Hallo, ik ben sterk aan het overwegen voor een elektrische wagen te gaan volgend jaar (dus dit jaar nog 1 willen bestellen). Door het vele thuiswerk t.g.v. corona, is mijn autogebruik drastisch veranderd, waardoor ik eigenlijk weinig hinder zal ondervinden van de nadelen van een EV.
Wat mij nog wat tegenhoudt, is de hogere aanschafprijs. Je zit toch snel in de 50-75K range voor een nieuwe EV en dat is toch een serieus bedrag om op te hoesten... Ik ben zelfstandige, dus het zal sowieso in de vorm van een leasing of financiële renting zijn. Maar dan vraag ik mij ook af of de restwaarde / herverkoopwaarde van een EV ook nog goed is?
Want de effectieve kost is natuurlijk: aankoopbedrag - restwaarde. Bij benadering uiteraard, want op een financiële renting betaal je ook interest. En de operationale kosten heb ik nu ook niet meegeteld.
En om dan een concreet voorbeeld te nemen. Ik rij nu nog met een diesel BMW X1 met een renting op 5 jaar tijd. De aankoopwaarde was 36000 euro inclusief BTW (tweedehands) en de restwaarde zal ongeveer 12000 euro inclusief BTW zijn. Dat is dan op 5 jaar tijd een effectieve kost van ongeveer 24000 euro geweest (iets meer met de interesten).
Stel dat je vandaag een BMW iX3 aankoopt voor pakweg 75K inclusief BTW. Wat voor restwaarde mag je voor dat soort voertuig nog verwachten na 5 jaar renting? Stel dat dat na 5 jaar nog 40K restwaarde is, dan heeft de auto 35K effectief gekost: dat zou bijv. "maar" 11K meer zijn dan mijn huidige X1.
Allez, you catch my drift, denk ik.

Ik probeer mij mentaal over de hoge aanschafprijs te zetten... Weet ook niet hoe gemakkelijk of moeilijk de tweedehands markt is van elektrische wagens. Puur op basis van mijn observatie (op Autoscout bijv.) lijken mij de elektrische tweedehandswagens niet snel verkocht te geraken, maar die advertenties worden misschien ook niet altijd even goed up-to-date gehouden en kan bedriegen natuurlijk