Elektrische wagens

Merci voor dat laatste! Ga ik zelf ook eens uitproberen maar ideaal om al een inzicht te hebben voor mocht het eens écht nodig zijn.
Misschien een domme vraag, maar kan ik op een manier weten hoeveel die batterij trekt op uurbasis van een gewoon thuisnetwerk?
De 230v-lader (klassiek stopcontact) die je hebt meegekregen zal beperkt zijn tot een bepaald vermogen, bv 3 kW. 1 uur laden aan 3 kW = 3 kWh.

Als het uitgedrukt is in A (Ampere): 230V x aantal A / 1000 = aantal kWh geladen per uur.

Er zijn thans toch veel goedkopere EV’s als de ix3, ook wel veel duurdere natuurlijk.
Maar het gaat enkel over Bedrijfswagens he. De veel goedkopere ev's komen nog maar zelden voor in die markt he, omdat ze te weinig km's kunnen doen ofwel in verhouding te duur zijn voor de wagen die je krijgt.

De ioniq 5 en Kia ev6 zouden hier wel verandering in kunnen brengen als bedrijven de merken gaan accepteren.

Maar het gaat enkel over Bedrijfswagens he. De veel goedkopere ev's komen nog maar zelden voor in die markt he, omdat ze te weinig km's kunnen doen ofwel in verhouding te duur zijn voor de wagen die je krijgt.

De ioniq 5 en Kia ev6 zouden hier wel verandering in kunnen brengen als bedrijven de merken gaan accepteren.
Bij ons kan je de Kia nemen, maar wie wil nu een Kia als je een mercedes of BMW kan rijden…

Ok dacht dat de korting op de i4 maar rond de 5 zat. 10-14% is nog een mooie korting.
Zonder korting had ik echt een behoorlijk kale wagen gehad, scheelt toch mooi 9000-12000 euro incl btw.

Weet iemand hier die een testrit heeft gedaan hoe de sleutel er uit ziet op de iX3 en i4? Stom detail, maar ik vraag het me af.

Mensen die bang for buck willen? :p
Allez ik weet niet hoe ze tegen elkaar verhouden, maar ik vermoed dat de EV6 vrij compleet zal zijn.
Ben met i4 en ev6 gt line gaan rijden.
I4 beter afgewerkt, 'leuker' rijden,..
Maar voor +/- hetzelfde meer als 25k verschil.
Was eigenlijk positief verrast van de ev6, alleen jammer dat je niet veel keuzes zelf kan nemen. Gt line is die kleurcombinatie van de stoelen en niks anders bv,...

In dezelfde tco?
Prijsverschil is makkelijk 25k (in aankoop)

De EV6 was de earth 77kWh versie, maar die was idd onder budget.
We hebben een mobiliteitsbudget en dan kan je andere dingen bijkiezen (fiets, openbaar vervoer, laadpaal…) of een deel laten uitbetalen.

Was eigenlijk positief verrast van de ev6, alleen jammer dat je niet veel keuzes zelf kan nemen. Gt line is die kleurcombinatie van de stoelen en niks anders bv,...
Voor de kleurencombinatie van de stoelen zie ik geen keuzemogelijkheden op de website van kia, maar voor andere zaken kan je toch heel wat zaken kiezen.
Corroseriekleur, velgen, open dak, warmtepomp, Meridian Sound System, Snelwegassistent (HDAII), 360° camera (SVM), ASD (Active Sound Design), Head-Up Display, ...

Die kleuren combo kan je altijd navragen bij de dealers, heb ik ook meegemaakt met mijn ID. Online was het samenstellen beperkter dan gewoon een offerte te laten maken bij de dealer.

Na 2 maand was de website van VW dan aangepast. Zeker navragen dus als je zou twijfelen tussen opties/combo van interieur/exterieur.

Gewoon om de discussie over de kostprijs van thuis opladen nog eens te objectiveren. Simulatie gedaan voor 1100 kWh dag + 1100 kWh nacht + 4000 kWh voor de auto allemaal tijdens de nacht.
Goedkoopste contract is 1940 EUR voor 6200 kWh, of te 31 cent/kWh. En dit is voor de goedkoopste energieleverancier (Luminus Essential)
20kWh/100 km x 31 cent/kWh = €6.2/100km
5.5l/100 km x €1.6/l = €8.8/100km voor diesel

Gewoon om de discussie over de kostprijs van thuis opladen nog eens te objectiveren. Simulatie gedaan voor 1100 kWh dag + 1100 kWh nacht + 4000 kWh voor de auto allemaal tijdens de nacht.
Goedkoopste contract is 1940 EUR voor 6200 kWh, of te 31 cent/kWh. En dit is voor de goedkoopste energieleverancier (Luminus Essential)

Even nog wat verder berekenen.

Ik zit na een jaar volgens de boordcomputer aan 162 Wh/km. In werkelijkheid moet je nog 10% laadverliezen inrekenen en ook nog wat voorverwarmen.
Ik denk dat je in werkelijkheid mag rekenen aan 190-200 Wh/km.

Dat is dan 0,19 kWh/km *100 * 0.31 EUR/kWh= 5.9 EUR /100 km

Voor een diesel : 5l/100 km * 1.7 EUR/l= 8.5 EUR/100 km
Voor een benzine : 6 l/100 km * 1.7 EUR/l= 10.2 EUR/100 km

En je kan met een EV ook (ten dele) gratis laden, een collega van me doet haar aankopen in de Lidl en laadt haar wagen daar (wekelijks een beetje) gratis op.

Voor iemand die moet opladen aan publieke laadpalen is het een ander verhaal, ik denk dat je mag rekenen op 0.4-0.5 EUR/kWh, dan is een BEV dus niet echt goedkoper dan een ICE. In Antwerpen wordt er alvast een goedkoper laadpalennetwerk uitgerold nu...

Disclaimer : een ID.4 of een iX3 gaan meer verbruiken, maar een SUV op diesel of benzine gaan ook meer verbruiken

Let op dat vergelijkingswebsites nog niet geupdate zijn omdat de meeste leveranciers pas vandaag de prijzen vanaf 2022 hebben doorgegeven. En die prijzen zijn heel erg gestegen, gemiddeld met 10-15 cent/kWh

Voor Luminus Essential prijslijst januari 2022:

Afhankelijk van de distributiebeheerder:
Dag: 39,1431 tot 45,6131 ct/kWh
Nacht: 31,0031 tot 35,8231 ct/kWh

Dat is exclusief alle vaste kosten.

Terug
Bovenaan