Elektrische wagens

Sono Motors spreekt nu toch duidelijke taal: Sono Motors zal V2H en V2G zijn, met maximale capaciteit van 11 kW
Een thuisaccu van 54kWh dus...

Sono Motors spreekt nu toch duidelijke taal: Sono Motors zal V2H en V2G zijn, met maximale capaciteit van 11 kW
Een thuisaccu van 54kWh dus...

En nu nog mooie auto's maken!

Er is letterlijk geen enkele aanwijzing dat je die batterij zou moeten vervangen. en die "elke x termijn kosten" heb je toch net zo goed met een ICE (dat noemen ze onderhoud... en bvb het vervangen van distributieriem, of koppeling, ...). En waarom zouden die mensen 400km moeten willen rijden? Zoals ik al zei, mijn schoonouder rijden bvb nooit verder dan 100km op een dag. Ook niet eenmalig. En zo zijn er 1000-en mensen in België.

Het is een onbekend risico waar de prijsconsequentie echter wel groot is. De garantie die ik tot op heden heb gezien voor de batterijen loopt meestal maar zo'n 10j (of 100-180k km of zo). En de ervaring met de leaf (maar ok dat is geen 100% correct vergelijk) of de zoe is wel dat een nieuwe batterij voor uw oudere wagen al wel eens kan nodig zijn.

Ja, bij een ICE zijn er onderhoudskosten. Dat heb ik nergens onderkend. En in functie van de ouderdom van de wagen kun je daar al gemakkelijker een inschatting van maken. En van een eenmalige kost van 1000 - 2000€ voor een lange termijn gaat men er dan niet noodzakelijk over vallen. Indien dit echter op kortere termijn opnieuw gebeurt, dan gaan veel mensen al de neiging hebben om enerzijds die wagen als een "dud" te achtten of in ieder geval als een "zorgenkind" waar men sneller over zal nadenken om die kost niet meer te maken en die gewoon weer te verlappen voor een andere ICE.
Onderkennen dat een batterij bij een elektrische wagen zo'n onbekend risico is, zou oneerlijk zijn.
Natuurlijk is dat risico er niet (of quasi niet) bij mensen die zo'n wagen als jonge 2dehands of nieuw zijnde kopen. Maar voor de markt waar mensen de wagen (van 7 - 10j) 2de hands kopen om deze dan laat ons zeggen op te rijden. Daar is dat risico nu eenmaal bestaande en zelfs relatief hoog. En om dan 13k te geven voor zo'n wagen is in mijn ogen gewoon te groot t.o.v zijn nieuwprijs. Indien een volledig nieuwe batterijpack 2k (of zelfs 4k) kostte... ja neen dat zou iets helemaal anders zijn (dus bij een leaf of zo). 6 - 8k op een aanschafkost van 13k maakt het toch al snel aanleunend bij het principe van de kosten zijn te hoog om die hiervoor toch nog te maken.
Zakt de prijs van die 2de handse elektrische wagen zodanig dat je met de kostprijs van een nieuwe batterij tegen die 13 - 16k zou aanschurken dan neem ik mijn woorden volledig terug.

Waarom zouden die mensen 400km kunnen willen rijden ? Omdat het alternatief dat ze konden rijden die mogelijkheid had. En men de voordelen gaat afwegen tov de nadelen ook rekening houdende met de kostprijs. Al was dat niet bedoeld als zijnde een harde limiet van, het moet 400km zijn, ergo 399km - 300km is automatisch een njet.

Maar misschien is dit iets Off-topic om hier nog verder op door te gaan... (of is dat gewoon mijn vooroordeel waar je mij toch niet van zult afkrijgen)

Over de 'GT' gelezen, ik dacht de eerste generaties e-tron :rolleyes:
De eerste generatie e-tron is ook super aerodynamisch. Die is namelijk gebaseerd op de R8.
Ik vermoed dat je de e-tron bedoelt die een variant is van de Q8. Maar dat is zeker niet de eerste generatie. E-tron bestaat al sinds 2009.
Zakt de prijs van die 2de handse elektrische wagen zodanig dat je met de kostprijs van een nieuwe batterij tegen die 13 - 16k zou aanschurken dan neem ik mijn woorden volledig terug.
Dit is toch ook geen fair vergelijk? Je zit dan namelijk met een gloednieuwe batterij, dan mag die prijs gerust wat hoger liggen.

De eerste generatie e-tron is ook super aerodynamisch. Die is namelijk gebaseerd op de R8.
Ik vermoed dat je de e-tron bedoelt die een variant is van de Q8. Maar dat is zeker niet de eerste generatie. E-tron bestaat al sinds 2009.
Ik heb ze het bij Mercedes nog zelf horen zeggen dat de EQC hun eerste elektrische auto was.
Niet dus he:
2013-mercedes-benz-sls-amg-coupe-electric-drive-_52.jpg

mercedes-benz-b-class-electric-drive_3868_20.jpg

Dit is toch ook geen fair vergelijk? Je zit dan namelijk met een gloednieuwe batterij, dan mag die prijs gerust wat hoger liggen.
Ik zie niet direct een verschil met een nieuwe distributieriem, koppeling, alternator, kleppenrevisie,... en een nieuwe batterij om eerlijk te zijn.
Je betaalt al juist meer voor de zekerheid dat dat item niet op korte termijn terug stuk gaat, in normale omstandigheden. (en laat ons duidelijk zijn 13 - 16k is al een deftig budget voor een 2de handse).
En de batterij is gewoon een levensnoodzakelijk onderdeel met een substantiële kost voor een elektrische wagen.

Je haalt wat dingen door elkaar denk ik, en dat is deels de fout van Audi.

e-tron bestaat als label voor hybrides al een hele tijd (vanaf 2009 zou goed kunnen). Als modelnaam bestaat het pas sinds 2018, en dat model is deze:
Audi-e-tron-SUV-S5-Quattro_5.jpg

Dat is geen variant op de Q8, maar ze delen wel hetzelfde platform. Net als de Q5, Q7, A6, WV Touareg, Porsche Cayenne, Lambo Urus, ... Het is de eerste volledige EV van Audi.

Dat ze van dat label plots een modelnaam hebben gemaakt is inderdaad heel verwarrend, maar ik vermoed dat ze hetzelfde wilden doen als de Audi Quattro indertijd. Die heeft nu een cultstatus als ur-quattro. Al zie ik dat bij de e-tron niet gebeuren.

Om het nog wat verwarrender te maken hebben ze een e-tron GT gemaakt, die totaal niks te maken heeft met de e-tron:
2021-Audi-E-Tron-GT-9.jpg

Dat is zowat een Porsche Taycan met andere koetswerkpanelen en interieur. Hij is helemaal niet gebaseerd op een R8, maar staat op het platform van de Porsche Panamera en Bentley Continental GT. Als is dat wel redelijk aangepast dacht ik.

Je haalt wat dingen door elkaar denk ik, en dat is deels de fout van Audi.

e-tron bestaat als label voor hybrides al een hele tijd (vanaf 2009 zou goed kunnen). Als modelnaam bestaat het pas sinds 2018, en dat model is deze:
Audi-e-tron-SUV-S5-Quattro_5.jpg

Dat is geen variant op de Q8, maar ze delen wel hetzelfde platform. Net als de Q5, Q7, A6, WV Touareg, Porsche Cayenne, Lambo Urus, ... Het is de eerste volledige EV van Audi.

Dat ze van dat label plots een modelnaam hebben gemaakt is inderdaad heel verwarrend, maar ik vermoed dat ze hetzelfde wilden doen als de Audi Quattro indertijd. Die heeft nu een cultstatus als ur-quattro. Al zie ik dat bij de e-tron niet gebeuren.

Om het nog wat verwarrender te maken hebben ze een e-tron GT gemaakt, die totaal niks te maken heeft met de e-tron:
2021-Audi-E-Tron-GT-9.jpg

Dat is zowat een Porsche Taycan met andere koetswerkpanelen en interieur. Hij is helemaal niet gebaseerd op een R8, maar staat op het platform van de Porsche Panamera en Bentley Continental GT. Als is dat wel redelijk aangepast dacht ik.
Nu haal je ook wel zelf dingen door elkaar. De originele e-tron (is inderdaad een hybride, maar intussen staat e-tron voor full EV), maar was ook een model op zich. Dat is geen R8 die door middel van een hybride motor de benaming e-tron kreeg, het is een model op zich.

En waarom zou de e-tron en e-tron SB geen variant zijn op de Q8? Audi zegt dit namelijk zelf.

Nu haal je ook wel zelf dingen door elkaar. De originele e-tron (is inderdaad een hybride, maar intussen staat e-tron voor full EV), maar was ook een model op zich. Dat is geen R8 die door middel van een hybride motor de benaming e-tron kreeg, het is een model op zich.

En waarom zou de e-tron en e-tron SB geen variant zijn op de Q8? Audi zegt dit namelijk zelf.
Ze gaan vanaf nu de naam Q8 aan dit model geven, dat wil niet zeggen dat de e-tron op de originele Q8 gebaseerd is. In het artikel staat zelfs vermeld dat er weinig tot geen overeenkomsten zijn. Ze delen een platform, niet meer dan dat.

Die rol was de E-tron ook toebedeeld. Het was de eerste in serie gebouwde elektro-auto van Audi en zou daarmee het toekomstige icoon moeten worden. Het model moest de basis voor alle elektromodellen vormen, waarbij iedereen zou refereren aan de E-tron als grondlegger voor de elektromodellen van Audi. Blijkbaar is Audi van mening veranderd. Volgens Automobilwoche gaat het model verder als Q8. Gezien de productlijn van Audi is de naam niet verwonderlijk, want een Q4 E-tron staat op de prijslijst en een Q6 E-tron is onderweg. Het gebruik van Q8 (in combinatie met E-tron) is nieuw voor het merk. Het label heeft ook geen historie binnen het bestaande leveringsprogramma. Of Q8 voor een volledig elektrisch aangedreven auto slim gekozen is, is de vraag. Er is een oliemerk dat zo heet.

De e-tron (SUV) is geen Q8. Ze gaan hem nu wel zo noemen, maar het is meer een Q5 dan een Q8.

En de originele R8 e-tron was toch gewoon een EV?

De e-tron (SUV) is geen Q8. Ze gaan hem nu wel zo noemen, maar het is meer een Q5 dan een Q8.

En de originele R8 e-tron was toch gewoon een EV?

EXTERIEURMATEN​

EtronQ5Q8
lengte
spacer.gif
4901 mm
spacer.gif
4671 mm
spacer.gif
4986 mm
breedte
spacer.gif
1935 mm
spacer.gif
1893 mm
spacer.gif
1995 mm
hoogte
spacer.gif
1616 mm
spacer.gif
1661 mm
spacer.gif
1701 mm
info
wielbasis
spacer.gif
2928 mm
spacer.gif
2819 mm
spacer.gif
2995 mm
info
spoorbreedte voor
spacer.gif
1655 mm
spacer.gif
1616 mm
spacer.gif
1679 mm

ik dacht dat ook, maar hij zit dus wel dichter bij een Q8 dan bij een Q5.

23 cm langer dan de Q5, 9cm korter dan een Q8
4 cm breder dan de Q5, 6cm smaller dan een Q8
lager dan beide :)
11cm meer wielbasis dan Q5, 7cm minder dan Q8
4 cm meer spoorbreedte dan de Q5, 2cm minder dan de Q8

In mijn optiek was dat altijd al een tussenmodel tussen de Q5 en Q7... maar Q6 was te makkelijk zeker?

Vind de vergelijking met Q8 wel raar. Vergelijking met Q7 is toch logischer?

@poeperman de Q6 e-tron is op komst. Die komt op het PPE platform, zal dit delen met de elektrische Macan en ook met de A6 e-tron.

EXTERIEURMATEN​

EtronQ5Q8
lengte
spacer.gif
4901 mm
spacer.gif
4671 mm
spacer.gif
4986 mm
breedte
spacer.gif
1935 mm
spacer.gif
1893 mm
spacer.gif
1995 mm
hoogte
spacer.gif
1616 mm
spacer.gif
1661 mm
spacer.gif
1701 mm
info
wielbasis
spacer.gif
2928 mm
spacer.gif
2819 mm
spacer.gif
2995 mm
info
spoorbreedte voor
spacer.gif
1655 mm
spacer.gif
1616 mm
spacer.gif
1679 mm

ik dacht dat ook, maar hij zit dus wel dichter bij een Q8 dan bij een Q5.

23 cm langer dan de Q5, 9cm korter dan een Q8
4 cm breder dan de Q5, 6cm smaller dan een Q8
lager dan beide :)
11cm meer wielbasis dan Q5, 7cm minder dan Q8
4 cm meer spoorbreedte dan de Q5, 2cm minder dan de Q8

In mijn optiek was dat altijd al een tussenmodel tussen de Q5 en Q7... maar Q6 was te makkelijk zeker?
Voor de grap moet je eens kijken naar de maten van de Q7. Die is langer dan 5m :D.

Het laden blijft toch wel veel tijd in beslagnemen ondanks alle marketingcampagnes van 10-80% in 27 seconden mijne damen en heren!!

Ik kijk vaak van die roadtripvideo's en dit is weer een leuke IRL video.

1600km (800 enkel gefilmd, en dan maal x2 gedaan, want de terugweek week af van de test zelf wegens extra haltes) maar toch.

Op 800km, om de +-150km 30 min gaan laden. Wel in de winter, en snelheid vaak 120-130.
2,5u laadtijd kwijt in totaal.

Gisteren eens in de Q4 ETron van mijn pa gezeten, toch wel onder de indruk van de afwerking in de wagen. Veel ruimer dan ik had gedacht ook, op de achterbank eigenlijk best indrukwekkend.

i-Ldct77M-XL.jpg

i-tvZnXVv-XL.jpg

i-TVCpTrT-XL.jpg

zo gezien vanop de achterbank ziet die armsteun er toch bijzonder slecht afgewerkt uit. Schots en scheef en el cheapo plastic.

Het is alleszins mijn ding niet

Dikke bak de Q4, stak boven de andere wagens uit die ik had bezocht.

ID4, ID3 << XC4 < Polestar < IX3 << Q4

Moest de levertijd niet +1jaar zijn had ik die besteld.

Terug
Bovenaan