Elektrische wagens

Heen en terug naar de Ardennen/Zee ? :unsure:
Maar zo blijf je bezig, want dan zeg je uiteindelijk "ik wil tot in Italië kunnen rijden zonder stoppen". Met die redenering zal een EV nooit iets voor jou worden.

Ik ben deze zomer 1x naar de Ardennen gereden, en niet moeten opladen. Naar de zee ga ik sowieso met de trein...

320 km? Dat is toch niet min?
Ik heb de vergelijking gemaakt op basis van EV Database (ev-database.nl). Zelf heb ik een Model 3 en de gemiddelde range winter lijkt wel te kloppen, met zomer heb ik nog geen ervaring, dus ik vergelijk deze gegevens voorlopig even voor de Volvo:

Wat je kan doen is de andere opties die je hebt ook eens vergelijken.

Nu, range is niet zaligmakend hé, dat is maar 1 van de vele parameters. Ik heb daar heel wat belang aan gehecht maar iedereen maakt die oefening anders.

Maar zo blijf je bezig, want dan zeg je uiteindelijk "ik wil tot in Italië kunnen rijden zonder stoppen". Met die redenering zal een EV nooit iets voor jou worden.

Ik ben deze zomer 1x naar de Ardennen gereden, en niet moeten opladen. Naar de zee ga ik sowieso met de trein...
Nee hoor, reizen buiten België doen we nooit met de wagen:)

Als die heen en terug tot aan de zee/Ardennen geraakt is het goed:)

Nee hoor, reizen buiten België doen we nooit met de wagen:)

Als die heen en terug tot aan de zee/Ardennen geraakt is het goed:)

Als je in de ardennen toekomt rij je direct terug naar huis?

terwijl je je uitstapje ginder doet kan je hem bv ik zeg maar iets geks, aan een laadpaal hangen?

Als je in de ardennen toekomt rij je direct terug naar huis?

terwijl je je uitstapje ginder doet kan je hem bv ik zeg maar iets geks, aan een laadpaal hangen?
Het is een bedrijfswagen en ik denk dat ik dat enkel "gratis" (lees: terugbetaald) oplaad als ik dat thuis doe aan de wallbox.
Vandaar dat hij dus wel wat bereik moet hebben:)

Krijg je geen laadpas dan? Vaak is dat toch. Of heb je nu ook een bedrijfswagen zonder tankkaart?
Moet dat nog eens navragen. Heb nu hybride en die kwam met tankkaart en zo'n slimme kabel van Eneco. Maar als ik die via een laadpaal oplaad dan moet ik dat zelf betalen ( omdat dat ook nie tgaat met die kabel van Eneco).

Moet dat nog eens navragen. Heb nu hybride en die kwam met tankkaart en zo'n slimme kabel van Eneco. Maar als ik die via een laadpaal oplaad dan moet ik dat zelf betalen ( omdat dat ook nie tgaat met die kabel van Eneco).
haha, waarom zou je dat dan in godsnaam doen? Als je je batterij wil vullen, zet je gewoon de oplaadmodus aan en knal je er wat gratis benzine extra door

Wij mogen ook publiek laden, maar ze hebben liefst dat je dat beperkt tot bvb verre reizen. De bedoeling en de vraag is om je dagelijkse verplaatsingen te doen door thuis of op het werk te laden. Maar alles is betaald door de werkgever,

Heen en terug naar de Ardennen/Zee ? :unsure:

Tegen 100-110km/h kunnen velen dat. Aan 130km/h is dat al een ander verhaal, zeker als hij niet gestroomlijnd is.

Hangt er natuurlijk ook van af hoe vaak je zo'n ritten doet.

En wat als het druk is? Stel het is nu een superzonnige weekdag. Half België (waarvan steeds meer mensen een EV hebben) gaat naar zee.
Dus elke laadpaal op eindpunt zal bezet zijn. En in de avond zullen er vast nog moeten bijladen om terug thuis te raken, dus elke laadpunt tussen de zee en Antwerpen bijvoorbeeld zal ook bezet zijn.
Wat dan? Of ben ik te hard aan het doemdenken?

En wat als het druk is? Stel het is nu een superzonnige weekdag. Half België (waarvan steeds meer mensen een EV hebben) gaat naar zee.
Dus elke laadpaal op eindpunt zal bezet zijn. En in de avond zullen er vast nog moeten bijladen om terug thuis te raken, dus elke laadpunt tussen de zee en Antwerpen bijvoorbeeld zal ook bezet zijn.
de EV thuis aan de zonnepanelen laten laden en met de trein naar zee!

Op een superzonnige weekdag moet je met wel al echt aan de andere kant van België wonen om er niet te geraken met de range hoor.

Idd, zelfs met een winter snelwegrange van 345km kan je al goed uit de voeten. Zelfs als je helemaal naar het zuiden rijdt voor je ardennenweekend bij -10 kan je met het gewone stopcontactje al genoeg bijtanken om met zekerheid thuis te geraken.

Idd, zelfs met een winter snelwegrange van 345km kan je al goed uit de voeten. Zelfs als je helemaal naar het zuiden rijdt voor je ardennenweekend bij -10 kan je met het gewone stopcontactje al genoeg bijtanken om met zekerheid thuis te geraken.
Bij -10 kan je niet laden met gewone stopcontact. Alle energie gaat verloren naar het opwarmen van de verbinding/batterij en is er niet genoeg over om de batterij zelf bij te laden.

En voor winter snelwegrange van 345km te hebben ben je ook al aan het kijken naar serieus grote batterijen.

Bij -10 kan je niet laden met gewone stopcontact. Alle energie gaat verloren naar het opwarmen van de verbinding/batterij en is er niet genoeg over om de batterij zelf bij te laden.
Dju, dat wordt dan met de ICE van mijn wederhelft naar de Ardennen. :unsure:

Ik ben wel benieuwd wat die van mij effectief gaat presteren in de winter.

Voorverwarmen lijkt echt wel key te zijn voor de ID4, werk-woon afstand van deze avond heb ik gemiddeld 15.8kWh/100km bij 4.5°.
Deze morgen had ik 16.7kWh/100km bij 2°.

Op die manier kan ik er mentaal beter mee leven in de wintertijden :)
Ritje van Oostende naar huis dit weekend kwam op 66km met een verbruik van 76km op de radius, ook laten voorverwarmen in de parking.

Klopt ik heb het net opnieuw gedaan op de site van Luminus en ik kom op 45 cent all-in
Wow 😲
46.5 hier :wtf:

Nog een voordeel dat de werknemers die privé EV rijden bij ons aan de grootverbruik inkoopprijs mogen laden bij ons.
Om volledig thuis of publiek te laden zou ik nu ook niet veel goesting hebben. Ben benieuwd of we in de toekomst even snel een daling zullen zien als de stijging nu...:lol:

Het is een bedrijfswagen en ik denk dat ik dat enkel "gratis" (lees: terugbetaald) oplaad als ik dat thuis doe aan de wallbox.
Vandaar dat hij dus wel wat bereik moet hebben:)
Ik denk, om een idee van range te krijgen, je ook eens naar Bjorn Nyland zijn testresultaten moet kijken. Die test alle wagens bij 90 km/h en 120 km/h (dus heel de tijd door constante snelheid)
Die resultaten hangen wel af van de temperatuur. Bij 0°C mag je toch rekenen op 10-20% minder range dan 20-25°C

https://docs.google.com/spreadsheet...MzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678

Terug
Bovenaan