Elektrische wagens

Idem. Met de huidige tarieven (ik betaal 77ct piek, 57dal en krijg slechts 43 terug van Cronos) ben ik wel gestopt met thuisladen.

Dan is het wel echt een gedoe. Ik zou het niet doen mocht ik niet thuis kunnen laden
Waarop is de 43c op gebaseerd? Wordt dat niet elke maand aangepast adhv de CREG boordtabel? Die staat ondertussen op 59c

Ik ken tientallen mensen met een EV. Ik ken werkelijk niemand die ontevreden is van zijn keuze.
Snap ik.
Maar bij de mensen die ermee rijden is het vaak ook een bewuste keuze en hebben geen last of hebben een oplossing voor de iets minder fijne kanten.

Ik zou ook een EV rijden mochten de prijzen gunstig zijn. Maar ik kan thuis laden en heb maar een korte pendel te doen.
Dat is voor mij ook zo'n beetje de voorwaarde. Daarom niet altijd thuis laden, maar wel de mogelijkheid hebben.
Voor de rest is "plezier" het enige tegenargument, en dat gaat voor 90% van de mensen niet op

Plezier is ook maar een non-argument. Bij velen is een EV op zijn minst een verdubbeling van het vermogen.
Dus hebben ze met die EV net meer fun of comfort lijkt me.

Oké als je echt over performance wagens spreekt dan is het iets anders. Maar ik denk dat er weinig mensen twijfel tussen een EV en een M4 bijvoorbeeld.
Maar het gros van de EV’s is ook niet gebouwd om aan die nood te voldoen.

Ioniq 6 haalt 614km WLTP met een 77kwh batterij. Dat is wel een heel indrukwekkende prestatie, want die "kleine" batterij kan dus ook snel terug volgeladen zijn.

Dat is een gemiddeld verbruik van 12,5kWh/100km. Lijkt me toch met een zakje zout te nemen.
Met de standaardaccu met 53 kWh capaciteit, enkel verkrijgbaar in combinatie met achterwielaandrijving, kom je 429 km ver en heb je het meest gunstige verbruik van 13,9 kWh/100 km. De versie die 614 km ver komt, verbruikt volgens Hyundai 14,3 kWh per 100 km.

Hoe het kan dat je met 14.3kwh/100km en een range van 614km met een batterij van 77kwh uitkomt, is mij een raadsel, want in mijn rekenmachine heb je dan 87kwh nodig.

Maar het zal in elk geval wel héél zuinig zijn, want anders kom je niet op die wltp waardes uit he.

De batterij is 77kwh, waarvan 74kwh bruikbaar. Daarnaast hangt die range van 610km volledig af van de weersomstandigheden en rijgedrag (uiteraard). De realistische range ligt dus tussen de 375 en de 610 max.

De batterij is 77kwh, waarvan 74kwh bruikbaar. Daarnaast hangt die range van 610km volledig af van de weersomstandigheden en rijgedrag (uiteraard). De realistische range ligt dus tussen de 375 en de 610 max.
Maar die 14,3kwh komt uit dezelfde test als die 614km, maar dat komt gewoon niet uit als je het narekent he.

Dat is een gemiddeld verbruik van 12,5kWh/100km. Lijkt me toch met een zakje zout te nemen.
Dat is geen SUV, heh.

Ik zit met mijn wagen nu aan een gemiddeld verbruik van 144 Wh/km dit jaar (dus vanaf 01/01/2022). Dat inclusief de koude wintermaanden terwijl de WLTP bij 23° wordt opgemeten.

Mijn model 3 heeft een Cx van 0.23, de Ioniq6 van 0.21. In hoogte en breedte is er weinig verschil tussen beide voertuigen. En mijn wagen is AWD, dus ik acht een Ioniq 6 RWD met aero 18" velgen echt wel in staat om heel dicht bij die 125 Wh/km uit te komen.

Je gaat meer dan 125Wh/km verbruiken wanneer je alleen aan 120 km/h op de autostrade rijdt, maar de WLTP score is geen autostrade-test.

Ter vergelijking : de ioniq 5 AWD heeft een WLTP verbruik van 152Wh/km. Bjorn Nylandt heeft een verbruik van 153Wh/km aan een constante snelheid van 90 km/h. Dat zie je bij de meeste merken WLTP = +/- range bij constante 90km/h bij +-20° C

Hallo, ik ben sterk aan het overwegen voor een elektrische wagen te gaan volgend jaar (dus dit jaar nog 1 willen bestellen). Door het vele thuiswerk t.g.v. corona, is mijn autogebruik drastisch veranderd, waardoor ik eigenlijk weinig hinder zal ondervinden van de nadelen van een EV.

Wat mij nog wat tegenhoudt, is de hogere aanschafprijs. Je zit toch snel in de 50-75K range voor een nieuwe EV en dat is toch een serieus bedrag om op te hoesten... Ik ben zelfstandige, dus het zal sowieso in de vorm van een leasing of financiële renting zijn. Maar dan vraag ik mij ook af of de restwaarde / herverkoopwaarde van een EV ook nog goed is?

Want de effectieve kost is natuurlijk: aankoopbedrag - restwaarde. Bij benadering uiteraard, want op een financiële renting betaal je ook interest. En de operationale kosten heb ik nu ook niet meegeteld.

En om dan een concreet voorbeeld te nemen. Ik rij nu nog met een diesel BMW X1 met een renting op 5 jaar tijd. De aankoopwaarde was 36000 euro inclusief BTW (tweedehands) en de restwaarde zal ongeveer 12000 euro inclusief BTW zijn. Dat is dan op 5 jaar tijd een effectieve kost van ongeveer 24000 euro geweest (iets meer met de interesten).

Stel dat je vandaag een BMW iX3 aankoopt voor pakweg 75K inclusief BTW. Wat voor restwaarde mag je voor dat soort voertuig nog verwachten na 5 jaar renting? Stel dat dat na 5 jaar nog 40K restwaarde is, dan heeft de auto 35K effectief gekost: dat zou bijv. "maar" 11K meer zijn dan mijn huidige X1.

Allez, you catch my drift, denk ik. :) Ik probeer mij mentaal over de hoge aanschafprijs te zetten... Weet ook niet hoe gemakkelijk of moeilijk de tweedehands markt is van elektrische wagens. Puur op basis van mijn observatie (op Autoscout bijv.) lijken mij de elektrische tweedehandswagens niet snel verkocht te geraken, maar die advertenties worden misschien ook niet altijd even goed up-to-date gehouden en kan bedriegen natuurlijk

Hallo, ik ben sterk aan het overwegen voor een elektrische wagen te gaan volgend jaar (dus dit jaar nog 1 willen bestellen). Door het vele thuiswerk t.g.v. corona, is mijn autogebruik drastisch veranderd, waardoor ik eigenlijk weinig hinder zal ondervinden van de nadelen van een EV.

Wat mij nog wat tegenhoudt, is de hogere aanschafprijs. Je zit toch snel in de 50-75K range voor een nieuwe EV en dat is toch een serieus bedrag om op te hoesten... Ik ben zelfstandige, dus het zal sowieso in de vorm van een leasing of financiële renting zijn. Maar dan vraag ik mij ook af of de restwaarde / herverkoopwaarde van een EV ook nog goed is?

Want de effectieve kost is natuurlijk: aankoopbedrag - restwaarde. Bij benadering uiteraard, want op een financiële renting betaal je ook interest. En de operationale kosten heb ik nu ook niet meegeteld.

En om dan een concreet voorbeeld te nemen. Ik rij nu nog met een diesel BMW X1 met een renting op 5 jaar tijd. De aankoopwaarde was 36000 euro inclusief BTW (tweedehands) en de restwaarde zal ongeveer 12000 euro inclusief BTW zijn. Dat is dan op 5 jaar tijd een effectieve kost van ongeveer 24000 euro geweest (iets meer met de interesten).

Stel dat je vandaag een BMW iX3 aankoopt voor pakweg 75K inclusief BTW. Wat voor restwaarde mag je voor dat soort voertuig nog verwachten na 5 jaar renting? Stel dat dat na 5 jaar nog 40K restwaarde is, dan heeft de auto 35K effectief gekost: dat zou bijv. "maar" 11K meer zijn dan mijn huidige X1.

Allez, you catch my drift, denk ik. :) Ik probeer mij mentaal over de hoge aanschafprijs te zetten... Weet ook niet hoe gemakkelijk of moeilijk de tweedehands markt is van elektrische wagens. Puur op basis van mijn observatie (op Autoscout bijv.) lijken mij de elektrische tweedehandswagens niet snel verkocht te geraken, maar die advertenties worden misschien ook niet altijd even goed up-to-date gehouden en kan bedriegen natuurlijk
Voorlopig:
Die kostte nieuw 70k€ na kortingen. Dus op 1,5 jaar heeft die 3500€ gekost. Als die lijn aanhoudt (waarvan de kans klein is), gaat die dus een pak minder kosten dan uw X1 ;).

Maar, dat komt deels door leverproblemen van nieuwe wagens en deels doordat er minder km's gedaan worden.

Hou er ook rekening mee dat voor een normale benzine en zeker diesel, over 5 jaar de restwaarde ook wel eens serieus zou kunnen inzakken. Dan zijn we al 2027-2028 en wie weet wat de overheid tegen dan doet qua belasting om fossiele brandstoffen te ontmoedigen. Een diesel geraak je nu ook moeilijker kwijt tweedehands dan een paar jaar geleden. Hoewel dat nu door de algemene tekorten nog lijkt mee te vallen.

Voorlopig:
Die kostte nieuw 70k€ na kortingen. Dus op 1,5 jaar heeft die 3500€ gekost. Als die lijn aanhoudt (waarvan de kans klein is), gaat die dus een pak minder kosten dan uw X1 ;).

Maar, dat komt deels door leverproblemen van nieuwe wagens en deels doordat er minder km's gedaan worden.
Over welke kortingen heb je het dan precies? Autosalon? Ik vind er alleszins niks over terug. Het zijn natuurlijk uitzonderlijke jaren voor de automarkt door al die leveringsproblemen.
Hou er ook rekening mee dat voor een normale benzine en zeker diesel, over 5 jaar de restwaarde ook wel eens serieus zou kunnen inzakken. Dan zijn we al 2027-2028 en wie weet wat de overheid tegen dan doet qua belasting om fossiele brandstoffen te ontmoedigen. Een diesel geraak je nu ook moeilijker kwijt tweedehands dan een paar jaar geleden. Hoewel dat nu door de algemene tekorten nog lijkt mee te vallen.
Dit zijn wij nu al aan de lijve aan 't ondervinden. :) De diesel Audi van mijn vriendin staat sinds 2 weken te koop met een schappelijke vraagprijs t.o.v. soortgelijke modellen, maar nog maar weinig response op gehad...

Over welke kortingen heb je het dan precies? Autosalon? Ik vind er alleszins niks over terug. Het zijn natuurlijk uitzonderlijke jaren voor de automarkt door al die leveringsproblemen.

Dit zijn wij nu al aan de lijve aan 't ondervinden. :) De diesel Audi van mijn vriendin staat sinds 2 weken te koop met een schappelijke vraagprijs t.o.v. soortgelijke modellen, maar nog maar weinig response op gehad...
Korting van BMW omdat het een bedrijfswagen is. Ik kreeg de korting van mijn tussenpartij (10%).

Ik denk echter dat BMW momenteel veel minder korting geeft op EV's

Hoe zit het trouwens met de aftrekbaarheid van BTW bij elektrische wagens, is dat ook 100% aftrekbaar zoals de "fiscale aftrekbaarheid"? Ik vind daar precies niks van terug. Bij mijn huidige diesel is de fiscale aftrekbaarheid maar 50% als je die extra kosten (verworpen uitgaven) in de vennootschapsbelasting gaat meerekenen t.o.v. hogere aanschafprijs EV, dan wordt dat ook wel een ander plaatje natuurlijk.

Hoe zit het trouwens met de aftrekbaarheid van BTW bij elektrische wagens, is dat ook 100% aftrekbaar zoals de "fiscale aftrekbaarheid"? Ik vind daar precies niks van terug. Bij mijn huidige diesel is de fiscale aftrekbaarheid maar 50% als je die extra kosten (verworpen uitgaven) in de vennootschapsbelasting gaat meerekenen t.o.v. hogere aanschafprijs EV, dan wordt dat ook wel een ander plaatje natuurlijk.
idem brandstofwagens, max 50%.

Korting van BMW omdat het een bedrijfswagen is. Ik kreeg de korting van mijn tussenpartij (10%).

Ik denk echter dat BMW momenteel veel minder korting geeft op EV's

Klopt, op een recente offerte zag ik 3% korting op een BMW EV, bij een bedrijf met een vloot van pakweg 200 wagens of zo.

Hij gaat meer gekost hebben: uw brandstof niet vergeten. Onderhoud en verzekeringen zit mee in de renting zeker of niet ?
Wat met banden ? co2 taks ? Eventuele ongevallen/schades ? (en personenbelasting op de VAA ? )

Hij gaat meer gekost hebben: uw brandstof niet vergeten. Onderhoud en verzekeringen zit mee in de renting zeker of niet ?
Wat met banden ? co2 taks ? Eventuele ongevallen/schades ? (en personenbelasting op de VAA ? )
Klopt, ik heb het totale plaatje nog niet bekeken, maar denk idd dat je er best vanuit gaat dat je niet persé goedkoper zal rijden. Maar dan blijft de hogere aanschafprijs bij mij toch nog de grootste barrière.

Ik rij met mijn huidige kilometers ongeveer 3000 euro aan diesel op bij de X1 (25000 kilometers ongeveer). Een EV met capaciteit van pakweg 60 kWh en range van 400 km heb ik op jaarbasis een capaciteit nodig van 5000 à 6000 kWh om op te laden. Maar dat is wel stroom die ik zou kunnen verkopen van mezelf als privépersoon aan de vennootschap. In het geval van die 6000 kWh en het huidige tarief van ons Luminus-contract van 0,34 euro/kWh zou dat zo een 2000 euro per jaar zijn die ik aan mezelf kan uitbetalen i.p.v. 3000 euro in tankstations. En ik ga ervan uit dat de energieprijzen nog gaan stijgen. Zo kan ik de overcapaciteit van onze zonnepanelen ook laten "opeten" door de EV (zonnepanelen zijn privé gekocht). En de EV misschien zelfs gebruiken als "thuisbatterij", maar die techniek staat nog in zijn kinderschoenen als ik het goed voorheb.

Het is nog iets te simplistisch voorgesteld, want uiteraard laad je niet altijd thuis op. En de batterij presteert minder goed in de winter. Maar het geld dat ik nu uitgeef in tankstations kan ik straks wel, voor een groot deel, uitbetalen aan mezelf. Wat op zijn beurt dan dient om de elektriciteitsfactuur privé te betalen. De echte winst zit dan in het overcapaciteit van de zonnepanelen die je kan verkopen aan vennootschap aan marktwaarde i.p.v. (lager) injectietarief.

Terug
Bovenaan