Elektrische wagens

Een gedachtenspoor dat ik met jou deel @Timboektoe: dat van stroom verkopen aan vennootschap, omdat de zonnepanelen privé geplaatst werden. Ik doe wel een pak meer kilometers dan jou op jaarbasis, nu met mijn diesel, dus nog aan het overdenken of het wel de moeite gaat zijn om een EV aan te schaffen. Ik doe een 50K a 60K km's per jaar..

Een gedachtenspoor dat ik met jou deel @Timboektoe: dat van stroom verkopen aan vennootschap, omdat de zonnepanelen privé geplaatst werden. Ik doe wel een pak meer kilometers dan jou op jaarbasis, nu met mijn diesel, dus nog aan het overdenken of het wel de moeite gaat zijn om een EV aan te schaffen. Ik doe een 50K a 60K km's per jaar..
Dat hoeft trouwens niet alleen de zonnepanelen energie te zijn die je met winst verkoopt. Je kan de rest ook met winst verkopen.
De prijs die jij vraagt hoeft niet per se gelijk te lopen met de prijs die je betaalt aan de leverancier.
Al zullen daar ook wel regeltjes rond zijn dat die winst niet te groot wordt natuurlijk :p

Dat hoeft trouwens niet alleen de zonnepanelen energie te zijn die je met winst verkoopt. Je kan de rest ook met winst verkopen.
De prijs die jij vraagt hoeft niet per se gelijk te lopen met de prijs die je betaalt aan de leverancier.
Al zullen daar ook wel regeltjes rond zijn dat die winst niet te groot wordt natuurlijk :p
Ik denk dat je daar een wat verkeerd beeld bij hebt. Dat kan (volgens mij enkel) als je een publieke laadpaal zet (en dus iemand random op uw oprit komt laden). Als je zonder zo'n betalende service werkt om die facturatie te regelen, kan je maximum betalen wat je zelf voor stroom betaalt.

Ik denk dat je daar een wat verkeerd beeld bij hebt. Dat kan (volgens mij enkel) als je een publieke laadpaal zet (en dus iemand random op uw oprit komt laden). Als je zonder zo'n betalende service werkt om die facturatie te regelen, kan je maximum betalen wat je zelf voor stroom betaalt.
Dus als de echte energieprijs hoger is dan wat het vreg aangeeft krijg je van je werkgever minder dan wat het je kost, maar als de echte energieprijs lager is dan krijg je enkel de echte kost terug?

Dat lijkt me toch niet het geval te zijn?

Dus als de echte energieprijs hoger is dan wat het vreg aangeeft krijg je van je werkgever minder dan wat het je kost, maar als de echte energieprijs lager is dan krijg je enkel de echte kost terug?

Dat lijkt me toch niet het geval te zijn?
Het gaat hier om een zelfstandige, die moet de prijs gebruiken die op zijn afrekening staat (of wat de vreg gebruikt). Je kan echt niet zomaar een random bedrag doorfactureren voor uw energie.

Het gaat hier om een zelfstandige, die moet de prijs gebruiken die op zijn afrekening staat (of wat de vreg gebruikt). Je kan echt niet zomaar een random bedrag doorfactureren voor uw energie.
je kan inderdaad 1 van de 2 gebruiken (voor allebei kun je wel argumenten aanleveren), maar je kan uiteraard niet die van de vreg gebruiken omdat dat een halve cent voordeliger is, maar een jaar later plots die van je eigen afrekening gebruiken omdat die dan net een keer voordeliger uit komt.

Als je consistent de vreg prijs gebruikt zou je toch ook weinig problemen mogen hebben? Hoe reken je anders je stroom die je privé zonnepanelen opwekken door?

Maar dan ga je dus geen winst maken op "gewone" elektriciteit, want je betaalt datzelfde bedrag he.
Als je een vast contract hebt dat goedkoper is wel.

Volgens het vreg was de energiecomponent van de energieprijs in september €0,747, mijn energiecontract is voor €0,3259 / 0,2692, daar zit toch een grote marge winst tussen?

Maar dan ga je dus geen winst maken op "gewone" elektriciteit, want je betaalt datzelfde bedrag he.
Wel als je foefelt met je aantal oplaadbeurten.
Volgens het vreg was de energiecomponent van de energieprijs in september €0,747, mijn energiecontract is voor €0,3259 / 0,2692, daar zit toch een grote marge winst tussen?
Het eerlijkste is natuurlijk uw effectieve prijs gebruiken.
Moest er controle zijn en je hebt 0,4 euro/kwh extra aangerekend, zal je dit toch moeten oplossen.

Moest er controle zijn en je hebt 0,4 euro/kwh extra aangerekend, zal je dit toch moeten oplossen.
Hangt van uw situatie af. Wij hadden in 2020 op ons eigen verbruik namelijk een prijs van 2€/kwh. Simpelweg omdat we amper verbruik hadden en alle vaste kosten dus gedeeld werden door een paar kwh...

Daarvoor moet je een geëikte kwhmeter hebben. Of de export uit uw auto gebruiken.
Niet direct.
Ik heb voor mijn hybride een grannycharger.
Boekhouder had me aangeraden om met onkostennota te werken ivm mijn oplaadbeurten thuis.
Dus kan elke dag noteren dat ik deze batterij 1 a 2 keer volledig vol doe.

Om de paar maand maak ik de onkostennota op, xx laadbeurten x (11,7 kwh x 0,xx euro)
Dit bedrag stort ik dan gewoon over, enige manier om te controleren is via mijn gereden kilometers icm tankkaart.

Hangt van uw situatie af. Wij hadden in 2020 op ons eigen verbruik namelijk een prijs van 2€/kwh. Simpelweg omdat we amper verbruik hadden en alle vaste kosten dus gedeeld werden door een paar kwh...
Nu als je zonnepanelen hebt is dit natuurlijk nog 'winstgevender' als je enkel op zonne-energie laadt

Niet direct.
Ik heb voor mijn hybride een grannycharger.
Boekhouder had me aangeraden om met onkostennota te werken ivm mijn oplaadbeurten thuis.
Dus kan elke dag noteren dat ik deze batterij 1 a 2 keer volledig vol doe.

Om de paar maand maak ik de onkostennota op, xx laadbeurten x (11,7 kwh x 0,xx euro)
Dit bedrag stort ik dan gewoon over, enige manier om te controleren is via mijn gereden kilometers icm tankkaart.
En uw PHEV heeft geen interne app om laadbeurten te controleren?

Hoe bereken je de effectieve prijs van energie via zonnepanelen?

Investering/verwachte opbrengst over 20-25 jaar?

Hoe bereken je de effectieve prijs van energie via zonnepanelen?

Investering/verwachte opbrengst over 20-25 jaar?

De berekening laat ik over aan degene die beter zijn met cijfers.
Maar uw panelen die je privé hebt gekocht liggen er toch, moest je stroom terugsturen op het net en je krijgt hier 20 cent voor of je steekt ze in je wagen en betaalt vanuit de vennootschap 70/85 cent door aan uw privé.

En uw PHEV heeft geen interne app om laadbeurten te controleren?
In de wagen zelf bedoel je dan? zal straks is kijken, maar toch nog niets van tegengekomen.
Via de gsm app alvast niet.

Nu voor de duidelijkheid, ik laadt niet meer elektrisch op aangezien ik aan een 80cent/kwh zit en naft dus goedkoper uitkomt, maar ik gebruik ook geen onkostennota meer voor opladen.

Wou enkel maar de 'mogelijkheid' even meegeven, ik veronderstel dat ze niet/amper controleren op effectief gereden kilometers met je wagen.

Bijkomende vraag, hoe zit het eigenlijk met je tankkaart(en). Deze is niet gekoppeld aan een wagen en ik moet geen kilometers ingeven aan de tank.
Als ik deze zou laten gebruiken door mijn vrouw, ouders,... is hier controle op?

ps: moest ik ergens fout zijn, zeg het gerust, ik leer graag bij ;)

Wel enorm positieve review van carwow van de MG4
Ik zag deze gisterenavond ook. Ik ben alleszins laaiend enthousiast over deze evolutie. Deze wagen is voor mij echt het bewijs dat die Belgische/Vlaamse EV-deadlines van 2026 (voor bedrijfswagens) en 2029 (voor nieuwe particuliere wagens) probleemloos gehaald zullen worden. De auto met plofmotor is ten dode opgeschreven, net zoals de ronddraaiende harde schijf in laptops dat 10 jaar geleden was en ondertussen compleet vervangen is door SSD's.

Nu is het aan de overheid om zich een mentale voorstelling te maken van het wagenpark in het jaar 2035 (quasi volledig elektrisch) en op basis van dat beeld de publieke laadinfrastructuur te bouwen die nodig is voor mensen die niet thuis kunnen parkeren en laden.

Ik ben net van werk veranderd en heb een ouderwetse Peugeot 308 SW diesel (nochtans een nieuw model, auto van 2 maanden oud!) gekregen als aanloopwagen. Wat een achterhaald concept is me dat toch, zo'n ploffende trillende dieselkar. Het principe dat auto's gewoon hun smerige uitlaatgassen in de lucht lozen, recht de neus van voetgangers en fietsers in, voelt met de dag krankzinniger. Ik woon in een drukke straat in een stadscentrum en kan niet wachten tot ik van die vuiligheid verlost ben, niet in het minst voor de longen van onze baby.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan