De draaiknoppen, dat maakt nog niet zo veel uit. Raar genoeg zijn het de window switches die imo het grote verschil maken (niet letten op de carbon afwerking die ook mooier is...):
![]()
vs
![]()
De iX3 heeft toch die gegalvaniseerde? Die staan op mijn offerte.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De draaiknoppen, dat maakt nog niet zo veel uit. Raar genoeg zijn het de window switches die imo het grote verschil maken (niet letten op de carbon afwerking die ook mooier is...):
![]()
vs
![]()
Jaja, maar @Musk zijn 545e nietDe iX3 heeft toch die gegalvaniseerde? Die staan op mijn offerte.
. En dat is jammer, want het verschil is best groot.Sorry die optie is niet beschikbaar op de lagere reeksenJa dat is willen maar niet kunnen imo.
(Geen idee of ik die ga hebben)

Bevalt de Model Y? Mis je de iX3 niet?Zoals velen hier al gezegd is dit totaal geen probleem met de meeste EVs. Ik heb 6 maanden met een iX3 gereden (WLTP 460). Daar heb ik nooit minder dan 330 km mee gehaald. Nu een Model Y, wat nog een stuk beter is. Zelfs al doet die Cupra Born het nog een stuk minder, geraak je er wel.
En mocht je toch range anxiety hebben, zoals schrik hebben om te rijden met maar 50 km meer over, dan zijn er in België, zeker in Vlaanderen langs de courante snelwegen, altijd wel snelladers. In een extreem geval zou je daar ook gewoon 5 min kunnen stoppen om thuis te raken. Die angst is dus allemaal niet nodig.
Bijvoorbeeld voor jouw route: Antwerpen - Gent - Brussel - Leuven - Antwerpen: E17 Total Laarne (175kW) - E40 Ionity Wetteren (350kW) - E40 Fastned Everberg (300kW) - E19 Fastned Peutie (300kW). Deze liggen allemaal op de route, zonder omrijden.
Is niet de eerste keer dat ik zo'n pessimistische doemverhalen hoor. In de praktijk is de range van huidige modellen voor 99% van de mensen voldoende. Niet thuis kunnen laden zie ik wel als een probleem.

Ik kan thuis niet laden. Dus voorlopig nog geen EV voor mij. Die liggen inderdaad allemaal op de route. Maar denk jij dat ik zomaar tijd teveel heb op een werkdag?Zoals velen hier al gezegd is dit totaal geen probleem met de meeste EVs. Ik heb 6 maanden met een iX3 gereden (WLTP 460). Daar heb ik nooit minder dan 330 km mee gehaald. Nu een Model Y, wat nog een stuk beter is. Zelfs al doet die Cupra Born het nog een stuk minder, geraak je er wel.
En mocht je toch range anxiety hebben, zoals schrik hebben om te rijden met maar 50 km meer over, dan zijn er in België, zeker in Vlaanderen langs de courante snelwegen, altijd wel snelladers. In een extreem geval zou je daar ook gewoon 5 min kunnen stoppen om thuis te raken. Die angst is dus allemaal niet nodig.
Bijvoorbeeld voor jouw route: Antwerpen - Gent - Brussel - Leuven - Antwerpen: E17 Total Laarne (175kW) - E40 Ionity Wetteren (350kW) - E40 Fastned Everberg (300kW) - E19 Fastned Peutie (300kW). Deze liggen allemaal op de route, zonder omrijden.
Is niet de eerste keer dat ik zo'n pessimistische doemverhalen hoor. In de praktijk is de range van huidige modellen voor 99% van de mensen voldoende. Niet thuis kunnen laden zie ik wel als een probleem.

.ja, op binnenbaantjes tegen 50km/h.. Autostrade in winter zou ik durven gokken 190-200km.Met 400km wltp waarde, mag je zeker zijn dat je minimaal 250km met gemak haalt.
Ik vraag me af waar jij je info vandaan haalt, van EV haters?
Als je kijkt naar ev-database heb je voor de Cupra born met kleinste batterij een realistisch bereik van rond de 275km, komende van 349km WLTP.
Je hebt een punt maar als je weet dat je 300-400km moet rijden kan je toch gewoon tot 100% opladen.ja, op binnenbaantjes tegen 50km/h.. Autostrade in winter zou ik durven gokken 190-200km.
Wat mensen vaak ook vergeten is dat wltp (denk ik) van 0-100% is terwijl je in realiteit nooit tot 100% laadt (80%) Zo gezond is dat niet voor de batterij, laat staan dat je het perfect kan timen dat hij nooit geen uur stilstaat aan 100%
Hier heb ik mss op een jaar nog maar twee keer tot 100% geladen.
Aan lage snelheden en niet te veel moeten stoppen, ga je die WLTP waarden gewoon halen hoor.ja, op binnenbaantjes tegen 50km/h..
En lage snelheden wil hier zeggen "de snelheidslimiet" he. Enkel op autostrade zou je iets trager kunnen rijden voor wat meer range, maar 50 en 70 is gewoon perfect voor een EVAan lage snelheden en niet te veel moeten stoppen, ga je die WLTP waarden gewoon halen hoor.
Wltp is gewoon genuanceerder dan dat cijfertje vind ik en als ik ooit mijn volgende ev bestel ga ik voor de efficiëntste en de grootste batterij.
Dat is trouwens wel een goed punt. Na heel die rit afkomen met "dan heb ik maar 10% meer over en wie weet werkt de laadpaal niet", is eigenlijk zever, want dat is uw laadpaal thuis... Die 10% is enkel relevant als je zodanig ver moet, dat je onderweg moet laden, maar niet als uw volledige rit +- uw range is.In het verhaal range-anxiety wordt ook altijd gerekend dat je minstens 10% moet overhebben, want stel je voor dat de lader het niet doet aan de aankomst. In +99% van de gevallen is de eindbestemming gelijk aan de start, namelijk thuis. Als je dus bv 350km rekent (heen en terug) heb je helemaal geen 10% overschot nodig. 5km is genoeg buffer, en da’s 1,5%.

Ja en nee. Het is ergens een ander soort wagen voor mij. Voorlopig vind ik het enige negatieve ivm. de iX3, de wegligging/comfort bij slechte baan. Op normale wegen en de snelwegen is hij een klein beetje luider maar comfort is verder zeer vergelijkbaar. De zetels en binnenafwerking vind ik zeker evenwaardig. Ruimte is ook minstens even goed, als het niet beter is. Zeker op de achterbank. Qua uiterlijk ben ik er nog altijd niet uit wat ik nu mooier vind. Bepaalde hoeken vind ik de Y best wel mooi, andere momenten denk ik WTF heb ik nu weer gedaanBevalt de Model Y? Mis je de iX3 niet?![]()

Als je zo op schema staat moet je dagelijks te laat komen denk ik. Ik kan zelden naar Brussel rijden zonder 5-10 min in het verkeer te verliezen. Dat kan ook zomaar 30 min worden, gewoon door de dag.Ik kan thuis niet laden. Dus voorlopig nog geen EV voor mij. Die liggen inderdaad allemaal op de route. Maar denk jij dat ik zomaar tijd teveel heb op een werkdag?
Ik heb meetings te halen, hé. Het laatste waar ik mee wil bezig zijn, is mijn range. Ik heb niets tegen EV's. Ik wil er gewoon eentje met een comfortabele en ruime overschot aan range, zoals die van bv. de EQS. Dan heb ik geen zorgen en moet ik niet continu mijn % op mijn dashboard in het oog houden.
Zo ongezond is regelmatig tot 100% laden nu ook weer niet. Je moet nu ook geen rare dingen doen om te vermijden dat je auto enkele uren aan 100% staat. Zeker als je binnen redelijke tijd toch zal rijden. Langere tijd op 100% is af te raden maar zelfs dan hebben bijna alle EVs een marge in de batterij. iX3 is 80kWh waarvan ~74kWh bruikbaar, Y is vergelijkbaar. Het is er ook gewoon om te gebruiken... Beetje zonde en hetzelfde als bijvoorbeeld een dikke auto kopen om dan nooit het gas in te duwen omdat hij zou verslijten.ja, op binnenbaantjes tegen 50km/h.. Autostrade in winter zou ik durven gokken 190-200km.
Wat mensen vaak ook vergeten is dat wltp (denk ik) van 0-100% is terwijl je in realiteit nooit tot 100% laadt (80%) Zo gezond is dat niet voor de batterij, laat staan dat je het perfect kan timen dat hij nooit geen uur stilstaat aan 100%
De iX3 heeft inderdaad zo de typisch "BMW-demping". Een combinatie van redelijk sportieve vering met goeie dempers waardoor je leuk rijgedrag hebt, maar ook weinig last van slecht wegdek. En dat mist Tesla wel (maar ze hebben inderdaad zeker andere voordelen...)Ja en nee. Het is ergens een ander soort wagen voor mij. Voorlopig vind ik het enige negatieve ivm. de iX3, de wegligging/comfort bij slechte baan. Op normale wegen en de snelwegen is hij een klein beetje luider maar comfort is verder zeer vergelijkbaar. De zetels en binnenafwerking vind ik zeker evenwaardig. Ruimte is ook minstens even goed, als het niet beter is. Zeker op de achterbank. Qua uiterlijk ben ik er nog altijd niet uit wat ik nu mooier vind. Bepaalde hoeken vind ik de Y best wel mooi, andere momenten denk ik WTF heb ik nu weer gedaan
De grotere range is leuk, zeker in combinatie met de superchargers. Ook valt het wel op dat alles wat beter in elkaar zit en goed werkt. De app en opties die je daar hebt, laadopties, vlotheid van alles, TACC,.. Beetje de kleine dingen die wel een paar ergernissen wegwerken. Het sturen bevalt me ook heel goed als (ex-)BMW fanboy.
Als je zo op schema staat moet je dagelijks te laat komen denk ik. Ik kan zelden naar Brussel rijden zonder 5-10 min in het verkeer te verliezen. Dat kan ook zomaar 30 min worden, gewoon door de dag.
Als je anders zou moeten stoppen om te tanken ben je toch ook makkelijk ~5-10 min kwijt? In 10 min snelladen, als de batterij bijna leeg is, zou je aan 150kW makkelijk 20-25kWh moeten kunnen bijladen. Dat is ~100km extra. Er is trouwens een grote kans dat je helemaal niet moet stoppen omdat de range voldoende is en dan win je elke normale tankbeurt terug omdat je thuis kan laden en niet kan tanken.
Zo kun je blijven non-argumenten bovenhalen om alles af te breken en zeggen dat het niet haalbaar/werkbaar is. Ik bedoelde met mijn vorige post dat in de meeste gevallen je wel toekomt met de range. Dan maak je zelfs tijdswinst tegenover een klassieke wagen. In nood is er altijd een snellader in de buurt dus de schrik om met een lege batterij te eindigen is onterecht.
Zo ongezond is regelmatig tot 100% laden nu ook weer niet. Je moet nu ook geen rare dingen doen om te vermijden dat je auto enkele uren aan 100% staat. Zeker als je binnen redelijke tijd toch zal rijden. Langere tijd op 100% is af te raden maar zelfs dan hebben bijna alle EVs een marge in de batterij. iX3 is 80kWh waarvan ~74kWh bruikbaar, Y is vergelijkbaar. Het is er ook gewoon om te gebruiken... Beetje zonde en hetzelfde als bijvoorbeeld een dikke auto kopen om dan nooit het gas in te duwen omdat hij zou verslijten.
Wat voor jou een non-argument is, is voor een ander een valabel argument. Ik lees hier dat >99% ritten terug naar huis zijn. Het komt wel eens voor dat ik thuis kom, gebeld wordt om iets te gaan eten 50km verder en ik gewoon terug de auto inspring. Wat als je vrouw dringend naar het ziekenhuis moet? Enz. Dat zijn uiteraard uiterst uitzonderlijke omstandigheden, maar ik zie die graag gecovered. Moest ik thuiskomen met 1,5% batterij over, dan moet ik weer een hele tijd wachten of dat last-minute idee afzeggen.Als je zo op schema staat moet je dagelijks te laat komen denk ik. Ik kan zelden naar Brussel rijden zonder 5-10 min in het verkeer te verliezen. Dat kan ook zomaar 30 min worden, gewoon door de dag.
Als je anders zou moeten stoppen om te tanken ben je toch ook makkelijk ~5-10 min kwijt? In 10 min snelladen, als de batterij bijna leeg is, zou je aan 150kW makkelijk 20-25kWh moeten kunnen bijladen. Dat is ~100km extra. Er is trouwens een grote kans dat je helemaal niet moet stoppen omdat de range voldoende is en dan win je elke normale tankbeurt terug omdat je thuis kan laden en niet kan tanken.
Zo kun je blijven non-argumenten bovenhalen om alles af te breken en zeggen dat het niet haalbaar/werkbaar is. Ik bedoelde met mijn vorige post dat in de meeste gevallen je wel toekomt met de range. Dan maak je zelfs tijdswinst tegenover een klassieke wagen. In nood is er altijd een snellader in de buurt dus de schrik om met een lege batterij te eindigen is onterecht.
Daarom is op zowat alle vlakken de model 3 (basisversie)een uitstekende keuze. Dankzij de andere accu-technologie mag je die gewoon altijd tot 100% opladen. En de range van die wagen is door de efficiëntie ook vrij goed, zelf in de winter haal je nog bijna 300 km op één volle lading aan 120 km/h.ja, op binnenbaantjes tegen 50km/h.. Autostrade in winter zou ik durven gokken 190-200km.