Elektrische wagens

iX3 zit nu op 20kWh gemiddeld verbruik. We hebben hem sinds eind oktober en het verbruik in de zomer is toch merkelijk lager, dus op jaarbasis zullen we schat ik ergens net onder de 19 kWh uitkomen voor ruwweg 30K kilometers.

Ik ging hier een 2e update plaatsen over mijn rijbereik deze week. Momenteel heb ik 139km gereden - 167Wh/km - nog 176km op de teller

Voorspeld bereik staat op 136km. Ik haal dus amper 250km met mijn Tesla model 3 Long Range. En ik rij écht niet zoals een Johnny.

Het ergste van al is dat Tesla dit niet ontkent. Wat ik meemaak is realistisch volgens hun. Ik moet meer autostrade rijden zeggen ze.

In mijn leven is werk en hobby en vrienden en supermarkt allemaal binnen 10km bereik.
Zeker dat toevallig niet een paar zigeuners de helft van uw batterij hebben gestolen?

iX3 zit nu op 20kWh gemiddeld verbruik. We hebben hem sinds eind oktober en het verbruik in de zomer is toch merkelijk lager, dus op jaarbasis zullen we schat ik ergens net onder de 19 kWh uitkomen voor ruwweg 30K kilometers.
Idem.

Vandaag een ritje van 215km gedaan.

Van Merendree naar Kortrijk via de E17, nadien van Kortrijk naar Houthulst via binnenwegen. Dan van Houthulst naar Zwevegem via voornamelijk 70/90 en op het einde van Zwevegem terug langs de E17/E40 naar Merendree.

Extreem “gemengd” gebruik met een focus op de snelweg, maar het was druk, dus vaak trager dan toegelaten gereden. Op de overige wegen de toegelaten snelheid +4km/u.

In Comfort, met de airco op 20.5. Heel af en toe eens plankstroom, maar beperkt. Zelfs na 100km zie je door 1 sprintje het gemiddelde verbruik toenemen 😝

4-E7537-C1-8-EB7-413-B-840-A-DC49937-D9-A14.jpg

17.0, dat geeft voor 74kwh bruikbaar een realistische range van 440km (460wltp).

Bij ons op kantoor zijn het laadpalen van Allego. Ik zie dat ze daar 0,34 euro per kWh vragen.

Da's verdorie goedkoper dan mijn stroom thuis :lol:

We kunnen het alleen maar toejuichen!

Proximus wil in 5 jaar 15.000 laadpunten: operator wil ook laadpalen aan bedrijven, ziekenhuizen, sportclubs en culturele centra

We kunnen het alleen maar toejuichen!

Proximus wil in 5 jaar 15.000 laadpunten: operator wil ook laadpalen aan bedrijven, ziekenhuizen, sportclubs en culturele centra

Komen we dan niet terug bij de discussie dat het hier uitsluitend over trage laders zal gaan. En dat dit in feite weinig bijdraagt omdat je te lang daar moet staan?

Komen we dan niet terug bij de discussie dat het hier uitsluitend over trage laders zal gaan. En dat dit in feite weinig bijdraagt omdat je te lang daar moet staan?
Neen, want deze komen aan ziekenhuizen, bedrijven, sportclubs en culturele centra. Dat zijn plekken waar je makkelijk 2-3u blijft, of zelfs langer. En dan is 11 kW vermogen wel voldoende.
Die discussie was over een supermarkt, daar ben je geen uur...

Belangrijkste is wel dat men in de EU de aansluiting voor het opladen van een EV volledig standardiseert, zodat al die laders met vaste kabel uitgerust kunnen worden. Je eigen kabel uit de wagen halen maakt laden echt wel tijdsintenstief.

Met vaste kabel heb ik 10-15s nodig om het opladen van de wagen op te starten.
Aan laadpalen zonder vaste kabel duurt dat meer dan een minuut.

Ik ben toch makkelijk 2u op de sportclub, waardoor je mss terug 100km verder kunt. Alhoewel al diegene die thuis gratis kunnen laden met zonnepanelen, dit weinig gaan gebruiken.

Ik ben toch makkelijk 2u op de sportclub, waardoor je mss terug 100km verder kunt. Alhoewel al diegene die thuis gratis kunnen laden met zonnepanelen, dit weinig gaan gebruiken.
Die laadpalen zijn dan natuurlijk vooral voor mensen die thuis niet kunnen laden.

Andere use case he. Die cabines staan op zeer veel plekken, waardoor dit soort laadpalen kan dienen voor mensen die in de buurt wonen maar zelf geen laadpaal kunnen zetten.
Daarvoor dient de parking van de supermarkt natuurlijk niet.

Neen, want deze komen aan ziekenhuizen, bedrijven, sportclubs en culturele centra. Dat zijn plekken waar je makkelijk 2-3u blijft, of zelfs langer. En dan is 11 kW vermogen wel voldoende.
Die discussie was over een supermarkt, daar ben je geen uur...

Belangrijkste is wel dat men in de EU de aansluiting voor het opladen van een EV volledig standardiseert, zodat al die laders met vaste kabel uitgerust kunnen worden. Je eigen kabel uit de wagen halen maakt laden echt wel tijdsintenstief.

Met vaste kabel heb ik 10-15s nodig om het opladen van de wagen op te starten.
Aan laadpalen zonder vaste kabel duurt dat meer dan een minuut.
Dit hé, maar als je kijkt hoe lang dat heeft geduurd voor USB type C te gaan standaardiseren...

Daarvoor dient de parking van de supermarkt natuurlijk niet.
Je zou dat ook kunnen zeggen over de parking van het ziekenhuis, de sportclub, cultuur centrum en van menig bedrijf.
Ik snap het punt wel van die palen hoor, is enkel maar aan te moedigen.
Maar het argument dat ze voor mensen die zelf geen laadpaal kunnen plaatsen zijn snap ik niet. Als je kijkt welke mensen dit zijn en waar ze wonen en waar de plaatsen zijn waar de palen zouden komen, dan zie ik geen match eerlijk gezegd. Zeker als je misschien op zijn minst 750m moet wandelen, en er dan gesproken wordt over vaste kabels omdat anders de kabel uit de koffer een minuut of 2 in beslag neemt.

Elke moderne EV heeft toch minstens type 2 (en CCS) dus ik zie het probleem niet.
Vaste kabel is leuk maar slijtage is wel een punt, zeker als het laadpalen gewoon op straat betreft.

Elke moderne EV heeft toch minstens type 2 (en CCS) dus ik zie het probleem niet.
Vaste kabel is leuk maar slijtage is wel een punt, zeker als het laadpalen gewoon op straat betreft.
Ik dacht dat de Nissan Leaf nog steeds chademo heeft.
Maar dat is blijkbaar alleen voor DC

Terug
Bovenaan