Elektrische wagens

Hangt af van de kabel, en van het vermogen van de laadpaal dat je wilt. Maar misschien kunnen ze wel een stevigere kabel door de buis trekken...
Zou een 7,4kw paal zijn (hebben geen driefasig liggen) en de kabel die er nu steekt is berekend op een volledige aansluiting van tuinverlichting en een extra tuinhuis, wat we niet gaan doen. Dus als de enige vereiste een aparte zekering is moet dit wel lukken lijkt me.

Ik heb niet véél nodig: Android Auto + navigatie, eventueel verwarmde voorzetels en automatische airco. Al de rest kan me worst schelen. Zolang ie maar deftig rijdt en ik de wagen niet te dikwijls moet opladen
Als de rest je niet kan schelen zou ik uitkijken naar een ID.3 Pro S, Cupra El-Born, een Hyundai Kona 64 kWh of evt een Kia EV.6 2WD indien die nog in je budget past.

Je kan al kabel voorzien, maar die (extra) palen nog niet hangen. De eventuele graafwerken zijn het duurste denk ik...
Nog een vraag en ik vind het niet op google.

Stel ik laat een kabel trekken vanuit de hoofdkast uit de kelder naar een nieuwe kast in de garage of parking (blijkbaar is daar dan een nieuwe kast nodig met bedradingen). Ik sluit mijn laadsysteem daarop aan. Dan kunnen andere medebewoners later indien ze een laadsysteem nodig hebben daar ook op aansluiten.

MAAR, mijn werkgever wil exact weten hoeveel MIJN verbruik is, want hij wil NIET betalen voor mijn huishoudelijk gebruik EN ook NIET voor het verbruik van de medebewoners. Kan dat systeem dat onderscheid dan maken? :unsure:

Ik weet dat via "split-billing" dit onderscheid gemaakt kan worden MAAR de vraag is of dit systeem ook werkt bij "gemeenschappelijke" laadpalen?

Laatst bewerkt:
Als de rest je niet kan schelen zou ik uitkijken naar een ID.3 Pro S, Cupra El-Born, een Hyundai Kona 64 kWh of evt een Kia EV.6 2WD indien die nog in je budget past.
Ik was ook al aan het denken voor de Hyundai Kona 64 kWh. Deze is bij de goedkoopste electrische wagens en deze versie heeft de grootste reikwijdte. Met alles erop en eraan kwam ik uit op een dikke 45000€.

Kan hieraan dan een wallbox aangesloten worden? Want als er een extra kabel gestoken moet worden mag heel ons terras eruit dat 4 maand ligt..
Dat is dus hier ook het grote issue. De kelder ligt vooraan. De garage achteraan. Tussen de kelder en de garage ligt .. ons volledig appartement, het volledige terras, een tuin en dan pas de garage. Als ze alles moeten beginnen afbreken om daar ne extra kabel te trekken van 20-30 meter (?) richting de garage (misschien ben ik fout en zijn er andere oplossingen of is er een trukje om een kabel te leggen zonder alles af te breken ???) dan zeg ik gewoon: No thanks! En dan kan ik voorlopig beter voor een hybride gaan. (+ smart cable oplader via stopcontact)

Ik ga echt mijn wagen niet in de laadpaal steken op 3km van bij mij thuis en uren staan wachten voor ie opgeladen is (en neen dichterbij is er géén enkele laadpaal). Dan wacht ik beter tot er wat laadpalen geplaatst zijn in mijn gemeente (er is hier een parking waar men dit perfekt kan installeren).

Laatst bewerkt:
Ik was ook al aan het denken voor de Hyundai Kona 64 kWh. Deze is bij de goedkoopste electrische wagens en deze versie heeft de grootste reikwijdte. Met alles erop en eraan kwam ik uit op een dikke 45000€
Toch even aangeven dat die wagen ook één groot nadeel heeft: je kan met de Hyundai Kona niet echt snelladen. Max laadvermogen aan een snellader van deze wagen is 77kW
De VW ID.3 kan je opladen aan een max vermogen van 135 kW (maar dat gaat nog verhogen naar 170 kW dacht ik), een Kia EV6 aan 233 kW

Indien je dus eens 600 km ver moet rijden, sta je met de Kona bijna een uur aan de snellader. Met de EV6 20 min, met de ID.3 waarschijnlijk 35 min.

Op voorwaarde dat je zo’n lader tegenkomt op je traject natuurlijk.

Ik ga in augustus 3 dagen naar de vossemeren, als ik daar hun tarief bekijk, pfff :cautious:
A85-CF78-B-ECC5-4617-A4-B6-E7-BD888-D1-C0-C.jpg

Op voorwaarde dat je zo’n lader tegenkomt op je traject natuurlijk.

Ik ga in augustus 3 dagen naar de vossemeren, als ik daar hun tarief bekijk, pfff :cautious:
A85-CF78-B-ECC5-4617-A4-B6-E7-BD888-D1-C0-C.jpg
Toen ik in November naar de vossenmeren ging had ik mijn traject ook uitgerekend dat ik daar moest laden.
Jammergenoeg heb ik daar gewoon de kans niet gehad.
Ik ben wel 15 keer gaan kijken, maar van de paar paaltjes die er stonden was er nooit 1 vrij.
Op de weg naar huis toch nog net een lader gevonden met nog 10Km over op de teller...

Toch even aangeven dat die wagen ook één groot nadeel heeft: je kan met de Hyundai Kona niet echt snelladen. Max laadvermogen aan een snellader van deze wagen is 77kW
De VW ID.3 kan je opladen aan een max vermogen van 135 kW (maar dat gaat nog verhogen naar 170 kW dacht ik), een Kia EV6 aan 233 kW

Indien je dus eens 600 km ver moet rijden, sta je met de Kona bijna een uur aan de snellader. Met de EV6 20 min, met de ID.3 waarschijnlijk 35 min.
Misschien eerst voor ne audi Q4 E-tron gaan zien dan (want ik rijd nu met ne audi en ik ben daar klant), die heeft ook een max vermogen van 135 kW. Daarvan ne prijs opmaken met private laadpaal en dan zien wat de werkgever zegt. Ik zal dan denk ik uitkomen op 55-66k ruw geschat.

Toen ik in November naar de vossenmeren ging had ik mijn traject ook uitgerekend dat ik daar moest laden.
Jammergenoeg heb ik daar gewoon de kans niet gehad.
Ik ben wel 15 keer gaan kijken, maar van de paar paaltjes die er stonden was er nooit 1 vrij.
Op de weg naar huis toch nog net een lader gevonden met nog 10Km over op de teller...
Dat is dus ook een issue hé. Ik wil het liefst thuis opladen want als je batterij plat is en alle laadstations zijn volzet ..
Ze gaan wel laadpalen bijplaatsen maar ja .. wanneer juist ???

Laatst bewerkt:
Misschien eerst voor ne audi Q4 E-tron gaan zien dan (want ik rijd nu met ne audi en ik ben daar klant), die heeft ook een max vermogen van 135 kW. Daarvan ne prijs opmaken met private laadpaal en dan zien wat de werkgever zegt. Ik zal dan denk ik uitkomen op 55-66k ruw geschat.

Let wel dat een Q4 van 45000 behoorlijk kaal is en de range niet ver is.
Een collega heeft een Kona en die is daar zeer tevreden over, met lage verbruiken. Snelladen is idd wel minder.

Vraag gewoon welke auto's in dat budget zitten en waar de meeste kortingen opzit want dat verschilt van bedrijf tot bedrijf.
Ik heb een budget van 675 euro en in principe zit daar de brandstof en CO2 bijdrage in (vroeger was dat zo) en kan een iX3 leasen, maar bij een klein bedrijf gaat dat niet lukken vrees ik, maar jou budget is een heel stuk ruimer.

Ik ga ook een elektrische bedrijfswagen moeten nemen. (voor de allereerste keer)

Ik heb een gelijkvormigheidsattest nodig, maar ik heb er nog ééntje dat geldig is tem juli 2034 dus het plaatsen van een laadstation is normaal géén issue denk ik? Of moet ik nog met andere zaken rekening houden en/of controleren?
Bedoel je de keuring van de elektrische installatie met gelijkvormigheidsattest? Deze kan nog geldig zijn maar het hangt er vanaf of de installatie nog steeds hetzelfde is als bij keuring. In veel gevallen komen er achteraf wel (kleinere) wijzigingen wat in principe zou herkeurd moeten worden.

Zou een 7,4kw paal zijn (hebben geen driefasig liggen) en de kabel die er nu steekt is berekend op een volledige aansluiting van tuinverlichting en een extra tuinhuis, wat we niet gaan doen. Dus als de enige vereiste een aparte zekering is moet dit wel lukken lijkt me.
Naar een tuinhuis, waar meestal niet echt grote vermogens nodig zijn, zal men normaal een 3G2,5 leggen. Die kan maximum met 20A afgezekerd worden. Om te laden op 7,4KW heb je een 3G6 kabel nodig en kun je afzekeren op 32A. Het lijkt er dus op, zonder een andere kabel, dat je max. aan 3.7KW (16A) zal kunnen laden, tenzij de laadpaal 20A kan. Op zich hoeft dat niet zo'n probleem te zijn naar mijn ervaring.

Nog een vraag en ik vind het niet op google.

Stel ik laat een kabel trekken vanuit de hoofdkast uit de kelder naar een nieuwe kast in de garage of parking (blijkbaar is daar dan een nieuwe kast nodig met bedradingen). Ik sluit mijn laadsysteem daarop aan. Dan kunnen andere medebewoners later indien ze een laadsysteem nodig hebben daar ook op aansluiten.

MAAR, mijn werkgever wil exact weten hoeveel MIJN verbruik is, want hij wil NIET betalen voor mijn huishoudelijk gebruik EN ook NIET voor het verbruik van de medebewoners. Kan dat systeem dat onderscheid dan maken? :unsure:

Ik weet dat via "split-billing" dit onderscheid gemaakt kan worden MAAR de vraag is of dit systeem ook werkt bij "gemeenschappelijke" laadpalen?
Er zijn verschillende systemen. Hier is bijvoorbeeld een laadpaal geïnstalleerd van BlueCorner. Ik kan daar gewoon laden met de laadpas van de werkgever en die betaalt dan aan BlueCorner voor mijn verbruik. Anderen kunnen ook laden met een publieke laadpas. Voor al dat verbruik samen krijg ik zelf dan de elektriciteitskost (via CREG tarief) terugbetaald van BlueCorner.

Dat is dus hier ook het grote issue. De kelder ligt vooraan. De garage achteraan. Tussen de kelder en de garage ligt .. ons volledig appartement, het volledige terras, een tuin en dan pas de garage. Als ze alles moeten beginnen afbreken om daar ne extra kabel te trekken van 20-30 meter (?) richting de garage (misschien ben ik fout en zijn er andere oplossingen of is er een trukje om een kabel te leggen zonder alles af te breken ???) dan zeg ik gewoon: No thanks! En dan kan ik voorlopig beter voor een hybride gaan. (+ smart cable oplader via stopcontact)
Soms zijn er eenvoudigere oplossingen mogelijk of liggen er wachtbuizen. Als je een 32A laadpaal monofase (7,4kW) wil zetten heb je wel minimum een 3G6-kabel nodig en die is ~1cm in diameter. Meerdere palen = dikkere kabel nodig of meerdere.

Misschien is het een goed idee om een apart topic te maken voor laadpalen en vragen daarrond?

Laatst bewerkt:
Ik zou dan ook eens bij Skoda en VW kijken, naar de ID.4 en Enyaq.
De Audi had ook mijn voorkeur, maar om er een echte Audi van te maken moest je echt wel serieus budget aan opties overhouden. Wat ik niet had, dus uiteindelijk maar voor de Enyaq gegaan.
En die auto is ook zeker geen straf.
De ID.4 was ook wel nog wat geweest, maar ik vind het interieur rond het stuur echt niet mijn ding, dus daarop afgehaakt.

Let wel dat een Q4 van 45000 behoorlijk kaal is en de range niet ver is.
Een collega heeft een Kona en die is daar zeer tevreden over, met lage verbruiken. Snelladen is idd wel minder.

Vraag gewoon welke auto's in dat budget zitten en waar de meeste kortingen opzit want dat verschilt van bedrijf tot bedrijf.
Ik heb een budget van 675 euro en in principe zit daar de brandstof en CO2 bijdrage in (vroeger was dat zo) en kan een iX3 leasen, maar bij een klein bedrijf gaat dat niet lukken vrees ik, maar jou budget is een heel stuk ruimer.
Er is een versie 40 e-tron en die heeft een grotere range, maar ja, deze start bij 50000 hé en ja het telt snel op.

De Audi garage is hier samen met Skoda en VW in één garage.
Dus ik ga eerst eens zien naar Audi. Offerte indienen. Indien werkgever zaagt (ik vrees ervoor), nog eens offertes indienen van Skoda en/of VW en ééntje van Hyundai. En dan zien we wel!

Bedankt iedereen voor de informatie.

Bedoel je de keuring van de elektrische installatie met gelijkvormigheidsattest? Deze kan nog geldig zijn maar het hangt er vanaf of de installatie nog steeds hetzelfde is als bij keuring. In veel gevallen komen er achteraf wel (kleinere) wijzigingen wat in principe zou herkeurd moeten worden.
Inderdaad. Mijn attest is nog geldig tem juli 2034 maar mogelijk moet er dus een herkeuring gebeuren bij het plaatsen van een laadpaal.

---

Oh ja ik heb gehoord dat als er géén enkele laadpaal in jou buurt is op minder dan 1 km afstand dat je kan klagen (bij Fluvius?) en dat ze dan verplicht, een "publieke" laadpaal moeten komen installeren? Maar dat is een gerucht. Iemand die weet wat hiervan waar is? Want de dichtsbijzijnde laadpaal is dus op 2,9 (!) km.

Oh ja ik heb gehoord dat als er géén enkele laadpaal in jou buurt is op minder dan 1 km afstand dat je kan klagen (bij Fluvius?) en dat ze dan verplicht, een "publieke" laadpaal moeten komen installeren? Maar dat is een gerucht. Iemand die weet wat hiervan waar is? Want de dichtsbijzijnde laadpaal is dus op 2,9 (!) km.
Is zelfs 500m, maar dan mag je geen mogelijkheid hebben om die zelf te installeren (oprit/garage): https://www.fluvius.be/nl/thema/duu...-laadpaal-aanvragen?app-refresh=1642769142166

De vraag is ook nog maar hoe snel die er dan wel komt. Fluvius kennende zal dit niet op een paar maand geregeld zijn.

Je kan een systeem zoeken dat je via een RFID badge die je koppelt aan een gebruiker een opsplitsing geeft. Elke bewoner heeft een badge, elke paal die je zet is van hetzelfde systeem en ongeacht welke paal je gebruikt heb je per kaart een nette opgaaf... Beetje hetzelfde systeem als publieke palen, maar dan lokaal...

Dat is dus ook een issue hé. Ik wil het liefst thuis opladen want als je batterij plat is en alle laadstations zijn volzet ..
Ze gaan wel laadpalen bijplaatsen maar ja .. wanneer juist ???
Je kan ook gewoon een 230V 10A lader gebruiken op een normaal huishoudelijk stopcontact in nood he. Daarmee krijg je die niet vol op een etmaal, maar kan je wel uit de nood helpen.

Ik ben nu aan het kijken voor een bedrijfswagen en ik ben er nog helemaal niet over uit. Elektrisch rijden trekt me wel aan maar ik wil ook een auto waarmee ik langere afstanden kan rijden en het nachtmerriescenario om in Frankrijk zonder stroom te vallen is er wel.

Daarom aan het overwegen om ipv een e-2008 (Peugeot) die ik eerst op het oog had eventueel een hybride wagen te kiezen, maar na elektrische testritjes blijft het toch aanlokkelijk

Ik ben nu aan het kijken voor een bedrijfswagen en ik ben er nog helemaal niet over uit. Elektrisch rijden trekt me wel aan maar ik wil ook een auto waarmee ik langere afstanden kan rijden en het nachtmerriescenario om in Frankrijk zonder stroom te vallen is er wel.

Daarom aan het overwegen om ipv een e-2008 (Peugeot) die ik eerst op het oog had eventueel een hybride wagen te kiezen, maar na elektrische testritjes blijft het toch aanlokkelijk
Dan pak je inderdaad best een hybride zodat je niet 2x per jaar mogelijk in de problemen geraakt.

Je beantwoord de vraag wel zelf waarom hij net wel voor een EV moet gaan.
Tweemaal per jaar is het lastiger, de overige 363 dagen is het enkel maar plezier.

Ik denk dat het meer een passief-agressieve reactie was hoor :P

Het vaak moeten laden schrikt me overigens niet af, gebrekkige infrastructuur des te meer. Hoewel dat in Frankrijk en België er ook wel op vooruit gaat denk ik.

Iemand hier ervaring met de e-2008? M’n collega’s verklaren me voor gek maar het rijdt echt veel te lekker en wat mij betreft een stuk beter dan de Audi A3 die ik ook heb uitgetest. Het blijft natuurlijk wel Peugeot maar hun nieuwe modellen vind ik best wel sexy.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de infrastructuur zo een probleem gaat zijn. Iedereen is thuis laadpalen aan het zetten, verschillende werkgevers zijn laadpalen aan het uitdelen. Ja onderweg moet ge eens 30-40 minuten stoppen, maar al die mensen die thuis hun bakje hebben volgedaan staan niet 'aan de pomp'. Bovendien zullen gaandeweg laders op vele parkeerplaatsen staan. En dara komt dan ook nog bij dat totaal niet zo veel mensen met een EV rondsnorren over een jaar.

If anything zullen we onderweg misschien meer laadgelegenheden hebben dan ooit tevoren.

Wintervakanties zie ik nog wel problematisch in vanwege de impact van lage temperaturen op range. Dat plus sommige wagens die amper kunnen superchargen is kloterij.

Terug
Bovenaan