Elektrische wagens

De minimale laadstroom is dus 5A? En er is geen minimaal vermogen?
1.3 kW dus, 5A 1f. Maar dan heb je wel zeer hoge laadverliezen Zelfs bij 10A 1f (2.3 kW) zit je nog aan 16%.

Het klopt dat de slimme meter de som maakt van injectie - afname over alle fases. Maar goed dan heb je weinig aan uw home batterij natuurlijk.

Maar het klopt wel wat je zegt dat uw laadverlies hoger is bij lager vermogen, wat niet natuurlijk aanvoelt maar wel zo is.
Maar een 3f laadpaal laat wel een hoger rendement opmeten, dat is dan wel de keerzijde.
Neen, toch niet
7 kW 1f = 6.2% laadverlies
11 kW 3f = 8.9% laadverlies

Er zijn amper wagens die aan 32A 3f kunnen laden. Dus is 1f efficiënter (het verschil is net geen 3%)
Maar goed als op laag vermogen gaat laden heeft het weinig zin om een 3f laadpaal te kopen.
Het gaat ook niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik vaak ga laden aan hoge vermogens als die regeling blijft zoals het nu is. 1 kwartiertje moet het maar fout gaan en heel je maand is verpest, dan denk ik dat je beter de hele maand voor pieken kan zorgen om toch het meeste geld uit je energie te halen :p
Ik laad 's nachts op.
Of overdag, wanneer ik weet dat er PV-productie is. In de zomer is het max vermogen van mijn installatie 7kW. Dus stel ik de laadpaal in van 10u -16h00 aan 7 kW. Piekvermogen onder controle, en 42 kWh geladen op één dag. En 80% van het geladen vermogen is van de zonnepanelen.

Binnenkort installeer ik een API die connecteert met de Tesla -app en die op basis van mijn slimme meter en de omvormer het gevraagde laadvermogen van de Tesla-app bijstuurt.
Ik zit deze maand aan 5kW als piekvermogen. De nacht is echt lang genoeg om te laden.
Al ben ik benieuwd of dat capaciteitstarief er wel door komt, het laatste dat ik er over hoorde kwam van Zuhal Demir die zei dat ze ging proberen heel dat gedoe uit te stellen omdat het vertrouwen van de consument totaal weg is na heel die terugdraaiende teller debacle.
Dat gaat er sowieso komen.
Los van de benodigde vermogens, met het capaciteitstarief ga je wellicht nooit laden aan heel hoge vermogens, toch?

Mono gaat bij mij aan 7,4kw - op 32A. Dus op een uurtje of 10 is uw wagen volledig vol. Of 2 wagens naar 50% op minder dan een avond+nacht.
Dan moet het toch al héél slecht uitkomen in de planning als het daarmee niet lukt :D
Zelfs 7.4 kW is vrij hoog. Ik laad aan 4kW. Dat is 25km per uur. En dat is meer dan voldoende voor mij. Tussen 20h00 en 07h00 is er toch niet zoveel verbruik, en dat laat me toe om 44 kWh op een avond te laden; 250 km, meer dan ik nodig heb. Range van mijn auto is ook meer dan genoeg om niet altijd te moeten laden. Ik ben zondagmiddag vertrokken voor een rit van 140k m met 50% SOC. Ik kom dan toch terug thuis met een SOC van 20%, en ik had daarna echt geen plannen meer. En 20% is nog altijd 80 km, indien ik echt nog ver moet rijden passeer ik wel 10 minuten aan een snellader.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik vaak ga laden aan hoge vermogens als die regeling blijft zoals het nu is. 1 kwartiertje moet het maar fout gaan en heel je maand is verpest, dan denk ik dat je beter de hele maand voor pieken kan zorgen om toch het meeste geld uit je energie te halen :p
in die optiek ja dan wel, eenmaal een piek boven een waarde en je kan ongestoord lagere of identieke pieken maken.
Maar dat lijkt mij net het punt, ervoor zorgen dat je überhaupt nooit zo een hoge piek maakt.

Neen, toch niet
7 kW 1f = 6.2% laadverlies
11 kW 3f = 8.9% laadverlies

En van waar heb je die cijfers?

En Volkswagen ID.4? Die durft soms net goedkoper te zijn dan de Skoda.

Tussen de XC40 en Enyaq zou ik redelijk hard richting de Enyaq neigen.
Voordelen voor Enyaq:
- Ruimer
- Hogere laadsnelheid (kan handig zijn voor op reis bijvoorbeeld)
- Lager verbruik

Voordelen voor XC40:
- Ietsje sneller naar de 100
- Persoonlijk vind ik de XC40 mooier dan de Enyaq, maar de Enyaq vind ik ook wel goed uitzien
- Levertijd die mogelijks beter is?

De Enyaq is momenteel rampzalig qua levertijd, tenzij je nog stock vindt of een dealer die een slot gereserveerd heeft. Anders zit je wellicht tegen een levertijd van 2023 aan te kijken.
Ik weet niet of Volvo het beter doet. De Polestar heeft alleszins een véél kortere levertijd.
Ietsje sneller naar de 100? Ik heb afgelopen weekend een testritje gedaan met de XC40 en dat ding gaat hard... Zelf overweeg ik de Volvo XC40 Recharge P8 met dat Ultra (of Ultimate?) pakket en de twin engine. Die bak lijkt dan zo goed als alle snufjes en comfort dingen te hebben. 0 - 100 op 4,9 seconden dacht ik...

De range is een heikel punt bij die XC40.

in die optiek ja dan wel, eenmaal een piek boven een waarde en je kan ongestoord lagere of identieke pieken maken.
Maar dat lijkt mij net het punt, ervoor zorgen dat je überhaupt nooit zo een hoge piek maakt.

Gewoon afspreken met de buren en een kabel leggen, alles op 1 teller, zelf een bijkomende teller tussen plaatsen en de kosten delen. Mss eens een rekenoefening waard of dat voordelig kan zijn.

Ietsje sneller naar de 100? Ik heb afgelopen weekend een testritje gedaan met de XC40 en dat ding gaat hard... Zelf overweeg ik de Volvo XC40 Recharge P8 met dat Ultra (of Ultimate?) pakket en de twin engine. Die bak lijkt dan zo goed als alle snufjes en comfort dingen te hebben. 0 - 100 op 4,9 seconden dacht ik...

Ik neem aan dat het niet over de twin recharge gaat maar de andere en die doet er 7,4sec over.

De single motor is wat minder krachtig eh, die doet 7,4s tot 100, de Enyaq IV60 doet er 8,5s over. Dat is niet supersnel, maar in dagelijks verkeer ruim voldoende.
Leuk dat een XC40 0-100 kan in 4,9s, met een opgegeven verbruik van maar liefst 24kWh/100 km ga je daar niet veel geniet van hebben. Laat staan dat je dat veel kan gebruiken hier in Belgie. Op een oprit, als eerste vertrekken aan een stoplicht of eens inhalen... Dat kan met de single motor ook.
De enyaq heb ik gereden in IV80 trim en die voelde voor een elektrische auto wel wat traag, de BMW iX3 voelt dan weer krachtiger dan die op papier beloofd te zijn. In veel testen doet die 0-100 ook sub 6,5s ipv de opgegeven 6,8s.
De polestar 2 AWD was gewoon zot snel.

De XC40 viel al snel af, die is wat klein en al die vegan rommel is niet aan mij besteed. Ik ga EV rijden omdat dat voor mij goedkoop is en ik dan een goed uitgeruste auto kan rijden. De rest is bijzaak.

Ik ga ook een elektrische bedrijfswagen moeten nemen. (voor de allereerste keer)

Ik heb een gelijkvormigheidsattest nodig, maar ik heb er nog ééntje dat geldig is tem juli 2034 dus het plaatsen van een laadstation is normaal géén issue denk ik? Of moet ik nog met andere zaken rekening houden en/of controleren?

Vermits er (zie hierboven) momenteel amper laadstations hier in de buurt zijn dacht ik eraan thuis ééntje te plaatsen.
Aan mijn electriciteitsteller / meter is dat onmogelijk want die steekt in de kelder. (trappen naar beneden) dus ik dacht eraan deze in mijn garage te plaatsen. Daar heb ik kabels + een stopcontact net naast de garagepoort (ideaal?), dat lijkt me voldoende om zo'n laadstation te kunnen plaatsen?

Ik ga er ééntje nemen met split billing zodat de werkgever perfekt weet wat mijn verbruik is voor de wagen + een kaart waarmee ik ook via publieke laadpalen kan opladen.

Iemand een paar suggesties, welke elektrische wagens interessant zijn?
En is bovenstaande zo'n beetje correct wat ik zeg? Want ik ben totaal niet up to date met elektrische wagens. Ik word oud :D

Ik ga ook een elektrische bedrijfswagen moeten nemen. (voor de allereerste keer)

Ik heb een gelijkvormigheidsattest nodig, maar ik heb er nog ééntje dat geldig is tem juli 2034 dus het plaatsen van een laadstation is normaal géén issue denk ik? Of moet ik nog met andere zaken rekening houden en/of controleren?

Vermits er (zie hierboven) momenteel amper laadstations hier in de buurt zijn dacht ik eraan thuis ééntje te plaatsen.
Aan mijn electriciteitsteller / meter is dat onmogelijk want die steekt in de kelder. (trappen naar beneden) dus ik dacht eraan deze in mijn garage te plaatsen. Daar heb ik kabels + een stopcontact net naast de garagepoort (ideaal?), dat lijkt me voldoende om zo'n laadstation te kunnen plaatsen?

Ik ga er ééntje nemen met split billing zodat de werkgever perfekt weet wat mijn verbruik is voor de wagen + een kaart waarmee ik ook via publieke laadpalen kan opladen.

Iemand een paar suggesties, welke elektrische wagens interessant zijn?
En is bovenstaande zo'n beetje correct wat ik zeg? Want ik ben totaal niet up to date met elektrische wagens. Ik word oud :D
Een laadpaal wordt op een aparte kring aangesloten. Qua auto is het wat moeilijk zonder te weten wat je budget is en wat belangrijk is voor u.

Een laadpaal wordt op een aparte kring aangesloten. Qua auto is het wat moeilijk zonder te weten wat je budget is en wat belangrijk is voor u.
Ah ik googled het ook net, maar hoe werkt dit juist? Moeten er dan extra graafwerken worden uitgevoerd? Vanwaar worden die extra kabels dan getrokken? Ik ken daar eigenlijk niets van en ben nog opzoekingen aan het doen :)

Budget = 795€--> Volgens mijn contract: "De huurprijs per maand, inclusief CO2 bijdrage/maand, inclusief niet recupereerbare btw (50%), exclusief brandstof"

Maar dat is tov diesel/benzine wagens, ik weet niet of dat budget toereikend is voor elektrische wagens. Ik ken de berekeningen daar ook niet achter. :tongue: (en de werkgever zegt tegen mij gewoon heu heu heu we are working on it :unsure:)

Ik heb niet véél nodig: Android Auto + navigatie, eventueel verwarmde voorzetels en automatische airco. Al de rest kan me worst schelen. Zolang ie maar deftig rijdt en ik de wagen niet te dikwijls moet opladen

Laatst bewerkt:
Ah ik googled het ook net, maar hoe werkt dit juist? Moeten er dan extra graafwerken worden uitgevoerd? Vanwaar worden die extra kabels dan getrokken? Ik ken daar eigenlijk niets van en ben nog opzoekingen aan het doen :)

Budget = 795€--> Volgens mijn contract: "De huurprijs per maand, inclusief CO2 bijdrage/maand, inclusief niet recupereerbare btw (50%), exclusief brandstof"

Maar dat is tov diesel/benzine wagens, ik weet niet of dat budget toereikend is voor elektrische wagens. Ik ken de berekeningen daar ook niet achter. :tongue: (en de werkgever zegt tegen mij gewoon heu heu heu we are working on it :unsure:)
Vanuit uw kast (waar uw _plombs_ zitten) naar de laadpaal :)

Dus dat ze in de kelder staat is geen enkel probleem, er worden nieuwe kabels gelegd.

Vanuit uw kast (waar uw _plombs_ zitten) naar de laadpaal :)

Dus dat ze in de kelder staat is geen enkel probleem, er worden nieuwe kabels gelegd.
Ik weet het dan zo nog niet. Ik woon in een appartement met 5 bewoners. En de garage bevindt zich achteraan (waar de parking is). De kelder bevindt zich helemaal vooraan. Dus als er aparte kabels gelegd moeten worden, dan gaan deze doorheen de muren of door de grond (dat laatste lijkt mij logischer?) en dan door de tuin getrokken moeten worden denk ik (?) en dat over een afstand van 30 meter of zo

Maar goed een installateur moet dan maar eens langskomen, de plannen bekijken en zien wat de opties zijn.

Laatst bewerkt:
Bjorn Nyland heeft daar een serie tests over gedaan, maar ik heb ook nog andere tests gezien in 't verleden, weet niet meer welk kanaal
Er zijn tegenwoordig wel al voldoende youtube kanalen om informatie matie te vinden.
Naast Bjorn Nyland vind ik dat van Kris Rifa ook wel goed.

Ik weet het dan zo nog niet. Ik woon in een appartement met 5 bewoners. En de garage bevindt zich achteraan (waar de parking is). De kelder bevindt zich helemaal vooraan. Dus als er aparte kabels gelegd moeten worden, dan gaan deze doorheen de muren of door de grond (dat laatste lijkt mij logischer?) en dan door de tuin getrokken moeten worden denk ik (?) en dat over een afstand van 30 meter of zo

Maar goed een installateur moet dan maar eens langskomen, de plannen bekijken en zien wat de opties zijn.

Vrees dat je ook bij de syndicus moet zijn… mss is een paar gemeenschappelijke palen een betere oplossing. Soms doen ze nog eens moeilijk.

Vrees dat je ook bij de syndicus moet zijn… mss is een paar gemeenschappelijke palen een betere oplossing. Soms doen ze nog eens moeilijk.
Ik ben zelf de Syndicus :) Ik ben dat nu pas aan het uitzoeken hé.

Een privépaal kan sinds 2019 niet meer geweigerd worden door de mede-eigenaars tenzij er een zéér grondige reden voor is.

Echter ga ik ermee akkoord dat -moest het mogelijk zijn nieuwe kabels te trekken zonder dat hier zéér grote werken voor nodig zijn- dat het dan beter is van 5 palen tegelijkertijd te plaatsen. Dat kost in verhouding minder + dit is beter toekomstgericht ..

Maar dan moet iedereen er wél mee akkoord gaan hé en het issue is dat 3 eigenaars hier zelf niet wonen. Die gaan dat niet willen denk ik. Maar te bekijken ..

Laatst bewerkt:
Is er onlangs geen nieuwe wet gestemd ook dat je binnen hier en een paar jaar sowieso zal verplicht worden om een laadpaal te voorzien bij verkoop van een garage? Hier spreken ze wel van parkeerplaatsen, geen idee of die van jullie er onder vallen. Maar sowieso is het (nog) niet verplicht.
Ik ben redelijk zeker dat zal moeten voor verhuren van garages alvast. Maar ik vind er niets van terug :unsure:

Iemand die hierop het antwoord weet? Ik heb vanuit mijn hoofdkast een aparte kring gestoken voor mijn garage, waar dan ook nog een kast gestoken is. (lamp en diepvries, meer hangt daar niet aan)

Kan hieraan dan een wallbox aangesloten worden? Want als er een extra kabel gestoken moet worden mag heel ons terras eruit dat 4 maand ligt..

Iemand die hierop het antwoord weet? Ik heb vanuit mijn hoofdkast een aparte kring gestoken voor mijn garage, waar dan ook nog een kast gestoken is. (lamp en diepvries, meer hangt daar niet aan)

Kan hieraan dan een wallbox aangesloten worden? Want als er een extra kabel gestoken moet worden mag heel ons terras eruit dat 4 maand ligt..
Hangt af van de kabel, en van het vermogen van de laadpaal dat je wilt. Maar misschien kunnen ze wel een stevigere kabel door de buis trekken...

Terug
Bovenaan