Elektrische wagens

En 130pk voor een EV, dat lijkt mij ook zwaar ondermaats.
Waarom zou dat ondermaats zijn? Door het directe koppel zal deze waarschijnlijk even vlot rijden als een ICE megane met 180pk ofzo.
Dat is nu toch niet verschrikkelijk? Het klinkt niet spectaculair in de EV-markt waar 300pk als normaal aanschouwt wordt. Maar zoals al vaak gezegd dat is piekvermogen, je moet u afvragen hoeveel keer je dit effectief bij normaal rijden gaat gebruiken.
Veel belangrijker is koppel, en bij pakweg een i4 40 ga je zelfs dat maximaal koppel meer niet dan wel gebruiken.

Dat is nu toch niet verschrikkelijk? Het klinkt niet spectaculair in de EV-markt waar 300pk als normaal aanschouwt wordt. Maar zoals al vaak gezegd dat is piekvermogen, je moet u afvragen hoeveel keer je dit effectief bij normaal rijden gaat gebruiken.
Veel belangrijker is koppel, en bij pakweg een i4 40 ga je zelfs dat maximaal koppel meer niet dan wel gebruiken.
En je moet je ook afvragen wat er van je banden overblijft. In de bandencentrale gaven ze me aan dat er mensen waren met een Model 3 die na één seizoen hun banden helemaal op hadden gereden.

En je moet je ook afvragen wat er van je banden overblijft. In de bandencentrale gaven ze me aan dat er mensen waren met een Model 3 die na één seizoen hun banden helemaal op hadden gereden.
Als dat mensen zijn die 60k km per jaar doen dan snap ik dat eventueel nog :P
Als het 10k of minder op een setje banden is dan kan ik enkel maar proficiat zeggen, dan heb je waarschijnlijk veel plezier gehad :P

Ik vraag me dat trouwens wel af hoe dat komt. Want de TC bij EV's is zo snel dat uw banden eigenlijk nooit doorslippen he. Dus dat stuk slijtage valt al weg. Ze zullen wel sneller op zijn bij snel optrekken, maar ik vind het raar dat het dan zoveel sneller zou zijn.

Snel door bochten gaan, dat is iets anders natuurlijk, maar daar heeft een EV dan weer geen specifiek voordeel.

Ik vraag me dat trouwens wel af hoe dat komt. Want de TC bij EV's is zo snel dat uw banden eigenlijk nooit doorslippen he. Dus dat stuk slijtage valt al weg. Ze zullen wel sneller op zijn bij snel optrekken, maar ik vind het raar dat het dan zoveel sneller zou zijn.

Snel door bochten gaan, dat is iets anders natuurlijk, maar daar heeft een EV dan weer geen specifiek voordeel.
Wat zouden die nooit doorslippen? I beg to differ :cool:

Waarom zou dat ondermaats zijn? Door het directe koppel zal deze waarschijnlijk even vlot rijden als een ICE megane met 180pk ofzo.
Omwille van het gigantische gewicht dat een EV meedraagt.

Ik zal het anders zeggen, ik moet al specifiek tc afzetten om enige vorm van slip te hebben...
Ik ervaar ook nooit enige vorm van slip, maar moet er niet minimaal wat slip zijn vooraleer de tractiecontrole ingrijpt? Hoe weet de TC anders dat ie het vermogen moet beperken?

Ik zie overigens het lampje van de ESP wel vaak branden (niet elke bocht, maar wel meermaals per week), dat duidt op zich toch al op slippende banden vermoed ik. Ook al grijpt de TC zo rap in dat je dat niet voelt.

Mijne bandenmarchant gaf mij spontaan korting toen ik de winterbanden ging halen, omdat ik ne goeie klant ging worden volgens hem. Veel EV rijders die daar klant waren kwamen blijkbaar vaker terug dan voor ze een EV hadden.

Zelfs al geef ik in stilstand gewoon plankgas bij de Model 3, dan nog slipt die niks door. Als ik dat bij de GTE deed bleef die quasi stilstaan :unsure:

Ik moet met mijn Megane GT toch ook al veel moeite doen om die te laten slippen (al gaat dat nu de laatste tijd wel al wat beter, want de voorbanden zijn bijna volledig op)

Direct koppel is 1 ding, maar de hoeveelheid is ook iets. 250Nm is minder dan de 270Nm van de 160PK benzinemotor in een gewone Megane, die ook nog eens een paar honderd kg lichter is. Rij je die in de juiste toeren (270Nm vanaf 1800RPM) gaat die altijd sneller zijn en nogal heel voelbaar ook.

Wil niet zeggen dat 130PK op zich niet genoeg is om rond te komen, maar ik ga akkoord dat het wat meer zou mogen.

Zelfs al geef ik in stilstand gewoon plankgas bij de Model 3, dan nog slipt die niks door. Als ik dat bij de GTE deed bleef die quasi stilstaan :unsure:

Heb een Seat Leon hybride mee gehad als vervangwagen en die slipte constant. Die banden waren totaal ongeschikt om deftig te rijden daarmee. Eens op snelheid kon je wel wat gas geven, maar bij vertrek niet.

Direct koppel is 1 ding, maar de hoeveelheid is ook iets. 250Nm is minder dan de 270Nm van de 160PK benzinemotor in een gewone Megane, die ook nog eens een paar honderd kg lichter is. Rij je die in de juiste toeren (270Nm vanaf 1800RPM) gaat die altijd sneller zijn en nogal heel voelbaar ook.

Wil niet zeggen dat 130PK op zich niet genoeg is om rond te komen, maar ik ga akkoord dat het wat meer zou mogen.
Akkoord dat hij in zuivere sprint en op zuiver dat maximale koppel trager zal zijn.
Maar de vraag is hoeveel keer je dat maximaal koppel effectief aanspreekt, want je hebt dat koppel enkel bij een zo goed als volledige gasklepopening of stroomtoevoer naar de motor.
Ik ken weinig mensen die constant een diepe pedaalindruk hanteren. Dus in de praktijk zal het een stuk minder koppel zijn dat maar gebruikt wordt. En net daar is het instant koppel van de EV aangenaam.
Daarom dat ik ook zeg dat in de praktijk bij normaal rijden deze EV40 gewoon net zo vlot zal aanvoelen als een ICE megane met pakweg 180pk ofzo.

Binnen anderhalve week ga ik voor het eerst gaan skiën naar Oostenrijk met mijn E-tron GT. Ik heb een route uitgestippeld langs het ionity netwerk. Dat wordt onderweg 6 keer stoppen om te laden 😅. Nog iemand tips voor langeafstandsreizen met een EV?

Binnen anderhalve week ga ik voor het eerst gaan skiën naar Oostenrijk met mijn E-tron GT. Ik heb een route uitgestippeld langs het ionity netwerk. Dat wordt onderweg 6 keer stoppen om te laden 😅. Nog iemand tips voor langeafstandsreizen met een EV?
Tegen 90 achter een camion hangen. Of gewoon genieten van de rit onderweg en accepteren dat het niet is zoals met een ICE. Heb je de route met ABRP gedaan?

Kun je dan niet beter met vliegtuig gaan?
Het is wel een traditie om met de wagen te gaan. In principe denk ik niet dat het een probleem wordt. De wagen laadt zeer snel en om de 200 km eens een minuutje of 20 stoppen is sowieso geen slecht idee. Maar mocht het dit jaar toch tegenvallen (files aan laadstation, laadpalen die niet werken,...) dan moeten we het volgend jaar misschien over een andere boeg gooien.

Ja hoor. Alles correct ingesteld: enkel ionity chargers aangezien ik dan aan 31 cent/kWh laad, gem. 26 kWh/100 km, 5°C, 120 kg extra gewicht... Het zou in 5 stops kunnen, maar om safe te zijn is 6 wellicht beter.
gemiddeld 26kWh/100km? De e-tron gt is nu toch een vrij gestroomlijnde wagen, verbruikt die zoveel?

Terug
Bovenaan