens chiptekort, of voor nog langere levertijden kunnen zorgen.

Gisteren voor de eerste keer de snellader op het werk gebruikt (150Kw).
Batterij 20% bij aankomst, naar binnen gegaan voor een koffie en kon al terug om de wagen te verzetten 80%. (+20min ongv)

Ben lichtjes impressed

Ook hier volgende maand nieuwe bedrijfswagen te kiezen.
Staat vanalles op de lijst.
Mensen kennis van levertijd van de Ioniq 5 en Volvo c40? Dit zijn kanshebbers. Ik wil niets uitsluiten en eveneens MG staat ertussen, wel enkel die 5 en zs maar die laatste gaat hem niet worden. Die MG 5 krijgt best goede reviews en met een wagen in die prijsklasse kan ik nog wel wat anders bijnemen zoals fiets. Die Marvel R trekt men aandacht maar hiervoor moet ik offerte binnenbrengen.

Bij kia dit weekend al geweest, EV6 is gewoon geschrapt en enkel gt nog te bestellen. Een Kia niro zat op 10 maand volgens de verkoper.

Ook bij renaul geweest en die megane is hopeloos klein tenzij de achterpassagiers bij mezelf 1m90 hun benen amputeren.

Ik rij nu met een Renault Talisman wat best groot is dus vrees dat ik quasi altijd in ruimte moet inleveren, kleinste is nu wel bijna 3 jaar dus voor een weekje weg vervalt wat rompslomp.

Een collega heeft een tijdje geleden een C40 besteld en die moet tot April wachten, een dikke 7 maand. Binnenruimte van een C40 is ook heel klein trouwens, mag je vergelijken met een Golf.

Ik heb persoonlijk enkel de XC40 getest en ik vond die tegenvallen, de dual motor setup was wel zeer indrukwekkend tot er een bocht komt :)

Mensen kennis van levertijd van de Ioniq 5 en Volvo c40?
De Ioniq 5 is momenteel niet te bestellen. Enkele weken geleden was de levertijd ongeveer 1,5 jaar, dus dat is een goede indicatie voor als ie weer te bestellen is.
Ik zou denken dat laadverliezen zich voornamelijk voordoen in de kabel tussen de laadpaal en de 'poort' in de auto?
Ik dacht dat de verliezen vooral zitten in de AC->DC omzetting. In de auto zelf tussen de laadpoort en de batterij dus.

Wat is eigenlijk het verschil met de iX3? Ik zie via Google afbeeldingen weinig verschil.

Het bereik is wel minder en ook 20k minder. Maar qua looks?
't Is en blijft een x1. De afwerking, materiaalkeuze, bepaalde opties, etc. zijn er gewoon niet voor een (i)X1. Je zag het gewoon ook in het interieur (van buiten af) dat hoewel het er chique uitzag, je al vrij snel zag dat veel (hard) plastics gebruikt werden. En idd, nog altijd duidelijk kleiner dan iX3.
Erg geslaagd en knap, maar als je van een iX3 komt bv. Zal je het verschil wel merken.

't Is en blijft een x1. De afwerking, materiaalkeuze, bepaalde opties, etc. zijn er gewoon niet voor een (i)X1. Je zag het gewoon ook in het interieur (van buiten af) dat hoewel het er chique uitzag, je al vrij snel zag dat veel (hard) plastics gebruikt werden. En idd, nog altijd duidelijk kleiner dan iX3.
Erg geslaagd en knap, maar als je van een iX3 komt bv. Zal je het verschil wel merken.

De kofferruimte met zetels rechtop en neergeklapt is thans groter in de iX1 dan in de iX3. En de bestuurders kunnen toch niet zoveel minder ruimte krijgen. Of is een iX1 hoger?

Terug
Bovenaan