Elektrische wagens

Voor de meeste profielen is het helemaal geen nadeel.. vaak zijn +400km dagen op één hand te tellen.
En je hoeft niet volledig vol laden om thuis te geraken. 10 minuten aan een snellader kan al voldoende zijn.

Dat een dieselstoof makkelijk is voor lange afstanden ontkent niemand.

EDIT: volgens ABRP zou je nu wel 20minuten te staan schimmelen aan een snellader als je op locatie niet kan laden.
Voor die ene keer op een jaar dat je die rit eens moet doen, lijkt 20 min op 5u reistijd me nu ook niet overdreven...

Gisteren een hele dag rondgereden met een volledig uitgeruste EQS 450.
Na een uurtje rijden heb je het wel gehad met al die snufjes... ik begrijp niet waarom iemand daar 150k zou aan geven.

Vandaag voor het werk van Kortrijk naar Aachen: 255km
Een dagje vergaderen in het Duits
Vanavond stap ik in mijn diesel en rij ik zonder zorgen naar huis. Ik wil niet bezig zijn waar er laadpalen staan, of ze vrij zijn, en daar dan te staan schimmelen.
Als hier op die firma een laadpaal staat en beschikbaar is heb ik geen issue, maar anders is het weer gedoe.

(ik ben pro EV, ik heb er al vaak mee gereden, maar doen alsof het laden geen nadeel is stoort me mateloos)

Tis ook makkelijker om niet te sorteren en alles gewoon bij restafval te smijten.
Denk niet dat iemand gaat argumenteren dat het op dit moment makkelijker is dan een diesel met een tankinhoud van 80 liter. Echter wil 'minder makkelijk' niet zeggen dat het 'moeilijk' is.

Ben wel benieuwd of de laadinfrastructuur de populariteit van EV's zal kunnen bijhouden. Bij onze lokale allegro-laadpaal zie ik nu quasi elke week auto's aanhangen die nieuw geleverd zijn. Af en toe staan er nu zelfs twee tegelijk te laden. Maar meestal is er nog minstens één van de twee laadpalen beschikbaar.

Vanavond stap ik in mijn diesel en rij ik zonder zorgen naar huis. Ik wil niet bezig zijn waar er laadpalen staan, of ze vrij zijn, en daar dan te staan schimmelen.
Als hier op die firma een laadpaal staat en beschikbaar is heb ik geen issue, maar anders is het weer gedoe.

(ik ben pro EV, ik heb er al vaak mee gereden, maar doen alsof het laden geen nadeel is stoort me mateloos)
Als je dieseltank niet vol is, moet je toch ook ergens stoppen om ±5 minuten te tanken?
Op die rit, beetje afhankelijk van welke EV je hebt, moet je één keer 10 minuten stoppen om te laden. Tenzij je op je bestemming kan laden (wat je dan in theorie zelfs nog tijdswinst tov. diesel oplevert) Langs je route liggen meer dan voldoende goede snelladers die ik nog nooit volzet heb geweten dus je moet niet op voorhand plannen of speciaal doen.

Gisteren bijvoorbeeld naar ergens in NL gereden en terug. ±150km enkel. Thuisgekomen met ~35% batterij over. Nergens speciaal gedaan en altijd de snelheidslimiet gereden (waarvan ±100km in NL aan 100km/h). De extra range die de huidige Model Y heeft tov. vorige iX3 maakt voor mij wel het verschil tussen er veel mee bezig zijn en relaxed zijn. In de praktijk komt er ~100km range bij, een groot verschil.

Is het soms vervelender: ja
Is het onoverkomelijk: nee

Ik rij nu ~1,5 jaar elektrisch, doe ~30.000km per jaar en heb 0,0 keer een probleem gehad. Let gewoon zelf eens op hoeveel keer je tegen die range-problemen zou oplopen. Hou ook rekening met snelladen waarbij je in ~15 minuten rond de 150-200km range mee kunt laden. Er zullen zeker uitzonderingen zijn maar voor het overgrote deel van de bestuurders is dit nooit een probleem.

Ik wil ook niet doen alsof er geen enkel nadeel aanzit. Zeker niet maar het wordt wel serieus uitvergroot.
Bij langere ritten naar een onbekende bestemming heb je nu eenmaal iets meer planwerk. Na dit enkele keren gedaan te hebben, kom je er ook wel goed in en valt de tijd dat je daarin steekt best mee. In BE weet ik langs de meeste grote snelwegen de goede laders ondertussen liggen. Bovenkant Frankrijk is altijd een probleem (behalve bij gebruik van Tesla SuC), NL is nooit een probleem en DE moet je op voorhand eens door ABRP halen.

Voor mij is een veel groter probleem de slechte staat van veel laadpalen en de slechte integratie. Bij 9/10 snelladers langs de snelweg staat niks aangeduid langs de weg. Je zou zelfs gemakkelijk 1-2 km op voorhand kunnen aangeven of ze (bijna) vrij zijn. En zelfs al weet je dat er laders staan bij een snelwegstop, valt de bewegwijzering (als die er al is) meestal ook tegen. Kapotte laders (zeker in centra van steden) zijn helaas ook te courant.

Laatst bewerkt:
Is het soms vervelender: ja
Is het onoverkomelijk: nee
/end discussion.

Meer moet er niet gezegd worden denk ik. Men pint zich ook vast op die uitzonderlijke omstandigheden, eens op reis of eens een ritje van 200km+. Maar men vergeet wel eens dat in 99% van de andere gevallen er geen nadelen en enkel maar voordelen zijn.

Vorige week voor een management meeting van Genk naar Düsseldorf en terug tot Tienen, dat lukte me zonder bij te laden, maar ik had ook perfect 10 min kunnen stoppen aan één van de twee superchargers die ik passeerde indien ik effectief nog eens 100-200 km verder had moeten rijden.
Dat is geen nadeel in vergelijking met de kankerverwekkende rotzooi die jouw wagen uitspuwt.
Want daar komt het uiteindelijk op neer, ben je gewoon bereid een klein beetje moeite te doen om de gezondheid van ander niet verder te verklooien of niet.

Vorige week voor een management meeting van Genk naar Düsseldorf en terug tot Tienen, dat lukte me zonder bij te laden, maar ik had ook perfect 10 min kunnen stoppen aan één van de twee superchargers die ik passeerde indien ik effectief nog eens 100-200 km verder had moeten rijden.
Dat is geen nadeel in vergelijking met de kankerverwekkende rotzooi die jouw wagen uitspuwt.
Want daar komt het uiteindelijk op neer, ben je gewoon bereid een klein beetje moeite te doen om de gezondheid van ander niet verder te verklooien of niet.
Da's natuurlijk gemakkelijk om te zeggen als die EV door de werkgever wordt betaald he :)

Zei de man met een bovengemiddeld loon....

ge zijt toch soms wat wereldvreemd ze.

Vandaag teruggereden vanuit Orange naar Tienen, met de model 3
Gisterenavond de laatste boodschappen gedaan in de Carrefour van Orange, waar 4 snelladers van 300 KW staan. Toen ik buiten kwam met mijn boodschappen, had ik een State Of Charge van 98%. Naar mijn vakantieverblijf gereden, en vanmorgen met 95% vertrokken, een stevige noorderwind op kop...

Na ongeveer 3 voor 't eerst gestopt, in Tournus, met een SOC van 20%. Mijn Tesla stelde voor om tot bijna 90% te laden, zodat ik met één bijkomende laadstop in Metz thuis zou geraken, maar ik had geen zin om 45-50min te laden, ik heb er daarvoor gekozen om minder te laden en te stoppen in Val De Meuse. Tijdens die laadstop van 25 min ons ontbijt opgegeten en naar het toilet gegaan.

Na een stop van 25 min in Val de Meuse ook nog een stop gemaakt van 20 min in Aarlen.

Bezetting van de superchargers (Tournus: 1/20 bezet om 09h30, Val-Du-Meuse 5/16 bezet tegen 11h15, in Aarlen een tiental van de 30 stations bezet in de vroege namiddag);

In totaal uiteindelijk 1h15 min geladen.
Het enige waar ik me aan stoorde was de uitrusting van de superchargers, zowel in de eerste (net geopend) als in Val Du Meuse valt er eigenlijk niets te beleven, alleen toilet, geen plaats om iets te eten. Dus uiteindelijk nog eens mogen stoppen op een andere rustplaats om te eten...

Da's natuurlijk gemakkelijk om te zeggen als die EV door de werkgever wordt betaald he :)
Ik merk dat er hier heel veel mensen zijn die weigeren een elektrische leasewagen te nemen inderdaad.
Maar dat is waarschijnlijk moeilijker, een PHEV of een diesel lease wagen nemen vandaag, en doen alsof je neus bloedt

Leer eens lezen, de boodschap van HermanDeCroo sprak niet over de kosten, gewoon over het weigeren om 10 minuten tijd te verliezen ...

Hear hear
Ik rijd ook elektrisch hoor. Ik mag me ook verheven voelen boven het plebs met hun kankerverwekkende stinkbakken.

Kleine newsflash veel mensen kunnen zo een wagen gewoon niet aanschaffen. Of zitten niet in een werkpositie die zo een wagen rechtvaardigt. Die moeten maar met een kankerverwekkende stinkbak rijden.
Ge kunt het nog op herman decroo steken en niet over kosten spreken maar zo een uitspraken zijn echt wereldvreemd.

Ik rijd ook elektrisch hoor. Ik mag me ook verheven voelen boven het plebs met hun kankerverwekkende stinkbakken.

Kleine newsflash veel mensen kunnen zo een wagen gewoon niet aanschaffen. Of zitten niet in een werkpositie die zo een wagen rechtvaardigt. Die moeten maar met een kankerverwekkende stinkbak rijden.
Ge kunt het nog op herman decroo steken en niet over kosten spreken maar zo een uitspraken zijn echt wereldvreemd.
Ge hebt mijn reactie nog altijd niet begrepen, waarom verbaast mij dat niet.
Doe eens moeite , en zeg me waar HDC aangeeft dat hij de kostprijs als argument gebruikt?
Nergens.
Vandaar mijn reactie.

Ge hebt mijn reactie nog altijd niet begrepen, waarom verbaast mij dat niet.
Doe eens moeite , en zeg me waar HDC aangeeft dat hij de kostprijs als argument gebruikt?
Nergens.
Vandaar mijn reactie.
Mijn excuses ik had bovenstaande niet gelezen.

Enkel uw bericht lezen zonder bovenstaande komt elitair over en ik verslikte me hier in mijn cola zerotje.

/end discussion.

Meer moet er niet gezegd worden denk ik. Men pint zich ook vast op die uitzonderlijke omstandigheden, eens op reis of eens een ritje van 200km+. Maar men vergeet wel eens dat in 99% van de andere gevallen er geen nadelen en enkel maar voordelen zijn.
99% van de gevallen die thuis kunnen laden misschien, maar hoeveel percent van de Belgische bevolking zou dat zijn? 30-40%???
Er wordt hier toch veel te gemakkelijk vergeten dat een heel groot percentage van de Belgische bevolking geen garage en/of parkeerplaats voor de deur heeft.
Ik heb er geen probleem om elektrisch te rijden, maar zolang er geen infrastructuur is dat ik op max 100m van mijn huis kan laden, zal ik wel mijn 11 jaar oude Modus verder op rijden. En dat is nog altijd veel ecologischer dan een nieuwe EV te kopen, zelfs met al die kankerverwekkende stoffen die ik dan uitstoot :eviltongue:

99% van de gevallen die thuis kunnen laden misschien, maar hoeveel percent van de Belgische bevolking zou dat zijn? 30-40%???
Waarom zou maar 30-40% van de mensen thuis kunnen laden?
28.1% woont in een open bebouwing, 18.4% in half open bebouwing tegen over 26.4 in een appartement en 21.7% in een rijwoning.

En er zijn ook nog mensen die in een rijhuis wonen die kunnen laden (met name mensen met een oprit of een garage). En ook mensen in een appartement kunnen soms laden.

Het is eerder 40% dat niet thuis kan laden

Vandaag teruggereden vanuit Orange naar Tienen, met de model 3
Gisterenavond de laatste boodschappen gedaan in de Carrefour van Orange, waar 4 snelladers van 300 KW staan. Toen ik buiten kwam met mijn boodschappen, had ik een State Of Charge van 98%. Naar mijn vakantieverblijf gereden, en vanmorgen met 95% vertrokken, een stevige noorderwind op kop...

Na ongeveer 3 voor 't eerst gestopt, in Tournus, met een SOC van 20%. Mijn Tesla stelde voor om tot bijna 90% te laden, zodat ik met één bijkomende laadstop in Metz thuis zou geraken, maar ik had geen zin om 45-50min te laden, ik heb er daarvoor gekozen om minder te laden en te stoppen in Val De Meuse. Tijdens die laadstop van 25 min ons ontbijt opgegeten en naar het toilet gegaan.

Na een stop van 25 min in Val de Meuse ook nog een stop gemaakt van 20 min in Aarlen.

Bezetting van de superchargers (Tournus: 1/20 bezet om 09h30, Val-Du-Meuse 5/16 bezet tegen 11h15, in Aarlen een tiental van de 30 stations bezet in de vroege namiddag);

In totaal uiteindelijk 1h15 min geladen.
Het enige waar ik me aan stoorde was de uitrusting van de superchargers, zowel in de eerste (net geopend) als in Val Du Meuse valt er eigenlijk niets te beleven, alleen toilet, geen plaats om iets te eten. Dus uiteindelijk nog eens mogen stoppen op een andere rustplaats om te eten...

Ik merk dat er hier heel veel mensen zijn die weigeren een elektrische leasewagen te nemen inderdaad.
Maar dat is waarschijnlijk moeilijker, een PHEV of een diesel lease wagen nemen vandaag, en doen alsof je neus bloedt
Als uw rijprofiel zich tot een PHEV leent is daar niks mis mee. Als je hem natuurlijk nooit aan de lader hangt is dat anders. Momenteel 82% van de km's elektrisch gereden.

Zijn er ergens betrouwbare cijfers van de uitstoot die de productie van pakweg een Tesla veroorzaakt tov een ICE?

Het komt nu over alsof ik iets tegen EV's heb en dat is allerminst zo (als het aan mij lag reed ik met een Taycan maar mevrouw Musk was niet akkoord) - maar dat milieu-argument.. ik weet niet hoe hol dat begrip is. In de directe omgeving is een EV uiteraard 100 keer aangenamer, want ik krijg ook schijt van die roetbakken in een stadscentrum.

Als uw rijprofiel zich tot een PHEV leent is daar niks mis mee. Als je hem natuurlijk nooit aan de lader hangt is dat anders. Momenteel 82% van de km's elektrisch gereden.

Zijn er ergens betrouwbare cijfers van de uitstoot die de productie van pakweg een Tesla veroorzaakt tov een ICE?

Het komt nu over alsof ik iets tegen EV's heb en dat is allerminst zo (als het aan mij lag reed ik met een Taycan maar mevrouw Musk was niet akkoord) - maar dat milieu-argument.. ik weet niet hoe hol dat begrip is. In de directe omgeving is een EV uiteraard 100 keer aangenamer, want ik krijg ook schijt van die roetbakken in een stadscentrum.
Een 545e als 2e keuze. Het leven is toch zo slecht nog niet voor sommige :biglaugh:

Een 545e als 2e keuze. Het leven is toch zo slecht nog niet voor sommige :biglaugh:
2de keuze klinkt idd niet oké, is echt een topwagen en ik besef ook wel dat dat niet vanzelfsprekend is. Die taycan was ook gewoon te duur, gelukkig heb ik mijn vrouw die mij af en toe een beetje verstand kan inpraten :p

Specifiek over iX3:
"Perhaps the most important area where the iX3 refuses to compromise is in the area of environmental performance. At the BMW Group, every electrified model has to demonstrate a clearly superior CO2 footprint – from procurement of raw materials to the supply chain, production, use phase and recycling – compared to a similar conventionally powered vehicle.

Over its lifetime the BMW iX3 will outperform a diesel- powered BMW X3 xDrive 20d by more than 30 per cent when charged using electricity generated from the European average mix of sources. Switch to exclusively green energy and the result is a 60 per cent improvement. "

Terug
Bovenaan