Wel, ga eens met een EV op reis, in een land waar er geen of weinig publieke laadpalen zijn. Wat jij denkt doet niet ter zake, ik heb er vorige week twee keer gaan laden. Vorig jaar ben ik nog naar een supercharger van Tesla gereden, wat goedkoper is, maar daar sta je dan 20-30 minuten je tijd te verprutsen. Dan ga ik liever tegelijkertijd winkelen.
In zo'n winkelcentrum kan je ook eten, naar toilet gaan, in een koffiebar iets drinken,... Ik zie het verschil met een aire op de autostrade niet.
Oh ja, ik had ook nog naar één van de tien publieke AC laadpalen kunnen gaan in de omgeving, allemaal op minstens 10 km van mijn vakantiewoning, en daar 4 uur kunnen wachten tot de wagen voldoende geladen was. En niet al die vakantiewoningen gaan in de toekomst laadaccomodatie hebben, zo'n winkelcentrum is dan een perfecte locatie. Zoals ik al eerder aangaf, is 300 kW overkill, maar een DC-charger van 50 kW is perfect voor zo'n locatie.
Volgens jou is dat niet zinnig, maar ik weet dat hotels dus echt strijden om zo'n superchargerlocatie binnen te halen. Maar die hoteldirecties hebben het waarschijnlijk allemaal bij het verkeerde eind,
@MrKend54l weet het wel beter.
Mensen spenderen typisch 20-30 minuten aan zo'n laadbeurt. Heel wat van die mensen belanden dus in de bar/receptie, of eten gewoon iets in dat hotel. Bovendien boeken veel Tesla-rijders een overnachting in zo'n supercharger hotel. Ze laden de wagen dan terwijl het hen uitkomt, wanneer er plaats is.
In theorie hebben ook die geen 300 kW supercharger nodig, maar je combineert wat mogelijkheden. Een een trage laadpaal ga je altijd voor heel de avond bezetten, of denk je dat iemand om 02h00 's nachts zijn wagen gaat verzetten?