Elektrische wagens

Inderdaad :)

Wat zouden jullie het liefst hebben?
a) 1000 bereik en 1-100 in 6 seconden
b) 500 bereik en 1-100 in 3 seconden

Al vermoed ik dat we niet zo eenvoudig mogen rekenen...

als er zeker 500 kan gehaald worden, optie 2 graag

Ik pauzeer graag es om de zoveel honderd km.

A : bereik is belangrijker dan 3 seconden rapper op 100 zitten. Mocht keuze nog tussen 3 seconden en 12 seconden :)

De eigenlijke keuze zal eerder zijn 1000km en 0-100 in 6s <> 950km en 0-100 in 3s. :)

Zie Tesla:
Model S Long Range: 0-100 3.2, 652km
Model S Plaid: 0-100 2.1, 628km

En 2.1 vs 3.2 is een gigantisch verschil... Dit is 680 vs 1020 PK.

Laatst bewerkt:

500 bereik is natuurlijk al een bereik dat meer dan genoeg is voor 99% van de automobilisten, dus de meeste (tenzij dat ze wat slechter geinformeerd zijn) gaan direct voor de 2e optie gaan.

Die 0-100 mag je trouwens niet bekijken zoals bij een ICE.
Als je nooit snel optrekt, heb je ook gewoon evenveel bereik als een gelijkwaardige EV met tragere optreksnelheden.
De beperking is vaak puur softwarematig gedaan.

De eigenlijke keuze zal eerder zijn 1000km en 0-100 in 6s <> 950km en 0-100 in 3s. :)

Zie Tesla:
Model S Long Range: 0-100 3.2, 652km
Model S Plaid: 0-100 2.1, 628km

En 2.1 vs 3.2 is een gigantisch verschil... Dit is 680 vs 1020 PK.

Je moet de real life cijfers van de LR en plaid eens naast elkaar leggen, dat verschil is groter hoor.
Maar ik zou er niet van schrikken mocht men in de toekomst voor kleinere en lichtere motoren gaan die efficiënter zijn.

Tijd zal het leren, maar het verschil in een 300pk wagen vs een 150pk in verbruik is ook niet zo groot, te verwaarlozen als je die 300pk rijdt als 150pk. Maar het meerverbruik zit hem er in dat je automatisch betere prestaties gaat vragen, ook al denk je dat je rustig rijdt.
Dat cruisen is het probleem niet, dat hernemen en optrekken is dat wel.

Er gaan meer factoren spelen.

Een accu gaat waarschijnlijk altijd een compromis zijn tussen
  • energie-inhoud (kWh/kg en kWh/l) van het accupakket
  • degradatie van het accupakket
  • max laadvermogen
  • koude bestendigheid van de accu
  • prijs van de accu
De Mercedes Citaro gebruikt een Solid State Accu. Die heeft een hogere energiedensiteit maar laadt trager, veel trager op.
Volgens mij is laadsnelheid alleen maar belangrijk omdat we er niet echt in slagen om voldoende energie op te slaan in een klein volume.
Ik denk dat ik zelf - bij gelijk gewicht - voorrang geef aan extra range boven laadsnelheid (wanneer die extra range echt een factor twee is). Het zal weinig impact hebben op het aantal stops onderweg voor wat mij betreft, maar ik ben dan wel niet iedere keer afhankelijk van de beschikbaarheid van een snellader.

Voor iemand die dagelijks veel kilometers doet zal een grotere actieradius waarschijnlijk wel de beste keuze zijn.

Maar de gewone man zal liever een auto hebben met een normale actieradius (500 km is al mooi), een goed uitgebouwd laadnetwerk is dan handig als je eens langere afstanden wilt of moet doen.
Deftige acceleratietijd, maar moeten geen spirtwagenprestaties zijn.
Maar bovenal, en dat is toch wel het belangrijkste punt, normale prijzen. Want elektrische auto's zijn nog altijd te duur en vaak zelfs veel te duur voor wat het is.

Ik ken geen batterijen waarin er iets beweegt :p
Het is een vrij statische boel binnenin :p
Gij hebt nog nooit een batterij gezien vanbinnen zeker?

80850-desc.jpg

Net met de Model 3 performance kunnen bollen, holy crap :laugh: Mijn hoofd duizelt er nog van :laugh:
Tijdje geleden met mustang Mach e gt gaan rijden, die was al snel.
Paar dagen erna i4 50m, en toen heb ik met ne kameraad moeten stoppen met snel optrekken want we werden beide mottig.

Nochtans zit er in alle accu's die jij tot nu toe vast hebt gehad een vloeibaar elektrolyt.
In een solidstate accu is dat een vast elektrolyt.
Jij weet niet welke accu’s ik al in mijn handen heb gehad hoor!!
Nee ik ken het principe wel hoor :P ik was maar aan het dollen.
Maar ik heb de term “solid-state” altijd raar gevonden, zeker omdat er gewoon elektrolieten zijn die amper nog iets van vloeibaarheid hebben.

Jij weet niet welke accu’s ik al in mijn handen heb gehad hoor!!
Nee ik ken het principe wel hoor :p ik was maar aan het dollen.
Maar ik heb de term “solid-state” altijd raar gevonden, zeker omdat er gewoon elektrolieten zijn die amper nog iets van vloeibaarheid hebben.
Toch is die "vloeibaarheid" hun achilleshiel. Op termijn kristalliseert dat elektrolyt waardoor de accu degenereert en geen energie meer kan opslaan.

Terug
Bovenaan