Elektrische wagens

Een overnachting in zo een supercharger hotel boeken is tof eh. Kom je aan en na een uur is uw wagen al terug vol, terwijl je daar misschien nog 10uur aanwezig zult blijven en je al die tijd ook gewoon nog kon laden.
Ik betwijfel ook heel sterk dat de inkomsten van mensen die daar passeren en even kom laden voor het hotel zo groot zijn. Ze zullen gestegen zijn, maar om daar nu van te maken dat het het waard is om uw ziel voor te verkopen weet ik toch niet.
Ik denk wel dat je het aantal bezoeken in een hotel die los staan van een overnachting onderschat. Dan spreek ik niet over een lokale Holiday Inn waar je niet dood wilt gevonden worden, maar de betere hotels (zeker in de nabijheid van een luchthaven of grote stad) doen vaak dienst als meeting spot of lunch, ideale timing om de wagen op te laden dus.

Bij mijn Model 3 LR is het 175Wh/km

Tesla gecontacteerd hierover en ze zeiden droogweg dat ik maar mijn airco, dashcam en camera bewaking moest afzetten

Dat is zoals een iPhone 13 kopen maar dan Bluetooth en 5G afzetten om toch maar het einde van de dag te halen 😒

Ik rij met mijn Long Range Tesla 3 300km, dan schakelt hij over naar safe modus (minder dan 100km te rijden) en ben je haast verplicht om op te laden.

Tesla Long Range is dus 300km
Dat lijkt me wel straf.
Ik doe nu een 380km met een ID4 77kwh batterij.
Nog altijd een pak minder dan de wltp van 521km maar lijkt me bizar dat een tesla maar 300km + 100km doet? Rem je op de motor of staat dat af?
Airco op 18°C? :unsure:

Dat doe ik niet. Ik zeg gewoon dat een snellader van 50kW DC aan een grote supermarkt erg nuttig zou zijn voor mensen die geen laadpaal hebben (bvb mensen die op een appartement wonen). Wagen is na de wekelijkse boodschappen opgeladen. Een laadpaal van 10kW AC gaat voor max 20% bij kunnen laden tijdens het wekelijkse winkelen (+- 1 u).
Natuurlijk is dat zeer nuttig. Maar zo een laadpaal kost nu eenmaal veel qua investeringen. En je komt ook niet weg met 1 paal maar zal al voor 2 of 3 moeten gaan.
Je snapt toch zelf ook dat men dat opteert om bijvoorbeeld 5 laders van 11kW te plaatsen? Zo kunnen ze veel meer mensen bedienen en houden ze de kosten toch beperkt.
Natuurlijk kan je ook gewoon 1 snellader zetten, en dan kom je aan en staat er al iemand te laden. Dan kan je ofwel wachten ofwel kiezen om niet te laden.

Toch nog even je vorige tekstje herhalen, jij vertelde dat er aan afritten geen supermarkten waren
Die mensen gaan dan tijdens het laden gewoon die supermarkt binnen, en doen hun aankopen.

11kW is gewoon te traag aan een winkel
Er is een groot verschil tussen een supermarkt die naast de autostrade ligt en vooral passanten voorziet van wat kleine brol en truckers, en een supermarkt waar effectief mensen die in de buurt wonen gaan winkelen.
Want ja als jij daar lokaal woont dan heb je geen drol aan dat de E. Leclerc een snellader heeft, jij winkelt in de Lidl van Geradmer. Geradmer dat een halfuur van de autostrade ligt en dus weinig passanten kent die bijvoorbeeld naar Genève rijden.
Enkel de lokale mensen en de touristen zullen er dus gebruik van maken.
Ik hoef dan toch niet uit te leggen dat het aantal mensen die laden vele malen lager ligt dan bijvoorbeeld de fastned in Gevrey. Het duurt dus bijgevolg ook langer tot die investering zichzelf heeft terugverdiend.
Daarom is het logischer dat men kiest voor 11kW laders, deze zijn vele malen goedkoper en zijn dus ook sneller terugverdiend.
Hoe moeten mensen in het centrum van Lyon dan hun wagen opladen? Rekenen op hemels manna? Nogmaals, ik spreek niet over snelladers met een vermogen van 250kW, wel van 50kW. 5 DC laadpalen van 50KW kosten minder dan 50 DC laadpalen van 10kW (en ze zijn bovendien een pak efficiënter wat laadverliezen betreft), en vragen hetzelfde vermogen. Je kan dat vermogen dat die 5 snelladers gebruiken ook moduleren.

Zoals de mensen dat nu doen? Aan de 5 laadpalen 11kW laadpalen van het mercure of aan het grote aantal publieke laadpalen van 6,9kW.
Er zijn ook drie 24kW laders en één 50kW.

Ja, laat die hotels maar al hun parkeerplekken openbreken, en alle parkeerplekken reserveren voor EV's...
Toen wij vorig jaar in zo'n hotel verbleven, heb ik de wagen 's morgens voor 't ontbijt aangekoppeld; en na het ontbijt was die vol. En die palen worden tegelijkertijd ook gebruikt door passanten (omdat die hotels bij de snelweg liggen).

Natuurlijk moeten hotels, winkels, stadsbesturen, scholen en noem maar op massaal hun parkeerplekken openbreken om zoveel mogelijk laadpalen te voorzien. Dat lijkt me nu toch de logica zelve?
De discussie gaat erover of dit snelle laadpalen moeten zijn of dat tragere ook voldoende zijn.
Ik ben volledig tegen op enkele plekken gaan werken met snelladers. Ik ben voor op elke hoek van de straat de mogelijkheid hebben om te laden.
Maar ik ben realistisch genoeg, en heb tevens ook de kennis van zake, om te beseffen dat dit logistiek en technisch onmogelijk is.
Het vraagstuk is dus waar plaats je het beste laadpalen zodat zoveel mogelijk mensen daar gebruik van kunnen maken zonder heel invasief te werk te moeten gaan en zonder dat het een fortuin kost.

Dat lijkt me wel straf.
Ik doe nu een 380km met een ID4 77kwh batterij.
Nog altijd een pak minder dan de wltp van 521km maar lijkt me bizar dat een tesla maar 300km + 100km doet? Rem je op de motor of staat dat af?
Airco op 18°C? :unsure:

175 Wh x 400 km is 70 kWh. Had de 3 LR niet slechts een 75 kWh batterij? Komt nog in de buurt.

Met de model Y, die in theorie een lagere range (en dus hoger verbruik) zou moeten hebben, haal ik in dit weer vlot 430-450km. Met vlot bedoel ik geen aanpassingen om zuiniger te rijden. Ik rij de max. snelheid, trek af en toe eens goed op, airco op 20-21°, voorkoelen en ook oververhittingsbescherming staat aan.

Polestar 3 aankondiging klinkt veelbelove
Die camera bewaking heeft geen impact op je verbruik tijdens het rijden.
Ik heb begrepen dat jij niet met remrecuperatie rijdt, dus dan is dat jouw eigen keuze om wat meer te verbruiken.

Neen, die discussie hebben we hier al gehad. Dat is zoals niet begrijpen dat 5G en GPS continu gebruiken ervoor zorgen dat je iPhone minder lang mee gaat.
Die camerabewaking staat hier amper op. Ik zie niet in wat het nut is om die op te zetten, voor een wagen die op mijn oprit staat. Die zet ik selectief op (bvb op de parking van een supermarkt)

Ik heb dezelfde Tesla, en ik krijg die boodschap niet. Maar wanneer je zonder GPS rijdt, is het logisch dat Tesla je probeert te waarschuwen; omdat ze niet weten waar je naar toe trekt.
Ik ben vorige week in het oprijden bij de tweede supercharger aangekomen met 6% remaining SOC, en ik heb geen waarschuwingen gehad.
En de safe modus heb ik nog niet gehad (terwijl ik al eens met 1% op mijn bestemming ben aangekomen).

Voor jou dus. Ik heb nu zaterdag voor het eerste stuk van de terugrit 320 km afgelegd op de Franse autostrade en daarbij 76% van mijn accu verbruikt, grotendeels aan 130 km/h gereden, met de wind op kop (wel een stuk in Lyon dat wat trager was).
Ik rij met remrecuperatie.

Mooi dat je mijn dagelijks verbruik (normaal dus) vergelijkt met jouw rit op de Franse autostrade 👍

Sommige functies worden uitgeschakeld eens onder de 100km. Ik zal er een screenshot van posten. Onder andere de camerabewaking.

Het feit dat ik Tesla hierover al meermaals heb gecontacteerd en dat ze zeggen dat ze er niets aan kunnen doen, zegt toch genoeg neen?

Misschien rij jij zoals oma altijd 100km/u rechtdoor maar bij mij is dat anders. Optrekken, remmen, rood licht, enzovoort

Met deze temperaturen staat de airco in de wagen op 20 graden. Alsof ik die luxe zou moeten afzetten om 50km verder te kunnen rijden.

Ik heb nu 64km gereden sinds volledig opladen, en ik kan nog 350km rijden. Realistisch verbruik is een optie en staat nu op nog 334km. Ik zal deze evolutie van deze oplaadbeurt hier eens dagelijks posten.

Volledig opladen mag maar tot 90% als je dat veel doet. Ook iets dat vele verkopers verzwijgen. Ik zie die batterij gewoon zakken keer op keer.

Laatst bewerkt:

Mooi dat je mijn dagelijks verbruik (normaal dus) vergelijkt met jouw rit op de Franse autostrade 👍

Sommige functies worden uitgeschakeld eens onder de 100km. Ik zal er een screenshot van posten. Onder andere de camerabewaking.

Het feit dat ik Tesla hierover al meermaals heb gecontacteerd en dat ze zeggen dat ze er niets aan kunnen doen, zegt toch genoeg neen?

Misschien rij jij zoals oma altijd 100km/u rechtdoor maar bij mij is dat anders. Optrekken, remmen, rood licht, enzovoort

Met deze temperaturen staat de airco in de wagen op 20 graden. Alsof ik die luxe zou moeten afzetten om 50km verder te kunnen rijden.

Ik heb nu 64km gereden sinds volledig opladen, en ik kan nog 350km rijden. Realistisch verbruik is een optie en staat nu op nog 334km. Ik zal deze evolutie van deze oplaadbeurt hier eens dagelijks posten.

Volledig opladen mag maar tot 90% als je dat veel doet. Ook iets dat vele verkopers verzwijgen. Ik zie die batterij gewoon zakken keer op keer.
De range bij uw batterij icoontje is niet gebaseerd op uw rijstijl maar gewoon capaciteit / vaste waarde (tenzij ze dat ondertussen zouden veranderd hebben). Bij weinig batterij kun je inderdaad geen camerabewaking gebruiken maar voor de rest werkt toch gewoon alles?

Met de model Y, die in theorie een lagere range (en dus hoger verbruik) zou moeten hebben, haal ik in dit weer vlot 430-450km. Met vlot bedoel ik geen aanpassingen om zuiniger te rijden. Ik rij de max. snelheid, trek af en toe eens goed op, airco op 20-21°, voorkoelen en ook oververhittingsbescherming staat aan.
Lage snelheden dan wel?
Want aan 120km/u haalt Bjorn Nyland maar rond de 350km.

Zoals gezegd, mijn voorbeeld was op de A7 in Frankrijk aan 130km/h. Ik heb wel de 18” velgen.
Ik heb al meerdere keren ongeveer 400 km autostrade km gehaald. En mijn airco staat ook op, banden op correcte druk - 3 bar

Maar wanneer rij je 400km autostrade? De meeste keren rij je naar je werk, naar de bakker, naar de supermarkt, naar de voetbal, enzovoort

Stel je voor dat je een EV koopt waarvan ze zeggen 300km bereik. Dan mag je rekenen op een kleine 200km. Dat is gewoon mijn punt. En ik zou graag hebben dat iedereen dat weet, alvorens ze 50k neerleggen voor een wagen. Vroeger had je voor die prijs veel meer wagen.

Het is zoals het verbruik van een benzine. Die cijfers haal je ook bijna nooit. Tenzij in ideale omstandigheden.

Maar wanneer rij je 400km autostrade? De meeste keren rij je naar je werk, naar de bakker, naar de supermarkt, naar de voetbal, enzovoort

Stel je voor dat je een EV koopt waarvan ze zeggen 300km bereik. Dan mag je rekenen op een kleine 200km. Dat is gewoon mijn punt. En ik zou graag hebben dat iedereen dat weet, alvorens ze 50k neerleggen voor een wagen. Vroeger had je voor die prijs veel meer wagen.

Het is zoals het verbruik van een benzine. Die cijfers haal je ook bijna nooit. Tenzij in ideale omstandigheden.
Dat klopt, en waarom denk je dat niet iedereen dat weet?

Maar autostrade is toch een van de minst efficiënte momenten voor een EV? Als je 400km op de autostrade haalt, haal je toch met gemak hogere afstanden als je trager rijdt?

Maar autostrade is toch een van de minst efficiënte momenten voor een EV? Als je 400km op de autostrade haalt, haal je toch met gemak hogere afstanden als je trager rijdt?
Woon-werk verkeer haal ik met gemak 550 km range. In real life gebruik buiten de autostrade haalt een EV wel zijn WLTP range

Woon-werk verkeer haal ik met gemak 550 km range. In real life gebruik buiten de autostrade haalt een EV wel zijn WLTP range
Dat denk ik dus ook wel hoor.

Ik doe heel veel autosnelweg (124 op de teller - 123 op waze) en ik zie dat verbruik tegen september (exact 1 jaar) wel nog zakken naar 19wh (sinds gisteren 20.1). Wat mij dan een overall gemiddelde geeft van 390 km (vs 460) op een volle batt.

Gisteren na het lezen van die lage verbruikcijfers bij jullie even het ritverbruik bekeken. 2 volwassenen, 2 kleine kinderen, 50km heen en terug, airco op 19.5. Perfect legale snelheden, geen snelweg, veel draaien en keren: 16.2. Dat maakt 457km (vs 460). Dus in het voorjaar, zomer en nazomer is die WLTP echt wel haalbaar. Maar niet zonder moeite.

Ik kon met mijn 316dA trouwens ook probleemloos onder het opgegeven verbruik blijven.

Dat is wel steeds zo geweest natuurlijk. Het is ook onmogelijk om een bepaald verbruik te garanderen voor iedereen.

Iemand die een ID.4 of Q4 e-tron heeft en zijn/haar ervaringen wenst te delen?

Het gaat hier tussen tussen deze twee, maar geen gemakkelijke keuze (beide +- gelijkaardig uitgerust). Dacht op voorhand dat ik de ID.4 niets zou vinden, maar bleek na een testrit toch veel beter mee te vallen dan gedacht.

Het gaat hier tussen tussen deze twee, maar geen gemakkelijke keuze (beide +- gelijkaardig uitgerust). Dacht op voorhand dat ik de ID.4 niets zou vinden, maar bleek na een testrit toch veel beter mee te vallen dan gedacht.
Bij gelijkaardige uitrusting zitten die 2 toch in een totaal andere prijsklasse?

Ja, dat is te wijten aan bizarre car policy.
Ik zou eigenlijk niet twijfelen en voor de Q4 gaan. De Q4 overklast de ID.4 eigenlijk op alle vlakken volgens mij.
Of je moet het design van de ID.4 echt mooier vinden.
Enkel de Skoda Enyaq heeft nog een voordeel van grotere koffer.

Ik heb sinds 2 weken een ID.5.
+ Zalige cruise control (rent zelf af voor kruispunten als je volgens de navigatie moet afslaan, ronde punten ez)
+ momenteel een bereik van 490km (gemengd gebruik)
+ erg stil
+ zit al op software 3.0, veel van de klachten ivm de ID reeks gaan over de software
+ erg ruim en praktisch
+ De HUD is echt handig (ik dacht eerst een gimick, maar heeft zn tegendeel bewezen)
- (of net een plus) rijd "saai", je komt de oprit op en zit al op 120
- je hebt weinig gevoel van snelheid, voor je het weet ben je 70 aan her rijden in zone 50
- het formaat is aanpassen (kom van een BMW 318)

Terug
Bovenaan