Elektrische wagens

Ik ben net van werk veranderd en heb een ouderwetse Peugeot 308 SW diesel (nochtans een nieuw model, auto van 2 maanden oud!) gekregen als aanloopwagen. Wat een achterhaald concept is me dat toch, zo'n ploffende trillende dieselkar. Het principe dat auto's gewoon hun smerige uitlaatgassen in de lucht lozen, recht de neus van voetgangers en fietsers in, voelt met de dag krankzinniger. Ik woon in een drukke straat in een stadscentrum en kan niet wachten tot ik van die vuiligheid verlost ben, niet in het minst voor de longen van onze baby.

Idd, liever de vervuiling in een land ver weg tijdens het ontginnen van materialen en fabriceren van batterijen. Die hun kinderen doen er immers minder toe...

Wat niet weet, niet deert zeker...
Zo heel ver staan de steenkoolcentrales ook niet hoor.

Dacht zelfs tijdje terug gelezen te hebben dat de grootste luchtvervuiling bij ons van het Roergebied afkomstig is.

Alleen zijn HDD's niet weg. Ze zijn nog zeer aanwezig. Net zoals tapes btw.

In laptops zijn HDD's verdwenen, en daar refereerde ik naar om duidelijk te maken dat ik de volledige omslag van brandstofauto's naar BEV's nu in de toekomst zie gebeuren. Volledig als in: >99% van de normale, nieuwe personenwagens zullen elektrisch zijn. Ja er zullen oldtimers zijn, ja er zullen speciale auto's zijn die toch nog een diesel of benzinemotor hebben, nee die kleine fractie doet geen afbreuk aan de omslag.

Wat niet weet, niet deert zeker...
Zo heel ver staan de steenkoolcentrales ook niet hoor.

Dacht zelfs tijdje terug gelezen te hebben dat de grootste luchtvervuiling bij ons van het Roergebied afkomstig is.
En je denkt dat er minder luchtvervuiling zal zijn wanneer we die EV-revolutie proberen tegen te houden? Dus dat:
Huidige benzine- en diesel uitstoot + steenkool uitstoot < toekomstige steenkooluitstoot ?!
Kom op...

Vergeet ook niet hoeveel elektriciteit een olieraffinaderij verbruikt om benzine of diesel te produceren. En vergeet niet dat een groot EV-wagenpark complementair is aan hernieuwbare energie omdat het kan functioneren als een grote virtuele batterij.

Kan, maar ik doe niet hypocriet over het feit dat een EV beter is voor het milieu en de gezondheid van mensen. Het probleem verplaatst zich, niet meer, niet minder.
EV's zijn een enabler naar een groene mobiliteit (zonne-energie/kernenergie zijn de andere kant van het verhaal). Het verbranden van brandstof in een verbrandingsmotor gaat nooit groen zijn. Zelfs al maak je CO2-neutrale brandstof, het feit dat het een verbranding is zorgt per definitie voor uitlaatgassen.

EV's zijn een enabler naar een groene mobiliteit (zonne-energie/kernenergie zijn de andere kant van het verhaal). Het verbranden van brandstof in een verbrandingsmotor gaat nooit groen zijn. Zelfs al maak je CO2-neutrale brandstof, het feit dat het een verbranding is zorgt per definitie voor uitlaatgassen.

Uiteraard, maar vandaag wordt EV enkel gekozen omdat het goedkoop in lease en VAA is en niet zozeer voor het milieu. We moeten daar niet belachelijk over doen.
Als een deftige diezel 200 euro VAA had en een EV 450 euro koos bijna niemand een EV hoor, ook al rijdt die beter.

Uiteraard, maar vandaag wordt EV enkel gekozen omdat het goedkoop in lease en VAA is en niet zozeer voor het milieu. We moeten daar niet belachelijk over doen.
Als een deftige diezel 200 euro VAA had en een EV 450 euro koos bijna niemand een EV hoor, ook al rijdt die beter.
Ja net als dat niemand zijn dak volzet met lelijke, dure zonnepanelen omdat dit beter is voor het milieu.

Maar als het op EV's aankomt zijn deze onder de streep altijd minder belastend voor het milieu, incl de fabricage en delven van grondstoffen. Het meest vervuilende aan zo'n EV is denk ik nog altijd het fijn stof dat het veroorzaakt.

Ja net als dat niemand zijn dak volzet met lelijke, dure zonnepanelen omdat dit beter is voor het milieu.

Maar als het op EV's aankomt zijn deze onder de streep altijd minder belastend voor het milieu, incl de fabricage en delven van grondstoffen. Het meest vervuilende aan zo'n EV is denk ik nog altijd het fijn stof dat het veroorzaakt.
Het meest vervuilende aan EV's is overduidelijk de productie van elektriciteit ;).
Het meest lokaal schadelijke is fijn stof, al is daar imo geen deftig onderzoek rond. In de onderzoeken die ik gelezen hebt komt elke keer terug "ze wegen meer, dus heb je meer remstof"... Alleen remt een EV amper op zijn remmen...

Het meest vervuilende aan EV's is overduidelijk de productie van elektriciteit ;).
Het meest lokaal schadelijke is fijn stof, al is daar imo geen deftig onderzoek rond. In de onderzoeken die ik gelezen hebt komt elke keer terug "ze wegen meer, dus heb je meer remstof"... Alleen remt een EV amper op zijn remmen...

Dijn stof komt ook van de banden en daar zit wel wat meer slijtage door het hoge koppel.

Hangt ervan af waar die elektriciteit vandaan komt natuurlijk.

Dijn stof komt ook van de banden en daar zit wel wat meer slijtage door het hoge koppel.
Jaja, er zal zeker fijn stof vrij komen. Maar als in uw onderzoek al wordt gegooid met claims die eigenlijk nergens op slaan, wordt het moeilijk om ze serieus te nemen.
Want enerzijds wegen ze meer en veel koppel, dus meer fijn stof door banden.
Anderzijds rijden ze allemaal op banden met lage rolweerstand...

Neen er wordt niet alleen daarom voor een EV gekozen. Je zou daar inderdaad beter niet belachelijk over doen
Ik ken een aantal mensen die privé een EV hebben gekocht trouwens
Toen ik mijn keuze maakt was het verschil veel, maar dan ook veel kleiner. En toen kozen er bij ons op 't werk al veel mensen - bewust - voor een EV.

Tesla Model Y was vorige maand de meest ingeschreven wagen in Duitsland tout-court. Heeft natuurlijk ten dele met de eind-kwartaal rush te maken, maar het is de eerste keer dat een EV helemaal bovenaan de tabellen staat.
Tesla gaat in Duitsland ook prijzen in superchargers laten variëren over de dag, stroom is goedkoper buiten 06h00-22h00... Benieuwd of Ionity gaat volgen.

Wat een gespeculeer op de tweedehands sites... 100k+ voor een i4, bijna 90k voor een Enyaq. Zijn er echt gekken die niet kunnen wachten en er dat aan geven?

Terug
Bovenaan