Dat doe ik niet. Ik zeg gewoon dat een snellader van 50kW DC aan een grote supermarkt erg nuttig zou zijn voor mensen die geen laadpaal hebben (bvb mensen die op een appartement wonen). Wagen is na de wekelijkse boodschappen opgeladen. Een laadpaal van 10kW AC gaat voor max 20% bij kunnen laden tijdens het wekelijkse winkelen (+- 1 u).
Natuurlijk is dat zeer nuttig. Maar zo een laadpaal kost nu eenmaal veel qua investeringen. En je komt ook niet weg met 1 paal maar zal al voor 2 of 3 moeten gaan.
Je snapt toch zelf ook dat men dat opteert om bijvoorbeeld 5 laders van 11kW te plaatsen? Zo kunnen ze veel meer mensen bedienen en houden ze de kosten toch beperkt.
Natuurlijk kan je ook gewoon 1 snellader zetten, en dan kom je aan en staat er al iemand te laden. Dan kan je ofwel wachten ofwel kiezen om niet te laden.
Toch nog even je vorige tekstje herhalen, jij vertelde dat er aan afritten geen supermarkten waren
Die mensen gaan dan tijdens het laden gewoon die supermarkt binnen, en doen hun aankopen.
11kW is gewoon te traag aan een winkel
Er is een groot verschil tussen een supermarkt die naast de autostrade ligt en vooral passanten voorziet van wat kleine brol en truckers, en een supermarkt waar effectief mensen die in de buurt wonen gaan winkelen.
Want ja als jij daar lokaal woont dan heb je geen drol aan dat de E. Leclerc een snellader heeft, jij winkelt in de Lidl van Geradmer. Geradmer dat een halfuur van de autostrade ligt en dus weinig passanten kent die bijvoorbeeld naar Genève rijden.
Enkel de lokale mensen en de touristen zullen er dus gebruik van maken.
Ik hoef dan toch niet uit te leggen dat het aantal mensen die laden vele malen lager ligt dan bijvoorbeeld de fastned in Gevrey. Het duurt dus bijgevolg ook langer tot die investering zichzelf heeft terugverdiend.
Daarom is het logischer dat men kiest voor 11kW laders, deze zijn vele malen goedkoper en zijn dus ook sneller terugverdiend.
Hoe moeten mensen in het centrum van Lyon dan hun wagen opladen? Rekenen op hemels manna? Nogmaals, ik spreek niet over snelladers met een vermogen van 250kW, wel van 50kW. 5 DC laadpalen van 50KW kosten minder dan 50 DC laadpalen van 10kW (en ze zijn bovendien een pak efficiënter wat laadverliezen betreft), en vragen hetzelfde vermogen. Je kan dat vermogen dat die 5 snelladers gebruiken ook moduleren.
Zoals de mensen dat nu doen? Aan de 5 laadpalen 11kW laadpalen van het mercure of aan het grote aantal publieke laadpalen van 6,9kW.
Er zijn ook drie 24kW laders en één 50kW.
Ja, laat die hotels maar al hun parkeerplekken openbreken, en alle parkeerplekken reserveren voor EV's...
Toen wij vorig jaar in zo'n hotel verbleven, heb ik de wagen 's morgens voor 't ontbijt aangekoppeld; en na het ontbijt was die vol. En die palen worden tegelijkertijd ook gebruikt door passanten (omdat die hotels bij de snelweg liggen).
Natuurlijk moeten hotels, winkels, stadsbesturen, scholen en noem maar op massaal hun parkeerplekken openbreken om zoveel mogelijk laadpalen te voorzien. Dat lijkt me nu toch de logica zelve?
De discussie gaat erover of dit snelle laadpalen moeten zijn of dat tragere ook voldoende zijn.
Ik ben volledig tegen op enkele plekken gaan werken met snelladers. Ik ben voor op elke hoek van de straat de mogelijkheid hebben om te laden.
Maar ik ben realistisch genoeg, en heb tevens ook de kennis van zake, om te beseffen dat dit logistiek en technisch onmogelijk is.
Het vraagstuk is dus waar plaats je het beste laadpalen zodat zoveel mogelijk mensen daar gebruik van kunnen maken zonder heel invasief te werk te moeten gaan en zonder dat het een fortuin kost.