Elektrische wagens

Mijn tour van vandaag was exact 225km. Een realistisch bereik van 275km.. Dan hou ik 50km over en dan mag ik nergens zot gedaan hebben. Ik vind dat nipt. Voor jou blijkbaar ruim voldoende. Fair enough.
Batterij een maatje groter nemen dan hé. Je blijft nog steeds heel ver van de nood voor een EQS af zitten met 225km.
Toen ik je verhaal las, dacht ik dat je misschien regelmatig de 400km of meer ging aantikken op een dag.
Dat je maar 225km nodig had, had ik echt niet zien aankomen eigenlijk :D.

En 50km vind ik niet nipt, zeker niet als je maar over 225km spreekt in totaal. 50km rijden doe je al rap een half uur over. Redelijke marge toch?
Zeker als je weet dat dit bij een EV heel goed ingeschat kan worden.

Batterij een maatje groter nemen dan hé. Je blijft nog steeds heel ver van de nood voor een EQS af zitten met 225km.
Toen ik je verhaal las, dacht ik dat je misschien regelmatig de 400km of meer ging aantikken op een dag.

En 50km vind ik niet nipt, zeker niet als je maar over 225km spreekt in totaal. 50km rijden doe je al rap een half uur over. Redelijke marge toch?
Ik doe ook wel eens 400km of meer. Maar niet zo regelmatig als +-200km. Vooral bij het bezoeken van leveranciers in nederland en duitsland heb ik range nodig.

22kw AC laden, wanneer kan dat interessant zijn? Als het capaciteitstarief u geen kloten kan schelen?

Ik vind 50 km ook wel nipt. Als je naar huis moet, geen probleem. Maar als je met 50 km overschot aan een laadpaal staat en hij werkt niet... Mijn wagen heeft een WLTP van 487 km, wat realistisch neerkomt op 350 km. Maar ik probeer toch rond de 100 km een laadpaal te vinden.

Dacht ik dus al.
Publieke laadpalen zijn meestal toch dc of 11kw gelimiteerd.
Een auto die aan 22kW kan opladen is eventueel nog handig voor die snellere laadpalen (je laadt uiteindelijk écht niet vaak publiek op hoor). Maar een 22kW lader thuis, dat is overkill.

Ik denk wel dat de publieke laadpalen 22kW in totaal hebben, dus als er al iemand aan het laden is krijg je sowieso maar 11kW.
Maar het lijkt me in bepaalde situaties wel handig om sneller te laden zonder een echte fast charger te moeten opzoeken.

Dan moet je vermoedelijk wel vertrekken met 100% om comfortabel 225km te kunnen doen

Ik heb het hier al meermaals gezegd. En een Cupra born heeft op papier een range van een 400tal km (WLTP). Daar mag je dus al standaard de helft van aftrekken? Je kan dus comfortabel een 150km rijden en dan is het billen knijpen en maken dat je in de buurt bent van een laadpaal. Want nog 50 km range over, dat vertrouw ik niet. Alleszins, ik zou niet op mijn gemak zitten.

Ik denk dat ik vandaag enkel zou toekomen met een WLTP range van 5 à 600 km, genre Mercedes EQS. Dan zou ik redelijk op mijn gemak zijn en op dezelfde manier mijn kilometers doen zoals met mijn diesel vandaag.

Ik ben vandaag bijvoorbeeld 's morgens van Antwerpen naar Gent gereden, dan 's middags naar Brussel, dan naar Leuven en dan terug naar Antwerpen. Nergens de mogelijkheid om te laden op mijn bestemming. Met een Cupra born zou dat al zweten zijn. Met een EQS prima doenbaar, indien ik thuis de mogelijkheid heb om te laden. En onderweg heb ik geen tijd om een half uur stil te staan.
En ik doe dit soort ritten meermaals per jaar.
Zoals velen hier al gezegd is dit totaal geen probleem met de meeste EVs. Ik heb 6 maanden met een iX3 gereden (WLTP 460). Daar heb ik nooit minder dan 330 km mee gehaald. Nu een Model Y, wat nog een stuk beter is. Zelfs al doet die Cupra Born het nog een stuk minder, geraak je er wel.

En mocht je toch range anxiety hebben, zoals schrik hebben om te rijden met maar 50 km meer over, dan zijn er in België, zeker in Vlaanderen langs de courante snelwegen, altijd wel snelladers. In een extreem geval zou je daar ook gewoon 5 min kunnen stoppen om thuis te raken. Die angst is dus allemaal niet nodig.

Bijvoorbeeld voor jouw route: Antwerpen - Gent - Brussel - Leuven - Antwerpen: E17 Total Laarne (175kW) - E40 Ionity Wetteren (350kW) - E40 Fastned Everberg (300kW) - E19 Fastned Peutie (300kW). Deze liggen allemaal op de route, zonder omrijden.

Is niet de eerste keer dat ik zo'n pessimistische doemverhalen hoor. In de praktijk is de range van huidige modellen voor 99% van de mensen voldoende. Niet thuis kunnen laden zie ik wel als een probleem.

Laatst bewerkt:
Zoals velen hier al gezegd is dit totaal geen probleem met de meeste EVs. Ik heb 6 maanden met een iX3 gereden (WLTP 460). Daar heb ik nooit minder dan 330 km mee gehaald. Nu een Model Y, wat nog een stuk beter is. Zelfs al doet die Cupra Born het nog een stuk minder, geraak je er wel.

En mocht je toch range anxiety hebben, zoals bang hebben om te rijden met maar 50 km meer over, dan zijn er in België, zeker in Vlaanderen langs de courante snelwegen, altijd wel snelladers. In een extreem geval zou je daar ook gewoon 5 min kunnen stoppen om thuis te raken. Die angst is dus allemaal niet nodig.

Bijvoorbeeld voor jouw route: Antwerpen - Gent - Brussel - Leuven - Antwerpen: E17 Total Laarne (175kW) - E40 Ionity Wetteren (350kW) - E40 Fastned Everberg (300kW) - E19 Fastned Peutie (300kW). Deze liggen allemaal op de route, zonder omrijden.

Is niet de eerste keer dat ik zo'n pessimistische doemverhalen hoor. In de praktijk is de range van huidige modellen voor 99% van de mensen voldoende. Niet thuis kunnen laden zie ik wel als een probleem.
Ik vind het best ironisch dat de blijkbaar perfect haalbare route, om 1 of andere reden dan een reden is dat het niet goed is. Een voorbeeld waarbij je praktisch heel België rondrijdt, en zelfs dan moet je nog niet laden, en moest je wel laden dan is het 10 minuten met keuze uit 4 snellaadstations. En dan is het argument "maar de range is te klein"... Beetje raar imo, want dat voorbeeld toont net aan dat de range voldoende is...

Dat is een groot verschil. Jij hebt het glad leer (gok ik). Bij de iX3 is het met structuur (en sensatec, maar dat verschil zie je niet). En die structuur is dezelfde als die van de soft-touch plastics.

BMW-iX3-dashboard.jpg

Het stuk boven de ledstrip is dus leder, het stuk eronder is plastic. Ziet er gewoon identiek uit (en voelt ook zo aan).
Ik heb dat sensatec over het dashboard en daar heb ik wel wat spijt van, ziet er maar prullig uit imo.

Achteraf bekeken had ik ook de €600 extra willen uitgeven voor de keramische afwerking op de knoppen - op het totaalbedrag van de wagen had dat wel een veel degelijker detail geweest.

Ik heb dat sensatec over het dashboard en daar heb ik wel wat spijt van, ziet er maar prullig uit imo.

Achteraf bekeken had ik ook de €600 extra willen uitgeven voor de keramische afwerking op de knoppen - op het totaalbedrag van de wagen had dat wel een veel degelijker detail geweest.
Raar genoeg keek ik eigenlijk wel uit naar een overtrokken dashboard omdat in mijn hoofd dat altijd heel mooi was. In praktijk voegt het dan niks toe...

Die keramische afwerking, dàt is wel een goeie optie. Maakt het interieur echt een pak knapper imo. Al mag het ook niet overdreven zijn.
bmw 7:
s-l1600.jpg

Raar genoeg keek ik eigenlijk wel uit naar een overtrokken dashboard omdat in mijn hoofd dat altijd heel mooi was. In praktijk voegt het dan niks toe...

Die keramische afwerking, dàt is wel een goeie optie. Maakt het interieur echt een pak knapper imo. Al mag het ook niet overdreven zijn.
bmw 7:
s-l1600.jpg
Ja da's dan weer erover. Ik wou eigenlijk gewoon de draaiknoppen, dat zou echt knap geweest zijn in m'n interieur. Op het moment zelf heb ik die optie weggelachen :p

Ja da's dan weer erover. Ik wou eigenlijk gewoon de draaiknoppen, dat zou echt knap geweest zijn in m'n interieur. Op het moment zelf heb ik die optie weggelachen :p
De draaiknoppen, dat maakt nog niet zo veel uit. Raar genoeg zijn het de window switches die imo het grote verschil maken (niet letten op de carbon afwerking die ook mooier is...):
maxresdefault.jpg

vs
Car-Modification-Accessories-Carbon-Fiber-Window-Control-Switch-Panel-Car-Stickers-For-BMW-X3-X4-G01.jpg_Q90.jpg_.webp

Ik was gisteren nog eens op het werk om een ziekenbriefje binnen te brengen en heb even kunnen babbelen met een van onze ploegbazen.
Hij heeft een aantal jaren een Hyundai Ioniq gehad en sinds vorig jaar heeft hij een een Hyundai Kona.
Hij haalt met gemak 400 km en heeft tot nu toe nog niet aan de snellader moeten hangen. Toch doet hij geregeld uitstapjes naar de ardennen in het weekend.

Terug
Bovenaan