Elektrische wagens

Ik ben sinds vorig weekend mijn 330e gaan halen maar ben er nog niet in geslaagd om thuis te laden. Krijg met de granny charger steeds de melding ‘netspanning‘ te laag. Heb reeds op verschillende stopcontacten geprobeerd maar steeds hetzelfde. ☹️

Over het algemeen is je spanning overal hetzelfde of je moet ergens een heel lange leiding hebben.
Dat is echter ook makkelijk te meten.

Mijn nonkel en tante zijn 10x zo rijk als ik (eerder 100x maar ik wil niet opscheppen :biglaugh:), hebben letterlijk miljoenen en een kast van een huis (lees villa) staan.

Die mensen gaan altijd naar den Aldi en de Lidl. Hoe goedkoper hoe beter. Elke cent telt daar. En ja die hebben ook ne bedrijfswagen.

En je gaat mij niet zeggen dat dit de enige mensen met geld zijn die dat doen. :tongue:
Ik heb steenrijke mensen al aardbeien uit de container van de Delhaize zien halen.

Ik vind dat nochtans wel kloppen. Hetgeen je in een LIDL vindt, maar bij Aldi is het 100 keer erger, is kwalitatief echt onder de maat. Je moet echt eens proberen om een volledige week gezond te eten met vers uit die winkels.

Het aanbod aan gezond en kwalitatief is zo klein, het aanbod aan spotgoedkoop en verschrikkelijk ongezond is gigantisch. Dat laatste - veel voor weinig - hangt onlosmakelijk vast aan inkomen.

Mensen met veel geld, en daar reken ik mijzelf niet bij, kunnen het betalen om te gaan winkelen in een deli of een supermarkt die meer belevingscentrum is, rijk&gevarieerd eten biedt, goeie wijnen heeft,… en betalen daar vaak ook graag wat meer voor.

Die gaan echt niet, en daar reken ik mijzelf wel bij, 30 minuten staan aanschuiven aan een extreem inefficiënte kassa nadat ze na 45 minuten zoeken tussen chips, chocola en ranzig vlees eindelijk een tomaat hebben gevonden die niet bedorven is.

Mensen met geld hebben (helaas?) die keuze, die anderen niet hebben. Maar lidl/aldi shoppen gaat hand in hand met inkomen (of je bent niet gevoelig voor kwaliteit)
Mijn familie heeft 1 "rijke mens" en dat is de leverancier van de tomaten aan Lidl :p De reden dat zij met Lidl samen werken, is net omdat die bekend staan voor hun verse groenten en fruit (Aldi ook trouwens). Ook niet onlogisch natuurlijk, in een Lidl/Aldi passeert misschien makkelijk 10x zoveel volk dan in een Delhaize, hierdoor is er veel meer rotatie van groenten en fruit en is alles dus veel verser. Ze passeren ook niet langs de veiling aangezien ze met een vaste leverancier werken wat ook weer tijdswinst oplevert tussen plukken en in winkel leggen.
Wij gaan hier meestal naar Colruyt omdat dat dichterbij is, maar voor vers vlees en groenten gaan we net naar Aldi omdat het daar verser is...

Ik denk echt dat je een heel verkeerd beeld hebt van het winkelen bij supermarkten hoor, ook "rijke mensen" gaan veel winkelen bij Aldi en Lidl. Itt wat grote supermarktketens denken, is er in België niemand die shoppen in de supermarkt als "een beleving" ervaart. En rijke mensen zijn meestal rijk omdat ze op alle vlakken naar prijs/kwaliteit kijken, en daar steken Aldi en Lidl kop en schouders boven Delhaize uit.

Edit: en ivm tevredenheid over EV:
Ik ben 100% tevreden over het EV-stuk van de wagen. Maar wel met de kanttekening dat ik wist wat ik kon verwachten. Het enige dat imo mist is de "feeling" dis je bij een benzine (sport-)wagen wel kan hebben. Anderzijds, de gasrespons, daar kan geen enkele benzinewagen tegenop...

Hier worden de ergenissen groter hoe langer ik met de Q4 rij.

- Smartphone die helft vd tijd niet herkend wordt, zelfs wanneer hij wireless oplaadt.
- Wanneer radio wordt afgespeeld via mmi en er een inkomende oproep via apple car play binnenkomt, moet na het beeindigen van het gesprek de radio manueel terug opgezet worden…
- laaddoel kan sinds enkele dagen niet meer worden aangepast via app
- cruisecontrol die enkel per 10km kan worden aangepast (tenzij ik de trick nog niet gevonden heb)
- software bug waardoor je elke keer je instapt een welkomscherm moet wegklikken aangezien de wagen steeds denkt dat je guest user bent.
Geen ervaring met het Audi pookje, maar bij VW zitten de controls op het stuur en zijn de pijltjes verantwoordelijk voor + of -10km/u en de reset en set voor + of - 1km/u, kan je niet iets gelijkaardigs doen?

Ander 'anekdotisch' verhaal die me opviel is dat de vrouwelijke collega's hun wagen (tesla/ID4/etc...) meestal tot 100% opladen. Toen ik dat zei dat dit niet zo heel goed is voor de batterij vielen die precies uit de lucht.
Ik vermoed dat de tweedehands markt binnen 3-5 jaar overspoeld gaat worden door autos met afgeleefde batterijen.
Bij de Tesla Model 3 SR+ met LFP batterijen maakt het niet uit of je tot 100% doet, ze raden het bij de dealer zelfs aan zodat je altijd maximaal bereik hebt.
Geen ervaring met het Audi pookje, maar bij VW zitten de controls op het stuur en zijn de pijltjes verantwoordelijk voor + of -10km/u en de reset en set voor + of - 1km/u, kan je niet iets gelijkaardigs doen?
Wat ik doe is gewoon +10 en als je dan op je gewenste snelheid komt, de CC resetten op de huidige snelheid.

- cruisecontrol die enkel per 10km kan worden aangepast (tenzij ik de trick nog niet gevonden heb)

Raar, al m'n Audi's hebben al per 1km/u gekund.
Als ik me niet vergis, want dit is echt muscle memory en ik zit atm niet in de auto, is het een klein tikje met de CC hendel omhoog of naar beneden voor 1km/u, terwijl doordrukken voor 10km/u zorgt.

Staat er niets in de handleiding?

Voor terug on topic te gaan. Wie is hier 100% content van zijn elektrische wagen.
Ik moet wel zeggen dat ik me geërgerd heb deze winter aan de verminderde range. Nu het weer wat warmer is ebt de ergernis wel weg.

In het begin twee keer niet kunnen vertrekken met de wagen door een softwarefout. Ze hebben hem dan twee dagen aan de computer gehangen om alles opnieuw te installeren en sindsdien toch al 5 maanden het probleem niet gehad. Dus mijn vertrouwen in de wagen begint stilaan terug te komen.
Aantal problemen gehad om te laden op onze eerste trip naar Frankrijk (heb ik hier eens in detail neergeschreven). Zou deels opgelost moeten zijn omdat we nu 2 extra laadkaarten in de auto hebben liggen. Enkel de 'niet bestaande laadpalen die wel in de app staan' kunnen we natuurlijk niet zelf oplossen, maar blijkbaar is dit vooral een probleem in Frankrijk.
Meer dan 500 kilometer zijn we nog niet van huis geweest. Eigenlijk gingen we een paar weken geleden 1000 kilometer rijden maar door omstandigheden hebben we die vakantie moeten annuleren. Het plannen kruipt wel wat tijd in, na verloop van tijd zal dat ook wel vlotter gaan eens ik m'n weg ken in all die apps.
De sleutel met geheugenfunctie is z'n geheugen kwijt. Ga die nog eens opnieuw moeten configureren maar nog geen goesting voor gehad.

Dus 100% niet. Maar toch redelijk content van de elektrische wagen (iX3) en elektrisch rijden an sich. Een ICE-wagen blijft wel niet iets makkelijker in gebruik/minder planning nodig. En privé zou ik echt nog niet de meerprijs betalen bij aankoop van een elektrische wagen.

Hier is swipen +10km en drukken +1km. (ID4)
Moet wel zeggen dat ik hevige van ben van adaptive cruisecontrol. Zeker op het traject brussel aalst.

Hier is swipen +10km en drukken +1km. (ID4)
Moet wel zeggen dat ik hevige van ben van adaptive cruisecontrol. Zeker op het traject brussel aalst.

De Q4 heeft een apart hendeltje voor CC, dus Eniac zijn antwoord zou wel eens het correcte kunnen zijn.
Bij mijn VW is het + en - voor 10km/h en RES en SET voor + en - 1km/h. Ik heb geen touch sensitive controls op het stuur, enkel knoppen die indrukken.

De Q4 heeft een apart hendeltje voor CC, dus Eniac zijn antwoord zou wel eens het correcte kunnen zijn.
Bij mijn VW is het + en - voor 10km/h en RES en SET voor + en - 1km/h. Ik heb geen touch sensitive controls op het stuur, enkel knoppen die indrukken.
Bij mijn vorige A3 en A4 was het inderdaad zoals Eniac hierboven aangeeft. Daarnet nog eens geprobeerd en geen enkele manier gevonden om het per km aan te passen. Licht naar boven aanraken is 5km erbij (en niet 10 zoals ik hierboven aangehaald had). Handleiding geeft ook geen sluitend antwoord. Vermoed dat het simpelweg niet kan.

Bij mijn vorige A3 en A4 was het inderdaad zoals Eniac hierboven aangeeft. Daarnet nog eens geprobeerd en geen enkele manier gevonden om het per km aan te passen. Licht naar boven aanraken is 5km erbij (en niet 10 zoals ik hierboven aangehaald had). Handleiding geeft ook geen sluitend antwoord. Vermoed dat het simpelweg niet kan.
En als je het hendeltje blijft duwen naar boven/beneden? Gaat het dan wel per km?
Ik vind per 5km eigenlijk niet hinderlijk. Het maakt toch geen hol uit voor je rijtijd of je nu 1 of 4km/u sneller rijdt.

En als je het hendeltje blijft duwen naar boven/beneden? Gaat het dan wel per km?
Ik vind per 5km eigenlijk niet hinderlijk. Het maakt toch geen hol uit voor je rijtijd of je nu 1 of 4km/u sneller rijdt.

Wel om iemand te volgen. Ik gebruik nooit acc maar wel de speedlimiter. En je wil de max dus gelijk met je voorganger willen zetten.

Wel om iemand te volgen. Ik gebruik nooit acc maar wel de speedlimiter. En je wil de max dus gelijk met je voorganger willen zetten.
Ah ik volg altijd mijn eigen snelheid, niets zo vervelend als een voorganger die hele tijd paar km versnelt en vertraagt :p

ACC is hemels. Alleen is de afstand (op lagere snelheden) soms net te lang waardoor mensen zich daar toch altijd tussen moeten wringen.

ACC is hemels. Alleen is de afstand (op lagere snelheden) soms net te lang waardoor mensen zich daar toch altijd tussen moeten wringen.

Mss is de VW versie slecht, vind dat niet aangenaam. Ik gebruik dat in de file ondat die ook stop and go heeft, maar dat is 5 keer geweest op de afgelopen 4 jaar.
De lane keep assist daarentegen is subliem.

Ik rij 90% op ACC. Kan niet meer zonder.
Onbewust corrigeer ik met het gaspedaal de tekortkomingen van ACC.

Maar ik begrijp waarom niet iedereen fan van ACC is

Terug
Bovenaan