Elektrische wagens

Referentie uitstoot van plugins? Wie zegt dat die zal dalen? Ik dacht dat die altijd al 50 was. En catalogusprijs van een x5 is inderdaad veel hoger dus uw VAA is een stuk meer.

Nee zelfstandigen die dat kopen vanwege het fiscale maar niks geven om die plugin.
In de VAA berekening zit een referentie uitstoot van CO2. Dat is de gemiddelde waarde CO2 van nieuw ingeschreven wagens voor bedrijven.
Momenteel ligt die voor naft op 91gr (102gr vorig jaar).
Een plugin stoot op papier veel minder uit waardoor de referentie uitstoot geen verschil geeft.

Maar over pakweg 1 of 2 jaar worden er enkel nog maar plugins ingeschreven omdat het anders onbetaalbaar wordt. Dus de referentieuitstoot gaat ook drastisch dalen. Uiteindelijk komt de referentie uitstoot op het zelfde niveau als de plugin omdat er enkel plugins worden verkocht.

Omdat je toch ook gewoon een iX3 kan willen omdat deze praktischer is? Wat minder lang, een stuk minder breed. Altijd volle batterij als je vanuit thuis vertrekt. En EV rijdt ook gewoon lekker, direct koppel.
Die X5 kunt ge toch ook gewoon thuis opladen zodat die vol is + een benzine tank
600 NM lijkt mij nu ook wel geen gesukkel als koppel, in rolling start blijft ix3 hem ook maar net voor

Maar dan ben jij één van de personen die niet de X5 zou kiezen van bovenstaande 4

Die X5 kunt ge toch ook gewoon thuis opladen zodat die vol is + een benzine tank
600 NM lijkt mij nu ook wel geen gesukkel als koppel, in rolling start blijft ix3 hem ook maar net voor

Maar dan ben jij één van de personen die niet de X5 zou kiezen van bovenstaande 4
Ik ben wel best fan van dat segment, al zou ik niet direct de X5 kiezen maar eerder bij andere merken shoppen.
Maar ik ga daar niet raar over kijken als iemand liever een kleinere wagen heeft.
In dat segment is 0-100 tijden ook echt vrij onzinnig. Al die auto's uit die test komen vlot mee met het verkeer, meer heb ik niet nodig.
En ik zou eerder EV kiezen dan PHEV of ICE, ik ben helemaal overtuigd van de voordelen. Enkel nu nog het laadinfrastructuur wat verbeteren.

In de VAA berekening zit een referentie uitstoot van CO2. Dat is de gemiddelde waarde CO2 van nieuw ingeschreven wagens voor bedrijven.
Momenteel ligt die voor naft op 91gr (102gr vorig jaar).
Een plugin stoot op papier veel minder uit waardoor de referentie uitstoot geen verschil geeft.

Maar over pakweg 1 of 2 jaar worden er enkel nog maar plugins ingeschreven omdat het anders onbetaalbaar wordt. Dus de referentieuitstoot gaat ook drastisch dalen. Uiteindelijk komt de referentie uitstoot op het zelfde niveau als de plugin omdat er enkel plugins worden verkocht.
Ja dus dan maakt het toch niet uit of die x5 minder uitstoot heeft tenzij ze die voor plugins ook ineens verlagen.
Collega van me heeft een V60 T8, diens verbruik ligt gemiddeld rond de 3.5 liter. Heeft em al 2.5 jaar.

Wat dat rapport betreft: verbruik van plugin is fel afhankelijk van het gebruik ervan. Je kan daar perfect mee rijden en binnen de aangegeven verbruikscijfers blijven. Vereist wel dat je daarmee rijdt zoals het bedoeld is (veel laden) en dat je gebruikspatroon er ook bij past (niet voortdurend heel verre ritten doen).
Ja klopt maar dat is het probleem dan toch net. Het hangt enorm af van het gebruik en toch krijg je voordelen omdat de uitstoot enorm laag kan zijn maar zeker niet voor iedereen het geval is.

Ja klopt maar dat is het probleem dan toch net. Het hangt enorm af van het gebruik en toch krijg je voordelen omdat de uitstoot enorm laag kan zijn maar zeker niet voor iedereen het geval is.

Maar BEV's en ICE's verbruiken ook meer of minder naargelang je gebruik ervan. Meer nog, ik denk dat er best realistische rijpatronen bestaan waarbij je met een PHEV zelfs onder het opgegeven verbruik kan duiken, daar waar dat met BEV's en klassieke wagens echt knetterlastig wordt. De commentaar op ICE wagens is al zo gigantisch lang dat het opgegeven verbruik niet realistisch is.

En bij BEV's kan je ook kanttekeningen naast het milieuvriendelijke plaatje plaatsen toch? Is het logisch dat een iX van alle voordelen kan genieten, terwijl dat een mastodont is die qua productie toch ook wel wat aan vuiligheid kost?

Allez. Ik snap je punt, maar ik denk niet dat specifiek PHEV's eruit gehaald moeten worden als zijnde 'absurd dat het ondersteund wordt' - dat geldt evenzeer voor electrics van €60-100K en met 400PK (en veel veel meer), als je er even bij stilstaat. :)

Ja dus dan maakt het toch niet uit of die x5 minder uitstoot heeft tenzij ze die voor plugins ook ineens verlagen.
Referentie uitstoot PHEV en benzine zijn het zelfde.
Als er volgend jaar enkel PHEVs verkocht worden zakt de CO2 referentie voor PHEV/benzine naar het niveau van PHEV.

Mensen die nu nog met naft rijden zijn dan het hardste gekloot en PHEV betalen wat meer

Referentie uitstoot PHEV en benzine zijn het zelfde.
Als er volgend jaar enkel PHEVs verkocht worden zakt de CO2 referentie voor PHEV/benzine naar het niveau van PHEV.

Mensen die nu nog met naft rijden zijn dan het hardste gekloot en PHEV betalen wat meer
Volgens mij is de berekening van VAA voor de echte plugins hetzelfde als elektrisch of ben ik hier dan verkeerd?

Volgens mij is de berekening van VAA voor de echte plugins hetzelfde als elektrisch of ben ik hier dan verkeerd?
Daar ben je verkeerd.
Op dit moment is de uitkomst van berekening het zelfde voor PHEV en EV omdat de referentieuitstoot hoog is.
Eenmaal die zakt heeft de CO2 wel een impact op de VAA van PHEV.

EV blijft uiteraard het zelfde ongeacht de CO2

Specifiek is het VAA voor een PHEV en een BEV gelijk (voor zover de catalogusprijs gelijk is) voor zover de referentieuitstoot 15g hoger ligt dan de uitstoot van de PHEV. Vanaf de referentieuitstoot 14g of minder hoger ligt begint het VAA op te lopen.

Bvb. een PHEV met 49g uitstoot is "safe" tot een referentieuitstoot van 64g. Stel dat de referentieuitstoot naar 25g zakt ooit, dan is het VAA al het dubbele.

Allez. Ik snap je punt, maar ik denk niet dat specifiek PHEV's eruit gehaald moeten worden als zijnde 'absurd dat het ondersteund wordt' - dat geldt evenzeer voor electrics van €60-100K en met 400PK (en veel veel meer), als je er even bij stilstaat. :)

Mijn bestelde EV heeft nog niet eens 300pk…:(
Nu, een EV heeft wat meer nodig om het gewicht te compenseren. Maar die absurde getallen hoeft idd niet.

Vroeger waren er ook snelle auto’s, maar dat aandeel was toch een stuk kleiner dan de snelle tesla’s en de aankomende i4 M50 ed. Ben eigenlijk benieuwd nu ook de jongere mensen toegang hebben tot snelle bedrijfswagens of we geen grote verschillen gaan zien op de weg en dus nog meer gevaarlijke situaties krijgen.

Het lijkt me er in elk geval niet veiliger op te worden.

Als ge met uw diesel continu in eerste rijdt, is uw uitstoot ook niet in de buurt van wat er geclaimd wordt...

Mijn bestelde EV heeft nog niet eens 300pk…:(

🙂
Maar het is zoals het zelf ook zegt, tegenwoordig lijkt 200PK al minnetjes. Vroeger waren het aantal bedrijfswagens dat boven de 163PK ging een kleine minderheid, en ik schat dat de overgrote meerderheid zelfs onder de 140PK zat.

🙂
Maar het is zoals het zelf ook zegt, tegenwoordig lijkt 200PK al minnetjes. Vroeger waren het aantal bedrijfswagens dat boven de 163PK ging een kleine minderheid, en ik schat dat de overgrote meerderheid zelfs onder de 140PK zat.
Maar anderzijds moedigen heel veel EV's niet echt aan tot sportief rijgedrag. De meesten rijden eigenlijk vrij rustig.

Ik geloof niet dat dit de meerderheid is. Ik ken geen enkele zelfstandige die het niet gebruikt.

Volgens mij kunnen die echt nog hard zakken. Dus ik geloof er wel in dat de EV betaalbaar gaat worden.
Alleen denk ik dat de fabrikanten dit nog zo lang mogelijk zullen uitmelken en de prijs virtueel zo hoog mogelijk willen houden.
Gelukkig is er genoeg concurrentie ook.
Er komt een betaalbare Tesla uit, Model 1, voor 25k

Er komt een betaalbare Tesla uit, Model 1, voor 25k
Neen, er is een gerucht dat Tesla een 25k$ kleine wagen zou uitbrengen . De 35k$ model 3 kost hier 50 k€, dus zelfs wanneer dat gerucht correct zou zijn, spreken we waarschijnlijk over 40k€, en met de time-to-market van de gemiddelde Tesla over 2025

Neen, er is een gerucht dat Tesla een 25k$ kleine wagen zou uitbrengen . De 35k$ model 3 kost hier 50 k€, dus zelfs wanneer dat gerucht correct zou zijn, spreken we waarschijnlijk over 40k€, en met de time-to-market van de gemiddelde Tesla over 2025
Tja met de huidige inflatie is 40k het nieuwe 25k dan :unsure:

Terug
Bovenaan