ugar
Well-known member
1.3 kW dus, 5A 1f. Maar dan heb je wel zeer hoge laadverliezen Zelfs bij 10A 1f (2.3 kW) zit je nog aan 16%.De minimale laadstroom is dus 5A? En er is geen minimaal vermogen?
Neen, toch nietHet klopt dat de slimme meter de som maakt van injectie - afname over alle fases. Maar goed dan heb je weinig aan uw home batterij natuurlijk.
Maar het klopt wel wat je zegt dat uw laadverlies hoger is bij lager vermogen, wat niet natuurlijk aanvoelt maar wel zo is.
Maar een 3f laadpaal laat wel een hoger rendement opmeten, dat is dan wel de keerzijde.
7 kW 1f = 6.2% laadverlies
11 kW 3f = 8.9% laadverlies
Er zijn amper wagens die aan 32A 3f kunnen laden. Dus is 1f efficiënter (het verschil is net geen 3%)
Het gaat ook niet.Maar goed als op laag vermogen gaat laden heeft het weinig zin om een 3f laadpaal te kopen.
Ik laad 's nachts op.Ik denk eerlijk gezegd dat ik vaak ga laden aan hoge vermogens als die regeling blijft zoals het nu is. 1 kwartiertje moet het maar fout gaan en heel je maand is verpest, dan denk ik dat je beter de hele maand voor pieken kan zorgen om toch het meeste geld uit je energie te halen![]()
Of overdag, wanneer ik weet dat er PV-productie is. In de zomer is het max vermogen van mijn installatie 7kW. Dus stel ik de laadpaal in van 10u -16h00 aan 7 kW. Piekvermogen onder controle, en 42 kWh geladen op één dag. En 80% van het geladen vermogen is van de zonnepanelen.
Binnenkort installeer ik een API die connecteert met de Tesla -app en die op basis van mijn slimme meter en de omvormer het gevraagde laadvermogen van de Tesla-app bijstuurt.
Ik zit deze maand aan 5kW als piekvermogen. De nacht is echt lang genoeg om te laden.
Dat gaat er sowieso komen.Al ben ik benieuwd of dat capaciteitstarief er wel door komt, het laatste dat ik er over hoorde kwam van Zuhal Demir die zei dat ze ging proberen heel dat gedoe uit te stellen omdat het vertrouwen van de consument totaal weg is na heel die terugdraaiende teller debacle.
Zelfs 7.4 kW is vrij hoog. Ik laad aan 4kW. Dat is 25km per uur. En dat is meer dan voldoende voor mij. Tussen 20h00 en 07h00 is er toch niet zoveel verbruik, en dat laat me toe om 44 kWh op een avond te laden; 250 km, meer dan ik nodig heb. Range van mijn auto is ook meer dan genoeg om niet altijd te moeten laden. Ik ben zondagmiddag vertrokken voor een rit van 140k m met 50% SOC. Ik kom dan toch terug thuis met een SOC van 20%, en ik had daarna echt geen plannen meer. En 20% is nog altijd 80 km, indien ik echt nog ver moet rijden passeer ik wel 10 minuten aan een snellader.Los van de benodigde vermogens, met het capaciteitstarief ga je wellicht nooit laden aan heel hoge vermogens, toch?
Mono gaat bij mij aan 7,4kw - op 32A. Dus op een uurtje of 10 is uw wagen volledig vol. Of 2 wagens naar 50% op minder dan een avond+nacht.
Dan moet het toch al héél slecht uitkomen in de planning als het daarmee niet lukt![]()

(en de werkgever zegt tegen mij gewoon heu heu heu we are working on it
)