Ik heb sinds 2 weken een ID.5.
+ Zalige cruise control (rent zelf af voor kruispunten als je volgens de navigatie moet afslaan, ronde punten ez)
Is nogal offtopic in deze thread, maar ik vraag me af of ik de enige ben die maar niet kan wennen aan adaptieve CC. Ik heb dat nu op mijn ICE en die doet al alleen maar adaptief met afstand tot voorganger. Daar erger ik mij al redelijk aan omdat hij een redelijk groot gat laat met de voorganger (en ja, is instelbaar, staat al op het laagste). Dan krijg je dus anderen die zich in dat gat nestelen waardoor mijn auto weer ferm afremt om voldoende afstand te houden. En omgekeerd als de wagen al trager reed omwille van die voor je, en die gaat ineens opzij, trekt de wagen eigenlijk ook te snel weer op, vind ik. Het gevolg van alles is ook dat ik qua snelheid dan af en toe op een manier rijd waarbij ik zonder twijfel ergernis veroorzaak bij andere chauffeurs (vb van dat ineens weer optrekken : als er dan een je aan het inhalen was). Op een bepaalde manier kom je dan ook over als een onvoorspelbare chauffeur.
Met de adaptieve CC van tegenwoordig die ook nog eens rekening houdt met regenereren, kruispunten, rotondes,... lijkt me dat nog irritanter. Ik heb wel nog maar 2 keer proefgereden met een EV die dat had, en zelfs zonder CC pasten die de regeneratie (en dus het afremmen) al aan op basis van wat er voor je gebeurde en op je afkwam. Het gevolg was dat het afremmen bij het lossen van het gaspedaal nooit echt voorspelbaar was, en ik dus weer gegarandeerd op een onvoorspelbare manier aan het rijden was.
Mijn bestelde EV heeft dus ook adaptieve CC, maar ik zie het me eigenlijk weinig tot niet te gebruiken. Het zorgt m.i. ook niet echt voor hogere veiligheid want het zet uiteindelijk ertoe aan om zelf minder aandachtig te zijn met wat er rond je gebeurt.
/rant