Elektrische wagens

De Skoda Enyaq IV? Dat is zeker een deftige wagen en de beste range van de 3.

Misschien weet je het niet maar de VW ID4, Audi Q4 en Skoda Enyaq zijn ook op hetzelfde platform gebouwd.
Maaf een iV60 is ook niet vet qua range. maar een skoda iV80 is wel een heel deftige wagen.
Ook goed afgewerkt, met mooie materialen (itt ID4).

De Skoda Enyaq IV? Dat is zeker een deftige wagen en de beste range van de 3.

Misschien weet je het niet maar de VW ID4, Audi Q4 en Skoda Enyaq zijn ook op hetzelfde platform gebouwd.
Merci! Skoda Enyaq IV 60 ja... Hoger ligt buiten mijn budget. De range van de 60 ligt precies niet dermate veel hoger dan die van de xc 40 ( volgens EV database)? Of vergis ik mij?

Voordeel is wel dat door de lagere basisprijs tov de xc40 ik de skoda beter kan uitrusten...

Welke zou jij kiezen?

Passen allemaal ofwel niet in mijn budget of ze staan gewoon niet in de catalogus.
Ik kan wel een Skoda Enyaq pakken. Is dat iets deftigs
En Volkswagen ID.4? Die durft soms net goedkoper te zijn dan de Skoda.

Tussen de XC40 en Enyaq zou ik redelijk hard richting de Enyaq neigen.
Voordelen voor Enyaq:
- Ruimer
- Hogere laadsnelheid (kan handig zijn voor op reis bijvoorbeeld)
- Lager verbruik

Voordelen voor XC40:
- Ietsje sneller naar de 100
- Persoonlijk vind ik de XC40 mooier dan de Enyaq, maar de Enyaq vind ik ook wel goed uitzien
- Levertijd die mogelijks beter is?

De Enyaq is momenteel rampzalig qua levertijd, tenzij je nog stock vindt of een dealer die een slot gereserveerd heeft. Anders zit je wellicht tegen een levertijd van 2023 aan te kijken.
Ik weet niet of Volvo het beter doet. De Polestar heeft alleszins een véél kortere levertijd.

En Volkswagen ID.4? Die durft soms net goedkoper te zijn dan de Skoda.

Tussen de XC40 en Enyaq zou ik redelijk hard richting de Enyaq neigen.
Voordelen voor Enyaq:
- Ruimer
- Hogere laadsnelheid (kan handig zijn voor op reis bijvoorbeeld)
- Lager verbruik

Voordelen voor XC40:
- Ietsje sneller naar de 100
- Persoonlijk vind ik de XC40 mooier dan de Enyaq, maar de Enyaq vind ik ook wel goed uitzien
- Levertijd die mogelijks beter is?

De Enyaq is momenteel rampzalig qua levertijd, tenzij je nog stock vindt of een dealer die een slot gereserveerd heeft. Anders zit je wellicht tegen een levertijd van 2023 aan te kijken.
Ik weet niet of Volvo het beter doet. De Polestar heeft alleszins een véél kortere levertijd.
Merci!!

Een vraagje over de laadpaal. Kan ik een 3-fase paal kiezen en deze mono laten aansluiten?
Zodat als ik later mijn net wil uitbreiden (neem bvb een 2de EV, warmtepomp, whatever) ik deze kan laten omvormen ipv een nieuwe aan te schaffen?

Ter referentie, levertijden bij ons gemeld:
- Polestar 2: 20 weken
- XC40: 30 weken
- Enyaq IV80: 44 weken

Een vraagje over de laadpaal. Kan ik een 3-fase paal kiezen en deze mono laten aansluiten?
Zodat als ik later mijn net wil uitbreiden (neem bvb een 2de EV, warmtepomp, whatever) ik deze kan laten omvormen ipv een nieuwe aan te schaffen?

Over welke paal gaat het juist?

Heb nog geen in gedachte (AKA, mijn werkgever is nog een nieuwe supplier aant zoeken).
Was een algemene vraag, kan je een 3F laadpaal ook als 1F aansluiten?
Sommige wel en sommige niet :P
Daarom dat ik de vraag stel. Een wallbox pulsar kan het bijvoorbeeld wel. Die van legrand niet.

De laadpaal van Fivari kan je naar keuze op één of drie fases aansluiten. Indien je een 3fase net hebt kan je zelfs met een schakelaar omschakelen van 1f naar 3f opladen.

De laadpaal van Fivari kan je naar keuze op één of drie fases aansluiten. Indien je een 3fase net hebt kan je zelfs met een schakelaar omschakelen van 1f naar 3f opladen.
Kan je met elke paal die beide afkan hoor. Allez je moet dan wel ergens een lastschakelaar zetten natuurlijk :P
De vraag is waarom je dat zou doen, qua verdeling is hoe dan ook beter om 3f aan te sluiten. Of je zou een mono PV-omvormer moeten hebben.

Kan je met elke paal die beide afkan hoor. Allez je moet dan wel ergens een lastschakelaar zetten natuurlijk :P
De vraag is waarom je dat zou doen, qua verdeling is hoe dan ook beter om 3f aan te sluiten. Of je zou een mono PV-omvormer moeten hebben.
Ik heb een 3f omvormer en een 1f laadpaal. Injectie en afname wordt “genet” over alle fases heen door slimme meter.
Voordeel van 1f laadpaal is dat je met lagere vermogens ook efficiënt kan laden, want laden aan 5A (minimum bij mijn wagen) is gewoon niet efficiënt met laadverliezen >> 10%
En 5A 3f is al laden aan 4kW maar dus met meer laadverliezen dan aan 15 A 1f, wat het zelfde vermogen geeft.

Ik heb een 3f omvormer en een 1f laadpaal. Injectie en afname wordt “genet” over alle fases heen door slimme meter.
Voordeel van 1f laadpaal is dat je met lagere vermogens ook efficiënt kan laden, want laden aan 5A (minimum bij mijn wagen) is gewoon niet efficiënt met laadverliezen >> 10%
En 5A 3f is al laden aan 4kW maar dus met meer laadverliezen dan aan 15 A 1f, wat het zelfde vermogen geeft.
De minimale laadstroom is dus 5A? En er is geen minimaal vermogen?
Het klopt dat de slimme meter de som maakt van injectie - afname over alle fases. Maar goed dan heb je weinig aan uw home batterij natuurlijk.

Maar het klopt wel wat je zegt dat uw laadverlies hoger is bij lager vermogen, wat niet natuurlijk aanvoelt maar wel zo is.
Maar een 3f laadpaal laat wel een hoger rendement opmeten, dat is dan wel de keerzijde.

Maar goed als op laag vermogen gaat laden heeft het weinig zin om een 3f laadpaal te kopen.

Maar goed als op laag vermogen gaat laden heeft het weinig zin om een 3f laadpaal te kopen.
Wat is laag vermogen in deze situatie? Ik twijfel nog of ik een 3f of 1f laadpaal laat zetten.
De enige reden dat ik 3f zou laten zetten is voor toekomstgerichtheid. Stel dat er ooit een 2e EV bij zou komen, dat we dan wat sneller kunnen laden indien nodig. Of wie weet welke andere redenen er in de toekomst nog tevoorschijn komen.

Effectief 3f laden gaat nog niet voor direct zijn, onze aansluiting op het net is ook nog 1f en niet 3f (bekabeling is wel al voorbereid op 3f).
Want met 1 EV denk ik dat we wel met 1f toekomen. Als het dan toch echt eens nodig is, kan ik even aan de snellader hangen die niet zo ver van mijn huis is.

Wat is laag vermogen in deze situatie? Ik twijfel nog of ik een 3f of 1f laadpaal laat zetten.
De enige reden dat ik 3f zou laten zetten is voor toekomstgerichtheid. Stel dat er ooit een 2e EV bij zou komen, dat we dan wat sneller kunnen laden indien nodig. Of wie weet welke andere redenen er in de toekomst nog tevoorschijn komen.

Effectief 3f laden gaat nog niet voor direct zijn, onze aansluiting op het net is ook nog 1f en niet 3f (bekabeling is wel al voorbereid op 3f).
Want met 1 EV denk ik dat we wel met 1f toekomen. Als het dan toch echt eens nodig is, kan ik even aan de snellader hangen die niet zo ver van mijn huis is.
Los van de benodigde vermogens, met het capaciteitstarief ga je wellicht nooit laden aan heel hoge vermogens, toch?

Mono gaat bij mij aan 7,4kw - op 32A. Dus op een uurtje of 10 is uw wagen volledig vol. Of 2 wagens naar 50% op minder dan een avond+nacht.
Dan moet het toch al héél slecht uitkomen in de planning als het daarmee niet lukt :D

Los van de benodigde vermogens, met het capaciteitstarief ga je wellicht nooit laden aan heel hoge vermogens, toch?

Mono gaat bij mij aan 7,4kw - op 32A. Dus op een uurtje of 10 is uw wagen volledig vol. Of 2 wagens naar 50% op minder dan een avond+nacht.
Dan moet het toch al héél slecht uitkomen in de planning als het daarmee niet lukt :D
Ik denk eerlijk gezegd dat ik vaak ga laden aan hoge vermogens als die regeling blijft zoals het nu is. 1 kwartiertje moet het maar fout gaan en heel je maand is verpest, dan denk ik dat je beter de hele maand voor pieken kan zorgen om toch het meeste geld uit je energie te halen :p

Al ben ik benieuwd of dat capaciteitstarief er wel door komt, het laatste dat ik er over hoorde kwam van Zuhal Demir die zei dat ze ging proberen heel dat gedoe uit te stellen omdat het vertrouwen van de consument totaal weg is na heel die terugdraaiende teller debacle.

Terug
Bovenaan