Elektrische wagens

Net mijn eerste EV besteld. Een Kia EV6.

Tijdens het inplannen voor pick up zei de verkoper dat hij toch gemmideld 1h30m gaat bezig zijn met zijn uitleg als ik mijn wagen in 2 weken ga ophalen.. 😅

Off topic ook even, ik woon zelf in een rijhuis, dus een laadpaal plaatsen is niet direct mogelijk (heb gelukkig wel een publiek laadpunt om de hoek). Na online wat opzoeken heb ik het volgende gevonden https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel#/attributes=9128
Heeft iemand ervaring met zoiets te plaatsen/toestemming van de gemeente te vragen ?
Parkeren voor mijn deur is nooit een probleem dus dit ziet er een interessante oplossing uit..
Je mag sowieso zelf je stoep niet openbreken, maar ik zou dat wel vragen aan de gemeente

Vraag me af wie nog een nieuwe Zoe gaat kopen nu de electrische Megane er is. Voor amper 3000 euro meer heb je toch een pak meer auto.

Ok, het is ook maar de 130pk versie, maar vind het dashboard wel veel aangenamer in het basisformaat ipv de grote L versie van de google automotive.

groot scherm heb je toch niet meer nodig voor de Navigatie want die staat nu geintegreerd voor je neus in de teller partij.

37500 euro cataloog met de comfort, winter & city packs, daar wat korting af en je hebt een "redelijk" betaalbare EV.
En met het kleine scherm centraal heb je meer ruimte onderin.

Nadeel: wel enkel 7kW laden, geen snellaad mogelijk. Daarvoor moet je direct naar de 220pk versie gaan en dat kost je 5000 euro extra.

PIJRhjK.jpg

Nadeel: wel enkel 7kW laden, geen snellaad mogelijk. Daarvoor moet je direct naar de 220pk versie gaan en dat kost je 5000 euro extra.

Helemaal geen DC laden? Want dat maakt een EV toch redelijk nutteloos. Dat is echt om wat rond de kerktoren te rijden. Naar het buitenland moet je daar dan niet mee gaan.

Helemaal geen DC laden? Want dat maakt een EV toch redelijk nutteloos. Dat is echt om wat rond de kerktoren te rijden. Naar het buitenland moet je daar dan niet mee gaan.

Nee, 7kW max, dus je 40kWh batterij opladen overnacht aan een priezeke.
Goed voor woonwerkverkeer en occasioneel es naar zee. Lange reizen moet je er niet mee doen, of je moet veel tijd hebben :p

specs:

• 7 kW AC lader (1 fase)
  • 130 pk (96kW)
  • type 2, mode 3 'Mennekes' kabel met een maximaal toelaatbaar vermogen van 7kW, lengte 5 meter
  • 40 kWh batterijcapaciteit

Nee, 7kW max, dus je 40kWh batterij opladen overnacht aan een priezeke.
Goed voor woonwerkverkeer en occasioneel es naar zee. Lange reizen moet je er niet mee doen, of je moet veel tijd hebben :p

specs:

• 7 kW AC lader (1 fase)
  • 130 pk (96kW)
  • type 2, mode 3 'Mennekes' kabel met een maximaal toelaatbaar vermogen van 7kW, lengte 5 meter
  • 40 kWh batterijcapaciteit

7kWh zal alsnog aan een laadpaal moeten, een regulier stopcontact is afgezekerd op 20A of 4,6kWh.
Maakt hem eigenlijk enkel geschikt als 2de (boodschappen)wagen en daar is hij dan toch weer fors geprijsd voor. Lijkt me dat je voor dagdagelijks gebruik de 220pk versie wil.

Dat is zelfs nog niet in mijn hoofd opgekomen dat je een EV zou maken waarmee DC laden niet eens mogelijk is.
Dan wordt dat toch echt wel een héél dure EV als je het zo bekijkt. Je bent echt gelimiteerd aan je bereik in dat geval. Of je zou elke 300km op hotel moeten gaan als je ooit op reis wilt.
En 130pk voor een EV, dat lijkt mij ook zwaar ondermaats.

Ik zie niet in waarom iemand ooit deze auto zou kopen, behalve wanneer ze fout geïnformeerd zijn en niet doorhebben dat snelladen geen optie is.
Voor een auto rond de kerktoren zijn er toch veel goedkopere/betere alternatieven.

7kWh zal alsnog aan een laadpaal moeten, een regulier stopcontact is afgezekerd op 20A of 4,6kWh.
Maakt hem eigenlijk enkel geschikt als 2de (boodschappen)wagen en daar is hij dan toch weer fors geprijsd voor. Lijkt me dat je voor dagdagelijks gebruik de 220pk versie wil.
Ook niet waar he, ik zou hem als daily perfect kunnen gebruiken. Max 75km woon werk, dus elke dag max 15kWh bijladen. Het is niet omdat je met een ev niet kan reizen dat ie niet als daily kan dienen.

Laatst bewerkt:
Ook niet waar he, ik zou hem als daily perfect kunnen gebruiken. Max 75km woon werk, dus elke dag max 15kWh bijladen. Het is niet omdat je met een ev niet kan reizen dat ie niet als daily kan dienen.

Er zal idd wel een use case zijn en dit kan perfect. Maar 300km WLPT is irl 250km, in de winter mogelijks minder.
Verder is 0-100 km/h in 10s niet snel maar wel te doen in Belgie.

Maar je beperkt je er toch wel wat mee, dan is de afweging om die 5k neer te leggen voor het DC laden wel nodig. Voor sommige zal dat niet nodig zijn en dan blijft het een smak geld.

Er zal idd wel een use case zijn en dit kan perfect. Maar 300km WLPT is irl 250km, in de winter mogelijks minder.
Verder is 0-100 km/h in 10s niet snel maar wel te doen in Belgie.

Maar je beperkt je er toch wel wat mee, dan is de afweging om die 5k neer te leggen voor het DC laden wel nodig. Voor sommige zal dat niet nodig zijn en dan blijft het een smak geld.
Ik zou sowieso bijleggen voor de 220pk versie, maar ik zou voor veel mensen deze instapper niet verkeerd vinden. Als je dagelijks weinig km doet en met het vliegtuig op vakantie gaat heb je geen nood aan een 5 sec tot honderd auto met 77kwh aan batterijen onder de bodem.

Net mijn eerste EV besteld. Een Kia EV6.

Tijdens het inplannen voor pick up zei de verkoper dat hij toch gemmideld 1h30m gaat bezig zijn met zijn uitleg als ik mijn wagen in 2 weken ga ophalen.. 😅

Off topic ook even, ik woon zelf in een rijhuis, dus een laadpaal plaatsen is niet direct mogelijk (heb gelukkig wel een publiek laadpunt om de hoek). Na online wat opzoeken heb ik het volgende gevonden https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel#/attributes=9128
Heeft iemand ervaring met zoiets te plaatsen/toestemming van de gemeente te vragen ?
Parkeren voor mijn deur is nooit een probleem dus dit ziet er een interessante oplossing uit..
Ben benieuwd naar je ervaring met de EV6... Staat ook op mijn shortlist gezet nadat ik vernam dat er een high-performance versie (de GT) uitkomt met belachelijk veel vermogen.

Ik zou sowieso bijleggen voor de 220pk versie, maar ik zou voor veel mensen deze instapper niet verkeerd vinden. Als je dagelijks weinig km doet en met het vliegtuig op vakantie gaat heb je geen nood aan een 5 sec tot honderd auto met 77kwh aan batterijen onder de bodem.

Op de openbare weg heb je nooit een auto nodig die in 5 tellen op 100 zit. Toch niet in Belgie.
Kan eens plezent zijn, maar echt nodig, dat nooit.

en toen kwam de winter.
Ik doe met mijn 521 wltp ook maar 240 a 250 bij temperaturen van +2+3°C. (autostrade welteverstaan)
40kwh lijkt me echt maar magertjes.

en toen kwam de winter.
Ik doe met mijn 521 wltp ook maar 240 a 250 bij temperaturen van +2+3°C. (autostrade welteverstaan)
Ik heb vandaag met 80% batterij (van 460wltp), 280km gehaald.

95% autosnelweg aan 124km/u. En het was aan het vriezen in het doorgaan.

Thuisgekomen met 4km! Toen ik nog 20km range had voor 6km heb ik zo onzuinig mogelijk gereden om te zien wat er zou gebeuren onder 5km range. Ik kreeg een melding dat er minder vermogen was, maar dat voelde ik toch nauwelijks. Volgens mij zit er dan nog 30km in de batterij ofzo

en toen kwam de winter.

Maar jij laadt niet elke dag bij hé?

jij doet woonwerk wat, 50-55km per dag?
Stel nu dat je elke dag met 80% volle lading kan vertrekken, dan kom je toch ruimschoots toe?

Ik heb vandaag met 80% batterij (van 460wltp), 280km gehaald.

95% autosnelweg aan 124km/u. En het was aan het vriezen in het doorgaan.

Thuisgekomen met 4km! Toen ik nog 20km range had voor 6km heb ik zo onzuinig mogelijk gereden om te zien wat er zou gebeuren onder 5km range. Ik kreeg een melding dat er minder vermogen was, maar dat voelde ik toch nauwelijks. Volgens mij zit er dan nog 30km in de batterij ofzo
Ik heb hier onlangs 50km gereden terwijl er 4km van de geprojecteerde range is gegaan. Ik zie mezelf binnen België eigenlijk nooit in de gekende doemscenario's uitkomen...

Ben benieuwd naar je ervaring met de EV6... Staat ook op mijn shortlist gezet nadat ik vernam dat er een high-performance versie (de GT) uitkomt met belachelijk veel vermogen.
Zal het je binnen enkele weken kunnen zeggen. Heb wel al eens een testrit je gedaan en was hier wel aangenaam verrast.

We zullen wel zien of er onaangename verassingen komen later :)

Terug
Bovenaan