Elektrische wagens

Mijn zus is net gestart bij cronos en heeft als inloop een Opel ampera van 2019 gekregen.
Ze woont op een appartement en dichtste publieke laadpaal is 1km wandelen.
Zal minstens 1x per week de verplaatsing Sint-Niklaas - Leuven moeten doen.

Ik maak mij alvast op voor heel veel frustraties langs haar kant :p
Dat is nog dichtbij hoor. Het kan nog erger.
Hier is de eerste publieke laadpaal --> 2,9 km ver.
Ik heb de vraag gesteld aan Fluvius en de gemeente of ze geen laadpaal kunnen plaatsen hier --> Neen meneer dat doen wij niet. :S
(Die eerste omdat ik een garage / oprit heb, die tweede wegens geen budget en geen plannen daarvoor)
En ik woon dus ook op een apartement.

Gelukkig ben ik wel eigenaar en heb ik goedkeuring van de VME (op voorwaarde dat ik zelf de kosten draag inclusief het extra capaciteitstarief vanaf 2024), dus ik kan zelf een laadpaal plaatsen.

Maar mensen die hier huren, van de werkgever verplicht elektrisch moeten rijden, en waarbij de eigenaar zegt: Ne Laadpaal? Njet! Trek uwe plan! ... Ja dat is dan dikke shit hé! Opladen aan het stopcontact en 2,9 km ver rijden voor op te laden. (Oh en je mag hier van de gemeente MAX 2 uur opladen of je kan een boete krijgen :crazy:)

Laatst bewerkt:
Dat is nog dichtbij hoor. Het kan nog erger.
Hier is de eerste publieke laadpaal --> 2,9 km ver.
Ik heb de vraag gesteld aan Fluvius en de gemeente of ze geen laadpaal kunnen plaatsen hier --> Neen meneer dat doen wij niet. :S
(Die eerste omdat ik een garage / oprit heb, die tweede wegens geen budget en geen plannen daarvoor)
En ik woon dus ook op een apartement.

Gelukkig ben ik wel eigenaar en heb ik goedkeuring van de VME (op voorwaarde dat ik zelf de kosten draag inclusief het extra capaciteitstarief vanaf 2024), dus ik kan zelf een laadpaal plaatsen.

Maar mensen die hier huren, van de werkgever verplicht elektrisch moeten rijden, en waarbij de eigenaar zegt: Ne Laadpaal? Njet! Trek uwe plan! ... Ja dat is dan dikke shit hé! Opladen aan het stopcontact en 2,9 km ver rijden voor op te laden. (Oh en je mag hier van de gemeente MAX 2 uur opladen of je kan een boete krijgen :crazy:)
Hangt ook wat van de situatie af he. Uw dichtsbijzijnde laadpaal (cultuurcentrum?) Is idd ver. Maar een beetje verder (BMW Smets) heb je een snellader. Daar een kwartiertje staan en je kan misschien ook een week verder...

Hangt ook wat van de situatie af he. Uw dichtsbijzijnde laadpaal (cultuurcentrum?) Is idd ver. Maar een beetje verder (BMW Smets) heb je een snellader. Daar een kwartiertje staan en je kan misschien ook een week verder...
Neen de eerste laadpaal het dichtst bij mij thuis staan op de parking van de Leopoldlei. Cultureel centrum Heist is nog iets verderop (3,6 km ver) :)

Aan de Delhaize in Itegem staat nog geen laadpaal (al gaat die er op termijn wel komen denk ik) en ook op de parkingen hier in de buurt zijn er nog geen. (Alles op amper 1 km afstand, maar helaas er staan er dus nog geen enkele). Ook in Hallaar staat er nog geen enkele.

Aan de Delhaize en Aldi richting Berlaar Heikant Herentals staan er laadpalen, maar dat is ook 4+ km ver.

Ik woon echt (momenteel, in de toekomst gaat dit natuurlijk opgelost geraken) op de meest ongunstige locatie betreffende publieke laadpalen. :rofl:

En merci voor de hint ivm (BMW Smets), dat is inderdaad een handige locatie om snel op te laden.

Laatst bewerkt:
Neen de eerste laadpaal het dichst bij mij thuis staan op de parking van de Leopoldlei. Cultureel centrum Heist is nog iets verderop (3,6 km ver) :)

Aan de Delhaize in Itegem staat nog geen laadpaal (al gaat die er op termijn wel komen denk ik) en ook op de parkingen hier in de buurt zijn er nog geen. Aan de Delhaize en Aldi richting Berlaar Heikant Herentals staan er laadpalen, maar dat is ook 4+ km ver.

Ik woon echt (momenteel, in de toekomst gaat dit natuurlijk opgelost geraken) op de meest ongunstige locatie betreffende publieke laadpalen. :rofl:

En merci voor de hint ivm (BMW Smets), dat is inderdaad een handige locatie om snel op te laden.
Aan de eneco op Liersesteenweg is ook nog een snellaadpaal trouwens. (Ik was ook verbaasd dat er hier 2 zo dichtbij zijn).

Maar ik ben wel akkoord: een EV werkt eigenlijk alleen echt vlot als je thuis kan opladen.

Aan de eneco op Liersesteenweg is ook nog een snellaadpaal trouwens. (Ik was ook verbaasd dat er hier 2 zo dichtbij zijn).

Maar ik ben wel akkoord: een EV werkt eigenlijk alleen echt vlot als je thuis kan opladen.
Nu ja, vergeet ook niet, dat als je een laadpas krijgt van de Lease dat die laadpas niet gaat werken bij elke laadpaal ;)
(Dat is nu ook al zo, ik kan met mijn huidige tankkaart ook niet overal betalen)

Dan denk je: Geen probleem ik betaal met de bankkaart en dien de kosten achteraf in. Heu neen. Ook al bestaat dit systeem al wel, bij de meeste laadpalen kan je helemaal nog niet met een bankkaart betalen.

Dus ik vind het toch wel het handigste om thuis ook ne privélaadpaal te plaatsen, anders gaat het (soms) toch een moeilijke oefening worden. ;)

I know in de toekomst ga je overal ook met een bankkaart kunnen betalen en heeft iedereen ne publieke laadpaal binnen de 1 km afstand. Maar zover zijn we dus nog niet.

Nu ja, vergeet ook niet, dat als je een laadpas krijgt van de Lease dat die laadpas niet gaat werken bij elke laadpaal ;)
(Dat is nu ook al zo, ik kan met mijn huidige tankkaart ook niet overal betalen)

Dan denk je: Geen probleem ik betaal met de bankkaart en dien de kosten achteraf in. Heu neen. Ook al bestaat dit systeem al wel, bij de meeste laadpalen kan je helemaal nog niet met een bankkaart betalen.

Dus ik vind het toch wel het handigste om thuis ook ne privélaadpaal te plaatsen, anders gaat het (soms) toch een moeilijke oefening worden. ;)

I know in de toekomst ga je overal ook met een bankkaart kunnen betalen en heeft iedereen ne publieke laadpaal binnen de 1 km afstand. Maar zover zijn we dus nog niet.
Ik weet niet welke laadpas jij hebt, maar de laadpas die ik van de leasemaatschappij heb gekregen werkt in theorie bij elke laadpaal in België. Niet bij privélaadpalen van restaurants, vakantiewoningen, .etc natuurlijk.
Ik krijg hier op 300 m afstand een snellaadpaal ter beschikking trouwens. Is in opbouw, twee laadplekken van 90 kW vermogen indien ik het goed begrepen had

Ik weet niet welke laadpas jij hebt, maar de laadpas die ik van de leasemaatschappij heb gekregen werkt in theorie bij elke laadpaal in België. Niet bij privélaadpalen van restaurants, vakantiewoningen, .etc natuurlijk.
Ik krijg hier op 300 m afstand een snellaadpaal ter beschikking trouwens. Is in opbouw, twee laadplekken van 90 kW vermogen indien ik het goed begrepen had
Ik heb er nog geen (Ik heb nu een tankkaart zoals je al kon lezen) . De dealer / garagist zei dat je moest oppassen want dat een laadpas mogelijk op sommige locaties niet zou werken. Maar goed om te weten dat dit meevalt :)

Nice dat je een snellaadpaal dicht in de buurt krijgt. :clap:

Ik ben in België ook nog nooit een lader tegengekomen waar mijn laadpas niet aanvaard werd, al zullen ze natuurlijk wel bestaan.

Behalve Tesla dan, dat is de enige :unsure:

Vandaar het woordje 'of'. 11 kW vind ik persoonlijk ideaal (gewoon die mogelijkheid hebben). Maar meestal ga je opladen aan 7,4 Kwh. Via een app het vermogen kunnen aanpassen kan voor sommige mensen dan toch erg handig zijn. Ik kan mij voorstellen dat jij het hiermee oneens bent, maar sommige mensen willen gewoon die optie openhouden.
Een wagen uitrusten met de mogelijkheid om op te laden aan 22kW kost ook geld. Er zijn amper wagens die 22 kW aanbieden. Ik vermoed dat Toyota op termijn niet het enige merk zal zijn met wagens met een max laadvermogen van 7.6 kW.
Ik ben heel wat kapitaalkrachtiger dan de meeste mensen. Mij maakt dat financieel geen sikkepit uit. Maar zelfs voor leaserijders : dat capaciteitstarief gaat de werknemer meestal niet terugbetalen...
Vandaar het woordje 'misschien'. Op korte of middellange termijn zie ik het niet gebeuren. En eens er een (verdoken) belasting gecreëerd wordt, gaan ze die hoogstwaarschijnlijk nooit nog schrappen hé.
Capaciteitstarief is geen verdoken belasting. Het is een component van de factuur van je energie, vanwege de capaciteit van het net die jij gebruikt.
De kans is toch echt 99.99%. Ok geen 100% 'true'.
En wie gaat die wagens betalen? Accu's kosten geld, ze zijn zwaar en ze verpesten het rijgedrag van de wagen. Met de huidige stand van techniek zie ik die niet groter worden, vooral omdat ik zie dat heel wat merken overstappen op technologieën die goedkoper zijn en minder energiedensiteit aanbieden (maar wel minder degraderen).
1000 km = 200 kWh accu. Dat is dan een accupak van 1400 kg. En dat kost aan de huidige tarieven 40 kEUR. Ik denk echt dat iedereen dat gaat kunnen betalen.
Het zou kunnen dat Solid State op het vlak van gewicht voor een doorbraak zorgt. Maar die gaan waarschijnlijk ook pokkeduur zijn de eerste jaren.
Dat is waar.
Voor jou niet neen. :tongue:
Ik rijd meer km dan de gemiddelde Belg. Ik was eerst pissed off dat de leasemaatschappij de verkeerde laadpaal had geplaatst. 7.6 kW ipv 11 kW. Maar ondertussen maal ik daar echt niet om. Ik heb gisteren 420 km gereden op één laadbeurt, wagen staat hier nu op te laden. Indien ik die gewoon gisterenavond had ingeplugd aan 5kW, was die vanmorgen al terug 'vol'
Ik wel echt wel eens weten hoeveel mensen er twee dagen na mekaar meer dan 1000 km rijden. En hoeveel mensen dat meerdere keren per jaar doen, want als dat uitzonderijk is stop je gewoon bij een snellaadpaal (voor mij is dat maar 300m).

Mensen willen dat idd, omdat ze denken dat ze dat nodig hebben. Maar wanneer ze er voor moeten betalen, gaan er heel weinig mensen zijn die dat echt gaan nemen. Je zal dat zelf ook wel zien wanneer je je wagen hebt.
En met 10 uur laden kan ik bij 7.6 kW 420 km opladen.

Ik heb er nog geen (Ik heb nu een tankkaart zoals je al kon lezen) . De dealer / garagist zei dat je moest oppassen want dat een laadpas mogelijk op sommige locaties niet zou werken. Maar goed om te weten dat dit meevalt :)

Nice dat je een snellaadpaal dicht in de buurt krijgt. :clap:
Die snellaadpaal zou ook 5 km verderop mogen staan hoor , je wacht dan toch effe ter plekke 🤓

.

Mijn vader is ook eens gaan horen voor zijn hybride. (Wonen in een HOB woning zonder oprit. Hebben wel een garage, maar dat is ondergronds van de appartementen aan de overkant. Al de nieuwbouw woningen hebben daar 1 parkeerplaats.)

Is in de praktijk niet zo makkelijk te regelen blijkbaar. Hebben geen teller, brandinstallatie voldoet niet voor elektrisch laden en waren nog een aantal puntjes.

Het feit dat de appartementeigenaars al moeilijk doen, omdat de woning bewoners de inkomhal ook mee gebruiken (ondanks dat duidelijk vermeld staat en daar mee voor betalen.). Weet je ook al dat het iets van lange adem is.

Neen de eerste laadpaal het dichtst bij mij thuis staan op de parking van de Leopoldlei. Cultureel centrum Heist is nog iets verderop (3,6 km ver) :)

Aan de Delhaize in Itegem staat nog geen laadpaal (al gaat die er op termijn wel komen denk ik) en ook op de parkingen hier in de buurt zijn er nog geen. (Alles op amper 1 km afstand, maar helaas er staan er dus nog geen enkele). Ook in Hallaar staat er nog geen enkele.

Aan de Delhaize en Aldi richting Berlaar Heikant Herentals staan er laadpalen, maar dat is ook 4+ km ver.

Delhaize en Aldi Herenthout hebben er ook staan. Maar zo publiekelijk kan je die winkellaadpalen ook niet noemen, het is niet de bedoeling dat je daar een hele namiddag gaat staan natuurlijk.

Vernoedelijk zullen er op termijn bvb aan kerkplein Itegem ook wel komen.

Delhaize en Aldi Herenthout hebben er ook staan. Maar zo publiekelijk kan je die winkellaadpalen ook niet noemen, het is niet de bedoeling dat je daar een hele namiddag gaat staan natuurlijk.

Vernoedelijk zullen er op termijn bvb aan kerkplein Itegem ook wel komen.
Tgoh een Lidl hier in de buurt heeft effectief wel van die gepensioneerden vlakbij wonen die gewoon hun auto 8 uur aan de lader hangen daar.

Je gaat tijdens het winkelen in een supermarkt toch de moeite niet doen om te koppelen aan een 11kW paal? Op dat half uur kan je misschien 5% bijladen.

Ik vind het ook raar dat die die palen zetten. Op die tijd is er echt amper iets bijgeladen...
Omdat jij redeneert als iemand die een laadpaal bij hem thuis heeft.
ABC : Always Be Charging
Toen mijn laadpaal defect was, hing ik mijn wagen ook altijd aan de laadpaal in de Colruyt. Dat gaf dan een laadbeurt van 8-9 kWh, genoeg om 50-60 km extra mee te rijden

Voor zover ik weet hebben de meeste Lidl winkels wel een 50kW paal. Die kan je dan nog eens gratis gebruiken ook. Dus weldegelijk de moeite om zelfs maar 30 min te laden.

Voor zover ik weet hebben de meeste Lidl winkels wel een 50kW paal. Die kan je dan nog eens gratis gebruiken ook. Dus weldegelijk de moeite om zelfs maar 30 min te laden.
DC-palen, akkoord.
Maar AC-palen zijn voor de periode dat je winkelt zijn imo toch vrij beperkt qua nut. Ik denk ook dat er veel buurtbewoners aan zullen hangen...
Bij een IKEA is dat al anders bvb, omdat je daar toch al wat langer bent meestal.

Handig voor een hybride 😛.
Op een drukke zaterdag een uurtje in de winkel zorgt ervoor dat de batterij terug half vol is.
Die ac laders aan lidl zijn er ook meestal met vaste kabel (dus geen geklungel met laadkabel die onderin uw koffer ligt).
En bovendien zijn die parkeerplaatsen vaak superdicht bij de ingang.

Terug
Bovenaan