Elektrische wagens

Het is wel een traditie om met de wagen te gaan. In principe denk ik niet dat het een probleem wordt. De wagen laadt zeer snel en om de 200 km eens een minuutje of 20 stoppen is sowieso geen slecht idee. Maar mocht het dit jaar toch tegenvallen (files aan laadstation, laadpalen die niet werken,...) dan moeten we het volgend jaar misschien over een andere boeg gooien.
2 weken geleden zijn wij ook naar Oostenrijk gereden, wel met een ICE voertuig.
Wij stopten ook ongeveer om de 200km en dan zit je inderdaad al snel aan 20 minuten.
Files aan de laadstations was me niet meteen opgevallen.

Ja hoor. Alles correct ingesteld: enkel ionity chargers aangezien ik dan aan 31 cent/kWh laad, gem. 26 kWh/100 km, 5°C, 120 kg extra gewicht... Het zou in 5 stops kunnen, maar om safe te zijn is 6 wellicht beter.
Ja ik zou toch zeker de auto nog laden voor je op bestemming komt en je daar ook niet toe komt met een redelijk lege batterij.

Ik vermoed ergens tegen de 200 euro. De wagen verbruikt wel wat, maar 31 cent per kWh bij Ionity is wel een deftige prijs.
Hoever is dat in kilometer?
Als ik dat vertaal naar dieselkosten aan de huidige prijs kom ik op 2100-2200km uit dat ik met 200€ kan rijden. Aan 125km/h op de teller wel te verstaan.

Als ik dat vertaal naar dieselkosten aan de huidige prijs kom ik op 2100-2200km uit dat ik met 200€ kan rijden. Aan 125km/h op de teller wel te verstaan.

0,31 euro per kWh, met een verbruik van 26 kWh per 100 km = ongeveer 8 euro per 100 km. Dus 2000 km zal ongeveer 160 euro kosten (in de winter aan 130 km/u).

Aan 2€/l reken je dan op een verbruik van minder dan 5l/100km. Dat is nu waarschijnlijk ook wat optimistisch.
Zijn berekening houdt ook geen rekening met het feit dat je met een volle batterij vertrekt (al zal stroom momenteel misschien niet veel goedkoper zijn thuis...).

Aan 2€/l reken je dan op een verbruik van minder dan 5l/100km. Dat is nu waarschijnlijk ook wat optimistisch.
Zijn berekening houdt ook geen rekening met het feit dat je met een volle batterij vertrekt (al zal stroom momenteel misschien niet veel goedkoper zijn thuis...).
Mijn (niet beladen) Arteon verbruikt gemiddeld 4,8l/100km bij temps rond de 5 graden. Heb nu wel zomerbanden liggen. Mss dat winterbanden wel wat meer is.
Mss moet ik idd met 6l/100km rekenen (20% meer).

Mijn (niet beladen) Arteon verbruikt gemiddeld 4,8l/100km bij temps rond de 5 graden. Heb nu wel zomerbanden liggen. Mss dat winterbanden wel wat meer is.
Mss moet ik idd met 6l/100km rekenen (20% meer).
Maar uw niet beladen Arteon heeft ook geen 530PK maar 150PK ofzo. Neem bvb een M550d, daar zal je blij mogen zijn als je onder de 9l kan blijven, ook al rij je aan continue snelheid (en dat is nog altijd maar 400PK he). En als je dan een benzine met zoveel PK gaat nemen, dan ga je al quasi even vaak moeten stoppen ook.

Maar uw niet beladen Arteon heeft ook geen 530PK maar 150PK ofzo. Neem bvb een M550d, daar zal je blij mogen zijn als je onder de 9l kan blijven, ook al rij je aan continue snelheid (en dat is nog altijd maar 400PK he). En als je dan een benzine met zoveel PK gaat nemen, dan ga je al quasi even vaak moeten stoppen ook.
Volgens mij krijg je die op CC aan 120km/u wel vlotjes onder de 9l hoor. Nie aan 6l natuurlijk, maar 120 op CC kost die auto uiteindelijk amper moeite hé

Klopt, maar daar kies je dan ook zelf voor natuurlijk. Niemand met een machine van 4-500pk gaat klagen over het verbruik want dan ben je gatachterlijk. Was gewoon benieuwd naar de running cost per kilometer, maar dat valt dan nog mee precies.

Klopt, maar daar kies je dan ook zelf voor natuurlijk. Niemand met een machine van 4-500pk gaat klagen over het verbruik want dan ben je gatachterlijk. Was gewoon benieuwd naar de running cost per kilometer, maar dat valt dan nog mee precies.
Over het algemeen is de running cost van een EV tov een ICE momenteel zowat hetzelfde (als je dat ionity abonnement hebt en daar oplaadt). Het is pas als je moet opladen aan 80c/kwh dat je een probleem krijgt qua reiskosten.

Maar, als je niet moet snelladen en kan laden op het werk, ja dan is de TCO natuurlijk heel weinig, bij mij is het letterlijk de afschrijving van de wagen + de verzekering en that's it.

Interessante studie waar ze mijn rijprofiel hebben getest. De Mercedes EQS doet het samen met de BMW iX xdrive 50 zeer goed. Slechts een handvol wagens die interessant zijn.
Zo'n Mazda MX-30, daar geraak je amper van Hasselt tot de kust en dan is het billenknijpen en onderweg zelfs bijladen...

Laatst bewerkt:

Interessante studie waar ze mijn rijprofiel hebben getest. De Mercedes EQS doet het samen met de BMW iX xdrive 50 zeer goed. Slechts een handvol wagens die interessant zijn.
Zo'n Mazda MX-30, daar geraak je amper van Hasselt tot de kust en dan is het billenknijpen.
Heeft ook maar een officiele range van 200km he... Hij verliest dus 30%
De i4 M50 heeft een officiele range van 510km, die verliest dus 42% en is bijgevolg in verhouding slechter :).

Terug
Bovenaan